Prinsesse Elisabeth

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Prinsesse Elisabeth

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Prinsesse Elisabeth. For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

onsdag 2. maj, 1962
Kontraheret som nybygning nr. 144 fra Aalborg værft A/S for 25.550.000 kr.

mandag 22. oktober, 1962
Kølstrakt på Aalborg værft.

tirsdag 29. oktober, 1963
Navngivet Prinsesse Elisabeth og søsat fra Aalborg værft.

december, 1963 - januar, 1964
Malet ved værftet.

tirsdag 3. marts, 1964
Registreret i skibsregistret med navnet Prinsesse Elisabeth.

søndag 8. marts, 1964
Teknisk prøvetur på Limfjorden og i Kattegat, planlagt til afgang Aalborg kl. 07.00, og tilbage kl. 16.00.

søndag 8. marts, 1964 - torsdag 12. marts, 1964
Aalborg Værft, færdiggørelse af færgen.

torsdag 12. marts, 1964
Planlagt til afsejling Aalborg kl. 06.00, passere Hals Barre Fyr kl. 08.00, kl. 13.00 ombordtages lods, DSB repræsentanter og B&W prøvetursdeltagere på Helsingør red. Kl. 14.00 fartprøver på Hveen-Milen i Øresund, hvorefter færgen blev.

torsdag 12. marts, 1964 - fredag 13. marts, 1964
Overtaget af DSB, ankret for natten på Helsingør Red.

fredag 13. marts, 1964
Planlagt til Helsingør afgang kl. 05.00, lejeprøve i Århus fra kl. 11.00 til kl. 11.30, derefter sejlet til Kalundborg hvor lejeprøve var planlagt fra kl. 14.30 til 15.00, derefter sejlet til Århus hvor færgen planlagdes at ankomme til kaj kl. 18.00. Under sejladsen Århus-Kalundborg-Århus måltes om fart-kravet på ruten kunne overholdes, og det kunne det!

fredag 13. marts, 1964 - mandag 16. marts, 1964
Oplagt i Århus i weekenden for tilrigning.

mandag 16. marts, 1964
Indvielsessejlads med indbudte gæster på Århus-Kalundborg, Kalundborg afgang kl. 10.15, Århus havn ankomst kl. 13.30, Århus havn af kl. 13.40, Kalundborg ankomst kl. 17.40.

tirsdag 17. marts, 1964
Gået i fart med afgangen fra Århus kl. 05.30.

tirsdag 17. marts, 1964 - fredag 5. marts, 1965
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 6. marts, 1965 - tirsdag 9. marts, 1965
Aalborg værft, garantieftersyn.

tirsdag 9. marts, 1965 - lørdag 20. marts, 1965
I dokken på Aalborg værft.

lørdag 20. marts, 1965 - lørdag 3. april, 1965
Aalborg værft, garantieftersyn.

lørdag 3. april, 1965
Kompasrettet.

søndag 4. april, 1965 - lørdag 26. februar, 1966
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 27. februar, 1966 - mandag 7. marts, 1966
Aalborg værft, årligt eftersyn.

mandag 7. marts, 1966 - tirsdag 15. marts, 1966
I dokken på Aalborg værft.

tirsdag 15. marts, 1966 - lørdag 26. marts, 1966
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 26. marts, 1966
Kompasrettet.

søndag 27. marts, 1966 - lørdag 18. februar, 1967
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 19. februar, 1967 - mandag 20. februar, 1967
Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 19.02 kl. 09.30.

mandag 20. februar, 1967 - tirsdag 14. marts, 1967
I tørdok på Nakskov værft.

tirsdag 14. marts, 1967 - lørdag 18. marts, 1967
Nakskov værft, årligt eftersyn, afgik 18. marts kl. 10.30.

lørdag 18. marts, 1967
Kompasrettet.

søndag 19. marts, 1967 - lørdag 2. marts, 1968
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 3. marts, 1968
Forsejlet fra Århus til København.

søndag 3. marts, 1968 - mandag 11. marts, 1968
B&W værft i København, årligt eftersyn.

mandag 11. marts, 1968 - onsdag 27. marts, 1968
I tørdok på B&W værft.

onsdag 27. marts, 1968 - lørdag 30. marts, 1968
B&W værft i København, årligt eftersyn (blev forlænget med 3 dage på grund af reparation af rorstamme).

lørdag 30. marts, 1968
Forsejlet fra København til Kalundborg, kompasrettet undervejs.

søndag 31. marts, 1968 - onsdag 14. august, 1968
I fart Århus-Kalundborg.

onsdag 14. august, 1968 - onsdag 11. september, 1968
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

onsdag 11. september, 1968 - lørdag 19. oktober, 1968
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 19. oktober, 1968 - søndag 20. oktober, 1968
Århus værft.

søndag 20. oktober, 1968 - lørdag 1. marts, 1969
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 2. marts, 1969 - mandag 3. marts, 1969
Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 2. marts kl. 10.00.

mandag 3. marts, 1969 - fredag 21. marts, 1969
I Nakskov værfts dok I (tørdok), eftersyn, fik indrettet legestue for børn. Færgen fik indrettet legestue for børn i hall på promenadedæk.

fredag 21. marts, 1969 - onsdag 26. marts, 1969
Nakskov værft, afsejlede 26. marts kl. 16.00.

onsdag 26. marts, 1969
Kompasrettet.

torsdag 27. marts, 1969 - søndag 17. august, 1969
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 17. august, 1969
Århus værft.

mandag 18. august, 1969 - lørdag 13. september, 1969
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

søndag 14. september, 1969 - fredag 12. december, 1969
I fart Århus-Kalundborg.

fredag 12. december, 1969
Aflyst 1 dobbelttur(bl.a. Kalundborg afgang kl. 17.00) som følge af maskinreparation.

fredag 12. december, 1969 - lørdag 21. februar, 1970
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 21. februar, 1970
Ud af fart efter ankomst til Kalundborg kl. 23.15 og forsejlet tom til Århus.

søndag 22. februar, 1970
Lå ved Århus værft.

mandag 23. februar, 1970 - torsdag 26. februar, 1970
Århus værft, årligt eftersyn.

torsdag 26. februar, 1970 - fredag 13. marts, 1970
I dok på Århus værft.

fredag 13. marts, 1970 - fredag 20. marts, 1970
Århus værft, årligt eftersyn.

fredag 20. marts, 1970
Forhalet fra værftet kl. 04.00, i fart kl. 05.10 fra Århus.

fredag 20. marts, 1970 - lørdag 21. marts, 1970
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 21. marts, 1970 - søndag 22. marts, 1970
Kompasrettet efter ankomst til Kalundborg kl. 23.15.

søndag 22. marts, 1970 - lørdag 15. august, 1970
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 22. marts, 1970 - lørdag 15. august, 1970
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 15. august, 1970 - søndag 16. august, 1970
Ud af fart efter ankomst til Kalundborg kl. 23.15, forsejlet til Århus kl. ca. 23.30 og i fart næste morgen kl. 08.10 fra Århus.

søndag 16. august, 1970 - lørdag 12. september, 1970
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

søndag 13. september, 1970 - søndag 28. februar, 1971
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 28. februar, 1971
Forsejlet fra Kalundborg til København.

søndag 28. februar, 1971 - tirsdag 9. marts, 1971
B&W værft i København, årligt eftersyn.

tirsdag 9. marts, 1971 - onsdag 17. marts, 1971
I flydedok på B&W værft.

onsdag 17. marts, 1971 - lørdag 27. marts, 1971
B&W værft i København, årligt eftersyn.

lørdag 27. marts, 1971
Kompasrettet og forsejlet fra København til Århus.

søndag 28. marts, 1971 - lørdag 4. september, 1971
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 5. september, 1971 - lørdag 11. september, 1971
Århus værft for bundbehandling.

søndag 12. september, 1971 - torsdag 14. oktober, 1971
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

torsdag 14. oktober, 1971 - lørdag 22. april, 1972
I fart Århus-Kalundborg.

torsdag 14. oktober, 1971 - lørdag 22. april, 1972
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 22. april, 1972 - søndag 23. april, 1972
Århus værft (reparerede Ka-Me-Wa propel).

søndag 23. april, 1972 - lørdag 12. august, 1972
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 13. august, 1972 - tirsdag 15. august, 1972
Helsingør værft, årligt eftersyn.

tirsdag 15. august, 1972 - mandag 28. august, 1972
I tørdok på Helsingør værft.

mandag 28. august, 1972 - lørdag 9. september, 1972
Helsingør værft, årligt eftersyn.

lørdag 9. september, 1972
Kompasrettet.

