Nyborg

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Nyborg

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Nyborg. For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

lørdag 22. februar, 1930
Konstruktionstegninger er så langt fremme, at kontrakten snart kommer i udbud.

onsdag 23. april, 1930
Udbudt i licitation som såvel dampfærge som dieselmotorfærge.

lørdag 24. maj, 1930
Licitationsfristen udløber, der indkom 9 bud.

mandag 16. juni, 1930
Kontraheret som nybygning nr. 201 ved A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri.

onsdag 19. november, 1930
Køllagt på Helsingør værft.

lørdag 16. maj, 1931
Navngivet Nyborg af trafikminister Friis-Skotte's datter Eva og søsat ved Helsingør værft.

lørdag 12. september, 1931
Prøvetur i Øresund fra kl. ca. 08 til kl. ca. 17.

mandag 14. september, 1931
Afsejlet fra Helsingør værft, ankom Korsør kl. 22.10.

tirsdag 15. september, 1931
Officiel prøvetur i Storebælt, afgang Korsør 11.15, ankomst Nyborg 12.27.

tirsdag 15. september, 1931
Overtaget af DSB kl. 15.30. Pris 2.880.903,56 kr.

onsdag 16. september, 1931
Til søs i et par timer for kompasretning og retning af radiopejler.

torsdag 17. september, 1931
Planlagt til at sejle nogle ture for indøvelse af besætningerne.

fredag 18. september, 1931
Forevisning i Nyborg om formiddagen. Forevisning i Korsør om eftermiddagen fra kl. 15 til kl. 17.

lørdag 19. september, 1931 - søndag 20. september, 1931
Planlagt til at sejle nogle daglige ture for indøvelse af besætningerne.

mandag 21. september, 1931
Om morgenen indsat på Korsør-Nyborg overfarten.

mandag 21. september, 1931 - lørdag 23. januar, 1932
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

lørdag 23. januar, 1932
Mindre kollision med Odin under svajning ud for Korsør i tåge.

lørdag 23. januar, 1932 - fredag 18. marts, 1932
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

marts, 1932 - ca. onsdag 7. september, 1932
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 18. marts, 1932 - marts, 1932
Oplagt med defekt knastaksel, i xx dage.

onsdag 7. september, 1932 - lørdag 10. september, 1932
Oplagt med rorskade.

lørdag 10. september, 1932 - lørdag 24. september, 1932
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 25. september, 1932
Forsejlet fra Korsør til Helsingør.

mandag 26. september, 1932 - mandag 24. oktober, 1932
Helsingør værft, årligt eftersyn og garantieftersyn (ekkolod og rangerlys installeret). Færgen har været underkastet lovbefalet stort hovedsyn, under hvilket forroret har været udtaget for reparation efter en beskadigelse. Ny trappe er anbragt fra hoveddæk til promenadedæk, og der er foretaget forandring af 3.klasses rygesalon på promenadedækket for at skaffe adgang fra hoveddækket på begge sider af midtersporet til promenadedæk. Telefonboks er indrettet. Maskineriet har været fuldstændig adskilt for eftersyn.

mandag 24. oktober, 1932 - lørdag 29. oktober, 1932
Helsingør værft, i dok, garantieftersyn (ekkolod og rangerlys installeret).

lørdag 29. oktober, 1932 - torsdag 3. november, 1932
Helsingør værft, garantieftersyn (ekkolod og rangerlys installeret).

torsdag 3. november, 1932
Forsejlet fra Helsingør, ankommet Korsør om aftenen. Kompasrettet denne dag.

fredag 4. november, 1932
Oplagt i Korsør (fredag).

lørdag 5. november, 1932 - tirsdag 8. november, 1932
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden fra lørdag 5. november aften.

tirsdag 8. november, 1932
Ulykkestilfælde i maskinen, hvorunder et besætningsmedlem omkom. På rejse fra Korsør til Nyborg med passagerer. kl. 15.42 da Nyborg ankom til Nyborg, skulle overfyrbøder M.Sørensen tænde oliefyringen til hjælpekedlen. Herved skete en eksplosion, hvorved kedlens røgkammerdøre sprang op, og den ene dør ramte overfyrbøderen i panden med en sådan kraft, at han kort tid efter afgik ved døden.

tirsdag 8. november, 1932 - fredag 3. marts, 1933
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 3. marts, 1933 - tirsdag 7. marts, 1933
Oplagt for et mindre eftersyn.

tirsdag 7. marts, 1933 - lørdag 6. maj, 1933
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 7. maj, 1933
Forsejlet fra Korsør om morgenen til København.

mandag 8. maj, 1933 - fredag 26. maj, 1933
B&W værft i København, årligt eftersyn.

fredag 26. maj, 1933 - onsdag 31. maj, 1933
I dok på B&W værft i København, skift af skruer.

onsdag 31. maj, 1933 - torsdag 1. juni, 1933
B&W værft i København.

torsdag 1. juni, 1933
Ankommet til Korsør.

fredag 2. juni, 1933
Oplagt i Korsør (fredag).

lørdag 3. juni, 1933 - søndag 22. oktober, 1933
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

mandag 23. oktober, 1933 - torsdag 26. oktober, 1933
Aalborg værft, dokning, maling af skibsbund og skift af skruer.

fredag 27. oktober, 1933 - onsdag 23. maj, 1934
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 23. maj, 1934
Forsejlet fra Korsør til Aalborg.

torsdag 24. maj, 1934 - onsdag 30. maj, 1934
Aalborg værft, i dok for udskiftning af drivskruer.

onsdag 30. maj, 1934 - fredag 22. juni, 1934
Aalborg værft, årligt eftersyn. Der blev foretaget fornyelse af ekspansionselementerne på begge udstødsledninger.

fredag 22. juni, 1934 - lørdag 23. juni, 1934
Forsejlet fra Aalborg til Korsør en af disse dage.

søndag 24. juni, 1934 - søndag 30. september, 1934
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 30. september, 1934 - mandag 1. oktober, 1934
Udkommando? (formentlig sejlads til København den 1. oktober 1934).

tirsdag 2. oktober, 1934 - fredag 5. oktober, 1934
B&W værft i København, dokning for udskiftning af drivskruer.

lørdag 6. oktober, 1934 - tirsdag 14. maj, 1935
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 14. maj, 1935 - onsdag 15. maj, 1935
Forsejlet om aftenen fra Korsør til Aalborg.

onsdag 15. maj, 1935 - lørdag 25. maj, 1935
Aalborg værft.

lørdag 25. maj, 1935 - tirsdag 28. maj, 1935
Aalborg værft, i dok.

tirsdag 28. maj, 1935 - torsdag 6. juni, 1935
Aalborg værft.

fredag 7. juni, 1935
Formentlig denne dag forsejlet fra Aalborg til Storebælt.

lørdag 8. juni, 1935
Radiopejleapparater rettet denne dag.

lørdag 8. juni, 1935 - søndag 23. juni, 1935
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 23. juni, 1935
På Sankt Hans aften sejlads med 1261 passagerer (afgang Korsør kl. ca. 21.00). Turen gik sydpå mod Langeland til omkring ud for Hou. Atter ankomst til Korsør kl. 24.00.

mandag 24. juni, 1935 - tirsdag 20. august, 1935
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 20. august, 1935
Korsør Avis skriver om styremaskinesvigt, der blev repareret.

tirsdag 20. august, 1935 - onsdag 20. november, 1935
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 20. november, 1935
Om morgenen grundstødt i Nyborg Fjord i 50 minutter.

onsdag 20. november, 1935 - lørdag 23. november, 1935
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 24. november, 1935
Formentlig denne dag forsejlet fra Storebælt til Helsingør.

mandag 25. november, 1935
Helsingør værft.

mandag 25. november, 1935 - torsdag 28. november, 1935
Helsingør værft, I dok, stod tør 25 november kl. 11, 28. november flot i dokken kl. 13.

torsdag 28. november, 1935 - mandag 9. december, 1935
Helsingør værft.

tirsdag 10. december, 1935 - mandag 8. juni, 1936
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 9. juni, 1936
Forsejlet fra Storebælt til Nakskov, ankom kl. 16.00.

onsdag 10. juni, 1936 - fredag 26. juni, 1936
Nakskov værft. Færgen har været underkastet hovedsyn B. I forbindelse hermed er der foretaget omfattende reparation af skinnerne i forskibet, og i maskinen er installeret en ekshauster med kanaler fra maskinrum.

fredag 26. juni, 1936 - onsdag 1. juli, 1936
I Nakskov værfts flydedok, stod tør 26. juni kl. 11.30 til den 1. juli, flot kl. 12. Drivskruerne er skiftet.

onsdag 1. juli, 1936 - lørdag 11. juli, 1936
Nakskov værft, afsejlet 11. juli kl. 15.00.

søndag 12. juli, 1936 - fredag 11. december, 1936
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 11. december, 1936
Assisteret nødstedt fiskerbåd.

fredag 11. december, 1936 - søndag 13. december, 1936
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 13. december, 1936
Grundstødt i Nyborg Fjord på grund af rorskade i ca. 1 time.

søndag 13. december, 1936 - mandag 18. januar, 1937
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 19. januar, 1937 - lørdag 6. februar, 1937
Uregelmæssig sejlads på overfarten på grund af is.

søndag 7. februar, 1937 - lørdag 13. februar, 1937
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 14. februar, 1937 - tirsdag 16. februar, 1937
Uregelmæssig sejlads på overfarten på grund af is.

tirsdag 16. februar, 1937 - tirsdag 16. marts, 1937
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 16. marts, 1937
Færgen ramte en sten, men kunne åbenbart fortsætte sejladsen.

tirsdag 16. marts, 1937 - tirsdag 18. maj, 1937
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 19. maj, 1937
Formentlig denne dag forsejlet fra Storebælt til København.

