Heba-4 (ex. Prinsesse Elisabeth)

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Heba-4 (ex. Prinsesse Elisabeth)

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Heba-4 (ex. Prinsesse Elisabeth). For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

2. maj, 1962
Kontraheret som nybygning nr. 144 fra Aalborg værft A/S for 25.550.000 kr.

22. oktober, 1962
Kølstrakt på Aalborg værft.

29. oktober, 1963
Navngivet Prinsesse Elisabeth og søsat fra Aalborg værft.

december, 1963 - januar, 1964
Malet ved værftet.

3. marts, 1964
Registreret i skibsregistret med navnet Prinsesse Elisabeth.

8. marts, 1964
Teknisk prøvetur på Limfjorden og i Kattegat, planlagt til afgang Aalborg kl. 07.00, og tilbage kl. 16.00.

8. marts, 1964 - 12. marts, 1964
Aalborg Værft, færdiggørelse af færgen.

12. marts, 1964
Planlagt til afsejling Aalborg kl. 06.00, passere Hals Barre Fyr kl. 08.00, kl. 13.00 ombordtages lods, DSB repræsentanter og B&W prøvetursdeltagere på Helsingør red. Kl. 14.00 fartprøver på Hveen-Milen i Øresund, hvorefter færgen blev.

12. marts, 1964 - 13. marts, 1964
Overtaget af DSB, ankret for natten på Helsingør Red.

13. marts, 1964
Planlagt til Helsingør afgang kl. 05.00, lejeprøve i Århus fra kl. 11.00 til kl. 11.30, derefter sejlet til Kalundborg hvor lejeprøve var planlagt fra kl. 14.30 til 15.00, derefter sejlet til Århus hvor færgen planlagdes at ankomme til kaj kl. 18.00. Under sejladsen Århus-Kalundborg-Århus måltes om fart-kravet på ruten kunne overholdes, og det kunne det!

13. marts, 1964 - 16. marts, 1964
Oplagt i Århus i weekenden for tilrigning.

16. marts, 1964
Indvielsessejlads med indbudte gæster på Århus-Kalundborg, Kalundborg afgang kl. 10.15, Århus havn ankomst kl. 13.30, Århus havn af kl. 13.40, Kalundborg ankomst kl. 17.40.

17. marts, 1964
Gået i fart med afgangen fra Århus kl. 05.30.

17. marts, 1964 - 5. marts, 1965
I fart Århus-Kalundborg.

6. marts, 1965 - 9. marts, 1965
Aalborg værft, garantieftersyn.

9. marts, 1965 - 20. marts, 1965
I dokken på Aalborg værft.

20. marts, 1965 - 3. april, 1965
Aalborg værft, garantieftersyn.

3. april, 1965
Kompasrettet.

4. april, 1965 - 26. februar, 1966
I fart Århus-Kalundborg.

27. februar, 1966 - 7. marts, 1966
Aalborg værft, årligt eftersyn.

7. marts, 1966 - 15. marts, 1966
I dokken på Aalborg værft.

15. marts, 1966 - 26. marts, 1966
Aalborg værft, årligt eftersyn.

26. marts, 1966
Kompasrettet.

27. marts, 1966 - 18. februar, 1967
I fart Århus-Kalundborg.

19. februar, 1967 - 20. februar, 1967
Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 19.02 kl. 09.30.

20. februar, 1967 - 14. marts, 1967
I tørdok på Nakskov værft.

14. marts, 1967 - 18. marts, 1967
Nakskov værft, årligt eftersyn, afgik 18. marts kl. 10.30.

18. marts, 1967
Kompasrettet.

19. marts, 1967 - 2. marts, 1968
I fart Århus-Kalundborg.

3. marts, 1968
Forsejlet fra Århus til København.

3. marts, 1968 - 11. marts, 1968
B&W værft i København, årligt eftersyn.

11. marts, 1968 - 27. marts, 1968
I tørdok på B&W værft.

27. marts, 1968 - 30. marts, 1968
B&W værft i København, årligt eftersyn (blev forlænget med 3 dage på grund af reparation af rorstamme).

30. marts, 1968
Forsejlet fra København til Kalundborg, kompasrettet undervejs.

31. marts, 1968 - 14. august, 1968
I fart Århus-Kalundborg.

14. august, 1968 - 11. september, 1968
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

11. september, 1968 - 19. oktober, 1968
I fart Århus-Kalundborg.

19. oktober, 1968 - 20. oktober, 1968
Århus værft.

20. oktober, 1968 - 1. marts, 1969
I fart Århus-Kalundborg.

2. marts, 1969 - 3. marts, 1969
Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 2. marts kl. 10.00.

3. marts, 1969 - 21. marts, 1969
I Nakskov værfts dok I (tørdok), eftersyn, fik indrettet legestue for børn. Færgen fik indrettet legestue for børn i hall på promenadedæk.

21. marts, 1969 - 26. marts, 1969
Nakskov værft, afsejlede 26. marts kl. 16.00.

26. marts, 1969
Kompasrettet.

27. marts, 1969 - 17. august, 1969
I fart Århus-Kalundborg.

17. august, 1969
Århus værft.

18. august, 1969 - 13. september, 1969
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

14. september, 1969 - 12. december, 1969
I fart Århus-Kalundborg.

12. december, 1969
Aflyst 1 dobbelttur(bl.a. Kalundborg afgang kl. 17.00) som følge af maskinreparation.

12. december, 1969 - 21. februar, 1970
I fart Århus-Kalundborg.

21. februar, 1970
Ud af fart efter ankomst til Kalundborg kl. 23.15 og forsejlet tom til Århus.

22. februar, 1970
Lå ved Århus værft.

23. februar, 1970 - 26. februar, 1970
Århus værft, årligt eftersyn.

26. februar, 1970 - 13. marts, 1970
I dok på Århus værft.

13. marts, 1970 - 20. marts, 1970
Århus værft, årligt eftersyn.

20. marts, 1970
Forhalet fra værftet kl. 04.00, i fart kl. 05.10 fra Århus.

20. marts, 1970 - 21. marts, 1970
I fart Århus-Kalundborg.

21. marts, 1970 - 22. marts, 1970
Kompasrettet efter ankomst til Kalundborg kl. 23.15.

22. marts, 1970 - 15. august, 1970
I fart Århus-Kalundborg.

22. marts, 1970 - 15. august, 1970
I fart Århus-Kalundborg.

15. august, 1970 - 16. august, 1970
Ud af fart efter ankomst til Kalundborg kl. 23.15, forsejlet til Århus kl. ca. 23.30 og i fart næste morgen kl. 08.10 fra Århus.

16. august, 1970 - 12. september, 1970
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

13. september, 1970 - 28. februar, 1971
I fart Århus-Kalundborg.

28. februar, 1971
Forsejlet fra Kalundborg til København.

28. februar, 1971 - 9. marts, 1971
B&W værft i København, årligt eftersyn.

9. marts, 1971 - 17. marts, 1971
I flydedok på B&W værft.

17. marts, 1971 - 27. marts, 1971
B&W værft i København, årligt eftersyn.

27. marts, 1971
Kompasrettet og forsejlet fra København til Århus.

28. marts, 1971 - 4. september, 1971
I fart Århus-Kalundborg.

5. september, 1971 - 11. september, 1971
Århus værft for bundbehandling.

12. september, 1971 - 14. oktober, 1971
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

14. oktober, 1971 - 22. april, 1972
I fart Århus-Kalundborg.

14. oktober, 1971 - 22. april, 1972
I fart Århus-Kalundborg.