søndag 10. september, 1972 - lørdag 7. oktober, 1972
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

søndag 8. oktober, 1972 - søndag 5. august, 1973
I fart Århus-Kalundborg.

mandag 6. august, 1973 - fredag 17. august, 1973
Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

fredag 17. august, 1973 - fredag 24. august, 1973
I tørdok III på Frederikshavn værft.

fredag 24. august, 1973 - lørdag 1. september, 1973
Frederikshavn værft.

lørdag 1. september, 1973
Kompasrettet.

søndag 2. september, 1973 - lørdag 29. september, 1973
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

søndag 30. september, 1973 - torsdag 16. maj, 1974
I fart Århus-Kalundborg.

torsdag 16. maj, 1974 - fredag 17. maj, 1974
Formentlig også ramt af blokader mod politisk forlig,så lastning ikke var mulig.

fredag 17. maj, 1974 - lørdag 31. august, 1974
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 31. august, 1974 - søndag 1. september, 1974
Må være forsejlet fra Kalundborg kl. ca. 23.30 til Århus.

søndag 1. september, 1974 - tirsdag 10. september, 1974
Århus værft, årligt eftersyn. Færgen fik installeret VHF-anlæg til offentlige samtaler. Færgen har fået installeret TV-anlæg i restaurant og cafeteria. Færgen fik installeret ny cafeteriadisk i cafeteriasalon.

tirsdag 10. september, 1974 - fredag 27. september, 1974
I dok på Århus flydedok.

fredag 27. september, 1974 - lørdag 28. september, 1974
Århus værft, årligt eftersyn.

lørdag 28. september, 1974
Kompasrettet.

søndag 29. september, 1974 - torsdag 31. oktober, 1974
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

torsdag 31. oktober, 1974 - lørdag 27. september, 1975
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 28. september, 1975 - onsdag 29. oktober, 1975
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

torsdag 30. oktober, 1975 - lørdag 29. november, 1975
Svendborg værft.

lørdag 29. november, 1975
Forsejlet fra Svendborg til Århus, kompasrettet undervejs.

søndag 30. november, 1975 - søndag 25. juli, 1976
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 25. juli, 1976 - onsdag 25. august, 1976
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

torsdag 26. august, 1976 - lørdag 25. september, 1976
Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

lørdag 25. september, 1976
Forsejlet fra Frederikshavn til Århus, kompasrettet undervejs.

søndag 26. september, 1976 - lørdag 12. februar, 1977
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 13. februar, 1977 - lørdag 14. maj, 1977
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

lørdag 14. maj, 1977
På rejse fra Kalundborg til Århus. Grundberøring i Lindholm dyb. Søforklaring i Århus den 26. maj. Grundberøring som følge af mangelfuld navigering.

lørdag 14. maj, 1977 - fredag 20. maj, 1977
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

lørdag 21. maj, 1977 - tirsdag 8. november, 1977
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 8. november, 1977
Denne dag skrevet kontakt om indbygning af hængedæk.

tirsdag 8. november, 1977 - lørdag 26. november, 1977
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 27. november, 1977 - torsdag 22. december, 1977
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

torsdag 22. december, 1977 - mandag 26. december, 1977
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 27. december, 1977 - mandag 2. januar, 1978
Århus værft, bundrensning.

mandag 2. januar, 1978 - onsdag 25. januar, 1978
Århus værft, indbygning af hængedæk. Endvidere blev 1. kl. spisesalon inddraget og ombygget til cafeteria. Dette mellemdæk medfører, at personbiler kan anbringes i 2 »lag« når behov opstår. Kapaciteten blev dermed øget med 80 bilenheder til i alt 185 bilenheder pr færge. Endvidere blev restauranten ombygget.

onsdag 25. januar, 1978
Den øverste halvdel af skibet hævet for indbygning af hængedæk.

onsdag 25. januar, 1978 - lørdag 15. april, 1978
Århus værft, indbygning af hængedæk.

lørdag 15. april, 1978
Evt. en første prøvetur denne dag.

lørdag 15. april, 1978 - torsdag 20. april, 1978
Århus værft, indbygning af hængedæk.

torsdag 20. april, 1978
Prøvetur på Århus-bugten, kompasrettet undervejs.

fredag 21. april, 1978 - onsdag 31. januar, 1979
I fart Århus-Kalundborg.

torsdag 1. februar, 1979 - lørdag 10. marts, 1979
Århus værft.

lørdag 10. marts, 1979
Sejlet på Århus-bugten, kompasrettet undervejs.

søndag 11. marts, 1979 - lørdag 25. august, 1979
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 25. august, 1979 - søndag 26. august, 1979
Århus værft.

søndag 26. august, 1979 - mandag 31. december, 1979
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 1. januar, 1980
Forsejlet fra Århus til Nakskov, ankom kl. 14.00.

tirsdag 1. januar, 1980 - onsdag 2. januar, 1980
Nakskov værft.

onsdag 2. januar, 1980 - mandag 28. januar, 1980
I Nakskov værfts dok I.

mandag 28. januar, 1980 - lørdag 2. februar, 1980
Nakskov værft.

lørdag 2. februar, 1980
Forsejlet fra Nakskov kl. 08.30 til Århus, kompasrettet undervejs.

søndag 3. februar, 1980 - søndag 26. oktober, 1980
I fart Århus-Kalundborg.

mandag 27. oktober, 1980 - lørdag 13. december, 1980
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

søndag 14. december, 1980 - søndag 8. februar, 1981
I fart Århus-Kalundborg.

mandag 9. februar, 1981 - lørdag 14. marts, 1981
Århus værft.

lørdag 14. marts, 1981
Sejlet på Århus-bugten, kompasrettet undervejs.