torsdag 20. maj, 1937 - mandag 14. juni, 1937
B&W værft i København. Alle maskinens 16 cylindre har været efterset.

mandag 14. juni, 1937 - lørdag 19. juni, 1937
i dok på B&W værft i København.

søndag 20. juni, 1937
Forsejlet fra København til Storebælt.

mandag 21. juni, 1937 - lørdag 13. november, 1937
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

mandag 21. juni, 1937 - lørdag 13. november, 1937
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 9. juli, 1937
Godsvogne afsporer og beskadiger lastbil under lastning i Korsør.

søndag 14. november, 1937 - mandag 15. november, 1937
Nakskov værft.

mandag 15. november, 1937 - onsdag 17. november, 1937
I Nakskov værfts flydedok, stod tør i dokken 15. november kl. 11.

onsdag 17. november, 1937 - torsdag 18. november, 1937
Nakskov værft.

fredag 19. november, 1937 - lørdag 5. marts, 1938
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 6. marts, 1938 - mandag 7. marts, 1938
Nakskov værft, ankom 6. marts kl. 13.30.

mandag 7. marts, 1938 - mandag 14. marts, 1938
I Nakskov værfts flydedok.

mandag 14. marts, 1938 - fredag 1. april, 1938
Nakskov værft, afsejlet 1. april kl. 08.30.

lørdag 2. april, 1938
Rettet kompas og pejleapparat i Storebælt.

søndag 3. april, 1938 - fredag 25. november, 1938
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

lørdag 26. november, 1938 - onsdag 30. november, 1938
B&W værft i København.

onsdag 30. november, 1938 - torsdag 1. december, 1938
I dok fra 30. november (trådte kl. 17), flot igen 1. december (flød kl. 16.00).

fredag 2. december, 1938 - lørdag 25. februar, 1939
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 26. februar, 1939
Aalborg værft. Ved dette værftsophold eller under det næste værftsophold blev installeret omformere med ledninger og afbrydere til strømforsyning af lyntog.

mandag 27. februar, 1939 - fredag 3. marts, 1939
I dok på Aalborg værft.

fredag 3. marts, 1939 - mandag 13. marts, 1939
Aalborg værft.

mandag 13. marts, 1939 - tirsdag 14. marts, 1939
I dok på Aalborg værft.

tirsdag 14. marts, 1939 - søndag 26. marts, 1939
Aalborg værft.

mandag 27. marts, 1939 - lørdag 18. november, 1939
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 19. november, 1939 - mandag 20. november, 1939
Helsingør værft for bundbehandling.

mandag 20. november, 1939
I dok på Helsingør værft fra 20. november (trådte kl. 08.00, stod tør kl. 10.20).

mandag 20. november, 1939 - fredag 24. november, 1939
I dok på Helsingør værft til 24. november (flød i dokken kl. 14.15).

fredag 24. november, 1939 - søndag 26. november, 1939
Helsingør værft for bundbehandling.

mandag 27. november, 1939 - fredag 19. januar, 1940
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 19. januar, 1940 - onsdag 31. januar, 1940
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is. Færgen brugte ca. den 29. januar på én tur 18 timer om at komme over bæltet, på en anden tur 28 timer.

torsdag 1. februar, 1940 - fredag 2. februar, 1940
Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af is.

lørdag 3. februar, 1940 - søndag 4. februar, 1940
Afgik fra Korsør kl. ca. 12.00 til Aarhus med godsvogne, passerede. Refsnæs ca. kl. 15.30, ankom Aarhus om morgenen kl. ca. 10.

mandag 5. februar, 1940
Afgik fra Aarhus kl. 03.52, ankom Korsør kl. 16.05 med godsvogne.

tirsdag 6. februar, 1940
Afgik fra Korsør kl. 02.15 til Aarhus med godsvogne, sad fast ved Moselgrunden, ankom Aarhus kl. 21.45.

onsdag 7. februar, 1940 - torsdag 8. februar, 1940
Afgik fra Aarhus kl. ca. 10.20, ankom Korsør kl. ca. 01.45 med godsvogne.

torsdag 8. februar, 1940 - tirsdag 5. marts, 1940
Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af is, Nyborg oplagt i Korsør.

tirsdag 5. marts, 1940 - søndag 31. marts, 1940
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

mandag 1. april, 1940 - søndag 14. april, 1940
Evt. uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

søndag 14. april, 1940
Ramt af minesprængning.
På rejse fra Korsør til Nyborg. Havareret ved eksplosion den 14. april 1940 i Storebælt.
Søforklaring i Korsør den 16. april 1940 og 22. april 1940. Kl. 23.05, da Nyborg befandt sig 200—300 m tværs af Sprogø lysbøje, indtraf i nærheden af agterenden en voldsom udenbords eksplosion, der gennemrystede hele skibet. Ved eksplosionen blev begge varpespil agter og samtlige bærelejer sprængt og agterste styremaskine ødelagt. Endvidere blev alle trapper, mange radiatorer, køjer og døre skubbet ud af leje. 3 kompasser, en mængde inventar overalt i skibet blev ødelagt, og nogle jernstøtter fra hoveddæk til promenadedæk blev revet løs. En redningsbåd med det kvindelige restaurationspersonale blev firet af og roet over til dampfærgen Odin, der var blevet dirigeret til Hjælp. Nyborg blev ved hjælp af én maskine manøvreret ind mod Sprogø og kl. 23.30 opankret på 7,5 meter vand. Den 15. april 1940 blev Nyborg slæbt ind til Korsør.
Anm. Eksplosionen antages at skyldes krigsårsager.

mandag 15. april, 1940
Slæbt ind til Korsør.

mandag 15. april, 1940 - onsdag 24. april, 1940
Oplagt i Korsør (mandag - onsdag).

onsdag 24. april, 1940
Forsejlet fra Korsør til Nakskov for egen kraft, ankom kl. 13.00.

onsdag 24. april, 1940 - torsdag 25. april, 1940
Nakskov værft. Færgen har været underkastet hovedsyn II, og desuden er der foretaget en omfattende reparation som følge af et havari efter minesprængning. Hele maskineriet har været adskilt for eftersyn. Der er foretaget fornyelse af begge stævnrør med foringer, begge skrueaksler er afdrejet, bærelejer samt søforbindelser er fornyet. Minesikringskabel installeret.

torsdag 25. april, 1940 - onsdag 15. maj, 1940
I Nakskov værfts flydedok fra 25. april kl. 19.30 til 15. maj kl. 09.00.

onsdag 15. maj, 1940 - tirsdag 28. maj, 1940
Nakskov værft.

tirsdag 28. maj, 1940 - tirsdag 11. juni, 1940
I Nakskov værfts flydedok fra 28. maj kl. 13.30 til 11. juni kl. 11.00.

tirsdag 11. juni, 1940 - torsdag 13. juni, 1940
Nakskov værft, afsejlet 13. juni kl. 14.00.

fredag 14. juni, 1940 - søndag 23. juni, 1940
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

mandag 24. juni, 1940 - fredag 7. marts, 1941
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

lørdag 8. marts, 1941 - torsdag 20. marts, 1941
Værft - søndre depot i København. Der blev foretaget forandring af komfurerne fra olie- til kulfyring. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere i maskinrummet. Minesikringskabel blev fornyet og omlagt efter de nye anordninger.

torsdag 20. marts, 1941 - tirsdag 25. marts, 1941
I dok på B&W værft i København.

torsdag 20. marts, 1941 - lørdag 5. april, 1941
B&W værft i København.

søndag 6. april, 1941
tilsyneladende forsejlet til Storebælt denne dag.

mandag 7. april, 1941 - onsdag 28. maj, 1941
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 28. maj, 1941
Kollision med Korsør ved Knudshoved-kosten kl. ca. 07.12 i tåge.
På rejse fra Nyborg til Korsør. Kollideret den 28. maj 1941 i Storebælt.
Søforhør i Korsør den 29. maj 1941. Kl. 07.00 passerede Korsør i tæt med langsom fart Slipshavn. Der hørtes tågesignal fra en modgående færge, D/F Christian IX af Korsør. Kl. 7. juni blev Korsørs maskiner stoppet, og da Korsør laa stoppet uden at gøre fart, blev der afgivet 2 lange toner med fløjten. Kort efter passeredes Christian IX, og kl. 7. september beordredes maskinerne langsom frem og kursen ændredes fra SydØst1/2Syd til SydØst. Der hørtes nu gentagne gange fra M/F Nyborg af Nyborg 1 lang tone ca. 4-5 streger om bagbord, og kl. 7. november kom Nyborg i sigte om bagbord. Der blev straks slået stop og kort efter forceret bak i ca. 1 minut. Fra Nyborg hørtes 3 korte toner med fløjten, hvilket fra Korsør blev besvaret med samme signal, men umiddelbart efter tørnede Korsør mod Nyborgs styrbords bov. Ved kollisionen led Korsør en del skade på konsollen om styrbord, hvor blandt andet to bærevinkler blev bøjet. Af den af Nyborgs besætning afgivne forklaring fremgår, at da Nyborg med stoppede maskiner afgivende forskriftsmæssig tågesignal passerede kosten ved Knudshoved, hørtes 2 lange toner fra Korsør om styrbord. Nyborgs maskiner blev beordret langsom frem. Pludselig hørtes 1 lang tone om styrbord. Nyborgs maskiner blev straks stoppet, og kort efter kom Korsør i sigte. Nyborgs maskiner blev kastet fuld kraft bak samtidig med, at der blev givet 3 korte toner med fløjten. Fra Korsør hørtes samme signal, men umiddelbart efter tørnede Korsør mod Nyborgs styrbords bov. Ved kollisionen blev Nyborgs styrbords fenderliste knust i en længde af ca. 5-6 m, styrbords skanseklædning ødelagt og dækket løftet. Endvidere fremkom en bule i skibssiden om styrbord under fenderlisten.
Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes tågen.