22. april, 1972 - 23. april, 1972
Århus værft (reparerede Ka-Me-Wa propel).

23. april, 1972 - 12. august, 1972
I fart Århus-Kalundborg.

13. august, 1972 - 15. august, 1972
Helsingør værft, årligt eftersyn.

15. august, 1972 - 28. august, 1972
I tørdok på Helsingør værft.

28. august, 1972 - 9. september, 1972
Helsingør værft, årligt eftersyn.

9. september, 1972
Kompasrettet.

10. september, 1972 - 7. oktober, 1972
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

8. oktober, 1972 - 5. august, 1973
I fart Århus-Kalundborg.

6. august, 1973 - 17. august, 1973
Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

17. august, 1973 - 24. august, 1973
I tørdok III på Frederikshavn værft.

24. august, 1973 - 1. september, 1973
Frederikshavn værft.

1. september, 1973
Kompasrettet.

2. september, 1973 - 29. september, 1973
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

30. september, 1973 - 16. maj, 1974
I fart Århus-Kalundborg.

16. maj, 1974 - 17. maj, 1974
Formentlig også ramt af blokader mod politisk forlig,så lastning ikke var mulig.

17. maj, 1974 - 31. august, 1974
I fart Århus-Kalundborg.

31. august, 1974 - 1. september, 1974
Må være forsejlet fra Kalundborg kl. ca. 23.30 til Århus.

1. september, 1974 - 10. september, 1974
Århus værft, årligt eftersyn. Færgen fik installeret VHF-anlæg til offentlige samtaler. Færgen har fået installeret TV-anlæg i restaurant og cafeteria. Færgen fik installeret ny cafeteriadisk i cafeteriasalon.

10. september, 1974 - 27. september, 1974
I dok på Århus flydedok.

27. september, 1974 - 28. september, 1974
Århus værft, årligt eftersyn.

28. september, 1974
Kompasrettet.

29. september, 1974 - 31. oktober, 1974
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

31. oktober, 1974 - 27. september, 1975
I fart Århus-Kalundborg.

28. september, 1975 - 29. oktober, 1975
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

30. oktober, 1975 - 29. november, 1975
Svendborg værft.

29. november, 1975
Forsejlet fra Svendborg til Århus, kompasrettet undervejs.

30. november, 1975 - 25. juli, 1976
I fart Århus-Kalundborg.

25. juli, 1976 - 25. august, 1976
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

26. august, 1976 - 25. september, 1976
Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

25. september, 1976
Forsejlet fra Frederikshavn til Århus, kompasrettet undervejs.

26. september, 1976 - 12. februar, 1977
I fart Århus-Kalundborg.

13. februar, 1977 - 14. maj, 1977
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

14. maj, 1977
På rejse fra Kalundborg til Århus. Grundberøring i Lindholm dyb. Søforklaring i Århus den 26. maj. Grundberøring som følge af mangelfuld navigering.

14. maj, 1977 - 20. maj, 1977
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

21. maj, 1977 - 8. november, 1977
I fart Århus-Kalundborg.

8. november, 1977
Denne dag skrevet kontakt om indbygning af hængedæk.

8. november, 1977 - 26. november, 1977
I fart Århus-Kalundborg.

27. november, 1977 - 22. december, 1977
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

22. december, 1977 - 26. december, 1977
I fart Århus-Kalundborg.

27. december, 1977 - 2. januar, 1978
Århus værft, bundrensning.

2. januar, 1978 - 25. januar, 1978
Århus værft, indbygning af hængedæk. Endvidere blev 1. kl. spisesalon inddraget og ombygget til cafeteria. Dette mellemdæk medfører, at personbiler kan anbringes i 2 »lag« når behov opstår. Kapaciteten blev dermed øget med 80 bilenheder til i alt 185 bilenheder pr færge. Endvidere blev restauranten ombygget.

25. januar, 1978
Den øverste halvdel af skibet hævet for indbygning af hængedæk.

25. januar, 1978 - 15. april, 1978
Århus værft, indbygning af hængedæk.

15. april, 1978
Evt. en første prøvetur denne dag.

15. april, 1978 - 20. april, 1978
Århus værft, indbygning af hængedæk.

20. april, 1978
Prøvetur på Århus-bugten, kompasrettet undervejs.

21. april, 1978 - 31. januar, 1979
I fart Århus-Kalundborg.

1. februar, 1979 - 10. marts, 1979
Århus værft.

10. marts, 1979
Sejlet på Århus-bugten, kompasrettet undervejs.

11. marts, 1979 - 25. august, 1979
I fart Århus-Kalundborg.

25. august, 1979 - 26. august, 1979
Århus værft.

26. august, 1979 - 31. december, 1979
I fart Århus-Kalundborg.

1. januar, 1980
Forsejlet fra Århus til Nakskov, ankom kl. 14.00.

1. januar, 1980 - 2. januar, 1980
Nakskov værft.

2. januar, 1980 - 28. januar, 1980
I Nakskov værfts dok I.

28. januar, 1980 - 2. februar, 1980
Nakskov værft.

2. februar, 1980
Forsejlet fra Nakskov kl. 08.30 til Århus, kompasrettet undervejs.

3. februar, 1980 - 26. oktober, 1980
I fart Århus-Kalundborg.

27. oktober, 1980 - 13. december, 1980
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

14. december, 1980 - 8. februar, 1981
I fart Århus-Kalundborg.

9. februar, 1981 - 14. marts, 1981
Århus værft.

14. marts, 1981
Sejlet på Århus-bugten, kompasrettet undervejs.

15. marts, 1981 - 24. november, 1981
I fart Århus-Kalundborg.