søndag 15. marts, 1981 - tirsdag 24. november, 1981
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 24. november, 1981
På rejse fra Kalundborg til Århus.
Påsejlet duc d'albe under havnemanøvre, slået læk i kraftig storm.
Søforklaring i Århus den 27. november. Den pågældende dag passerede en kraftig storm landet med en gennemsnitlig vindstyrke på ca. 30 meter pr. sekund, det vil sige en fuld storm. I bygerne var vindstyrken over 35 meter pr. sekund hvilket er orkan. Vindretningen var VestNordVest. I Kalundborg ligger færgerne med forenden i lejet, og ved udsejlingen vender færgerne ved at bakke op langs sydsiden af Esso's oliepier. Under dårlige vejrforhold sker det ofte, at færgerne i stedet sejler ud på Kalundborg fjord for at vende. Den anden færge på ruten Prinsesse Anne-Marie havde netop anvendt denne metode ved afsejlingen kort før middag den 24. november. På vej ud i fjorden havde de meget kraftige søer medført, at agterroret på grund af de store påvirkninger var slået ud af indgreb med styremaskinen. Dette medførte, at færgen havde måttet ligge underdrejet i flere timer for at reparere. Blandt andet som følge af denne hændelse, men også på baggrund af den stigende vindstyrke med orkan styrke i bygerne, der havde fået søerne på fjorden til at rejse sig til højder, der ville have medført en bordfyldning af vogndækket over den lave agterende, besluttede skibsføreren ved Prinsesse Elisabeth's afsejling kl. 16.45, at bakke ned langs østsiden af Asnæsværkets kulgård. Derved kunne man udnytte den læ de meget høje kulbunker ville give. (tilføjelse: Færgens overstyrmand fortalte mange år senere at de da også fik læ, men kulstøv i massevis i øjnene). Under udsejlingen fra lejet befandt skibsføreren sig på agterbroen sammen med overstyrmanden og rorgængeren. Da færgen var nået næsten helt ned i bunden af bassinet ved Asnæsværket blev der slået fuld kraft frem på begge maskiner, og overstyrmanden blev af skibsføreren beordret hen på forbroen for at være klar til at overtage manøvreringen derfra. Samtidig med at færgen begyndte at gå fremover blev agterroret lagt hårdt bagbord, og bovpropellen blev sat til at trykke forenden bagbord over. Færgen lå på dette tidspunkt parallelt med og tæt på den østvendte kaj ved Asnæsværkets kulgård. Skibsføreren beordrede skift af manøvreringen fra agterbro til forbro. Samtidig blev der oplyst om rorets, bovpropellens og maskintelegrafens stilling. Skibsføreren begav sig derefter hen til forbroen. Fra agterbroen kunne han se, at der på dette tidspunkt var frit vand mellem færgen og en Duc d'Alb, der anvendes til fortøjning af tankskibe til værket. Da skibsføreren var nået ca. halvvejen til forbroen, så han forenden blive taget af et meget kraftigt vindstød, og færgen hurtigt faldt af styrbord over, i retning af Duc d'Alben. Han satte straks i løb henimod forbroen, men idet skibsføreren trådte ind på denne, tørnede færgen Duc d'Alben. Overstyrmanden forklarede, at da ordren om at skifte fra agterbro til forbro kom, var Duc d'Alben så langt ude til styrbord, at han var overbevist om at færgen ville gå klar af den. Da færgen havde fået lidt fart fremover, og afstanden til Duc d'Alben var ca. 50 meter, kom der et kraftigt vindstød, der fik færgen til at drive styrbord over. Det var hans opfattelse, at på trods heraf ville færgen fortsat gå fri ad Duc d'Alben. Færgen drev dog hurtigere end ventet, og netop som skibsføreren kom ind i styrehuset skete kollisionen. Stødet mod Duc d'Alben føltes ikke særligt kraftigt, men skibsføreren var dog straks klar over at situationen kunne være alvorlig hvorfor de vandtætte døre straks blev lukket, og overstyrmanden blev beordret ned for at undersøge skadernes omfang. 2.styrmand der netop var kommet på broen blev beordret til at gøre det samme. Begge kunne konstatere, at der i matrosapteringen stod ca. 15-20 cm vand på dørken, en smule mindre i motormandsapteringen, mens der i maskinmesterapteringen var ca. en halv til en hel meter vand og olie over dørken. De øvrige apteringer og den del af maskinrummet det var muligt at se umiddelbart var tilsyneladende uden skader. Overstyrmanden meddelte straks skibsføreren skadernes alvorlige omfang, og han besluttede straks at gå tilbage til Kalundborg. Færgen var på dette tidspunkt kommet så langt ud i yderhavnen, at det ikke var muligt at vende færgen, hvorfor skibsføreren løb tilbage til agterbroen, hvorfra færgen manøvreredes tilbage til lejet. Dette kunne dog ikke anvendes, da færgen vendte forkert, og da skibsføreren konstaterede at kajen ved siden af lejet var fri, besluttede han at fortøje færgen der, hvilket skete kl. 17.10. Alle færgens pumper blev efter skadens konstatering sat til at pumpe fra de vandfyldte apteringer, og desuden blev færgen efter fortøjning krænget mest muligt over til bagbord for at løfte så meget af hullet fri af vandet som muligt. På trods heraf fortsatte vandet med at stige, og da der samtidig konstateredes en ligeledes stigende vandstand i kompressorrummet i maskinen besluttede skibsføreren at lade passagererne forlade færgen, hvilket med noget besvær lykkedes via lodsporten i skibssiden. Det var der igennem muligt for passagererne, med hjælp fra besætningsmedlemmer, at træde ned på fenderlisten, og fra denne ned på kajen. Dette forløb uden uheld, selvom færgen på grund af vejret huggede voldsomt mod kajen. Det stod meget hurtigt klart, at færgens egne pumper ikke alene kunne klare at holde trit med det indstrømmende vand, hvorfor Kalundborg Brandvæsen blev kontaktet med anmodning om pumpeassistance. På dette tidspunkt var det fortsat ikke muligt at få et reelt overblik over skadens omfang på grund af de store mængder vand i apteringen. Det stod dog klart, at brændstoftanken, der er beliggende under den vandfyldte aptering, måtte være beskadiget, da der på overfladen af vandet flød store mængder olie. Det stod også klart, at årsagen til den stigende vandstand i kompressorrummet skyldes, at store mængder vand og olie strømmede ind gennem ventilationskanalen. Denne forløb netop på indersiden af den beskadigede skibsside. Efter nogen besvær lykkedes det i løbet af aftenen at skille kanalen ad, og indsætte en blikplade der fastholdtes med skruetvinger med videre. Dette sammen med den indsatte ekstra pumpekapacitet muliggjorde at det lykkedes at tømme rummet sent på aftenen. I første omgang indsatte Brandvæsenet to pumper, hvilket hurtigt viste sig at være for lidt, idet de ofte måtte stoppes på grund af tilstopninger med løst isolationsmateriale, tæpper, tøj og lignende fra de ødelagte kamre. Desuden var olien et alvorligt problem da det piskedes til skum i pumperne, hvorfor de mistede suget. Samtidig med at der indsattes flere pumper, blev der hos Civilforsvaret i Korsør rekvireret specielle turbinepumper til olie. Ud på aftenen lykkedes det at tømme både matros- og motormandsapteringen, mens maskinmesterapteringen, hvorfra den alvorlige lækage måtte være fortsat ikke lod sig tømme. I starten pumpede man blot såvel vand som olie direkte ud i havnen. Men på grund af frygten for en alvorlig olieforurening gik man sent på aftenen over til at pumpe direkte op i slamsugere, der holdt på kajen. Det olieblandede vand kørtes over på Esso's raffinaderi. På et tidspunkt måtte man dog stoppe denne trafik, og flytte slamsugere og andre køretøjer fra kajen, idet færgens fortsatte huggen mod kajen havde ødelagt spunsvæggen, og dermed undermineret asfaltbelægningen. Først ud på morgenen den 25.november var stormen løjet så meget af, at den samlede pumpekapacitet kunne tømme maskinmesterapteringen, og derved var det muligt at få et samlet overblik over skaden. Skaden bestod i en indtrykning af skibssiden begyndende på agterkant i matrosapteringen, forløbende gennem maskinapteringen og endte i tørtanken agten for apteringen, i alt ca. 16 meter. Siden var trykket ind i plan med dørken i apteringen, dog således at tanktoppen i den underliggende brændstoftank var revet op flere steder. Et sted var skibssiden trykket ca. 1,5 meter ind. Maskinapteringen blev totalt ødelagt idet 4 kamre blev fuldstændig knust ved kollisionen med Duc d'Alben, og resten var ødelagt af vand og olie. Matrosapteringen var ligeledes ødelagt af vandet, og et kammer var knust ved kollisionen. Motormandsapteringen var som de øvrige ødelagt af vand og olie, men her var der ikke skader herud over. Da stormen løjede af iværksættes straks en midlertidig reparation så færgen kunne sejle til værft. Der blev svejst stringere og plader på skaden udenbords og indenbords, så der fremkom en kasse, i hvilken blev pumpet ca. 16 kubikmeter hurtigthærdende beton. Øvrige lækager blev tætnet med sandsække, tæpper med videre. Færgen blev synet af Bureau Veritas, og fik en midlertidig sejltilladelse til Dannebrog Værft i Århus. Sejladsen foregik for halv kraft, og med ekstra pumper ombord. I Århus blev bilerne losset og færgen gik til værftet for et 3 måneders ophold for reparation. Denne bestod i en total fornyelse af de beskadigede apteringer, samt andre ændringer for eksempel indsattes spjæld i alle ventilationskanaler for at undgå at vand i en lignende situation kan trænge den vej ned i maskinrummet. Et helt specielt problem var de 16 kubikmeter beton, der først lod sig fjerne, da man gik over til at bruge dynamit!

tirsdag 24. november, 1981 - torsdag 26. november, 1981
Midlertidig reparation af skaderne ved honnørkajen i Kalundborg og tømning af færgen for vand og olie.

torsdag 26. november, 1981
Sejlet til Århus for halv kraft på 4 timer 18 minutter og der losset bilerne.

torsdag 26. november, 1981 - fredag 4. december, 1981
Århus værft for endelig reparation.

fredag 4. december, 1981
Betonen bortsprængt ved mange detonationer.

fredag 4. december, 1981 - torsdag 4. februar, 1982
Århus værft for endelig reparation.

torsdag 4. februar, 1982
Sejlet en prøvetur på 3 timer og 52 minutter, kompasrettet undervejs.

torsdag 4. februar, 1982 - lørdag 13. februar, 1982
Århus værft.

søndag 14. februar, 1982 - lørdag 13. marts, 1982
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

søndag 14. marts, 1982 - mandag 26. april, 1982
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 27. april, 1982 - lørdag 1. maj, 1982
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture.

søndag 2. maj, 1982 - lørdag 4. september, 1982
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 5. september, 1982 - lørdag 25. september, 1982
Århus værft for reparation af utæt trimtank.

søndag 26. september, 1982 - tirsdag 18. januar, 1983
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 18. januar, 1983
En dobbelttur opgivet på grund af orkanen, færgen kun på Århus bugten.

tirsdag 18. januar, 1983 - lørdag 26. februar, 1983
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 26. februar, 1983 - søndag 27. februar, 1983
Forsejlet fra Århus til Nakskov på 11 timer og 24 minutter.