torsdag 29. maj, 1941 - torsdag 19. juni, 1941
Oplagt for reparation af kollisionsskader hos Kahler og Breum i Korsør.

fredag 20. juni, 1941 - lørdag 15. november, 1941
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 16. november, 1941
Forsejlet fra Storebælt til Aalborg.

mandag 17. november, 1941 - mandag 24. november, 1941
Aalborg værft.

mandag 24. november, 1941 - fredag 28. november, 1941
I dok på Aalborg værft fra 24. november kl. 16.40 til 28. november kl. 09.09.

fredag 28. november, 1941 - tirsdag 2. december, 1941
Aalborg værft.

onsdag 3. december, 1941 - søndag 25. januar, 1942
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

mandag 26. januar, 1942 - tirsdag 17. marts, 1942
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

onsdag 18. marts, 1942 - torsdag 19. marts, 1942
Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af is.

fredag 20. marts, 1942 - lørdag 28. marts, 1942
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

søndag 29. marts, 1942 - søndag 24. maj, 1942
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

mandag 25. maj, 1942 - onsdag 10. juni, 1942
Aalborg værft, årligt eftersyn.

onsdag 10. juni, 1942 - onsdag 17. juni, 1942
I dok på Aalborg værft. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.

onsdag 17. juni, 1942 - torsdag 25. juni, 1942
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 27. juni, 1942 - onsdag 3. marts, 1943
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

torsdag 4. marts, 1943
Må have forsejlet fra Korsør til Aalborg denne dag.

fredag 5. marts, 1943 - onsdag 24. marts, 1943
Aalborg værft, årligt eftersyn. Der er foretaget reparation efter et havari (kollisionsskader på agterskibet). Herunder er en del yderklædningsplader fornyet eller rettet.

onsdag 24. marts, 1943 - tirsdag 30. marts, 1943
I dok på Aalborg værft.

tirsdag 30. marts, 1943 - tirsdag 6. april, 1943
Aalborg værft, årligt eftersyn.

tirsdag 6. april, 1943 - onsdag 7. april, 1943
Forsejlet fra Aalborg til København.

torsdag 8. april, 1943
Færgen blev afmagnetiseret på Orlogsværftet denne dag.

torsdag 8. april, 1943
Passeret "Bommen" i Københavns Havn for udgående.

torsdag 8. april, 1943 - fredag 9. april, 1943
Må have forsejlet fra København til Korsør en af disse dage.

lørdag 10. april, 1943 - lørdag 30. oktober, 1943
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

lørdag 30. oktober, 1943
Kortvarig grundstødning på Nyborg fjord.

lørdag 30. oktober, 1943 - onsdag 3. november, 1943
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 3. november, 1943 - fredag 5. november, 1943
Overfarten Korsør-Nyborg indstillet som følge af sabotagen mod Sjælland.

fredag 5. november, 1943 - fredag 26. november, 1943
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 26. november, 1943
Nakskov værft, ankom kl. 09.00.

fredag 26. november, 1943 - fredag 3. december, 1943
I Nakskov værfts flydedok fra 26. november kl. 11.30 til 3. december kl. 10.15.

fredag 3. december, 1943 - lørdag 4. december, 1943
Nakskov værft, afsejlet 4. december kl. 11.30.

søndag 5. december, 1943 - torsdag 10. august, 1944
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 11. august, 1944
Må have forsejlet fra Korsør til København denne dag.

lørdag 12. august, 1944 - lørdag 30. september, 1944
B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn II med de deraf følgende adskillelser, såvel for skibet som for maskinen.

mandag 11. september, 1944 - lørdag 16. september, 1944
I dok på B&W værft fra 11. september (stod tør kl. 10.30) til 16. september (flød kl. 10.15).

lørdag 16. september, 1944 - lørdag 30. september, 1944
B&W værft i København, årligt eftersyn.

søndag 1. oktober, 1944
Må have forsejlet fra København til Korsør denne dag.

mandag 2. oktober, 1944 - fredag 17. august, 1945
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

lørdag 18. august, 1945 - søndag 19. august, 1945
Må have forsejlet fra Korsør til Aalborg disse dage.

mandag 20. august, 1945 - fredag 21. september, 1945
Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen blev underkastet hovedsyn I.

fredag 21. september, 1945 - fredag 28. september, 1945
I dok på Aalborg værft fra 21. september (stod tør kl. 15.00) til 28. september (flød kl. 11.00).

fredag 28. september, 1945 - lørdag 29. september, 1945
Aalborg værft, årligt eftersyn.

søndag 30. september, 1945
Forsejlet fra Aalborg til København.

mandag 1. oktober, 1945
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

tirsdag 2. oktober, 1945 - onsdag 3. oktober, 1945
Må have forsejlet fra København til Korsør en af disse dage.

torsdag 4. oktober, 1945 - torsdag 21. februar, 1946
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

torsdag 21. februar, 1946
Uddybningsmaskine Neptunus af København, 143 bruttoregistertons. Bygget 1890 af jern. Påsejlet og sunket den 21.02.1946 i Korsør Havn; 5 Omkomne.
Søforhør i Korsør den 23.02.1946, 28.02.1946 og 02.03.1946. Strandingsindberetning dateret 24.02.1946. Forlisanmeldelse dateret København den 24.05.1946. Kl. 20.00, da Neptunus indstillede arbejdet, forhaledes til en ankerplads syd for sejlløbet. Der anbragtes en rød og en hvid lanterne på maskinens nordlige side. Kl. ca. 22.00 hørte vagtsmanden, der opholdt sig under dækket, et fløjtesignal fra en færge, hvorfor han gik op for at efterse lanternerne, som viste sig at brænde klart. Han så nu en færge, der senere viste sig at være motorfærgen Nyborg, komme lige imod Neptunus med høj fart og hørte umiddelbart før kollisionen indtraf en Klokke ringe ombord i færgen. Ved kollisionen krængede Neptunus hårdt over og væltede helt rundt i løbet af kort tid og sank. Af den af Nyborgs besætning afgivne forklaring fremgår, at da Nyborg kl. 18.50 var på rejse fra Korsør til Nyborg, observeredes Neptunus uden lanterner, hvilket pr. radio meddeltes overfartslederen, som kl. 21.02 meddelte, at Neptunus havde fået ordre til at vise færgerne hensyn og vise lanterner. Kl. 22.00, noget før Nyborg nåede Korsør, kaldtes begge styrmænd ud på broen for sammen med føreren at holde udkig efter Neptunus. Der var desuden udkig på fordækket. Lidt før man passerede »Koen« sås ret forude en klar lanterne over en rød. Disse lanterner antoges at hidrøre fra et mindre fartøj, der var for udgående, hvorfor der blev givet lidt styrbords ror for at give bedre Plads. Kort efter observerede udkiggen, at lanternerne hidrørte fra Neptunus. Der blev straks slået stop paa maskinerne og roret lagt hårdt styrbord; men umiddelbart efter indtraf kollisionen, og Neptunus sank som ovenfor beskrevet. En pram, der var fortøjet paa siden af Neptunue, blev revet løs og drev af, men blev senere bjærget. Bagbords jolle sattes med det samme på vandet og bemandedes og kort efter bragtes den eneste overlevende fra Neptunus ombord i færgen, der forblev på ulykkesstedet i ca. 15 minutter, hvorefter jollen fortsatte eftersøgningen endnu ca. 20 minutter uden positivt resultat.
Anm. 1. De omkomne var: Gravemester Carl Petersen, Maskinmester Edvard Jensen, Bedstemand Peter Meldgaard Jensen, Fyrbøder Ole Olsen og Hovmester Aksel Nielsen.
Anm. 2. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at Neptunus' lanterner har været galt anbragt.

torsdag 21. februar, 1946 - onsdag 4. september, 1946
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

torsdag 5. september, 1946 - tirsdag 10. september, 1946
Reparation ved Fæstningen i Korsør.

onsdag 11. september, 1946 - mandag 11. november, 1946
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 12. november, 1946 - onsdag 11. december, 1946
B&W værft i København, årligt eftersyn, hovedsyn I.

torsdag 21. november, 1946 - lørdag 30. november, 1946
I dok på B&W værft i København fra den 21. november (tør kl. 15) til den 30. november (flød kl. 11).

lørdag 30. november, 1946 - onsdag 11. december, 1946
B&W værft i København, årligt eftersyn.

torsdag 12. december, 1946
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn.

fredag 13. december, 1946 - tirsdag 7. januar, 1947
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 8. januar, 1947 - mandag 13. januar, 1947
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

mandag 13. januar, 1947 - tirsdag 14. januar, 1947
Vagtskifte, tilsyneladende blev der i disse dage sejlet vagtmandskab til og fra Nyborg, hvilket tyder på at færgen lå oplagt i Nyborg.

tirsdag 14. januar, 1947 - onsdag 22. januar, 1947
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

torsdag 23. januar, 1947 - onsdag 29. januar, 1947
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

torsdag 30. januar, 1947 - søndag 9. februar, 1947
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

mandag 10. februar, 1947 - mandag 17. februar, 1947
Oplagt i Nyborg på grund af isen.

mandag 17. februar, 1947 - tirsdag 18. februar, 1947
Denne nat blev der forsøgt sejlads fra Nyborg til Korsør.

tirsdag 18. februar, 1947 - søndag 23. februar, 1947
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

søndag 23. februar, 1947 - mandag 24. februar, 1947
Denne nat kunne færgen ikke sejle.

mandag 24. februar, 1947 - onsdag 26. februar, 1947
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

onsdag 26. februar, 1947 - søndag 2. marts, 1947
Oplagt, Holger Danske sejlede alene på grund af svær is.

mandag 3. marts, 1947 - søndag 9. marts, 1947
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

søndag 9. marts, 1947 - mandag 10. marts, 1947
Denne nat kunne færgen ikke sejle.