24. november, 1981
På rejse fra Kalundborg til Århus.
Påsejlet duc d'albe under havnemanøvre, slået læk i kraftig storm.
Søforklaring i Århus den 27. november. Den pågældende dag passerede en kraftig storm landet med en gennemsnitlig vindstyrke på ca. 30 meter pr. sekund, det vil sige en fuld storm. I bygerne var vindstyrken over 35 meter pr. sekund hvilket er orkan. Vindretningen var VestNordVest. I Kalundborg ligger færgerne med forenden i lejet, og ved udsejlingen vender færgerne ved at bakke op langs sydsiden af Esso's oliepier. Under dårlige vejrforhold sker det ofte, at færgerne i stedet sejler ud på Kalundborg fjord for at vende. Den anden færge på ruten Prinsesse Anne-Marie havde netop anvendt denne metode ved afsejlingen kort før middag den 24. november. På vej ud i fjorden havde de meget kraftige søer medført, at agterroret på grund af de store påvirkninger var slået ud af indgreb med styremaskinen. Dette medførte, at færgen havde måttet ligge underdrejet i flere timer for at reparere. Blandt andet som følge af denne hændelse, men også på baggrund af den stigende vindstyrke med orkan styrke i bygerne, der havde fået søerne på fjorden til at rejse sig til højder, der ville have medført en bordfyldning af vogndækket over den lave agterende, besluttede skibsføreren ved Prinsesse Elisabeth's afsejling kl. 16.45, at bakke ned langs østsiden af Asnæsværkets kulgård. Derved kunne man udnytte den læ de meget høje kulbunker ville give. (tilføjelse: Færgens overstyrmand fortalte mange år senere at de da også fik læ, men kulstøv i massevis i øjnene). Under udsejlingen fra lejet befandt skibsføreren sig på agterbroen sammen med overstyrmanden og rorgængeren. Da færgen var nået næsten helt ned i bunden af bassinet ved Asnæsværket blev der slået fuld kraft frem på begge maskiner, og overstyrmanden blev af skibsføreren beordret hen på forbroen for at være klar til at overtage manøvreringen derfra. Samtidig med at færgen begyndte at gå fremover blev agterroret lagt hårdt bagbord, og bovpropellen blev sat til at trykke forenden bagbord over. Færgen lå på dette tidspunkt parallelt med og tæt på den østvendte kaj ved Asnæsværkets kulgård. Skibsføreren beordrede skift af manøvreringen fra agterbro til forbro. Samtidig blev der oplyst om rorets, bovpropellens og maskintelegrafens stilling. Skibsføreren begav sig derefter hen til forbroen. Fra agterbroen kunne han se, at der på dette tidspunkt var frit vand mellem færgen og en Duc d'Alb, der anvendes til fortøjning af tankskibe til værket. Da skibsføreren var nået ca. halvvejen til forbroen, så han forenden blive taget af et meget kraftigt vindstød, og færgen hurtigt faldt af styrbord over, i retning af Duc d'Alben. Han satte straks i løb henimod forbroen, men idet skibsføreren trådte ind på denne, tørnede færgen Duc d'Alben. Overstyrmanden forklarede, at da ordren om at skifte fra agterbro til forbro kom, var Duc d'Alben så langt ude til styrbord, at han var overbevist om at færgen ville gå klar af den. Da færgen havde fået lidt fart fremover, og afstanden til Duc d'Alben var ca. 50 meter, kom der et kraftigt vindstød, der fik færgen til at drive styrbord over. Det var hans opfattelse, at på trods heraf ville færgen fortsat gå fri ad Duc d'Alben. Færgen drev dog hurtigere end ventet, og netop som skibsføreren kom ind i styrehuset skete kollisionen. Stødet mod Duc d'Alben føltes ikke særligt kraftigt, men skibsføreren var dog straks klar over at situationen kunne være alvorlig hvorfor de vandtætte døre straks blev lukket, og overstyrmanden blev beordret ned for at undersøge skadernes omfang. 2.styrmand der netop var kommet på broen blev beordret til at gøre det samme. Begge kunne konstatere, at der i matrosapteringen stod ca. 15-20 cm vand på dørken, en smule mindre i motormandsapteringen, mens der i maskinmesterapteringen var ca. en halv til en hel meter vand og olie over dørken. De øvrige apteringer og den del af maskinrummet det var muligt at se umiddelbart var tilsyneladende uden skader. Overstyrmanden meddelte straks skibsføreren skadernes alvorlige omfang, og han besluttede straks at gå tilbage til Kalundborg. Færgen var på dette tidspunkt kommet så langt ud i yderhavnen, at det ikke var muligt at vende færgen, hvorfor skibsføreren løb tilbage til agterbroen, hvorfra færgen manøvreredes tilbage til lejet. Dette kunne dog ikke anvendes, da færgen vendte forkert, og da skibsføreren konstaterede at kajen ved siden af lejet var fri, besluttede han at fortøje færgen der, hvilket skete kl. 17.10. Alle færgens pumper blev efter skadens konstatering sat til at pumpe fra de vandfyldte apteringer, og desuden blev færgen efter fortøjning krænget mest muligt over til bagbord for at løfte så meget af hullet fri af vandet som muligt. På trods heraf fortsatte vandet med at stige, og da der samtidig konstateredes en ligeledes stigende vandstand i kompressorrummet i maskinen besluttede skibsføreren at lade passagererne forlade færgen, hvilket med noget besvær lykkedes via lodsporten i skibssiden. Det var der igennem muligt for passagererne, med hjælp fra besætningsmedlemmer, at træde ned på fenderlisten, og fra denne ned på kajen. Dette forløb uden uheld, selvom færgen på grund af vejret huggede voldsomt mod kajen. Det stod meget hurtigt klart, at færgens egne pumper ikke alene kunne klare at holde trit med det indstrømmende vand, hvorfor Kalundborg Brandvæsen blev kontaktet med anmodning om pumpeassistance. På dette tidspunkt var det fortsat ikke muligt at få et reelt overblik over skadens omfang på grund af de store mængder vand i apteringen. Det stod dog klart, at brændstoftanken, der er beliggende under den vandfyldte aptering, måtte være beskadiget, da der på overfladen af vandet flød store mængder olie. Det stod også klart, at årsagen til den stigende vandstand i kompressorrummet skyldes, at store mængder vand og olie strømmede ind gennem ventilationskanalen. Denne forløb netop på indersiden af den beskadigede skibsside. Efter nogen besvær lykkedes det i løbet af aftenen at skille kanalen ad, og indsætte en blikplade der fastholdtes med skruetvinger med videre. Dette sammen med den indsatte ekstra pumpekapacitet muliggjorde at det lykkedes at tømme rummet sent på aftenen. I første omgang indsatte Brandvæsenet to pumper, hvilket hurtigt viste sig at være for lidt, idet de ofte måtte stoppes på grund af tilstopninger med løst isolationsmateriale, tæpper, tøj og lignende fra de ødelagte kamre. Desuden var olien et alvorligt problem da det piskedes til skum i pumperne, hvorfor de mistede suget. Samtidig med at der indsattes flere pumper, blev der hos Civilforsvaret i Korsør rekvireret specielle turbinepumper til olie. Ud på aftenen lykkedes det at tømme både matros- og motormandsapteringen, mens maskinmesterapteringen, hvorfra den alvorlige lækage måtte være fortsat ikke lod sig tømme. I starten pumpede man blot såvel vand som olie direkte ud i havnen. Men på grund af frygten for en alvorlig olieforurening gik man sent på aftenen over til at pumpe direkte op i slamsugere, der holdt på kajen. Det olieblandede vand kørtes over på Esso's raffinaderi. På et tidspunkt måtte man dog stoppe denne trafik, og flytte slamsugere og andre køretøjer fra kajen, idet færgens fortsatte huggen mod kajen havde ødelagt spunsvæggen, og dermed undermineret asfaltbelægningen. Først ud på morgenen den 25.november var stormen løjet så meget af, at den samlede pumpekapacitet kunne tømme maskinmesterapteringen, og derved var det muligt at få et samlet overblik over skaden. Skaden bestod i en indtrykning af skibssiden begyndende på agterkant i matrosapteringen, forløbende gennem maskinapteringen og endte i tørtanken agten for apteringen, i alt ca. 16 meter. Siden var trykket ind i plan med dørken i apteringen, dog således at tanktoppen i den underliggende brændstoftank var revet op flere steder. Et sted var skibssiden trykket ca. 1,5 meter ind. Maskinapteringen blev totalt ødelagt idet 4 kamre blev fuldstændig knust ved kollisionen med Duc d'Alben, og resten var ødelagt af vand og olie. Matrosapteringen var ligeledes ødelagt af vandet, og et kammer var knust ved kollisionen. Motormandsapteringen var som de øvrige ødelagt af vand og olie, men her var der ikke skader herud over. Da stormen løjede af iværksættes straks en midlertidig reparation så færgen kunne sejle til værft. Der blev svejst stringere og plader på skaden udenbords og indenbords, så der fremkom en kasse, i hvilken blev pumpet ca. 16 kubikmeter hurtigthærdende beton. Øvrige lækager blev tætnet med sandsække, tæpper med videre. Færgen blev synet af Bureau Veritas, og fik en midlertidig sejltilladelse til Dannebrog Værft i Århus. Sejladsen foregik for halv kraft, og med ekstra pumper ombord. I Århus blev bilerne losset og færgen gik til værftet for et 3 måneders ophold for reparation. Denne bestod i en total fornyelse af de beskadigede apteringer, samt andre ændringer for eksempel indsattes spjæld i alle ventilationskanaler for at undgå at vand i en lignende situation kan trænge den vej ned i maskinrummet. Et helt specielt problem var de 16 kubikmeter beton, der først lod sig fjerne, da man gik over til at bruge dynamit!