søndag 27. februar, 1983
Nakskov værft, ankom 27. februar kl. 09.00.

søndag 27. februar, 1983 - tirsdag 22. marts, 1983
I Nakskov værfts dok fra 27. februar til 22. marts.

lørdag 26. marts, 1983
Forsejlet fra Nakskov til Århus på 8 timer 10 minutter, kompasrettet undervejs.

søndag 27. marts, 1983 - torsdag 31. marts, 1983
I fart Århus-Kalundborg.

torsdag 31. marts, 1983
Færgen skriver 2,5 dobbeltture i stedet for de normale 3 i dette døgn, hvorfor?

torsdag 31. marts, 1983 - lørdag 12. november, 1983
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 12. november, 1983 - søndag 13. november, 1983
Århus værft.

søndag 13. november, 1983 - lørdag 28. januar, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 29. januar, 1984
Forsejlet fra Århus kl. ca. 08.00 til Svendborg på 7 timer og 18 minutter.

søndag 29. januar, 1984 - lørdag 18. februar, 1984
Svendborg værft.

lørdag 18. februar, 1984
Forsejlet fra Svendborg til Århus på 7 timer og 4 minutter ankomst ca. kl. 18.00 kompasrettet undervejs.

søndag 19. februar, 1984 - lørdag 17. marts, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 17. marts, 1984 - søndag 18. marts, 1984
Århus værft for ændring af oliebakke ved varmekedler.

søndag 18. marts, 1984 - fredag 27. april, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

fredag 27. april, 1984
Observeret med rød kant foroven på taget over styrehuset denne dag.

fredag 27. april, 1984 - torsdag 10. maj, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

torsdag 10. maj, 1984
På rejse fra Kalundborg til Århus med passagerer og biler.
Grundstødning i Storebælt ved Røsnæs Puller og bøje 22
Søforklaring i Århus den 13.juni. Mangelfuld navigering. Taget fejl af Røsnæs Puller og bøje 22. Kort efter midnat en nat i maj måned var et skib på vej fra Kalundborg til Århus. Det var stille vejr med klar sight og let nordgående strøm. Kort før passage af Røsnæs Puller modtog den vagthavende styrmand en lastrapport, som blev taget hen til kortbordet for at blive indført i skibsjournalen. Under udførelsen af dette arbejde observerede styrmanden et sydvestgående skib nord for Røsnæs Puller. For at gå klar af det sydvestgående skib, ændredes kursen til styrbord. Herved ville man passere et lys, som styrmanden antog for at være bøje 22, tæt på styrbords side. Kort efter kursændringen mærkedes kraftige rystelser i skibet. Føreren, som ved rystelsernes indtræden straks indfandt sig på broen, konstaterede med det samme, at Røsnæs Puller fejlagtigt var antaget for at være bøje 22 og beordrede roret hårdt bagbord og stop på maskinen. Efter endnu 3-4 kraftige rystelser var skibet igen ude på dybt vand. Den vagthavende styrmand vedtog senere et bødeforlæg på 2.000 kr. for mangelfuld navigering..

torsdag 10. maj, 1984 - lørdag 12. maj, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 12. maj, 1984 - søndag 13. maj, 1984
Århus værft, ekstraordinær dokning.

søndag 13. maj, 1984 - lørdag 25. august, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 25. august, 1984 - søndag 26. august, 1984
Århus værft for reparation af bovpropel.

søndag 26. august, 1984 - lørdag 6. oktober, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 6. oktober, 1984
Enten lørdag 6. oktober eller lørdag 27. oktober sejlet 20 km (åbent hus) på 4 timer 19 minutter.

lørdag 6. oktober, 1984 - lørdag 27. oktober, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 27. oktober, 1984
Enten lørdag 6. oktober eller lørdag 27. oktober sejlet 20 km (åbent hus) på 4 timer 19 minutter.

lørdag 27. oktober, 1984 - november, 1984
I fart Århus-Kalundborg.

november, 1984
En af lørdagene 3. november, 10. november, 17. november, 24.11 sejlet 20 km (åbent hus) på 4½ time.

november, 1984 - lørdag 2. februar, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

lørdag 2. februar, 1985 - fredag 15. februar, 1985
Århus værft.

fredag 15. februar, 1985 - lørdag 16. februar, 1985
(under værftsopholdet er der en sejlads i 4 timer på Århus-bugten) kompasrettet.

søndag 17. februar, 1985 - tirsdag 5. marts, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 5. marts, 1985 - onsdag 6. marts, 1985
Færgen påsejlede færgepieren i Århus i tæt tåge under indsejling. 1 dobbelttur aflyst mens dykkere undersøgte skaderne.

onsdag 6. marts, 1985 - mandag 1. april, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 2. april, 1985 - torsdag 4. april, 1985
Ud af fart som følge af restaurationsstrejke (manglende sikkerhedsbesætning).

torsdag 4. april, 1985 - mandag 6. maj, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

mandag 6. maj, 1985
Forsejlet fra Århus kl. ca. 03.50 til Fredericia på 3 timer og 40 minutter.

mandag 6. maj, 1985 - onsdag 8. maj, 1985
Fredericia værft (isdokning).

onsdag 8. maj, 1985 - torsdag 9. maj, 1985
Forsejlet fra Fredericia til Århus ankomst ca. kl. 04.00 på 4 timer og 25 minutter.

torsdag 9. maj, 1985 - lørdag 16. november, 1985
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 17. november, 1985 - søndag 18. maj, 1986
I fart Århus-Kalundborg i Prinsesse Anne-Maries ture (1. færge).

søndag 18. maj, 1986 - onsdag 21. maj, 1986
Århus værft.

onsdag 21. maj, 1986 - onsdag 28. maj, 1986
I fart Århus-Kalundborg som 1. færge.

onsdag 28. maj, 1986
Sluttede kl. ca. 02 i Kalundborg og forsejlet derfra til Halsskov.

onsdag 28. maj, 1986 - fredag 30. maj, 1986
2. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

fredag 30. maj, 1986 - torsdag 19. juni, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

torsdag 19. juni, 1986 - fredag 20. juni, 1986
Reparation i Halsskov.

fredag 20. juni, 1986 - tirsdag 24. juni, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

onsdag 25. juni, 1986
Forsejlet fra Halsskov til Kolby Kås på 7 timer og 10 minutter.

torsdag 26. juni, 1986 - fredag 29. august, 1986
I fart Kalundborg-Kolby Kås.

fredag 29. august, 1986 - lørdag 30. august, 1986
Forsejlet fra Kolby Kås kl. 23.40 til Halsskov på 3 timer og 39 minutter.

lørdag 30. august, 1986 - mandag 27. oktober, 1986
Oplagt ved nordlige oplæggerplads i Halsskov.

tirsdag 28. oktober, 1986 - fredag 31. oktober, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

lørdag 1. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

søndag 2. november, 1986 - fredag 7. november, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

lørdag 8. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

søndag 9. november, 1986 - fredag 14. november, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

lørdag 15. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

søndag 16. november, 1986 - fredag 21. november, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

lørdag 22. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

søndag 23. november, 1986 - fredag 28. november, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

lørdag 29. november, 1986
Oplagt i Halsskov.

søndag 30. november, 1986 - fredag 5. december, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

lørdag 6. december, 1986
Oplagt i Halsskov.

søndag 7. december, 1986 - fredag 12. december, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

lørdag 13. december, 1986 - søndag 14. december, 1986
Oplagt i Korsør.

mandag 15. december, 1986 - torsdag 18. december, 1986
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

torsdag 18. december, 1986 - fredag 19. december, 1986
Oplagt i leje i Korsør.

fredag 19. december, 1986 - tirsdag 13. januar, 1987
Oplagt i Halsskov.

tirsdag 13. januar, 1987 - onsdag 14. januar, 1987
I løbet af dette døgn fra 13. januar morgen til 14. januar morgen frostsprængning ombord da oliefyret svigtede.

onsdag 14. januar, 1987 - onsdag 25. februar, 1987
Oplagt i Halsskov for reparation af skaderne efter frostsprængningen.

onsdag 25. februar, 1987 - torsdag 26. februar, 1987
6. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

torsdag 26. februar, 1987 - fredag 6. marts, 1987
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

fredag 6. marts, 1987
Forsejlet fra Fæstningen i Korsør til Halsskov.

fredag 6. marts, 1987 - torsdag 2. april, 1987
Oplagt i Halsskov.

torsdag 2. april, 1987 - fredag 3. april, 1987
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

fredag 3. april, 1987 - lørdag 4. april, 1987
Oplagt i Halsskov om natten.