mandag 10. marts, 1947 - søndag 16. marts, 1947
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

søndag 16. marts, 1947 - mandag 17. marts, 1947
En sejlads med 11 timer og 39 minutter i søen.

mandag 17. marts, 1947 - lørdag 29. marts, 1947
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

lørdag 29. marts, 1947
Kollision med Storebælt under issejlads.

lørdag 29. marts, 1947 - onsdag 9. april, 1947
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

torsdag 10. april, 1947 - torsdag 24. april, 1947
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 25. april, 1947 - mandag 2. juni, 1947
B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn I.

mandag 2. juni, 1947 - lørdag 7. juni, 1947
I dok på B&W værft i København fra 2. juni kl. 10.30 til 7. juni kl. 13.50.

lørdag 7. juni, 1947 - mandag 16. juni, 1947
B&W værft i København, årligt eftersyn.

mandag 16. juni, 1947 - torsdag 19. juni, 1947
I dok på B&W værft i København fra 16. juni kl. 10.45 til 19. juni kl. 08.00.

torsdag 19. juni, 1947 - lørdag 21. juni, 1947
B&W værft i København, årligt eftersyn.

lørdag 21. juni, 1947
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn.

søndag 22. juni, 1947
Forsejlet fra København til Korsør.

mandag 23. juni, 1947 - tirsdag 24. juni, 1947
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 24. juni, 1947 - onsdag 25. juni, 1947
Færgen er i fart denne nat.

onsdag 25. juni, 1947 - søndag 14. december, 1947
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 14. december, 1947 - mandag 15. december, 1947
Lå stille i 12 timer for reparation af roret.

mandag 15. december, 1947 - fredag 19. december, 1947
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 19. december, 1947
Færgen lå stille for en reparation af roret.

fredag 19. december, 1947 - mandag 14. juni, 1948
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

mandag 14. juni, 1948
Oplagt ved Fæstningen i Korsør fra kl. 14.

mandag 14. juni, 1948 - tirsdag 15. juni, 1948
Forsejlet om aftenen fra Korsør, til København.

tirsdag 15. juni, 1948 - torsdag 15. juli, 1948
B&W værft i København, årligt eftersyn.

torsdag 15. juli, 1948 - fredag 23. juli, 1948
I dok på B&W værft i København fra 15.juli kl. 09.20 til 23. juli kl. 13.15.

fredag 23. juli, 1948 - torsdag 19. august, 1948
B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn, og færgens minesikringskabel er fornyet..

torsdag 19. august, 1948
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn.

fredag 20. august, 1948
Forsejlet fra København til Korsør.

lørdag 21. august, 1948 - mandag 20. september, 1948
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

mandag 20. september, 1948
Færgen påsejlede fyrbåken Koen ud for Korsør, sejladsen fortsat.

mandag 20. september, 1948 - mandag 15. november, 1948
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 16. november, 1948 - torsdag 18. november, 1948
B&W værft i København (reparation af skaderne fra påsejlingen af "Koen").

torsdag 18. november, 1948 - lørdag 27. november, 1948
I dok på B&W værft i København fra 18. november kl. 19.30 til 27. november kl. 9.30.

lørdag 27. november, 1948 - lørdag 4. december, 1948
B&W værft i København (reparation af skaderne fra påsejlingen af "Koen").

lørdag 4. december, 1948
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn.

søndag 5. december, 1948
Kompasretning.

mandag 6. december, 1948 - søndag 3. juli, 1949
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

mandag 4. juli, 1949 - lørdag 6. august, 1949
Aalborg værft, årligt eftersyn (radar installeret). Færgen har været underkastet hovedsyn. Ca. 180 meter skinner og 3 stk. skinnekryds er fornyet og to stk. nedgangskapper midtskibs til første- og fællesklasse er fjernet. Færgen er blevet forsynet med radaranlæg, og begge drivskruerne er blevet udskiftet og erstattet af nye skruer af manganbronze.

lørdag 6. august, 1949 - mandag 15. august, 1949
I dok på Aalborg værft fra 6. august (stod tør kl. 11.15) til 15. august (flød kl. 10.15).

mandag 15. august, 1949 - lørdag 20. august, 1949
Aalborg værft, årligt eftersyn.

søndag 21. august, 1949
Må være forsejlet fra Aalborg til København.

mandag 22. august, 1949
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

tirsdag 23. august, 1949 - tirsdag 30. august, 1949
Indsat på København-Malmö overfarten.

tirsdag 30. august, 1949
Forsejlet fra København kl. 11.15, ankom Korsør kl. 22.55.

onsdag 31. august, 1949 - mandag 24. oktober, 1949
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

mandag 24. oktober, 1949
Uregelmæssig sejlads på overfarten Korsør-Nyborg på grund af storm.

mandag 24. oktober, 1949 - tirsdag 11. april, 1950
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 12. april, 1950
Nakskov værft, ankom 12.04 kl. 11.30.

onsdag 12. april, 1950 - lørdag 15. april, 1950
I Nakskov værfts flydedok fra 12. april (stod tør kl. 14.00) til 15. april (flød kl. 07.30).

lørdag 15. april, 1950 - søndag 23. april, 1950
Nakskov værft, afsejlede 23. april kl. 07.00.

mandag 24. april, 1950 - lørdag 11. november, 1950
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 12. november, 1950 - mandag 13. november, 1950
Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev færgen forsynet med to styk elektrisk styrede sidelandgangsporte på promenadedækket, ferskvandstanken blev udvidet fra ca. 20 til ca. 40 T, og de mekaniske maskintelegrafer blev udskiftet med elektriske.

mandag 13. november, 1950 - onsdag 29. november, 1950
I dok på Aalborg værft fra 13. november (stod tør kl. 13.00) til 29. november (flød kl. 10.40).

onsdag 29. november, 1950 - lørdag 16. december, 1950
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 16. december, 1950
Forsejlet fra Aalborg til København.

søndag 17. december, 1950
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

mandag 18. december, 1950
Forsejlet fra København til Storebælt.

tirsdag 19. december, 1950 - lørdag 28. april, 1951
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 29. april, 1951 - mandag 30. april, 1951
Nakskov værft, ankom 29. april kl. 16.15, udbedring af skader opstået ved grundstødning ved nordlige bølgebryder i Korsør som følge af svigtende funktion af det forreste ror (elektrisk defekt).

mandag 30. april, 1951 - onsdag 23. maj, 1951
I Nakskov værfts flydedok (stod tør 30. april kl. 10.30 til flød 23. maj kl. 10).

onsdag 23. maj, 1951 - torsdag 24. maj, 1951
Nakskov værft, afsejlede 24. maj kl. 16.00.

fredag 25. maj, 1951 - lørdag 5. januar, 1952
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 6. januar, 1952 - mandag 21. januar, 1952
B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn, hvorunder hele forreste besætningsaptering under hoveddæk blev udtaget for syn af stålplader i skibssider, tanktop og dæk, apteringen blev genopbygget, idet kamrene samtidig blev gjort større og moderniseret (herved blev et kammer sløjfet), køjerne i kamrene blev fjernet og erstattet med dobbelte sovesofaer med opklappelig ryg.

mandag 21. januar, 1952 - mandag 28. januar, 1952
I dok på B&W værft fra 21. januar (stod tør kl. 12.30) til 28. januar (flød kl. 12.30).

mandag 28. januar, 1952 - torsdag 14. februar, 1952
B&W værft i København, årligt eftersyn.

fredag 15. februar, 1952
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn.

fredag 15. februar, 1952 - lørdag 16. februar, 1952
Forsejlet fra København til Korsør.

lørdag 16. februar, 1952 - tirsdag 9. december, 1952
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 10. december, 1952
B&W værft i København.

onsdag 10. december, 1952 - lørdag 13. december, 1952
I dok på B&W værft fra 10. februar (stod tør kl. 10.30) til 13. februar (flød kl. 15.00).

lørdag 13. december, 1952 - søndag 14. december, 1952
B&W værft i København.

mandag 15. december, 1952 - lørdag 25. april, 1953
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 26. april, 1953 - mandag 27. april, 1953
Helsingør værft, årligt eftersyn. (Fik 2 nye hjælpemotorer) (skruer skiftet).

mandag 27. april, 1953 - lørdag 16. maj, 1953
I dok på Helsingør værft fra 27. april (stod tør kl. 08.00) til 16. maj (flød kl. 04.45).

lørdag 16. maj, 1953 - tirsdag 19. maj, 1953
Færgen har været underkastet hovedsyn. Under hovedsynet blev færgens to hjælpe­motorer udskiftet med to større aggregater, og der blev installeret en elektromotordrevet kompressor samt en brændselsoliecentrifuge. Helsingør værft, årligt eftersyn.

onsdag 20. maj, 1953
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn.

onsdag 20. maj, 1953
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

onsdag 20. maj, 1953 - torsdag 21. maj, 1953
Kompasretning.

torsdag 21. maj, 1953 - lørdag 14. november, 1953
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

søndag 15. november, 1953 - mandag 16. november, 1953
Nakskov værft, ankom 15. november kl. 13.30.

mandag 16. november, 1953 - tirsdag 17. november, 1953
I Nakskov værfts flydedok for bundbehandling fra 16.november kl. 9.40 til 17. november kl. 15.40.

tirsdag 17. november, 1953 - fredag 20. november, 1953
Nakskov værft, afsejlede 20. november kl. 08.00.

fredag 20. november, 1953 - lørdag 21. november, 1953
Oplagt ved Fæstningen efter hjemkomsten fra Nakskov værft.

lørdag 21. november, 1953 - fredag 12. februar, 1954
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

lørdag 13. februar, 1954 - søndag 14. februar, 1954
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

mandag 15. februar, 1954 - torsdag 18. februar, 1954
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

fredag 19. februar, 1954 - fredag 5. marts, 1954
Uregelmæssig sejlads mellem Korsør og Nyborg som følge af is.