24. november, 1981 - 26. november, 1981
Midlertidig reparation af skaderne ved honnørkajen i Kalundborg og tømning af færgen for vand og olie.

26. november, 1981
Sejlet til Århus for halv kraft på 4 timer 18 minutter og der losset bilerne.

26. november, 1981 - 4. december, 1981
Århus værft for endelig reparation.

4. december, 1981
Betonen bortsprængt ved mange detonationer.

4. december, 1981 - 4. februar, 1982
Århus værft for endelig reparation.

4. februar, 1982
Sejlet en prøvetur på 3 timer og 52 minutter, kompasrettet undervejs.

4. februar, 1982 - 13. februar, 1982
Århus værft.

14. februar, 1982 - 13. marts, 1982
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

14. marts, 1982 - 26. april, 1982
I fart Århus-Kalundborg.

27. april, 1982 - 1. maj, 1982
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

2. maj, 1982 - 4. september, 1982
I fart Århus-Kalundborg.

5. september, 1982 - 25. september, 1982
Århus værft for reparation af utæt trimtank.

26. september, 1982 - 18. januar, 1983
I fart Århus-Kalundborg.

18. januar, 1983
En dobbelttur opgivet på grund af orkanen, færgen kun på Århus bugten.

18. januar, 1983 - 26. februar, 1983
I fart Århus-Kalundborg.

26. februar, 1983 - 27. februar, 1983
Forsejlet fra Århus til Nakskov på 11 timer og 24 minutter.

27. februar, 1983
Nakskov værft, ankom 27. februar kl. 09.00.

27. februar, 1983 - 22. marts, 1983
I Nakskov værfts dok fra 27. februar til 22. marts.

26. marts, 1983
Forsejlet fra Nakskov til Århus på 8 timer 10 minutter, kompasrettet undervejs.

27. marts, 1983 - 31. marts, 1983
I fart Århus-Kalundborg.

31. marts, 1983
Færgen skriver 2,5 dobbeltture i stedet for de normale 3 i dette døgn, hvorfor?

31. marts, 1983 - 12. november, 1983
I fart Århus-Kalundborg.

12. november, 1983 - 13. november, 1983
Århus værft.

13. november, 1983 - 28. januar, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

29. januar, 1984
Forsejlet fra Århus kl. ca. 08.00 til Svendborg på 7 timer og 18 minutter.

29. januar, 1984 - 18. februar, 1984
Svendborg værft.

18. februar, 1984
Forsejlet fra Svendborg til Århus på 7 timer og 4 minutter ankomst ca. kl. 18.00 kompasrettet undervejs.

19. februar, 1984 - 17. marts, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

17. marts, 1984 - 18. marts, 1984
Århus værft for ændring af oliebakke ved varmekedler.

18. marts, 1984 - 27. april, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

27. april, 1984
Observeret med rød kant foroven på taget over styrehuset denne dag.

27. april, 1984 - 10. maj, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

10. maj, 1984
På rejse fra Kalundborg til Århus med passagerer og biler.
Grundstødning i Storebælt ved Røsnæs Puller og bøje 22
Søforklaring i Århus den 13.juni. Mangelfuld navigering. Taget fejl af Røsnæs Puller og bøje 22. Kort efter midnat en nat i maj måned var et skib på vej fra Kalundborg til Århus. Det var stille vejr med klar sight og let nordgående strøm. Kort før passage af Røsnæs Puller modtog den vagthavende styrmand en lastrapport, som blev taget hen til kortbordet for at blive indført i skibsjournalen. Under udførelsen af dette arbejde observerede styrmanden et sydvestgående skib nord for Røsnæs Puller. For at gå klar af det sydvestgående skib, ændredes kursen til styrbord. Herved ville man passere et lys, som styrmanden antog for at være bøje 22, tæt på styrbords side. Kort efter kursændringen mærkedes kraftige rystelser i skibet. Føreren, som ved rystelsernes indtræden straks indfandt sig på broen, konstaterede med det samme, at Røsnæs Puller fejlagtigt var antaget for at være bøje 22 og beordrede roret hårdt bagbord og stop på maskinen. Efter endnu 3-4 kraftige rystelser var skibet igen ude på dybt vand. Den vagthavende styrmand vedtog senere et bødeforlæg på 2.000 kr. for mangelfuld navigering..

10. maj, 1984 - 12. maj, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

12. maj, 1984 - 13. maj, 1984
Århus værft, ekstraordinær dokning.

13. maj, 1984 - 25. august, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

25. august, 1984 - 26. august, 1984
Århus værft for reparation af bovpropel.

26. august, 1984 - 6. oktober, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

6. oktober, 1984
Enten lørdag 6. oktober eller lørdag 27. oktober sejlet 20 km (åbent hus) på 4 timer 19 minutter.

6. oktober, 1984 - 27. oktober, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

27. oktober, 1984
Enten lørdag 6. oktober eller lørdag 27. oktober sejlet 20 km (åbent hus) på 4 timer 19 minutter.

27. oktober, 1984 - november, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

november, 1984
En af lørdagene 3. november, 10. november, 17. november, 24.11 sejlet 20 km (åbent hus) på 4½ time.

november, 1984 - 2. februar, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

2. februar, 1985 - 15. februar, 1985
Århus værft.

15. februar, 1985 - 16. februar, 1985
(under værftsopholdet er der en sejlads i 4 timer på Århus-bugten) kompasrettet.

17. februar, 1985 - 5. marts, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

5. marts, 1985 - 6. marts, 1985
Færgen påsejlede færgepieren i Århus i tæt tåge under indsejling. 1 dobbelttur aflyst mens dykkere undersøgte skaderne.

6. marts, 1985 - 1. april, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

2. april, 1985 - 4. april, 1985
Ud af fart som følge af restaurationsstrejke (manglende sikkerhedsbesætning).

4. april, 1985 - 6. maj, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

6. maj, 1985
Forsejlet fra Århus kl. ca. 03.50 til Fredericia på 3 timer og 40 minutter.

6. maj, 1985 - 8. maj, 1985
Fredericia værft (isdokning).

8. maj, 1985 - 9. maj, 1985
Forsejlet fra Fredericia til Århus ankomst ca. kl. 04.00 på 4 timer og 25 minutter.

9. maj, 1985 - 16. november, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

17. november, 1985 - 18. maj, 1986
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture (1. færge).

18. maj, 1986 - 21. maj, 1986
Århus værft.

21. maj, 1986 - 28. maj, 1986
I fart Århus-Kalundborg som 1. færge.

28. maj, 1986
Sluttede kl. ca. 02 i Kalundborg og forsejlet derfra til Halsskov.

28. maj, 1986 - 30. maj, 1986
2. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

30. maj, 1986 - 19. juni, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

19. juni, 1986 - 20. juni, 1986
Reparation i Halsskov.

20. juni, 1986 - 24. juni, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

25. juni, 1986
Forsejlet fra Halsskov til Kolby Kås på 7 timer og 10 minutter.

26. juni, 1986 - 29. august, 1986
I fart Kalundborg-Kolby Kås.

29. august, 1986 - 30. august, 1986
Forsejlet fra Kolby Kås kl. 23.40 til Halsskov på 3 timer og 39 minutter.

30. august, 1986 - 27. oktober, 1986
Oplagt ved nordlige oplæggerplads i Halsskov.