lørdag 4. april, 1987
Forsejlet fra Halsskov kl. ca. 11.00 til færgelejet i Københavns Frihavn, ankom ca. kl. 19.00.

lørdag 4. april, 1987 - søndag 5. april, 1987
Oplagt i færgelejet i Københavns Frihavn for natten.

søndag 5. april, 1987
Forsejlet fra Frihavnen kl. ca. 08.00 til Helsingør.

søndag 5. april, 1987
Foretaget leje- og manøvreprøver både i Helsingør og Helsingborg i et prøveprogram der skulle have ca. 6 timers varighed.

søndag 5. april, 1987
Forsejlet fra Helsingør-Helsingborg til Fæstningen i Korsør.

mandag 6. april, 1987 - torsdag 9. april, 1987
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

torsdag 9. april, 1987 - fredag 10. april, 1987
5. bilfærge Halsskov-Knudshoved.

lørdag 11. april, 1987
Forsejlet fra Halsskov kl. ca. 10.?? og ankom til Kiel kl. ca. 16.

lørdag 11. april, 1987 - mandag 13. april, 1987
Forhalet ind i dok på Howaldtwerke (HDW) værft ved ankomsten.

mandag 13. april, 1987 - tirsdag 26. maj, 1987
Stod tør i dok ved HDW værft i Kiel, hjemsted ændret til Helsingør. Ombygning til sejlads ved Helsingør-Helsingborg overfarten, begge skruer (styrbord og bagbord) samt agterrror fjernet. Nye CP propeller af fabrikat Alpha med aksler monteret. Nye ror af typen Barkemeyer 23-35-19/16 isat. Bundhavari styrbord plus bagbord sider repareret. Indtrykning i skibssiden spant 38-42 repareret. Bagbord hængedæk fjernet. Ny landgangsport isat i bagbord side på promenadedæk for brug i Helsingør.

tirsdag 26. maj, 1987
Afholdt officielt krængningsforsøg hos HDW i Kiel (letvægt ca. 3310 ton).

tirsdag 26. maj, 1987 - mandag 1. juni, 1987
Stod tør i dok ved HDW værft i Kiel.

mandag 1. juni, 1987 - tirsdag 2. juni, 1987
HDW værft i Kiel.

tirsdag 2. juni, 1987
Plan for testprogram fra HDW i Kiel færdig.

tirsdag 2. juni, 1987 - fredag 12. juni, 1987
HDW værft i Kiel.

fredag 12. juni, 1987 - søndag 14. juni, 1987
På prøvetur fra fredag den 12. juni kl. 22.30 til søndag den 14. juni kl. 10.40.

søndag 14. juni, 1987 - onsdag 17. juni, 1987
HDW værft i Kiel.

onsdag 17. juni, 1987 - torsdag 18. juni, 1987
Forsejlet fra Kiel 17. juni kl. 17.10, ankom Helsingør torsdag 18. juni kl. 09.40.

torsdag 18. juni, 1987 - fredag 19. juni, 1987
Afholdt kontrolsyn og prøver i og uden for Helsingør samt instruktion.

lørdag 20. juni, 1987
Indsat på Helsingør-Helsingborg (4 dobbeltture denne dag).

lørdag 20. juni, 1987 - tirsdag 23. juni, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 23. juni, 1987
Mindre reparation.

tirsdag 23. juni, 1987 - tirsdag 30. juni, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 30. juni, 1987 - onsdag 1. juli, 1987
Kompasrettet begge dage.

onsdag 1. juli, 1987 - fredag 17. juli, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 17. juli, 1987
Reparation i Helsingør.

fredag 17. juli, 1987 - mandag 7. september, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 7. september, 1987
Mindre reparation.

mandag 7. september, 1987 - lørdag 12. september, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 12. september, 1987
Mindre reparation.

lørdag 12. september, 1987 - fredag 9. oktober, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 9. oktober, 1987 - søndag 11. oktober, 1987
Reparation i Helsingborg.

søndag 11. oktober, 1987 - tirsdag 27. oktober, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 27. oktober, 1987 - fredag 30. oktober, 1987
Oplagt på grund af dårligt vejr.

fredag 30. oktober, 1987 - torsdag 12. november, 1987
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 12. november, 1987 - mandag 16. november, 1987
Oplagt i Helsingborg på grund af reparation af færgelejet i Helsingør.

mandag 16. november, 1987 - lørdag 6. februar, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 7. februar, 1988
Forsejlet fra Helsingør til Århus på 8 timer og 50 minutter.

søndag 7. februar, 1988 - mandag 28. marts, 1988
Århus værft (mindre ombygning, bl.a. indbygning af større bovpropel).

mandag 28. marts, 1988
Forsejlet fra Århus til Helsingør på 17 timer og 46 minutter, kompasrettet undervejs (eller dagen før).

mandag 28. marts, 1988 - torsdag 31. marts, 1988
Oplagt i Helsingør (evt på Trekanten).

torsdag 31. marts, 1988 - søndag 8. maj, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 8. maj, 1988
Mindre reparation.

søndag 8. maj, 1988 - onsdag 8. juni, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 8. juni, 1988
Mindre reparation.

onsdag 8. juni, 1988 - mandag 1. august, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 1. august, 1988
Mindre reparation.

mandag 1. august, 1988 - torsdag 6. oktober, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 6. oktober, 1988
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

torsdag 6. oktober, 1988 - onsdag 9. november, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 9. november, 1988
Mindre reparation, og sejladsen indstillet på grund af vindforhold.

onsdag 9. november, 1988 - søndag 27. november, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 28. november, 1988 - torsdag 1. december, 1988
Helsingør værft.

fredag 2. december, 1988 - mandag 26. december, 1988
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 27. december, 1988 - torsdag 29. december, 1988
Oplagt i Helsingør med lysvagt.

fredag 30. december, 1988 - lørdag 14. januar, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 15. januar, 1989
Ligget ved Trekanten på grund af havari.

mandag 16. januar, 1989 - mandag 13. februar, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 13. februar, 1989 - tirsdag 14. februar, 1989
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

tirsdag 14. februar, 1989 - søndag 19. februar, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 19. februar, 1989 - mandag 20. februar, 1989
Oplagt i nogle timer i Helsingør for reparation af turbolader.

mandag 20. februar, 1989 - fredag 24. marts, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 24. marts, 1989 - lørdag 25. marts, 1989
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

lørdag 25. marts, 1989 - søndag 23. april, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 24. april, 1989 - fredag 28. april, 1989
Helsingør værft.

fredag 28. april, 1989
Udført kompasretning.

lørdag 29. april, 1989
Sejlet 2 timer og 20 minutter, men ingen dobbeltture - prøvetur?

søndag 30. april, 1989 - søndag 4. juni, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 4. juni, 1989 - mandag 5. juni, 1989
Oplagt i nogle timer for reparation af turbolader.

mandag 5. juni, 1989 - fredag 23. juni, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 23. juni, 1989
Oplagt i nogle timer på grund af havari på bagbord cylinder 3.

lørdag 24. juni, 1989 - mandag 9. oktober, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 9. oktober, 1989
Mindre reparation.

mandag 9. oktober, 1989 - tirsdag 24. oktober, 1989
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 24. oktober, 1989
Mindre reparation på grund af havari.

tirsdag 24. oktober, 1989 - torsdag 25. januar, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 25. januar, 1990 - fredag 26. januar, 1990
Mindre sejlads på grund af storm.

fredag 26. januar, 1990 - søndag 28. januar, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 28. januar, 1990 - mandag 29. januar, 1990
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

mandag 29. januar, 1990 - mandag 12. februar, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 12. februar, 1990
Mindre sejlads på grund af storm.

mandag 12. februar, 1990 - mandag 26. februar, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 26. februar, 1990 - tirsdag 27. februar, 1990
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

tirsdag 27. februar, 1990 - lørdag 24. marts, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 25. marts, 1990
Forsejlet fra Helsingør til Frederikshavn på 9 timer og 50 minutter.

søndag 25. marts, 1990
Frederikshavn værft.

søndag 25. marts, 1990 - fredag 6. april, 1990
I dok på Frederikshavn værft.

fredag 6. april, 1990 - søndag 8. april, 1990
Frederikshavn værft.

søndag 8. april, 1990
Forsejlet fra Frederikshavn til Helsingør på 10 timer og 12 minutter.

mandag 9. april, 1990 - fredag 20. april, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 21. april, 1990
Oplagt i Helsingør for reparation af turbolader.

søndag 22. april, 1990 - lørdag 8. september, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 9. september, 1990
Gået til søs og senere forsejlet til Fredericia værft på 10 timer og 22 minutter.