lørdag 6. marts, 1954 - tirsdag 20. april, 1954
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 21. april, 1954 - mandag 31. maj, 1954
Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn. Endvidere blev færgen forsynet med et nøddieselaggregat med nødbelysning overalt i færgen, anordninger for centralstop fra øverste ­ dæk af samtlige ventilatorer og en anordning, der gør det muligt i tilfælde af brand at dræne brændselsolien fra forbrugstanke til bundtanke, samt et skumslukningsanlæg, der omfatter såvel hoveddæk som maskinrum. Endvidere blev der installeret et elektrisk uranlæg og et ekkolod. Opvaskerummet blev ombygget, og til restaurationspersonalet indrettedes et baderum.

torsdag 29. april, 1954 - tirsdag 18. maj, 1954
I dok på Aalborg værft fra 29. april (stod tør kl. 13.30) til 18. maj (flød kl. 07.00).

tirsdag 18. maj, 1954 - mandag 31. maj, 1954
Aalborg værft, årligt eftersyn.

mandag 31. maj, 1954
Forsejlet fra Aalborg til København.

tirsdag 1. juni, 1954
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

onsdag 2. juni, 1954
Forsejlet fra København til Korsør.

torsdag 3. juni, 1954 - tirsdag 12. april, 1955
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 13. april, 1955 - onsdag 27. april, 1955
Nakskov værft, ankom 13. april kl. 10.45, årligt eftersyn, skruer skiftet. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder er installeret et dybfrysningsanlæg for restaurationen.

onsdag 27. april, 1955 - tirsdag 3. maj, 1955
I Nakskov værfts edok for bundbehandling fra 27. april kl. 11.30 til 3. maj kl. 14.20.

tirsdag 3. maj, 1955 - onsdag 18. maj, 1955
Nakskov værft.

onsdag 18. maj, 1955
Forsejlet fra Nakskov kl. 06.45 til København.

torsdag 19. maj, 1955
Kontrolmålt og afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

fredag 20. maj, 1955
Forsejlet fra København til Korsør.

lørdag 21. maj, 1955 - onsdag 21. september, 1955
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 21. september, 1955
På rejse fra Nyborg til Korsør med passagerer. Kollideret den 21. september 1955 i Korsør havn.
Søforklaring og søforhør i Korsør den 24. september 1955. Kl. 10.04 afgik Faros i stille vejr med tæt tåge fra fyrvæsenets gasstation og sejlede Nordpå gennem havnen under afgivelse af forskriftsmæssigt tågesignal. Skibets radaranlæg var igang. Ved fæstningshjørnet drejedes vest over mod indsejlingen til havnen. Umiddelbart efter, kl. 10.15, hørtes tågesignal ret for, og maskinen, der gik meget langsomt frem, beordredes stoppet. Ca. 1 minut senere sås et skib - der senere viste sig at være M/S „Nyborg" af Nyborg - ret forude. Maskinen beordredes fuld kraft bak samtidig med, at der afgaves 3 korte toner. Fra Nyborg hørtes 3 korte toner. Kl. 10.17 tørnede Nyborg med styrbords side af stævnen mod Faros' styrbords bov, hvorved Faros fik en ca. 1 meter lang og ca. 3 cm dyb bule. Af den af Nyborgs besætning afgivne forklaring fremgår, at da dette skib i stille vejr med tæt tåge og indgående strøm befandt sig i yderhavnen, hørtes tågesignal, og umiddelbart efter sås Faros ret for i få meters afstand. Maskinerne, der gik meget langsomt frem, beordredes straks forceret fuld kraft bak, men umiddelbart efter indtraf kollisionen som ovenfor anført. Ved kollisionen blev Nyborgs lønning bøjet i en længde af ca. 3 1/2 m, og flagspillet knækkede.
Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes tåge.

onsdag 21. september, 1955 - lørdag 7. januar, 1956
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

lørdag 7. januar, 1956
En mand kommet til skade ved eksplosion i maskinrummet den 7. januar 1956 i Nyborg havn.
Rapport fra statens skibstilsyn dateret 10. januar 1956. Kl. 12.10 skulle en fyrbøder tænde op under den oliefyrede hjælpekedel ved hjælp af en fakkel. Herunder skete en kraftig eksplosion i røgkammeret, hvorved fyrbøderen blev slynget omkuld og kvæstede hovedet samt pådrog sig en hjernerystelse. Ved eksplosionen blev røgkammerdørene beskadiget.
Anm. Ministeriet må antage, at eksplosionen skyldes en betjeningsfejl.

lørdag 7. januar, 1956 - tirsdag 14. februar, 1956
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 14. februar, 1956 - søndag 4. marts, 1956
Uregelmæssig sejlads på overfarten grundet is.

mandag 5. marts, 1956 - mandag 19. marts, 1956
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 20. marts, 1956 - fredag 6. april, 1956
Muligvis berørt af indskrænkninger som følge af oliestrejke, i fart 28. marts.

lørdag 7. april, 1956 - mandag 4. juni, 1956
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

tirsdag 5. juni, 1956 - onsdag 6. juni, 1956
Afmagnetisering i København.

onsdag 6. juni, 1956
Forsejlet fra København til Helsingør.

fredag 8. juni, 1956 - fredag 22. juni, 1956
Helsingør værft, årligt eftersyn. Færgen har været underkastet hovedsyn.

fredag 22. juni, 1956 - lørdag 30. juni, 1956
I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 22. juni kl. 08.30 til 30. juni kl. 11.00.

lørdag 30. juni, 1956 - onsdag 11. juli, 1956
Helsingør værft, årligt eftersyn.

onsdag 11. juli, 1956 - torsdag 12. juli, 1956
Forsejlet fra Helsingør til København.

torsdag 12. juli, 1956
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn.

fredag 13. juli, 1956 - lørdag 14. juli, 1956
Forsejlet fra København kl. 18.00 til Korsør kl. 06.00.

lørdag 14. juli, 1956
I fart Korsør-Nyborg kl. 11.11.

lørdag 14. juli, 1956 - tirsdag 30. april, 1957
I fart Korsør-Nyborg stort set hele tiden.

onsdag 1. maj, 1957
Forsejlet fra Korsør til Aarhus.

torsdag 2. maj, 1957 - mandag 6. maj, 1957
Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet.

mandag 6. maj, 1957 - onsdag 15. maj, 1957
I dok på Aarhus værft fra 6. maj kl. 12.45 til 15. juni kl. 05.40.

onsdag 15. maj, 1957 - tirsdag 4. juni, 1957
Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet.

tirsdag 4. juni, 1957
Forsejlet fra Aarhus til København.

onsdag 5. juni, 1957
Kontrolmålt i Lynette-løbet i Københavns Havn.

onsdag 5. juni, 1957
Kompasretning i København og forsejling til Storebælt.

fredag 7. juni, 1957 - mandag 9. september, 1957
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

mandag 9. september, 1957 - tirsdag 10. september, 1957
Oplagt for maskinreparation.

tirsdag 10. september, 1957
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

tirsdag 10. september, 1957 - onsdag 11. september, 1957
Oplagt for maskinreparation.

onsdag 11. september, 1957 - tirsdag 10. december, 1957
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

tirsdag 10. december, 1957 - tirsdag 24. december, 1957
Sejlads som 6. færge i særlig plan.

tirsdag 24. december, 1957 - søndag 9. februar, 1958
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

mandag 10. februar, 1958 - fredag 14. februar, 1958
Oplagt for reparation ved Fæstningen i Korsør.

lørdag 15. februar, 1958 - lørdag 12. april, 1958
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

søndag 13. april, 1958 - mandag 14. april, 1958
Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 13. april kl. 12.00.

mandag 14. april, 1958 - fredag 18. april, 1958
I Nakskov værfts flydedok fra 14. april kl. 09.45 til 18. april kl. 09.20.

fredag 18. april, 1958 - onsdag 21. maj, 1958
Nakskov værft, årligt eftersyn, afsejlede 21. maj kl. 15.00.

onsdag 21. maj, 1958
Kompasrettet på vejen til Korsør, i fart samme aften.

torsdag 22. maj, 1958 - onsdag 28. maj, 1958
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

onsdag 28. maj, 1958 - torsdag 29. maj, 1958
Oplagt for maskinreparation.

torsdag 29. maj, 1958 - onsdag 1. april, 1959
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

torsdag 2. april, 1959
Forsejlet fra Korsør til Aarhus.

fredag 3. april, 1959 - torsdag 9. april, 1959
Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet. Færgen fik foretaget en omfattende ændring af stirrids på promenadedæk, og den fik installeret halvautomatisk oliefyr for varmekedel. Færgen fik installation af kabler til radiokommando-anlæg (Maritime VHF-radioanlæg) specielt beregnet for indbyrdes kontakt mellem skibene under vanskelige navigationsforhold (usigtbart vejr og tåge).

torsdag 9. april, 1959 - torsdag 30. april, 1959
I dok på Aarhus værft fra 9. april kl. 09.45 til 30. april kl. 09.40.

torsdag 30. april, 1959 - lørdag 9. maj, 1959
Aarhus værft, årligt eftersyn, skruer skiftet.

søndag 10. maj, 1959
Kompasrettet og forsejlet til Storebæltsoverfarten.

mandag 11. maj, 1959 - torsdag 30. juli, 1959
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

torsdag 30. juli, 1959
Maskinreparation.

torsdag 30. juli, 1959 - tirsdag 27. oktober, 1959
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

tirsdag 27. oktober, 1959
Maskinreparation.

tirsdag 27. oktober, 1959 - lørdag 7. november, 1959
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

søndag 8. november, 1959 - mandag 9. november, 1959
Oplagt for maskinreparation ved Fæstningen i Korsør.

tirsdag 10. november, 1959 - lørdag 6. februar, 1960
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

søndag 7. februar, 1960 - mandag 22. februar, 1960
Helsingør værft, årligt eftersyn.