28. oktober, 1986 - 31. oktober, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

1. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

2. november, 1986 - 7. november, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

8. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

9. november, 1986 - 14. november, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

15. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

16. november, 1986 - 21. november, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

22. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

23. november, 1986 - 28. november, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

29. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

30. november, 1986 - 5. december, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

6. december, 1986
Oplagt i Halsskov.

7. december, 1986 - 12. december, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

13. december, 1986 - 14. december, 1986
Oplagt i Korsør.

15. december, 1986 - 18. december, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

18. december, 1986 - 19. december, 1986
Oplagt i leje i Korsør.

19. december, 1986 - 13. januar, 1987
Oplagt i Halsskov.

13. januar, 1987 - 14. januar, 1987
I løbet af dette døgn fra 13. januar morgen til 14. januar morgen frostsprængning ombord da oliefyret svigtede.

14. januar, 1987 - 25. februar, 1987
Oplagt i Halsskov for reparation af skaderne efter frostsprængningen.

25. februar, 1987 - 26. februar, 1987
6. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

26. februar, 1987 - 6. marts, 1987
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

6. marts, 1987
Forsejlet fra Fæstningen i Korsør til Halsskov.

6. marts, 1987 - 2. april, 1987
Oplagt i Halsskov.

2. april, 1987 - 3. april, 1987
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

3. april, 1987 - 4. april, 1987
Oplagt i Halsskov om natten.

4. april, 1987
Forsejlet fra Halsskov kl. ca. 11.00 til færgelejet i Københavns Frihavn, ankom ca. kl. 19.00.

4. april, 1987 - 5. april, 1987
Oplagt i færgelejet i Københavns Frihavn for natten.

5. april, 1987
Forsejlet fra Frihavnen kl. ca. 08.00 til Helsingør.

5. april, 1987
Foretaget leje- og manøvreprøver både i Helsingør og Helsingborg i et prøveprogram der skulle have ca. 6 timers varighed.

5. april, 1987
Forsejlet fra Helsingør-Helsingborg til Fæstningen i Korsør.

6. april, 1987 - 9. april, 1987
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

9. april, 1987 - 10. april, 1987
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

11. april, 1987
Forsejlet fra Halsskov kl. ca. 10.?? og ankom til Kiel kl. ca. 16.

11. april, 1987 - 13. april, 1987
Forhalet ind i dok på Howaldtwerke (HDW) værft ved ankomsten.

13. april, 1987 - 26. maj, 1987
Stod tør i dok ved HDW værft i Kiel, hjemsted ændret til Helsingør. Ombygning til sejlads ved Helsingør-Helsingborg overfarten, begge skruer (styrbord og bagbord) samt agterrror fjernet. Nye CP propeller af fabrikat Alpha med aksler monteret. Nye ror af typen Barkemeyer 23-35-19/16 isat. Bundhavari styrbord plus bagbord sider repareret. Indtrykning i skibssiden spant 38-42 repareret. Bagbord hængedæk fjernet. Ny landgangsport isat i bagbord side på promenadedæk for brug i Helsingør.

26. maj, 1987
Afholdt officielt krængningsforsøg hos HDW i Kiel (letvægt ca. 3310 ton).

26. maj, 1987 - 1. juni, 1987
Stod tør i dok ved HDW værft i Kiel.

1. juni, 1987 - 2. juni, 1987
HDW værft i Kiel.

2. juni, 1987
Plan for testprogram fra HDW i Kiel færdig.

2. juni, 1987 - 12. juni, 1987
HDW værft i Kiel.

12. juni, 1987 - 14. juni, 1987
På prøvetur fra fredag den 12. juni kl. 22.30 til søndag den 14. juni kl. 10.40.

14. juni, 1987 - 17. juni, 1987
HDW værft i Kiel.

17. juni, 1987 - 18. juni, 1987
Forsejlet fra Kiel 17. juni kl. 17.10, ankom Helsingør torsdag 18. juni kl. 09.40.

18. juni, 1987 - 19. juni, 1987
Afholdt kontrolsyn og prøver i og uden for Helsingør samt instruktion.

20. juni, 1987
Indsat på Helsingør-Helsingborg (4 dobbeltture denne dag).

20. juni, 1987 - 23. juni, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

23. juni, 1987
Mindre reparation.

23. juni, 1987 - 30. juni, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

30. juni, 1987 - 1. juli, 1987
Kompasrettet begge dage.

1. juli, 1987 - 17. juli, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

17. juli, 1987
Reparation i Helsingør.

17. juli, 1987 - 7. september, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

7. september, 1987
Mindre reparation.

7. september, 1987 - 12. september, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

12. september, 1987
Mindre reparation.

12. september, 1987 - 9. oktober, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

9. oktober, 1987 - 11. oktober, 1987
Reparation i Helsingborg.

11. oktober, 1987 - 27. oktober, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

27. oktober, 1987 - 30. oktober, 1987
Oplagt på grund af dårligt vejr.

30. oktober, 1987 - 12. november, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

12. november, 1987 - 16. november, 1987
Oplagt i Helsingborg på grund af reparation af færgelejet i Helsingør.

16. november, 1987 - 6. februar, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

7. februar, 1988
Forsejlet fra Helsingør til Århus på 8 timer og 50 minutter.

7. februar, 1988 - 28. marts, 1988
Århus værft (mindre ombygning, bl.a. indbygning af større bovpropel).

28. marts, 1988
Forsejlet fra Århus til Helsingør på 17 timer og 46 minutter, kompasrettet undervejs (eller dagen før).

28. marts, 1988 - 31. marts, 1988
Oplagt i Helsingør (evt på Trekanten).

31. marts, 1988 - 8. maj, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

8. maj, 1988
Mindre reparation.

8. maj, 1988 - 8. juni, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

8. juni, 1988
Mindre reparation.

8. juni, 1988 - 1. august, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

1. august, 1988
Mindre reparation.

1. august, 1988 - 6. oktober, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

6. oktober, 1988
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

6. oktober, 1988 - 9. november, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

9. november, 1988
Mindre reparation, og sejladsen indstillet på grund af vindforhold.

9. november, 1988 - 27. november, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

28. november, 1988 - 1. december, 1988
Helsingør værft.

2. december, 1988 - 26. december, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

27. december, 1988 - 29. december, 1988
Oplagt i Helsingør med lysvagt.

30. december, 1988 - 14. januar, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

15. januar, 1989
Ligget ved Trekanten på grund af havari.

16. januar, 1989 - 13. februar, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

13. februar, 1989 - 14. februar, 1989
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

14. februar, 1989 - 19. februar, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

19. februar, 1989 - 20. februar, 1989
Oplagt i nogle timer i Helsingør for reparation af turbolader.

20. februar, 1989 - 24. marts, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

24. marts, 1989 - 25. marts, 1989
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

25. marts, 1989 - 23. april, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

24. april, 1989 - 28. april, 1989
Helsingør værft.

28. april, 1989
Udført kompasretning.

29. april, 1989
Sejlet 2 timer og 20 minutter, men ingen dobbeltture - prøvetur?

30. april, 1989 - 4. juni, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

4. juni, 1989 - 5. juni, 1989
Oplagt i nogle timer for reparation af turbolader.

5. juni, 1989 - 23. juni, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

23. juni, 1989
Oplagt i nogle timer på grund af havari på bagbord cylinder 3.

24. juni, 1989 - 9. oktober, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

9. oktober, 1989
Mindre reparation.

9. oktober, 1989 - 24. oktober, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

24. oktober, 1989
Mindre reparation på grund af havari.