søndag 9. september, 1990 - onsdag 12. september, 1990
Fredericia værft (ombygget til større nedlastning på 5,1 meter).

onsdag 12. september, 1990 - mandag 17. september, 1990
I dok på Fredericia værft.

mandag 17. september, 1990 - torsdag 27. september, 1990
Fredericia værft (ombygget til større nedlastning på 5,1 meter).

torsdag 27. september, 1990
Gået til søs og senere forsejlet til Helsingør på 11 timer og 21 minutter.

fredag 28. september, 1990 - tirsdag 2. oktober, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 2. oktober, 1990
Afholdt brandøvelse.

tirsdag 2. oktober, 1990 - onsdag 3. oktober, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 3. oktober, 1990
Afholdt en række øvelser til søs mens færgen lå for anker.

onsdag 3. oktober, 1990 - lørdag 6. oktober, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 6. oktober, 1990 - tirsdag 9. oktober, 1990
Oplagt på Trekanten i Helsingør.

tirsdag 9. oktober, 1990
Forsejlet fra Trekanten direkte til Helsingborg, og gået i fart derfra.

tirsdag 9. oktober, 1990 - søndag 28. oktober, 1990
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 28. oktober, 1990 - mandag 29. oktober, 1990
Mindre reparation?

mandag 29. oktober, 1990 - onsdag 13. marts, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 13. marts, 1991 - torsdag 14. marts, 1991
Mindre reparation?

torsdag 14. marts, 1991 - fredag 10. maj, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge.

lørdag 11. maj, 1991
Forsejlet fra Helsingør til Århus på 6 timer og 20 minutter.

søndag 12. maj, 1991 - lørdag 18. maj, 1991
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 19. maj, 1991
Oplagt i Århus.

mandag 20. maj, 1991 - søndag 2. juni, 1991
I fart Århus-Kalundborg.

mandag 3. juni, 1991
Ligget som reserve i Århus.

tirsdag 4. juni, 1991
Forsejlet fra Århus til Helsingør på 6 timer og 59 minutter.

onsdag 5. juni, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 5. færge fra 5. juni kl. 07.50.

torsdag 6. juni, 1991 - søndag 16. juni, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge.

mandag 17. juni, 1991 - fredag 21. juni, 1991
Helsingør værft (off-hire).

fredag 21. juni, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 5. færge.

lørdag 22. juni, 1991 - tirsdag 25. juni, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge.

tirsdag 25. juni, 1991
Forsejlet fra Helsingør til Kalundborg.

onsdag 26. juni, 1991 - lørdag 29. juni, 1991
I fart Århus-Kalundborg.

søndag 30. juni, 1991
Forsejlet fra Århus til Helsingør.

søndag 30. juni, 1991 - mandag 1. juli, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge fra 30. juni kl. 18.30.

mandag 1. juli, 1991
Forsejlet fra Helsingør kl. 19.40 til Århus.

tirsdag 2. juli, 1991 - tirsdag 23. juli, 1991
I fart Århus-Kalundborg.

tirsdag 23. juli, 1991
Forsejlet fra Århus kl. ca. 15.30 til Helsingør.

onsdag 24. juli, 1991 - søndag 22. september, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg som 4. færge fra 24. juli kl. 07.10.

søndag 22. september, 1991
Mindre reparation?

søndag 22. september, 1991 - onsdag 9. oktober, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 9. oktober, 1991 - torsdag 10. oktober, 1991
I tæt tåge en mindre kollision med en polsk trawler, kun mindre materielle skader.

torsdag 10. oktober, 1991 - fredag 1. november, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 1. november, 1991
Mindre reparation?

fredag 1. november, 1991 - tirsdag 12. november, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 12. november, 1991
Mindre sejlads på grund af storm.

tirsdag 12. november, 1991 - mandag 2. december, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 2. december, 1991
Mindre reparation.

mandag 2. december, 1991 - fredag 20. december, 1991
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 20. december, 1991
Mindre sejlads på grund af storm.

fredag 20. december, 1991 - søndag 8. marts, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 8. marts, 1992
Mindre sejlads på grund af skift af foring.

søndag 8. marts, 1992 - torsdag 12. marts, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 12. marts, 1992
Mindre sejlads på grund af storm.

torsdag 12. marts, 1992 - tirsdag 5. maj, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 6. maj, 1992 - mandag 18. maj, 1992
Oplagt i Helsingør for maling og opgradering samt ændringer i cafeteriaerne.

mandag 18. maj, 1992
Vendt skibet, hovedmotorer i gang i 45 minutter.

mandag 18. maj, 1992 - lørdag 30. maj, 1992
Oplagt i Helsingør for maling og opgradering samt ændringer i cafeteriaerne.

søndag 31. maj, 1992 - tirsdag 14. juli, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 14. juli, 1992
Mindre sejlads på grund af reparation af turbolader.

tirsdag 14. juli, 1992 - mandag 31. august, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 1. september, 1992 - torsdag 3. september, 1992
Oplagt i Helsingør, den 2. september til søs for Prinsesse Anne-Marie.

fredag 4. september, 1992
Forsejlet fra Helsingør til Svendborg på 9 timer 16 minutter.

fredag 4. september, 1992 - lørdag 19. september, 1992
Svendborg værft.

lørdag 19. september, 1992
Forsejlet fra Svendborg til Helsingør på 10 timer og 55 minutter.

søndag 20. september, 1992 - mandag 2. november, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 2. november, 1992
Mindre sejlads på grund af storm.

mandag 2. november, 1992 - mandag 9. november, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 10. november, 1992 - onsdag 11. november, 1992
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

onsdag 11. november, 1992 - mandag 23. november, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 23. november, 1992 - tirsdag 24. november, 1992
Oplagt i nogle timer i Helsingborg på grund af storm.

tirsdag 24. november, 1992 - onsdag 2. december, 1992
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 2. december, 1992
Mindre sejlads på grund af storm.

onsdag 2. december, 1992 - mandag 4. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 4. januar, 1993
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

mandag 4. januar, 1993 - onsdag 6. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 6. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

onsdag 6. januar, 1993 - lørdag 9. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 9. januar, 1993
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

lørdag 9. januar, 1993 - mandag 18. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 18. januar, 1993 - fredag 22. januar, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Aurora af Helsingborg).

fredag 22. januar, 1993
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

fredag 22. januar, 1993 - tirsdag 2. marts, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 2. marts, 1993
Mindre sejlads på grund af reparation af turbolader.

tirsdag 2. marts, 1993 - søndag 14. marts, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 14. marts, 1993
Mindre sejlads på grund af tåge.

søndag 14. marts, 1993 - torsdag 18. marts, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 18. marts, 1993
Mindre sejlads på grund af reparation af lejet i Helsingborg.

torsdag 18. marts, 1993 - torsdag 13. maj, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 14. maj, 1993
Forhalet til Kronborg kajen.

fredag 14. maj, 1993 - søndag 16. maj, 1993
Afholdt biludstilling ombord i færgen ved Kronborg kajen.

mandag 17. maj, 1993 - torsdag 10. juni, 1993
"Off-hire" i Helsingør, delvist på værftet.

torsdag 10. juni, 1993
Sejlede prøvetur i 6 timer og 23 minutter.

fredag 11. juni, 1993 - mandag 14. juni, 1993
Afsluttende arbejder.

tirsdag 15. juni, 1993 - torsdag 15. juli, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 15. juli, 1993 - fredag 16. juli, 1993
Mindre sejlads på grund af skift af foring.

fredag 16. juli, 1993 - torsdag 12. august, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 12. august, 1993 - fredag 13. august, 1993
Oplagt i Helsingborg om natten.

fredag 13. august, 1993 - torsdag 9. september, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 10. september, 1993
Forsejlet fra Helsingør til Kalundborg.

fredag 10. september, 1993 - fredag 17. september, 1993
I fart Århus-Kalundborg til ca. kl. 16 (Ask ude af drift).

fredag 17. september, 1993
Forsejlet fra Århus kl. ca. 16 til Korsør.

fredag 17. september, 1993 - søndag 19. september, 1993
Oplagt i Korsør for reparation, foretaget instruktion i færgen.

søndag 19. september, 1993 - fredag 29. oktober, 1993
4. bilfærge Halsskov-Knudshoved (Hamlet på værft).

fredag 29. oktober, 1993
Reparerede, derfor aflyst en dobbelttur.

fredag 29. oktober, 1993 - søndag 7. november, 1993
4. bilfærge Halsskov-Knudshoved (Hamlet på værft).