mandag 22. februar, 1960 - onsdag 2. marts, 1960
I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 22. februar kl. 15.30 til 2. marts kl. 09.00.

onsdag 2. marts, 1960 - lørdag 12. marts, 1960
Helsingør værft, årligt eftersyn.

søndag 13. marts, 1960 - torsdag 23. februar, 1961
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

fredag 24. februar, 1961 - onsdag 15. marts, 1961
Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik nyt styrehus af aluminium.

onsdag 15. marts, 1961 - torsdag 23. marts, 1961
I dok på Aalborg værft fra 15. marts (stod tør kl. 20.00) til 23. marts (flød kl. 16.00).

torsdag 23. marts, 1961 - søndag 26. marts, 1961
Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik nyt styrehus af aluminium.

mandag 27. marts, 1961 - lørdag 27. januar, 1962
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

søndag 28. januar, 1962
Forsejlet fra Korsør til Aalborg.

mandag 29. januar, 1962 - onsdag 31. januar, 1962
Aalborg værft, årligt eftersyn. 1. klasses rygesalon er blevet ombygget og moderniseret.

onsdag 31. januar, 1962
Brand i forskibet (1. klasses salon og maskinrum) under ophold på Aalborg værft.

onsdag 31. januar, 1962 - fredag 23. februar, 1962
I dok på Aalborg værft fra 31. januar (stod tør kl. 24.00) til 23. februar (flød kl. 12.30).

fredag 23. februar, 1962 - onsdag 28. marts, 1962
Aalborg værft, årligt eftersyn.

onsdag 28. marts, 1962 - fredag 30. marts, 1962
I dok på Aalborg værft fra 28.marts (stod tør kl. 18.30) til 30. marts (flød kl. 12.00).

fredag 30. marts, 1962 - lørdag 7. april, 1962
Aalborg værft, årligt eftersyn.

søndag 8. april, 1962
Kompasrettet og forsejlet fra Aalborg til Korsør.

mandag 9. april, 1962 - mandag 25. juni, 1962
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

mandag 25. juni, 1962
Aflyst 3 dobbeltture på grund af rorskade.

mandag 25. juni, 1962 - torsdag 17. januar, 1963
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

torsdag 17. januar, 1963 - lørdag 2. februar, 1963
Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is.

søndag 3. februar, 1963
Forsejlet fra Korsør til Aalborg værft.

mandag 4. februar, 1963 - lørdag 16. februar, 1963
Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik installeret ny og større hjælpemotor 1 i stedet for den gamle af hensyn til strømforsyning af de nye lyntog.

lørdag 16. februar, 1963 - tirsdag 26. februar, 1963
I dok på Aalborg værft fra 16. februar (stod tør kl. 08.15) til 26. februar (flød kl. 11.45).

tirsdag 26. februar, 1963 - lørdag 2. marts, 1963
Aalborg værft, årligt eftersyn.

søndag 3. marts, 1963
Forsejlet fra Aalborg til Korsør.

mandag 4. marts, 1963 - tirsdag 5. marts, 1963
Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is.

tirsdag 5. marts, 1963
Færgen var 7 timer i søen på grund af stærk is på en tur.

tirsdag 5. marts, 1963 - fredag 29. marts, 1963
Uregelmæssig sejlads på Storebæltsoverfarterne som følge af is.

lørdag 30. marts, 1963 - tirsdag 21. maj, 1963
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

tirsdag 21. maj, 1963
Denne dag var der prøvekørsel (prøveombordsætning) af de nye lyntog på færgen i Korsør leje 1 og 2.

tirsdag 21. maj, 1963 - tirsdag 4. juni, 1963
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

onsdag 5. juni, 1963
Forsejlet fra Korsør til Nakskov, ankom 5. juni kl. 07.15.

onsdag 5. juni, 1963 - torsdag 6. juni, 1963
Nakskov værft, for bundbehandling efter sejlads i is.

torsdag 6. juni, 1963 - lørdag 8. juni, 1963
I Nakskov værfts flydedok fra 6. juni kl. 10.00 til 8. juni kl. 09.30.

lørdag 8. juni, 1963
Nakskov værft, afsejlede til Korsør 8. juni kl. 11.30.

søndag 9. juni, 1963 - fredag 2. august, 1963
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

fredag 2. august, 1963 - lørdag 3. august, 1963
Maskinreparation.

lørdag 3. august, 1963 - lørdag 15. februar, 1964
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

søndag 16. februar, 1964
Forsejlet fra Korsør til Aalborg.

mandag 17. februar, 1964 - mandag 24. februar, 1964
Aalborg værft, årligt eftersyn.

mandag 24. februar, 1964 - lørdag 29. februar, 1964
I dok på Aalborg værft fra 24. februar (stod tør kl. 12.00) til 29. februar (flød kl. 09.45).

lørdag 29. februar, 1964 - torsdag 12. marts, 1964
Aalborg værft, årligt eftersyn.

fredag 13. marts, 1964
Kompasrettet og forsejlet fra Aalborg til Korsør.

lørdag 14. marts, 1964 - lørdag 13. februar, 1965
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

mandag 15. februar, 1965 - mandag 22. februar, 1965
Aalborg værft, årligt eftersyn.

mandag 22. februar, 1965 - tirsdag 2. marts, 1965
I dok på Aalborg værft fra 22. februar (stod tør kl. 12.45) til 2. marts (flød kl. 05.15).

tirsdag 2. marts, 1965 - lørdag 6. marts, 1965
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 6. marts, 1965
Kompasrettet.

søndag 7. marts, 1965 - fredag 31. december, 1965
I fart på Storebæltsoverfarterne stort set hele tiden.

lørdag 1. januar, 1966 - lørdag 29. januar, 1966
5. færge på Storebæltsoverfarterne.

mandag 31. januar, 1966 - onsdag 16. februar, 1966
Aalborg værft, årligt eftersyn.

onsdag 16. februar, 1966 - onsdag 23. februar, 1966
I dok på Aalborg værft fra 16. februar (stod tør kl. 16.00) til 23.februar (flød kl. 16.00).

onsdag 23. februar, 1966 - lørdag 26. februar, 1966
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 26. februar, 1966
Kompasrettet.

søndag 27. februar, 1966 - tirsdag 29. marts, 1966
2./3. færge på Storebæltsoverfarterne (skiftede dagligt).

onsdag 30. marts, 1966 - torsdag 31. marts, 1966
Oplagt i Korsør (onsdag - torsdag).

fredag 1. april, 1966 - tirsdag 12. april, 1966
8. færge på begge Storebæltsoverfarterne de fleste dage i påsken.

onsdag 13. april, 1966 - lørdag 16. april, 1966
Svendborg værft, dokning og bundbehandling efter sejlads i is.

mandag 18. april, 1966 - fredag 22. april, 1966
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

lørdag 23. april, 1966 - søndag 24. april, 1966
Oplagt (lørdag - søndag).

mandag 25. april, 1966 - tirsdag 26. april, 1966
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

tirsdag 26. april, 1966 - april, 1966
Fået rorskade og gået til Fæstningen i Korsør for reparation.

lørdag 30. april, 1966 - mandag 5. september, 1966
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

mandag 5. september, 1966
Lå oplagt ved Fæstningen i Korsør i hvertfald noget af dagen.

mandag 5. september, 1966 - tirsdag 24. januar, 1967
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

onsdag 25. januar, 1967
Forsejlet fra Storebælt til Aalborg værft.

torsdag 26. januar, 1967 - lørdag 4. februar, 1967
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 4. februar, 1967 - tirsdag 14. februar, 1967
I dok på Aalborg værft fra 4. februar (stod tør kl. 06.00) til 14. februar (flød kl. 05.15).

tirsdag 14. februar, 1967 - lørdag 18. februar, 1967
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 18. februar, 1967
Kompasrettet.

søndag 19. februar, 1967
Forsejlet fra Aalborg værft til Korsør.

mandag 20. februar, 1967 - torsdag 23. februar, 1967
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

torsdag 23. februar, 1967 - fredag 24. februar, 1967
Sejlads indstillet i 15-16 timer på Storebæltsoverfarterne på grund af storm.

fredag 24. februar, 1967 - tirsdag 17. oktober, 1967
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

tirsdag 17. oktober, 1967 - onsdag 18. oktober, 1967
Sejlads indstillet i 6-13 timer på Storebæltsoverfarterne på grund af storm.

onsdag 18. oktober, 1967 - mandag 30. oktober, 1967
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

mandag 30. oktober, 1967
Grundstødt ved oplæggerlejet i Halsskov havn.

mandag 30. oktober, 1967 - tirsdag 26. december, 1967
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

onsdag 27. december, 1967 - torsdag 28. december, 1967
Aarhus værft, årligt eftersyn.

torsdag 28. december, 1967 - lørdag 6. januar, 1968
I dok på Aarhus værft fra 28. december kl. 11.30 til 6. januar kl. 11.30.

lørdag 6. januar, 1968 - lørdag 27. januar, 1968
Aarhus værft, årligt eftersyn. 2. klasses rygesalon på promenadedæk ombygget.

søndag 28. januar, 1968
Kompasrettet.

søndag 28. januar, 1968 - søndag 14. april, 1968
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

mandag 15. april, 1968
I fart på Storebæltsoverfarterne som 10. færge.

tirsdag 16. april, 1968 - torsdag 19. december, 1968
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

fredag 20. december, 1968
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

lørdag 21. december, 1968 - tirsdag 24. december, 1968
9. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg. (En tur fra Halsskov kl. 20.50 til Knudshoved kl. 21.50 den 23. december).

tirsdag 24. december, 1968 - torsdag 26. december, 1968
Oplagt i Nyborg leje 2.

torsdag 26. december, 1968
I fart på Storebælt.

fredag 27. december, 1968 - onsdag 1. januar, 1969
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

onsdag 1. januar, 1969
9. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

torsdag 2. januar, 1969
Forsejlet fra Korsør til Helsingør.

torsdag 2. januar, 1969 - fredag 10. januar, 1969
I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 2. januar kl. 17.00 til 10. januar kl. 18.00.

fredag 10. januar, 1969 - tirsdag 28. januar, 1969
Helsingør værft, årligt eftersyn.

onsdag 29. januar, 1969
Kompasrettet.

torsdag 30. januar, 1969 - lørdag 19. april, 1969
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

lørdag 19. april, 1969 - tirsdag 22. april, 1969
Oplagt ved Fæstningen i Korsør (lørdag - tirsdag).

onsdag 23. april, 1969 - tirsdag 29. april, 1969
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

onsdag 30. april, 1969
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

onsdag 30. april, 1969 - torsdag 1. maj, 1969
5. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

torsdag 1. maj, 1969 - fredag 2. maj, 1969
2. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

fredag 2. maj, 1969 - søndag 4. maj, 1969
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

søndag 4. maj, 1969
9. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

mandag 5. maj, 1969
Oplagt på oplæggerpladsen i Halsskov.

tirsdag 6. maj, 1969 - fredag 12. december, 1969
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

lørdag 13. december, 1969 - søndag 14. december, 1969
Oplagt for reparation (skiftet en cylinder lørdag - søndag).

mandag 15. december, 1969 - lørdag 3. januar, 1970
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

søndag 4. januar, 1970
Forsejlet fra Storebælt til Aalborg.

søndag 4. januar, 1970 - mandag 5. januar, 1970
Aalborg værft, årligt eftersyn.

mandag 5. januar, 1970 - mandag 19. januar, 1970
I dok på Aalborg værft fra 5. januar (stod tør kl. 16.00) til 19. januar (flød kl. 09.40).

mandag 19. januar, 1970 - fredag 23. januar, 1970
Aalborg værft, årligt eftersyn.

fredag 23. januar, 1970
Kompasrettet.

fredag 23. januar, 1970 - lørdag 24. januar, 1970
Forsejlet fra Aalborg til Storebælt.

lørdag 24. januar, 1970 - mandag 23. februar, 1970
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

mandag 23. februar, 1970
Hjulpet fri af isen ved Slipshavn af isbryderen Holger Danske.

mandag 23. februar, 1970 - søndag 3. maj, 1970
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

mandag 4. maj, 1970
Forsejlet fra Storebælt kl. 04.30 til Svendborg.

mandag 4. maj, 1970 - onsdag 6. maj, 1970
Svendborg værft, bundbehandling efter issejlads.

onsdag 6. maj, 1970
Forsejlet fra Svendborg kl. 16 til Korsør.

torsdag 7. maj, 1970 - søndag 3. januar, 1971
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

mandag 4. januar, 1971
Aalborg værft, årligt eftersyn.

tirsdag 5. januar, 1971 - tirsdag 26. januar, 1971
I dok på Aalborg værft fra 5. januar (stod tør kl. 13.00) til 26. januar (flød kl. 13.05).

tirsdag 26. januar, 1971 - fredag 29. januar, 1971
Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik installeret radar nr. 2 i forreste styrehus.

lørdag 30. januar, 1971
Kompasrettet.

søndag 31. januar, 1971 - torsdag 25. februar, 1971
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

fredag 26. februar, 1971
3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

lørdag 27. februar, 1971 - fredag 28. maj, 1971
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

lørdag 29. maj, 1971
9. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

søndag 30. maj, 1971
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

mandag 31. maj, 1971
9. Storebæltsfærge i fart på Halsskov-Knudshoved (Halsskov kl. 15.00 - Knudshoved kl. 16.00, Knudshoved kl. 16.20 - Korsør leje 3 ankomst kl. 17.20, og 1½ dobbelttur på Korsør-Nyborg, derefter Knudshoved kl. 22.55 - Halsskov kl. 23.55.

tirsdag 1. juni, 1971 - fredag 4. juni, 1971
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

fredag 4. juni, 1971
Alvorligt rangeruheld under lastning i Korsør.

fredag 4. juni, 1971 - mandag 27. december, 1971
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

tirsdag 28. december, 1971
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

tirsdag 28. december, 1971 - torsdag 30. december, 1971
2. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

torsdag 30. december, 1971
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

fredag 31. december, 1971 - lørdag 29. januar, 1972
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

søndag 30. januar, 1972 - torsdag 3. februar, 1972
Aalborg værft, årligt eftersyn.

torsdag 3. februar, 1972 - tirsdag 22. februar, 1972
I dok på Aalborg værft fra 3. februar (stod tør kl. 17.30 til 22. februar (flød kl. 06.20).

tirsdag 22. februar, 1972 - lørdag 26. februar, 1972
Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen fik indrettet cafeteria i 2. klasses salon agter på salondæk enten her eller under drift. Stopbuffer- og vognsurringsarrangement ændret for overførsel af 5-vognslyntog enten her eller under drift.

lørdag 26. februar, 1972
Kompasrettet.

søndag 27. februar, 1972 - søndag 2. april, 1972
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

mandag 3. april, 1972
10. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

tirsdag 4. april, 1972
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

onsdag 5. april, 1972 - tirsdag 11. april, 1972
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

onsdag 12. april, 1972
3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

torsdag 13. april, 1972 - mandag 17. april, 1972
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

tirsdag 18. april, 1972
3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

tirsdag 18. april, 1972
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

onsdag 19. april, 1972 - søndag 23. april, 1972
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

mandag 24. april, 1972 - onsdag 26. april, 1972
Formentlig sejlet 3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

torsdag 27. april, 1972
3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

torsdag 27. april, 1972
10. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

fredag 28. april, 1972 - lørdag 6. maj, 1972
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

lørdag 6. maj, 1972
På rejse fra Nyborg til Korsør med passagerer og gods. Grundstødt på Nyborg Fjord fra kl. 02.03 til kl. 04.18.
Søforklaring I Nyborg den 10. maj. Årsagen er formentlig uforsigtig navigering.

lørdag 6. maj, 1972 - onsdag 10. maj, 1972
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

torsdag 11. maj, 1972
3. Storebæltsfærge i fart på Korsør-Nyborg.

fredag 12. maj, 1972 - torsdag 18. maj, 1972
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

fredag 19. maj, 1972
3. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne.

fredag 19. maj, 1972
10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne. Sejlet Halsskov 20.50 - Knudshoved 21.40.

mandag 22. maj, 1972
10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne. Sejlet Halsskov kl. 14.50- Knudshoved kl. 15.50.

tirsdag 23. maj, 1972
3. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne.

onsdag 24. maj, 1972 - lørdag 27. maj, 1972
I fart på Storebæltsoverfarterne det meste af tiden.

søndag 28. maj, 1972 - lørdag 15. juli, 1972
5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne. En række fredage sejlet Halsskov afgang kl. 21.25 - Nyborg leje 2 ankomst kl. 22.25 med biler.

søndag 16. juli, 1972 - lørdag 12. august, 1972
6. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

søndag 13. august, 1972 - søndag 8. oktober, 1972
5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne.

mandag 9. oktober, 1972 - søndag 15. oktober, 1972
Formentlig oplagt ved Fæstningen i Korsør.

mandag 16. oktober, 1972 - torsdag 19. oktober, 1972
9. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne.

fredag 20. oktober, 1972 - lørdag 21. oktober, 1972
Formentlig oplagt ved Fæstningen i Korsør.

søndag 22. oktober, 1972
10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

mandag 23. oktober, 1972 - mandag 13. november, 1972
5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne.

mandag 13. november, 1972
Vanskeligheder med kølevand til hovedmotorer kl. 09.46; sejlads stoppet, kl. 10.22 returneret til Korsør og oplagt der for reparation fra kl. 10.44 til kl. 21.25.

mandag 13. november, 1972 - lørdag 9. december, 1972
5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne.

lørdag 9. december, 1972 - torsdag 21. december, 1972
Formentlig oplagt ved Fæstningen i Korsør.

fredag 22. december, 1972 - søndag 24. december, 1972
10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

søndag 24. december, 1972 - tirsdag 26. december, 1972
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

tirsdag 26. december, 1972
10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg. Sejlet assistance-biltur Knudshoved afgang ca. kl. 17.00 - Halsskov ankomst ca. kl. 18.00.

onsdag 27. december, 1972 - lørdag 30. december, 1972
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

lørdag 30. december, 1972 - søndag 31. december, 1972
5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

søndag 31. december, 1972 - mandag 1. januar, 1973
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

mandag 1. januar, 1973
10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

tirsdag 2. januar, 1973
I fart på Storebæltsoverfarterne.

onsdag 3. januar, 1973 - lørdag 27. januar, 1973
5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

søndag 28. januar, 1973 - fredag 23. februar, 1973
4. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

fredag 23. februar, 1973 - tirsdag 13. marts, 1973
5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

tirsdag 13. marts, 1973 - mandag 16. april, 1973
Formentlig oplagt på oplæggerpladsen i Halsskov/ved Fæstningen i Korsør.

tirsdag 17. april, 1973 - torsdag 19. april, 1973
10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

torsdag 19. april, 1973 - mandag 23. april, 1973
Oplagt ved Fæstningen i Korsør.

mandag 23. april, 1973 - tirsdag 24. april, 1973
10. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

tirsdag 24. april, 1973 - onsdag 16. maj, 1973
5. Storebæltsfærge i fart på Storebæltsoverfarterne, fortrinsvis Korsør-Nyborg.

torsdag 17. maj, 1973 - mandag 21. maj, 1973
Oplagt (torsdag - mandag).

mandag 21. maj, 1973 - torsdag 31. maj, 1973
4. Storebæltsfærge.

torsdag 31. maj, 1973 - søndag 3. juni, 1973
10. Storebæltsfærge.

søndag 3. juni, 1973 - lørdag 9. juni, 1973
9. Storebæltsfærge.

lørdag 9. juni, 1973 - mandag 11. juni, 1973
4. Storebæltsfærge.

mandag 11. juni, 1973
9. Storebæltsfærge.

tirsdag 12. juni, 1973
4. Storebæltsfærge.

tirsdag 12. juni, 1973 - fredag 22. juni, 1973
5. Storebæltsfærge.

fredag 22. juni, 1973 - tirsdag 24. juli, 1973
9. Storebæltsfærge.

onsdag 25. juli, 1973
Helsingør værft, årligt eftersyn.

onsdag 25. juli, 1973 - fredag 3. august, 1973
I Helsingør værfts dok for bundbehandling fra 25. juli kl. 10.30 til 3. august kl. 10.00.

fredag 3. august, 1973 - lørdag 4. august, 1973
Helsingør værft, årligt eftersyn.

lørdag 4. august, 1973
Kompasrettet og forsejlet til Nyborg.

søndag 5. august, 1973 - torsdag 23. august, 1973
8. Storebæltsfærge.

torsdag 23. august, 1973
Person sprunget over bord fra færgen på tur 45 fra Korsør til Nyborg.

torsdag 23. august, 1973 - lørdag 1. september, 1973
8. Storebæltsfærge.

søndag 2. september, 1973 - fredag 28. september, 1973
9. Storebæltsfærge.

lørdag 29. september, 1973 - fredag 26. oktober, 1973
Oplagt i Nyborg (lørdag - fredag).

lørdag 27. oktober, 1973 - mandag 29. oktober, 1973
9. Storebæltsfærge.

mandag 29. oktober, 1973 - lørdag 3. november, 1973
8. Storebæltsfærge.

lørdag 3. november, 1973
Under forhaling til Fæstningen påsejlet molehovedet ved litzerhuset i Korsør kl. 14.50.

lørdag 3. november, 1973 - søndag 18. november, 1973
8. Storebæltsfærge.

søndag 18. november, 1973 - lørdag 15. december, 1973
5. Storebæltsfærge.

lørdag 15. december, 1973 - mandag 28. januar, 1974
Oplagt i Nyborg (lørdag - mandag).

mandag 28. januar, 1974 - torsdag 7. februar, 1974
5. Storebæltsfærge.

torsdag 7. februar, 1974 - lørdag 23. februar, 1974
Oplagt i Nyborg (torsdag - lørdag).

søndag 24. februar, 1974 - fredag 1. marts, 1974
4. Storebæltsfærge.

fredag 1. marts, 1974 - mandag 25. marts, 1974
Oplagt i Nyborg (fredag - mandag).

mandag 25. marts, 1974 - torsdag 28. marts, 1974
4. Storebæltsfærge.

torsdag 28. marts, 1974
Sidste tur med passagerer.

torsdag 28. marts, 1974 - søndag 26. maj, 1974
Oplagt i Nyborg (torsdag - søndag).

søndag 26. maj, 1974
Nedklasset til godsfærge.

søndag 26. maj, 1974 - onsdag 17. juli, 1974
Oplagt i Nyborg.

onsdag 17. juli, 1974
Generaldirektoratet meddeler, at værftseftersyn i Svendborg fra 29. juli til 23. august 1974 annulleres.

onsdag 17. juli, 1974 - tirsdag 13. august, 1974
Oplagt i Nyborg.

tirsdag 13. august, 1974
Byttet redningsbåde med Dronning Ingrid.

tirsdag 13. august, 1974 - torsdag 3. april, 1975
Oplagt i Nyborg.

torsdag 3. april, 1975
Forhalet til Tyrmolen denne dag.

torsdag 3. april, 1975 - mandag 30. juni, 1975
Oplagt i Nyborg.

mandag 30. juni, 1975
Generaldirektoratet meddeler, at værftsophold i 1975 ikke skal finde sted.

mandag 30. juni, 1975 - lørdag 3. januar, 1976
Oplagt i Nyborg.

lørdag 3. januar, 1976
Færgen havde i løbet af natten revet sig løs fra Tyrmolen i Nyborg og var drevet på grund, blev med wirer og spil i 2. forsøg halet på plads kl. 14.00.

lørdag 3. januar, 1976 - mandag 19. januar, 1976
Oplagt i Nyborg.

mandag 19. januar, 1976
Forhalet til leje 3 for ilandtagning af visse reservedele.

mandag 19. januar, 1976 - søndag 12. september, 1976
Oplagt i Nyborg.

søndag 12. september, 1976
Forsejlet fra Nyborg til Aarhus.

mandag 13. september, 1976 - onsdag 22. september, 1976
Aarhus værft (istandsættelse for reaktivering).

onsdag 22. september, 1976 - tirsdag 12. oktober, 1976
I dok på Aarhus værft fra 22. september kl. 14.45 til 12. oktober kl. 13.15.

tirsdag 12. oktober, 1976 - lørdag 23. oktober, 1976
Aarhus værft (istandsættelse for reaktivering).

lørdag 23. oktober, 1976
Forsejlet fra Aarhus til Nyborg.

lørdag 23. oktober, 1976 - mandag 22. november, 1976
Oplagt i Nyborg leje 1 (lørdag - mandag).

fredag 26. november, 1976 - mandag 3. januar, 1977
Oplagt i Nyborg leje 1 (fredag - mandag).

mandag 3. januar, 1977 - fredag 28. januar, 1977
9. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg.

fredag 28. januar, 1977 - mandag 14. februar, 1977
Oplagt i Nyborg leje 1 (fredag - mandag).

mandag 14. februar, 1977 - lørdag 26. februar, 1977
7. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg.

lørdag 26. februar, 1977 - mandag 7. marts, 1977
Oplagt i Nyborg leje 1 (lørdag - mandag).

mandag 7. marts, 1977 - mandag 28. marts, 1977
7. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg.

mandag 28. marts, 1977
Under udsejling fra Fæstningen blev færgen af vinden presset mod "Gammelbro" i Korsør kl. 17.47, kun maling skrabet af færgen.

mandag 28. marts, 1977 - fredag 1. april, 1977
7. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg.

fredag 1. april, 1977 - mandag 9. maj, 1977
Oplagt i Nyborg leje 1 (fredag - mandag).

mandag 9. maj, 1977 - torsdag 19. maj, 1977
7. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg.

torsdag 19. maj, 1977 - mandag 19. september, 1977
Oplagt i Nyborg leje 1 (torsdag - mandag).

mandag 19. september, 1977 - lørdag 24. september, 1977
5. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg.

lørdag 24. september, 1977 - mandag 3. oktober, 1977
Oplagt i Nyborg leje 1 (lørdag - mandag).

mandag 3. oktober, 1977
Bundrensning af færgen i Nyborg Fjord.

mandag 3. oktober, 1977 - lørdag 8. oktober, 1977
5. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg.

lørdag 8. oktober, 1977 - mandag 31. oktober, 1977
Oplagt i Nyborg leje 1 (lørdag - mandag).

mandag 31. oktober, 1977 - fredag 4. november, 1977
9. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg.

fredag 4. november, 1977 - mandag 2. januar, 1978
Oplagt i Nyborg leje 1 (fredag - mandag).

mandag 2. januar, 1978 - fredag 10. marts, 1978
5. Storebæltsfærge med gods Korsør-Nyborg.

fredag 10. marts, 1978
Sidste tur med godsvogne, ankom Korsør kl. ca. 03.00, derefter tom til Nyborg leje 1 for oplægning.

fredag 10. marts, 1978 - onsdag 4. april, 1979
Oplagt i Nyborg leje 1.

onsdag 4. april, 1979
Konstateret at der havde været indbrud og hærværk ombord.

onsdag 4. april, 1979 - onsdag 19. september, 1979
Oplagt i Nyborg leje 1.

onsdag 19. september, 1979
Udbudt til salg.

onsdag 19. september, 1979 - oktober, 1979
Oplagt i Nyborg leje 1.

oktober, 1979
Skibet solgt.

oktober, 1979 - fredag 12. oktober, 1979
Oplagt i Nyborg leje 1.

fredag 12. oktober, 1979
Brev om at færgen er solgt for ca. 600.000 svenske kroner til ophugning hos firma Skrot - och Avfallsprodukter i Göteborg med overtagelse senest den 31. oktober.

fredag 12. oktober, 1979 - onsdag 31. oktober, 1979
Oplagt i Nyborg leje 1.

onsdag 31. oktober, 1979
Overtaget af køber.

onsdag 31. oktober, 1979 - lørdag 24. november, 1979
Oplagt i Nyborg leje 1.

lørdag 24. november, 1979
Slæbt fra Nyborg mod Göteborg.

november, 1979 - mandag 10. december, 1979
Lå i Gøteborg.

mandag 10. december, 1979
Videresolgt til spanske ophuggere.

december, 1979
Slæbt fra Gøteborg af bugserbåden Axel.

december, 1979
Slæbewire knækket ved Ushant.

december, 1979
Bugserbåden Abeille Flandres fik fat i Nyborg og trak den til Brest. Lå i Brest den 22. december 1979, men om det var 1. eller 2. gang vides ikke.

december, 1979
Slæbewire knækket ved Penmarch.

december, 1979
Bugserbåden Abeille Flandres fik fat i Nyborg og trak den til Brest. Lå i Brest den 22. december 1979, men om det var 1. eller 2. gang vides ikke.

december, 1979 - onsdag 2. januar, 1980
Slæbt fra Brest til Aviles i Spanien, trukket af bugserbåden Axel.

mandag 7. januar, 1980 - ca. torsdag 24. april, 1980
Ophugget af San Juan de Nieva by Desguaces y Salvamentos i Aviles i Spanien. Forventet færdigophugget 24. april 1980.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen

Generelle informationer om Nyborg

Oprettet: 28. september 2019. Senest revideret: 17. november 2023.