24. oktober, 1989 - 25. januar, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

25. januar, 1990 - 26. januar, 1990
Mindre sejlads på grund af storm.

26. januar, 1990 - 28. januar, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

28. januar, 1990 - 29. januar, 1990
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

29. januar, 1990 - 12. februar, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

12. februar, 1990
Mindre sejlads på grund af storm.

12. februar, 1990 - 26. februar, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

26. februar, 1990 - 27. februar, 1990
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

27. februar, 1990 - 24. marts, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

25. marts, 1990
Forsejlet fra Helsingør til Frederikshavn på 9 timer og 50 minutter.

25. marts, 1990
Frederikshavn værft.

25. marts, 1990 - 6. april, 1990
I dok på Frederikshavn værft.

6. april, 1990 - 8. april, 1990
Frederikshavn værft.

8. april, 1990
Forsejlet fra Frederikshavn til Helsingør på 10 timer og 12 minutter.

9. april, 1990 - 20. april, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

21. april, 1990
Oplagt i Helsingør for reparation af turbolader.

22. april, 1990 - 8. september, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

9. september, 1990
Gået til søs og senere forsejlet til Fredericia værft på 10 timer og 22 minutter.

9. september, 1990 - 12. september, 1990
Fredericia værft (ombygget til større nedlastning på 5,1 meter).

12. september, 1990 - 17. september, 1990
I dok på Fredericia værft.

17. september, 1990 - 27. september, 1990
Fredericia værft (ombygget til større nedlastning på 5,1 meter).

27. september, 1990
Gået til søs og senere forsejlet til Helsingør på 11 timer og 21 minutter.

28. september, 1990 - 2. oktober, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

2. oktober, 1990
Afholdt brandøvelse.

2. oktober, 1990 - 3. oktober, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

3. oktober, 1990
Afholdt en række øvelser til søs mens færgen lå for anker.

3. oktober, 1990 - 6. oktober, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

6. oktober, 1990 - 9. oktober, 1990
Oplagt på Trekanten i Helsingør.

9. oktober, 1990
Forsejlet fra Trekanten direkte til Helsingborg, og gået i fart derfra.

9. oktober, 1990 - 28. oktober, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

28. oktober, 1990 - 29. oktober, 1990
Mindre reparation?

29. oktober, 1990 - 13. marts, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

13. marts, 1991 - 14. marts, 1991
Mindre reparation?

14. marts, 1991 - 10. maj, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge.

11. maj, 1991
Forsejlet fra Helsingør til Århus på 6 timer og 20 minutter.

12. maj, 1991 - 18. maj, 1991
I fart Århus-Kalundborg.

19. maj, 1991
Oplagt i Århus.

20. maj, 1991 - 2. juni, 1991
I fart Århus-Kalundborg.

3. juni, 1991
Ligget som reserve i Århus.

4. juni, 1991
Forsejlet fra Århus til Helsingør på 6 timer og 59 minutter.

5. juni, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 5. færge fra 5. juni kl. 07.50.

6. juni, 1991 - 16. juni, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge.

17. juni, 1991 - 21. juni, 1991
Helsingør værft (off-hire).

21. juni, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 5. færge.

22. juni, 1991 - 25. juni, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge.

25. juni, 1991
Forsejlet fra Helsingør til Kalundborg.

26. juni, 1991 - 29. juni, 1991
I fart Århus-Kalundborg.

30. juni, 1991
Forsejlet fra Århus til Helsingør.

30. juni, 1991 - 1. juli, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge fra 30. juni kl. 18.30.

1. juli, 1991
Forsejlet fra Helsingør kl. 19.40 til Århus.

2. juli, 1991 - 23. juli, 1991
I fart Århus-Kalundborg.

23. juli, 1991
Forsejlet fra Århus kl. ca. 15.30 til Helsingør.

24. juli, 1991 - 22. september, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge fra 24. juli kl. 07.10.

22. september, 1991
Mindre reparation?

22. september, 1991 - 9. oktober, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

9. oktober, 1991 - 10. oktober, 1991
I tæt tåge en mindre kollision med en polsk trawler, kun mindre materielle skader.

10. oktober, 1991 - 1. november, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

1. november, 1991
Mindre reparation?

1. november, 1991 - 12. november, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

12. november, 1991
Mindre sejlads på grund af storm.

12. november, 1991 - 2. december, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

2. december, 1991
Mindre reparation.

2. december, 1991 - 20. december, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

20. december, 1991
Mindre sejlads på grund af storm.

20. december, 1991 - 8. marts, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

8. marts, 1992
Mindre sejlads på grund af skift af foring.

8. marts, 1992 - 12. marts, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

12. marts, 1992
Mindre sejlads på grund af storm.

12. marts, 1992 - 5. maj, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

6. maj, 1992 - 18. maj, 1992
Oplagt i Helsingør for maling og opgradering samt ændringer i cafeteriaerne.

18. maj, 1992
Vendt skibet, hovedmotorer i gang i 45 minutter.

18. maj, 1992 - 30. maj, 1992
Oplagt i Helsingør for maling og opgradering samt ændringer i cafeteriaerne.

31. maj, 1992 - 14. juli, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

14. juli, 1992
Mindre sejlads på grund af reparation af turbolader.

14. juli, 1992 - 31. august, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

1. september, 1992 - 3. september, 1992
Oplagt i Helsingør, den 2. september til søs for Prinsesse Anne-Marie.

4. september, 1992
Forsejlet fra Helsingør til Svendborg på 9 timer 16 minutter.

4. september, 1992 - 19. september, 1992
Svendborg værft.

19. september, 1992
Forsejlet fra Svendborg til Helsingør på 10 timer og 55 minutter.

20. september, 1992 - 2. november, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

2. november, 1992
Mindre sejlads på grund af storm.

2. november, 1992 - 9. november, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

10. november, 1992 - 11. november, 1992
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

11. november, 1992 - 23. november, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

23. november, 1992 - 24. november, 1992
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

24. november, 1992 - 2. december, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

2. december, 1992
Mindre sejlads på grund af storm.

2. december, 1992 - 4. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

4. januar, 1993
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

4. januar, 1993 - 6. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

6. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

6. januar, 1993 - 9. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

9. januar, 1993
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

9. januar, 1993 - 18. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

18. januar, 1993 - 22. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Aurora af Helsingborg).

22. januar, 1993
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

22. januar, 1993 - 2. marts, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

2. marts, 1993
Mindre sejlads på grund af reparation af turbolader.

2. marts, 1993 - 14. marts, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

14. marts, 1993
Mindre sejlads på grund af tåge.

14. marts, 1993 - 18. marts, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

18. marts, 1993
Mindre sejlads på grund af reparation af lejet i Helsingborg.

18. marts, 1993 - 13. maj, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

14. maj, 1993
Forhalet til Kronborg kajen.

14. maj, 1993 - 16. maj, 1993
Afholdt biludstilling ombord i færgen ved Kronborg kajen.

17. maj, 1993 - 10. juni, 1993
"Off-hire" i Helsingør, delvist på værftet.

10. juni, 1993
Sejlede prøvetur i 6 timer og 23 minutter.

11. juni, 1993 - 14. juni, 1993
Afsluttende arbejder.

15. juni, 1993 - 15. juli, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

15. juli, 1993 - 16. juli, 1993
Mindre sejlads på grund af skift af foring.

16. juli, 1993 - 12. august, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

12. august, 1993 - 13. august, 1993
Oplagt i Helsingborg om natten.

13. august, 1993 - 9. september, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

10. september, 1993
Forsejlet fra Helsingør til Kalundborg.