mandag 8. november, 1993
Forsejlet fra Halsskov ca. kl. 0.00 til Helsingør på 7 timer og 10 minutter.

tirsdag 9. november, 1993 - torsdag 11. november, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 11. november, 1993
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

torsdag 11. november, 1993 - tirsdag 7. december, 1993
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 7. december, 1993
Reparerede, derfor aflyst fire en halv dobbelttur.

tirsdag 7. december, 1993 - torsdag 13. januar, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 14. januar, 1994
Oplagt indtil kl. 15.30 (arbejdet med NOR CONTROL på styrbords hovedmotor).

fredag 14. januar, 1994 - søndag 23. januar, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 23. januar, 1994
Til søs fra kl. 11.57 til kl. 12.55 for sikkerhedsøvelse.

søndag 23. januar, 1994 - lørdag 29. januar, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 29. januar, 1994 - søndag 30. januar, 1994
Oplagt ved Trekanten eller Helsingør reparationsværft fra lørdag kl. 17.25 til søndag kl. 12.28.

søndag 30. januar, 1994 - lørdag 5. februar, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 5. februar, 1994
Til søs fra kl. 16.56 til kl. 17.42 for bådmanøvre.

lørdag 5. februar, 1994 - lørdag 12. marts, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 13. marts, 1994
Ingen sejlads på grund af dårligt vejr, først forhalet til Helsingborg fra kl. 10.09 til kl. 10.26, senere forhalet fra Helsingborg kl. 14.35 til Helsingør reparationsværft ankomst kl. 15.13.

søndag 13. marts, 1994 - fredag 1. april, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 1. april, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 09.26 til kl. 16.42 på grund af dårligt vejr.

fredag 1. april, 1994 - mandag 4. april, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 4. april, 1994 - tirsdag 5. april, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 11.40 til kl. 05.42 den 5. april på grund af dårligt vejr.

tirsdag 5. april, 1994 - lørdag 7. maj, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 7. maj, 1994 - søndag 8. maj, 1994
Forsejlet fra Helsingør kl. 21.23, fortøjede i slusen i Kieler-kanalen kl. 09.15.

søndag 8. maj, 1994
Forsejlet videre fra slusen kl. 09.40, ankom Rendsburg kl. 13.26.

søndag 8. maj, 1994 - fredag 17. juni, 1994
HDW Nobiskrug værft i Rendsburg, eftersyn og udskiftning af trædæk på bildækket til jerndæk, også i dok.

fredag 17. juni, 1994
Forsejlet fra Rendsburg kl. 06.00, fortøjede i slusen i Kieler-kanalen kl. 09.08.

fredag 17. juni, 1994
Forsejlet videre fra slusen kl. 09.45, ankom Helsingør kl. 21.35.

lørdag 18. juni, 1994
Oplagt i Helsingør.

søndag 19. juni, 1994 - torsdag 15. september, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 16. september, 1994
Mindre sejlads på grund af storm og reparationsarbejder.

lørdag 17. september, 1994 - lørdag 24. september, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 24. september, 1994
Oplagt i Helsingborg på grund af tåge - 2 dobbeltture udgået.

søndag 25. september, 1994 - søndag 2. oktober, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 3. oktober, 1994 - torsdag 13. oktober, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (Tycho Brahe værft Svendborg).

torsdag 13. oktober, 1994 - torsdag 20. oktober, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 20. oktober, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 10.15 på grund af storm.

torsdag 20. oktober, 1994
Videre sejlads opgivet i nogle dage (storm), færgen udlånt til Storebælt.

torsdag 20. oktober, 1994 - fredag 21. oktober, 1994
Forsejlet Helsingborg kl. 21.28, Helsingør ankomst kl. 21.55, Helsingør afgang kl. 22.30, Halsskov ankomst kl. 06.05.

fredag 21. oktober, 1994
Sejlede 5 dobbeltture på Halsskov-Knudshoved ruten.

lørdag 22. oktober, 1994
Sejlede 4 dobbeltture på Halsskov-Knudshoved ruten.

søndag 23. oktober, 1994
Sejlede 4 dobbeltture på Halsskov-Knudshoved ruten.

søndag 23. oktober, 1994 - mandag 24. oktober, 1994
Forsejlet fra Halsskov kl. 20.32, ankom til Helsingør kl. 03.32.

mandag 24. oktober, 1994 - fredag 4. november, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 4. november, 1994 - lørdag 5. november, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 8. september til kl. 08.28 næste dag på grund af storm.

lørdag 5. november, 1994 - lørdag 12. november, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 12. november, 1994 - søndag 13. november, 1994
Skiftet stempel, topstykke, udstødningsventil, starteventil m.m på styrbord hovedmotor cylinder 9.

søndag 13. november, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 16.18 til kl. 06.57 næste dag på grund af dårligt vejr.

mandag 14. november, 1994 - torsdag 8. december, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 8. december, 1994 - fredag 9. december, 1994
Oplagt i Helsingborg fra kl. 15.45 til kl. 05.22 næste dag på grund af dårligt vejr.

fredag 9. december, 1994 - lørdag 17. december, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 18. december, 1994
Oplagt på strækning 14 i Helsingør på grund af vejret.

mandag 19. december, 1994 - tirsdag 20. december, 1994
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 20. december, 1994
Mindre sejlads på grund af reparation.

tirsdag 20. december, 1994 - fredag 6. januar, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 6. januar, 1995
Oplagt i Helsingborg fra kl. 09.30 til kl. 17.47 på grund af reparation på den plc-styring, der lukkede færgens hækport.

lørdag 7. januar, 1995 - torsdag 12. januar, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 12. januar, 1995 - fredag 13. januar, 1995
Forsejlet fra Helsingør kl. 23.50, ankom til Svendborg kl. 09.20 den 13. januar.

fredag 13. januar, 1995 - lørdag 28. januar, 1995
Svendborg værft.

lørdag 28. januar, 1995
Forsejlet fra Svendborg kl. 09.06, ankom til Helsingborg kl. 18.23.

søndag 29. januar, 1995 - tirsdag 31. januar, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 31. januar, 1995 - onsdag 1. februar, 1995
Oplagt i Helsingborg fra kl. 16.08 til kl. 06.35 næste dag på grund af storm.

onsdag 1. februar, 1995 - torsdag 16. februar, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 16. februar, 1995 - søndag 19. februar, 1995
Reparerede akselgenerator i Helsingborg fra 16. februar kl. 21.20 til 19. februar kl. 13.58.

søndag 19. februar, 1995 - lørdag 4. marts, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 5. marts, 1995
Mindre sejlads på grund af storm.

mandag 6. marts, 1995 - tirsdag 14. marts, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 15. marts, 1995
Ingen sejlads på grund af storm, dog sejlet til Helsingborg fra kl. 11.43 til kl. 12.08.

torsdag 16. marts, 1995 - fredag 17. marts, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 17. marts, 1995
Oplagt i Helsingborg fra kl. 16.15 til kl. 21.00 på grund af dårligt vejr.

lørdag 18. marts, 1995 - torsdag 27. april, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 28. april, 1995 - mandag 1. maj, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

mandag 1. maj, 1995 - tirsdag 16. maj, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 16. maj, 1995 - onsdag 17. maj, 1995
Reparerede regulator i Helsingør fra den 16. maj kl. 12.56 til den 17. maj kl. 06.30.

onsdag 17. maj, 1995 - torsdag 8. juni, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 8. juni, 1995
Oplagt i Helsingborg fra kl. 16.14 til kl. 20.30 på grund af dårligt vejr.

torsdag 8. juni, 1995 - onsdag 2. august, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 2. august, 1995
Overført til DSB rederi A/S Helsingør.

onsdag 2. august, 1995 - tirsdag 8. august, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 8. august, 1995
Registreret at færgen er overført til DSB Rederi A/S.

tirsdag 8. august, 1995 - lørdag 26. august, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 27. august, 1995 - torsdag 31. august, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

fredag 1. september, 1995 - søndag 3. september, 1995
"Off-hire" eftersyn ved strækning 14 i Helsingør.

mandag 4. september, 1995 - torsdag 14. september, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 14. september, 1995 - fredag 15. september, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads.

fredag 15. september, 1995 - fredag 22. september, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 23. september, 1995
Mindre sejlads på grund af "Lastv. væk".

søndag 24. september, 1995 - onsdag 27. september, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

torsdag 28. september, 1995
Mindre sejlads på grund af storm.

fredag 29. september, 1995 - torsdag 5. oktober, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 6. oktober, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

lørdag 7. oktober, 1995 - torsdag 16. november, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 17. november, 1995
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

lørdag 18. november, 1995 - lørdag 30. december, 1995
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 30. december, 1995 - mandag 1. januar, 1996
Oplagt i Helsingborg i nytåret (planlagt).

mandag 1. januar, 1996 - mandag 8. januar, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 8. januar, 1996
Aflyst en dobbelttur for at holde båd- og brandøvelse med Søfartsstyrelsen.

mandag 8. januar, 1996 - lørdag 20. januar, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 21. januar, 1996 - lørdag 3. februar, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

søndag 4. februar, 1996
Rigget skibet af, og til søs 5 gange for Prinsesse Anne-Marie.

søndag 4. februar, 1996 - mandag 5. februar, 1996
Forsejlet fra Helsingør kl. 19.25, på vej mod Fredericia værft, kaldt tilbage på grund af Tycho Brahes uheld, ankomst Helsingborg kl. 01.53.

mandag 5. februar, 1996 - onsdag 7. februar, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

onsdag 7. februar, 1996 - torsdag 8. februar, 1996
Forsejlet fra Helsingør kl. 22.30, ankom til Fredericia værft kl. 07.20.

torsdag 8. februar, 1996 - onsdag 14. februar, 1996
Fredericia værft.

onsdag 14. februar, 1996
I dok på Fredericia værft (formentlig/muligvis flere dage end denne).

onsdag 14. februar, 1996 - fredag 16. februar, 1996
Fredericia værft.

fredag 16. februar, 1996
Forsøgt at forsejle til Helsingør, Fredericia af kl. 12.38, retur til værftet kl. 15.30.

fredag 16. februar, 1996 - mandag 19. februar, 1996
Fredericia værft.

mandag 19. februar, 1996
Forsejlet fra Fredericia værft kl. 08.30, ankom til Helsingborg kl. 20.50.

tirsdag 20. februar, 1996
Forsejlet fra Helsingborg kl. 06.10, ankom Helsingør kl. 06.47.
Tilriggede færgen i Helsingør, til søs 5 gange for Prinsesse Anne-Marie.
I fart Helsingør-Helsingborg fra kl. 13.26.

tirsdag 20. februar, 1996 - tirsdag 5. marts, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 5. marts, 1996
Aflyst en dobbelttur for dykkerundersøgelse af truster for olielækage.

tirsdag 5. marts, 1996 - fredag 5. april, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 5. april, 1996
Aflyst den sidste dobbelttur på grund af problemer med lejet i Helsingborg.

lørdag 6. april, 1996 - fredag 3. maj, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 3. maj, 1996 - lørdag 4. maj, 1996
Forsejlet fra Helsingør kl. 23.31, ankom til Århus værft kl. 06.04.

lørdag 4. maj, 1996
Århus værft.

lørdag 4. maj, 1996 - søndag 5. maj, 1996
Forsejlet fra Århus værft kl. 17.46, ankom til Helsingør kl. 00.47.

søndag 5. maj, 1996 - tirsdag 11. juni, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 11. juni, 1996 - onsdag 12. juni, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

onsdag 12. juni, 1996 - mandag 15. juli, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 16. juli, 1996 - tirsdag 27. august, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 27. august, 1996
Aflyst en dobbelttur for fejlsøgning på nødlænsesystemet.

tirsdag 27. august, 1996 - lørdag 14. september, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 15. september, 1996 - mandag 16. september, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

mandag 16. september, 1996
Forsejlet til Landskrona værft på 1 time og 26 minutter.

mandag 16. september, 1996 - torsdag 19. september, 1996
Landskrona værft.

torsdag 19. september, 1996
Forsejlet fra Landskrona værft på 7 timer og 11 minutter.

fredag 20. september, 1996 - fredag 27. september, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

lørdag 28. september, 1996 - søndag 29. september, 1996
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

mandag 30. september, 1996 - lørdag 26. oktober, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 27. oktober, 1996
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr og havari.

mandag 28. oktober, 1996 - onsdag 6. november, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 6. november, 1996
Mindre sejlads på grund af meget dårligt vejr.

torsdag 7. november, 1996 - onsdag 4. december, 1996
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 4. december, 1996
Mindre sejlads på grund af ?

onsdag 4. december, 1996 - søndag 12. januar, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 1. januar, 1997
DSB Rederi A/S skiftede formelt navn til Scandlines A/S.

søndag 12. januar, 1997
Mindre sejlads på grund af ?

søndag 12. januar, 1997 - tirsdag 18. februar, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 18. februar, 1997
Mindre sejlads på grund af dårligt vejr.

onsdag 19. februar, 1997 - mandag 24. februar, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

tirsdag 25. februar, 1997
Ingen sejlads på grund af dårligt vejr.

onsdag 26. februar, 1997 - søndag 9. marts, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

mandag 10. marts, 1997 - onsdag 12. marts, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

torsdag 13. marts, 1997 - fredag 11. april, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

fredag 11. april, 1997 - tirsdag 22. april, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

onsdag 23. april, 1997 - lørdag 24. maj, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 21. maj, 1997
Generalforsamlingsbeslutning om navneændring fra DSB Rederi A/S til Scandlines A/S.

søndag 25. maj, 1997 - mandag 26. maj, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Tycho Brahe).

mandag 26. maj, 1997 - tirsdag 27. maj, 1997
Landskrona værft.

tirsdag 27. maj, 1997 - tirsdag 17. juni, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

onsdag 18. juni, 1997 - torsdag 19. juni, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg i døgnsejlads (for Hamlet).

torsdag 19. juni, 1997
Rederiets navneændring til Scandlines A/S registreret.

fredag 20. juni, 1997 - søndag 3. august, 1997
I fart Helsingør-Helsingborg.

søndag 3. august, 1997
Sidste dag med sejlads med passagerer i DSB/Scandlines regi.

søndag 3. august, 1997
Sejlede 8 dobbeltture mellem Helsingør og Helsingborg.

søndag 3. august, 1997
Sidste dobbelttur Helsingør af kl. 18.24, Helsingborg ankomst kl. 18.44, 258 passagerer.

søndag 3. august, 1997
Sidste dobbelttur Helsingborg af 18.58, Helsingør ankomst 19.30, 278 passagerer.

mandag 4. august, 1997
Forhalede fra leje 3 i Helsingør kl. 07.00 til Helsingør statshavn, strækning 114, hvor færgen ankom kl. 07.25.

mandag 4. august, 1997 - onsdag 6. august, 1997
Oplagt i Helsingør statshavn.

onsdag 6. august, 1997
Forsejlet fra Helsingør kl. 08.35, ankom Nakskov kl. 19.25.

onsdag 6. august, 1997 - 19??
Oplagt i Nakskov.

19??
Udbudt til salg.

mandag 23. marts, 1998
Solgt til Elbe-Ferry GmbH & Co. KG (E.H.Harms GmbH & Co.).

torsdag 26. marts, 1998
Registreret solgt til Elbe-Ferry GmbH & Co. KG (E.H.Harms GmbH & Co.).

19??
Overtaget af Harms-gruppen.

19??
Omdøbt til Hinrich-Wilhelm Kopf af Cuxhaven.

tirsdag 21. april, 1998
Forsejlet fra Nakskov til Cuxhaven.

onsdag 22. april, 1998
Ankom til Fiskerihavnen i Bremerhaven.

søndag 1. august, 1999 - torsdag 8. marts, 2001
Indsat på overfarten Cuxhaven-Brunsbüttel.

torsdag 8. marts, 2001 - onsdag 13. juni, 2001
Oplagt, i Cuxhaven.

onsdag 13. juni, 2001
Flyttet fra Cuxhaven til Bremerhaven.

onsdag 13. juni, 2001 - oktober, 2002
Oplagt i Bremerhaven.

oktober, 2002
Solgt til Mariam Shipmanagement S.A., Wonsan, Nordkorea, og omdøbt til Heba, handelen blev dog senere annulleret.

oktober, 2002 - marts, 2004
Oplagt i Bremerhaven.

marts, 2004
Solgt til ophugning i Indien, med hjemsted i Ulan Bator, Mongoliet. Omdøbt til Wilhelm.

marts, 2004
Omdøbt til Heba 4, med hjemsted i Wonsan, Nordkorea.

mandag 29. marts, 2004
Solgt til Heba Shipmanagement SA, Wonsan og fik navnet Heba.

onsdag 7. april, 2004
Afgik Bremerhaven mod Suez.

fredag 21. maj, 2004 - lørdag 22. maj, 2004
Kørt op på Alang-stranden i Indien for endelig ophugning.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen

Generelle informationer om Prinsesse Elisabeth

Oprettet: 15. september 2020. Senest revideret: 14. november 2020.