10. september, 1993 - 17. september, 1993
I fart Århus-Kalundborg til ca. kl. 16 (Ask ude af drift).

17. september, 1993
Forsejlet fra Århus kl. ca. 16 til Korsør.

17. september, 1993 - 19. september, 1993
Oplagt i Korsør for reparation, foretaget instruktion i færgen.

19. september, 1993 - 29. oktober, 1993
4. bilfærge Halsskov-Knudshoved (Hamlet på værft).

29. oktober, 1993
Reparerede, derfor aflyst en dobbelttur.

29. oktober, 1993 - 7. november, 1993
4. bilfærge Halsskov-Knudshoved (Hamlet på værft).

8. november, 1993
Forsejlet fra Halsskov ca. kl. 0.00 til Helsingør på 7 timer og 10 minutter.

9. november, 1993 - 11. november, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

11. november, 1993
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

11. november, 1993 - 7. december, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

7. december, 1993
Reparerede, derfor aflyst fire en halv dobbelttur.

7. december, 1993 - 13. januar, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

14. januar, 1994
Oplagt indtil kl. 15.30 (arbejdet med NOR CONTROL på styrbords hovedmotor).

14. januar, 1994 - 23. januar, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

23. januar, 1994
Til søs fra kl. 11.57 til kl. 12.55 for sikkerhedsøvelse.

23. januar, 1994 - 29. januar, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

29. januar, 1994 - 30. januar, 1994
Oplagt ved Trekanten eller Helsingør reparationsværft fra lørdag kl. 17.25 til søndag kl. 12.28.

30. januar, 1994 - 5. februar, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

5. februar, 1994
Til søs fra kl. 16.56 til kl. 17.42 for bådmanøvre.

5. februar, 1994 - 12. marts, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

13. marts, 1994
Ingen sejlads på grund af dårligt vejr, først forhalet til Helsingborg fra kl. 10.09 til kl. 10.26, senere forhalet fra Helsingborg kl. 14.35 til Helsingør reparationsværft ankomst kl. 15.13.

13. marts, 1994 - 1. april, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

1. april, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 09.26 til kl. 16.42 på grund af dårligt vejr.

1. april, 1994 - 4. april, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

4. april, 1994 - 5. april, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 11.40 til kl. 05.42 den 5. april på grund af dårligt vejr.

5. april, 1994 - 7. maj, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

7. maj, 1994 - 8. maj, 1994
Forsejlet fra Helsingør kl. 21.23, fortøjede i slusen i Kieler-kanalen kl. 09.15.

8. maj, 1994
Forsejlet videre fra slusen kl. 09.40, ankom Rendsburg kl. 13.26.

8. maj, 1994 - 17. juni, 1994
HDW Nobiskrug værft i Rendsburg, eftersyn og udskiftning af trædæk på bildækket til jerndæk, også i dok.

17. juni, 1994
Forsejlet fra Rendsburg kl. 06.00, fortøjede i slusen i Kieler-kanalen kl. 09.08.

17. juni, 1994
Forsejlet videre fra slusen kl. 09.45, ankom Helsingør kl. 21.35.

18. juni, 1994
Oplagt i Helsingør.

19. juni, 1994 - 15. september, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

16. september, 1994
Mindre sejlads på grund af storm og reparationsarbejder.

17. september, 1994 - 24. september, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

24. september, 1994
Oplagt i Helsingborg på grund af tåge - 2 dobbeltture udgået.

25. september, 1994 - 2. oktober, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

3. oktober, 1994 - 13. oktober, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (Tycho Brahe værft Svendborg).

13. oktober, 1994 - 20. oktober, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

20. oktober, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 10.15 på grund af storm.

20. oktober, 1994
Videre sejlads opgivet i nogle dage (storm), færgen udlånt til Storebælt.

20. oktober, 1994 - 21. oktober, 1994
Forsejlet Helsingborg kl. 21.28, Helsingør ankomst kl. 21.55, Helsingør afgang kl. 22.30, Halsskov ankomst kl. 06.05.

21. oktober, 1994
Sejlede 5 dobbeltture på Halsskov-Knudshoved ruten.

22. oktober, 1994
Sejlede 4 dobbeltture på Halsskov-Knudshoved ruten.

23. oktober, 1994
Sejlede 4 dobbeltture på Halsskov-Knudshoved ruten.

23. oktober, 1994 - 24. oktober, 1994
Forsejlet fra Halsskov kl. 20.32, ankom til Helsingør kl. 03.32.

24. oktober, 1994 - 4. november, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

4. november, 1994 - 5. november, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 8. september til kl. 08.28 næste dag på grund af storm.

5. november, 1994 - 12. november, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

12. november, 1994 - 13. november, 1994
Skiftet stempel, topstykke, udstødningsventil, starteventil m.m på styrbord hovedmotor cylinder 9.

13. november, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 16.18 til kl. 06.57 næste dag på grund af dårligt vejr.

14. november, 1994 - 8. december, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

8. december, 1994 - 9. december, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 15.45 til kl. 05.22 næste dag på grund af dårligt vejr.

9. december, 1994 - 17. december, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

18. december, 1994
Oplagt på strækning 14 i Helsingør på grund af vejret.

19. december, 1994 - 20. december, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

20. december, 1994
Mindre sejlads på grund af reparation.

20. december, 1994 - 6. januar, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

6. januar, 1995
Oplagt i Helsingborg fra kl. 09.30 til kl. 17.47 på grund af reparation på den plc-styring, der lukkede færgens hækport.

7. januar, 1995 - 12. januar, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

12. januar, 1995 - 13. januar, 1995
Forsejlet fra Helsingør kl. 23.50, ankom til Svendborg kl. 09.20 den 13. januar.

13. januar, 1995 - 28. januar, 1995
Svendborg værft.

28. januar, 1995
Forsejlet fra Svendborg kl. 09.06, ankom til Helsingborg kl. 18.23.

29. januar, 1995 - 31. januar, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

31. januar, 1995 - 1. februar, 1995
Oplagt i Helsingborg fra kl. 16.08 til kl. 06.35 næste dag på grund af storm.

1. februar, 1995 - 16. februar, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

16. februar, 1995 - 19. februar, 1995
Reparerede akselgenerator i Helsingborg fra 16. februar kl. 21.20 til 19. februar kl. 13.58.

19. februar, 1995 - 4. marts, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

5. marts, 1995
Mindre sejlads på grund af storm.

6. marts, 1995 - 14. marts, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

15. marts, 1995
Ingen sejlads på grund af storm, dog sejlet til Helsingborg fra kl. 11.43 til kl. 12.08.

16. marts, 1995 - 17. marts, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

17. marts, 1995
Oplagt i Helsingborg fra kl. 16.15 til kl. 21.00 på grund af dårligt vejr.

18. marts, 1995 - 27. april, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

28. april, 1995 - 1. maj, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

1. maj, 1995 - 16. maj, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

16. maj, 1995 - 17. maj, 1995
Reparerede regulator i Helsingør fra den 16. maj kl. 12.56 til den 17. maj kl. 06.30.

17. maj, 1995 - 8. juni, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

8. juni, 1995
Oplagt i Helsingborg fra kl. 16.14 til kl. 20.30 på grund af dårligt vejr.

8. juni, 1995 - 2. august, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

2. august, 1995
Overført til DSB rederi A/S Helsingør.

2. august, 1995 - 8. august, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

8. august, 1995
Registreret at færgen er overført til DSB Rederi A/S.

8. august, 1995 - 26. august, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

27. august, 1995 - 31. august, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

1. september, 1995 - 3. september, 1995
"Off-hire" eftersyn ved strækning 14 i Helsingør.

4. september, 1995 - 14. september, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

14. september, 1995 - 15. september, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads.

15. september, 1995 - 22. september, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

23. september, 1995
Mindre sejlads på grund af "Lastv. væk".

24. september, 1995 - 27. september, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

28. september, 1995
Mindre sejlads på grund af storm.

29. september, 1995 - 5. oktober, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

6. oktober, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

7. oktober, 1995 - 16. november, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

17. november, 1995
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

18. november, 1995 - 30. december, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

30. december, 1995 - 1. januar, 1996
Oplagt i Helsingborg i nytåret (planlagt).

1. januar, 1996 - 8. januar, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

8. januar, 1996
Aflyst en dobbelttur for at holde båd- og brandøvelse med Søfartsstyrelsen.

8. januar, 1996 - 20. januar, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

21. januar, 1996 - 3. februar, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

4. februar, 1996
Rigget skibet af, og til søs 5 gange for Prinsesse Anne-Marie.

4. februar, 1996 - 5. februar, 1996
Forsejlet fra Helsingør kl. 19.25, på vej mod Fredericia værft, kaldt tilbage på grund af Tycho Brahes uheld, ankomst Helsingborg kl. 01.53.

5. februar, 1996 - 7. februar, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

7. februar, 1996 - 8. februar, 1996
Forsejlet fra Helsingør kl. 22.30, ankom til Fredericia værft kl. 07.20.

8. februar, 1996 - 14. februar, 1996
Fredericia værft.

14. februar, 1996
I dok på Fredericia værft (formentlig/muligvis flere dage end denne).

14. februar, 1996 - 16. februar, 1996
Fredericia værft.

16. februar, 1996
Forsøgt at forsejle til Helsingør, Fredericia af kl. 12.38, retur til værftet kl. 15.30.

16. februar, 1996 - 19. februar, 1996
Fredericia værft.

19. februar, 1996
Forsejlet fra Fredericia værft kl. 08.30, ankom til Helsingborg kl. 20.50.

20. februar, 1996
Forsejlet fra Helsingborg kl. 06.10, ankom Helsingør kl. 06.47.
Tilriggede færgen i Helsingør, til søs 5 gange for Prinsesse Anne-Marie.
I fart Helsingør-Helsingborg fra kl. 13.26.

20. februar, 1996 - 5. marts, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

5. marts, 1996
Aflyst en dobbelttur for dykkerundersøgelse af truster for olielækage.

5. marts, 1996 - 5. april, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

5. april, 1996
Aflyst den sidste dobbelttur på grund af problemer med lejet i Helsingborg.

6. april, 1996 - 3. maj, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

3. maj, 1996 - 4. maj, 1996
Forsejlet fra Helsingør kl. 23.31, ankom til Århus værft kl. 06.04.

4. maj, 1996
Århus værft.

4. maj, 1996 - 5. maj, 1996
Forsejlet fra Århus værft kl. 17.46, ankom til Helsingør kl. 00.47.

5. maj, 1996 - 11. juni, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

11. juni, 1996 - 12. juni, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

12. juni, 1996 - 15. juli, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

16. juli, 1996 - 27. august, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

27. august, 1996
Aflyst en dobbelttur for fejlsøgning på nødlænsesystemet.

27. august, 1996 - 14. september, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

15. september, 1996 - 16. september, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

16. september, 1996
Forsejlet til Landskrona værft på 1 time og 26 minutter.

16. september, 1996 - 19. september, 1996
Landskrona værft.

19. september, 1996
Forsejlet fra Landskrona værft på 7 timer og 11 minutter.

20. september, 1996 - 27. september, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

28. september, 1996 - 29. september, 1996
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

30. september, 1996 - 26. oktober, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

27. oktober, 1996
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr og havari.

28. oktober, 1996 - 6. november, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

6. november, 1996
Mindre sejlads på grund af meget dårligt vejr.

7. november, 1996 - 4. december, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

4. december, 1996
Mindre sejlads på grund af ?

4. december, 1996 - 12. januar, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

12. januar, 1997
Mindre sejlads på grund af ?

12. januar, 1997 - 18. februar, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

18. februar, 1997
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

19. februar, 1997 - 24. februar, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

25. februar, 1997
Ingen sejlads på grund af dårligt vejr.

26. februar, 1997 - 9. marts, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

10. marts, 1997 - 12. marts, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

13. marts, 1997 - 11. april, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

11. april, 1997 - 22. april, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

23. april, 1997 - 24. maj, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

25. maj, 1997 - 26. maj, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

26. maj, 1997 - 27. maj, 1997
Landskrona værft.

27. maj, 1997 - 17. juni, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

18. juni, 1997 - 19. juni, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Hamlet).

20. juni, 1997 - 3. august, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

3. august, 1997
Sidste dag med sejlads med passagerer i DSB/Scandlines regi.

3. august, 1997
Sejlede 8 dobbeltture mellem Helsingør og Helsingborg.

3. august, 1997
Sidste dobbelttur Helsingør af kl. 18.24, Helsingborg ankomst kl. 18.44, 258 passagerer.

3. august, 1997
Sidste dobbelttur Helsingborg af 18.58, Helsingør ankomst 19.30, 278 passagerer.

4. august, 1997
Forhalede fra leje 3 i Helsingør kl. 07.00 til Helsingør statshavn, strækning 114, hvor færgen ankom kl. 07.25.

4. august, 1997 - 6. august, 1997
Oplagt i Helsingør statshavn.

6. august, 1997
Forsejlet fra Helsingør kl. 08.35, ankom Nakskov kl. 19.25.

6. august, 1997 - 19??
Oplagt i Nakskov.

19??
Udbudt til salg.

23. marts, 1998
Solgt til Elbe-Ferry GmbH & Co. KG (E.H.Harms GmbH & Co.).

26. marts, 1998
Registreret solgt til Elbe-Ferry GmbH & Co. KG (E.H.Harms GmbH & Co.).

19??
Overtaget af Harms-gruppen.

19??
Omdøbt til Hinrich-Wilhelm Kopf af Cuxhaven.

21. april, 1998
Forsejlet fra Nakskov til Cuxhaven.

22. april, 1998
Ankom til Fiskerihavnen i Bremerhaven.

1. august, 1999 - 8. marts, 2001
Indsat på overfarten Cuxhaven-Brunsbüttel.

8. marts, 2001 - 13. juni, 2001
Oplagt, i Cuxhaven.

13. juni, 2001
Flyttet fra Cuxhaven til Bremerhaven.

13. juni, 2001 - oktober, 2002
Oplagt i Bremerhaven.

oktober, 2002
Solgt til Mariam Shipmanagement S.A., Wonsan, Nordkorea, og omdøbt til Heba, handelen blev dog senere annulleret.

oktober, 2002 - marts, 2004
Oplagt i Bremerhaven.

marts, 2004
Solgt til ophugning i Indien, med hjemsted i Ulan Bator, Mongoliet. Omdøbt til Wilhelm.

marts, 2004
Omdøbt til Heba 4, med hjemsted i Wonsan, Nordkorea.

29. marts, 2004
Solgt til Heba Shipmanagement SA, Wonsan og fik navnet Heba.

7. april, 2004
Afgik Bremerhaven mod Suez.

21. maj, 2004 - 22. maj, 2004
Kørt op på Alang-stranden i Indien for endelig ophugning.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Generelle informationer om Heba-4 (ex. Prinsesse Elisabeth)



Oprettet: 15. september 2020.
59 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS