Helsingør

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Helsingør

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Helsingør. For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

torsdag 8. oktober, 1953
Kontraheret som nybygning nr. 321 ved Helsingør. Jernskibs- og maskinbyggeri A/S, værftets underskrift.

torsdag 22. oktober, 1953
Kontraheret som nybygning nr. 321, DSBs underskrift.

torsdag 19. august, 1954
Køllagt på Helsingør værft.

fredag 7. januar, 1955
Spanterejsning.

lørdag 19. februar, 1955
Anmeldt navnet Helsingør til skibsregistret.

fredag 25. februar, 1955
Navngivet Helsingør af fru trafikminister Carl Petersen og søsat kl. 12.00.

torsdag 26. maj, 1955
Registreret navnet Helsingør i skibsregistret.

tirsdag 7. juni, 1955
Prøvetur i Øresund.

onsdag 8. juni, 1955
Teknisk prøvetur på Helsingør-Helsingborg og Fuld Kraft prøve på Hveen-milen.

mandag 13. juni, 1955
Har været en tur i Helsingborg, formentlig test af færgelejer.

tirsdag 14. juni, 1955
Overtaget af DSB denne dag ved en præsentationssejlads. Pris 8.053.357,64 dkr.

torsdag 16. juni, 1955 - fredag 17. juni, 1955
Indøvelsessejlads mellem Helsingør og Helsingborg.

lørdag 18. juni, 1955 - torsdag 14. juli, 1955
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

torsdag 14. juli, 1955
Helsingør værft.

torsdag 14. juli, 1955 - mandag 18. juli, 1955
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 18. juli, 1955
Helsingør værft.

mandag 18. juli, 1955 - torsdag 8. september, 1955
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 9. september, 1955 - lørdag 10. september, 1955
Ikke i fart.

søndag 11. september, 1955 - onsdag 21. september, 1955
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

torsdag 22. september, 1955
Ikke i fart.

fredag 23. september, 1955 - tirsdag 1. november, 1955
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 1. november, 1955 - mandag 12. december, 1955
Helsingør værft.

mandag 12. december, 1955 - torsdag 1. marts, 1956
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 2. marts, 1956
Ikke i fart (is ?)

lørdag 3. marts, 1956 - søndag 29. april, 1956
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 30. april, 1956 - fredag 18. maj, 1956
Helsingør værft, færgen har været underkastet garantisyn.

lørdag 19. maj, 1956 - mandag 21. maj, 1956
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 22. maj, 1956 - mandag 28. maj, 1956
Dokning på Helsingør værft.

mandag 28. maj, 1956
Forsejlet fra Helsingør kl. 15.45 til København.

tirsdag 29. maj, 1956
Kontrolmålt kl. 08.00, derefter forsejling til Helsingør.

onsdag 30. maj, 1956
Kompasretning kl. 06.00, i fart som 1. færge på tur 417 kl. 09.35.

onsdag 30. maj, 1956 - onsdag 8. august, 1956
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

onsdag 8. august, 1956
Reparation af utæt "nøgle??" under fyrbødermesse.

onsdag 8. august, 1956 - fredag 21. september, 1956
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 21. september, 1956 - lørdag 22. september, 1956
Helsingør værft.

lørdag 22. september, 1956 - torsdag 29. november, 1956
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

torsdag 29. november, 1956 - torsdag 27. december, 1956
Helsingør værft.

torsdag 27. december, 1956 - torsdag 25. april, 1957
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 26. april, 1957 - onsdag 29. maj, 1957
Helsingør værft, årligt eftersyn.

torsdag 30. maj, 1957 - lørdag 1. juni, 1957
Ikke i fart.

søndag 2. juni, 1957 - tirsdag 8. oktober, 1957
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 8. oktober, 1957 - fredag 11. oktober, 1957
Helsingør værft for reparation af landgangsport.

fredag 11. oktober, 1957 - lørdag 7. december, 1957
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten fra 11.10 om morgenen.

lørdag 7. december, 1957
Søforklaring i Helsingør i anledning af færgens kollision med en fiskerkutter.

lørdag 7. december, 1957 - torsdag 24. april, 1958
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten fra 11.10 om morgenen.

onsdag 23. april, 1958 - torsdag 24. april, 1958
Helsingør værft (værft-liste siger ankomst 23. april, Hbg-liste siger sejlet 24. april).

torsdag 24. april, 1958 - mandag 19. maj, 1958
Helsingør værft, årligt eftersyn. Færgen fik formentlig her installation af radiokommando-anlæg (Maritime VHF-radioanlæg) specielt beregnet for indbyrdes kontakt mellem skibene under vanskelige navigationsforhold (usigtbart vejr og tåge).

mandag 19. maj, 1958 - torsdag 22. maj, 1958
Ligget på værftet til 22. maj kl. 08.00 hvor der afsejles for kompasretning.

torsdag 22. maj, 1958
I fart om eftermiddagen.

torsdag 22. maj, 1958 - mandag 17. november, 1958
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 17. november, 1958 - torsdag 20. november, 1958
Helsingør værft for reparation af fenderliste.

torsdag 20. november, 1958 - mandag 2. februar, 1959
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 21. november, 1958
Indsat i fart fra færge 31, Helsingør afgang 06.25.

tirsdag 3. februar, 1959 - søndag 15. februar, 1959
Ikke i fart.

mandag 16. februar, 1959 - fredag 6. marts, 1959
Helsingør værft, årligt eftersyn værftsophold afbrudt på grund af Svea's uheld 5. marts.

fredag 6. marts, 1959 - mandag 23. marts, 1959
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 23. marts, 1959
På rejse fra Hälsingborg til Helsingør med jernbanevogne og passagerer.
Tørnet mole den 23. marts i Hälsingborg havn.
Søforklaring og søforhør i Helsingør den 7. april kl. 10.00. Kl. 12.36 afsejlede Helsingør i stille, tåget vejr med sigtbarhed ca. 20 meter fra færgeleje I vest. Drivskrue og forskrue gik halv kraft frem, og der styredes 175 grader. Fra „Kindtanden“ styredes 192 grader, og kl. 12.38 sattes driv- og forskrue på langsomt frem. Da „Skrallen“ var tværs om styrbord, ændredes kursen til 185 grader, hvilken kurs ifølge radaren syntes at føre midt i det sydlige løb. Kort efter sås det østlige molehoved om styrbord i en afstand af 15-20 meter. Begge skruer beordredes straks fuld kraft bak, og agterroret lagdes bagbord. Straks efter lagdes forroret styrbord, men umiddelbart efter tørnede Helsingør med stævnen mod midten af den lille molearm, hvorved forror og forskrue beskadigedes.
Anm. Ministeriet må antage, at påsejlingen skyldes tåge.

mandag 23. marts, 1959 - onsdag 25. marts, 1959
Ikke i fart (muligvis reparation).

torsdag 26. marts, 1959 - tirsdag 31. marts, 1959
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

onsdag 1. april, 1959 - lørdag 4. april, 1959
Helsingør værft, udførsel af resterende reparationer.

lørdag 4. april, 1959 - søndag 18. oktober, 1959
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 18. oktober, 1959
På rejse fra Helsingør til Hälsingborg med passagerer.
Kollideret den 18. oktober i Sundet.
Søforklaring og søforhør den 25.oktober kl. 14 .30 i Helsingør, samt 26. oktober, 31. oktober og 30. november. Kl. 19.38 afgik Helsingør fra Helsingør under en jævn sydlig brise med nordgående strøm. Da Helsingør befandt sig ca. 150 meter fra det nordlige indløb til Hälsingborg havn, observeredes det røde sidelys fra et skib, der senere viste sig at være M/S „Västtank“ af Stockevik, som var for udgående. Maskinen blev beordret langsomt frem, men da det observeredes, at Västtank var for udgående mod det nordlige havneindløb blev begge maskiner beordret fuld kraft bak samtidig med, at der blev afgivet 3 korte toner med fløjten. Kort tid efter tørnede Helsingør med stævnen mod Västtanks bagbord side. Ved kollisionen skete der betydelig skade på begge skibe.
Anm. Søforklaring fra Västtank foreligger ikke.

mandag 19. oktober, 1959 - lørdag 31. oktober, 1959
Helsingør værft.

søndag 1. november, 1959 - lørdag 13. februar, 1960
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 14. februar, 1960 - mandag 15. februar, 1960
Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 14. februar kl. 11.00. Færgen fik installeret en trappeovergang over vogndækket og dermed etableret en forbindelse mellem styrbords vingedæk og bagbords vingedæk til brug for passagererne.

mandag 15. februar, 1960 - torsdag 25. februar, 1960
I Nakskov værfts flydedok.

torsdag 25. februar, 1960 - tirsdag 8. marts, 1960
Nakskov værft, årligt eftersyn, afsejlede 8. marts kl. 11.00.

onsdag 9. marts, 1960 - lørdag 27. august, 1960
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 27. august, 1960
På rejse fra Hälsingborg til Helsingør med passagerer. Tørnet mole den 27. august i Hälsingborg havn.
Søforklaring i Helsingør den 10. september. Kl. ca. 12.30 afgik Helsingør fra færgelejet i Hälsingborg. Da Helsingør befandt sig ca. 100 meter fra Lundwallkajen, varskoede rorgængeren, at agterroret ikke virkede. Da det viste sig umuligt at styre med forroret, blev begge maskiner beordret bak, men umiddelbart efter - kl. 12.35 - tørnede Helsingør med bagbord bov mod Lundwallkajen. Ved kollisionen skete der mindre skade på Helsingør. En senere undersøgelse viste, at strømmen til styremaskinen ikke var sluttet.
Anm. Årsagen til kollisionen fremgår af det ovenfor anførte.
Ministeriet begærede tiltale rejst imod Helsingørs fører i medfør af sølovens § 289 for at have undladt at forvisse sig om, at rorprøve var afholdt. I mod Helsingørs rorgænger i medfør af sømandslovens § 76 for uanset at han havde afgivet melding herom, ikke havde afprøvet agterroret og imod den maskinmester, der havde afbrudt strømmen til styremaskinen for ikke at have draget omsorg for, at strømmen atter blev sluttet.
Ved søretten i Helsingør d. 23. juni 1962 blev de tiltalte alle frifundet.
Dommen blev af anklagemyndighederne indanket for Østre landsret som den 8.oktober 1963 afsagde følgende dom: Helsingørs fører idømt en bøde på 300 kr. Helsingørs rorgænger idømt en bøde på 200 kr. Helsingørs maskinmester idømt en bøde på 200 kr.

lørdag 27. august, 1960 - lørdag 5. november, 1960
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 6. november, 1960
Ikke i fart.

mandag 7. november, 1960 - lørdag 28. januar, 1961
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 28. januar, 1961 - tirsdag 28. februar, 1961
Helsingør værft.

mandag 27. februar, 1961 - tirsdag 28. februar, 1961
Kompasrettet.

onsdag 29. februar, 1961 - fredag 21. juli, 1961
Helsingør værft. Som følge af brand i elektromotor måtte færgen på et længere værftsophold, idet motoren skulle tages ud og isættes gennem bunden.

lørdag 22. juli, 1961 - torsdag 30. november, 1961
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 1. december, 1961 - søndag 31. december, 1961
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, 447 dobbeltture.

mandag 1. januar, 1962 - onsdag 28. februar, 1962
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

torsdag 1. marts, 1962 - onsdag 14. marts, 1962
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, 197 dobbeltture i marts.

onsdag 14. marts, 1962 - torsdag 15. marts, 1962
Forsejlet fra Helsingør mod Svendborg den 14.marts om aftenen.

fredag 16. marts, 1962 - lørdag 14. april, 1962
Svendborg værft, årligt eftersyn.

søndag 15. april, 1962
Forsejlet fra Svendborg, kompasrettet undervejs.

mandag 16. april, 1962 - tirsdag 31. juli, 1962
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

onsdag 1. august, 1962 - fredag 31. august, 1962
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, 452 dobbeltture i august.

lørdag 1. september, 1962 - lørdag 12. januar, 1963
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 13. januar, 1963
Ikke i fart.

mandag 14. januar, 1963 - lørdag 16. februar, 1963
Helsingør værft, årligt eftersyn. Der blev etableret lukkede verandaer agter på begge vingedæk.

søndag 17. februar, 1963 - søndag 12. maj, 1963
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 13. maj, 1963 - tirsdag 21. maj, 1963
Helsingør værft (dokning efter sejlads i is).

onsdag 22. maj, 1963 - tirsdag 17. september, 1963
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 17. september, 1963
Kollision med D/F Kärnan kl. ca. 05.20 ud for Helsingør
På rejse fra Hälsingborg til Helsingør med passagerer.
Søforklaring og søforhør i Helsingør den 24. september. Kl. ca. 05.20, da Helsingør i stille vejr med tæt tåge og svag sydgående strøm lå stoppet uden at gøre fart med stævnen i nordlig retning et kort stykke øst til nord for indsejlingen til Helsingør havn og netop havde afgivet to lange toner med fløjten, hørtes om bagbord et tågesignal, og umiddelbart efter sås tværs om bagbord et skib, der styrede lige mod Helsingør, og som viste sig at være S/S Kärnan af Helsingør. Motoren beordredes straks fuld kraft bak, hvilket tilkendegaves ved 3 korte toner med fløjten; men umiddelbart efter tørnede Kärnan med stævnen mod Helsingørs bagbord side under en vinkel på ca. 90 grader. Ved kollisionen fik Helsingør et mindre hul i skibssiden over vandlinien. Af den af Kärnans besætning afgivne forklaring fremgår, at dette skib kl. 0518 afgik fra færgelejet i Helsingør. Det var tæt tåge, og der afgaves tågesignaler. Da Kärnan var kommet uden for havnemolerne, blev maskinen beordret langsomt frem, og der styredes 75-78 grader efter kompasset. På radarskærmen sås nu ekkoet fra et skib, der befandt sig 3—4 streger om styrbord, og som senere viste sig at være Helsingør. Der hørtes tågesignal om styrbord. Maskinen beordredes nu fuld kraft frem, men blev straks efter stoppet. Umiddelbart efter sås Helsingør forude på nordlig kurs. Motoren beordredes straks fuld kraft bak, men kl. 05.25 skete kollisionen som ovenfor anført.
Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes tåge.

tirsdag 17. september, 1963 - onsdag 18. september, 1963
Helsingør værft.

onsdag 18. september, 1963 - lørdag 23. november, 1963
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 24. november, 1963
Ikke i fart.

mandag 25. november, 1963 - lørdag 14. december, 1963
Orlogsværftet i København, årligt eftersyn.

lørdag 14. december, 1963
Kompasrettet og forsejlet fra København til Helsingør.

søndag 15. december, 1963
Ikke i fart.

mandag 16. december, 1963 - lørdag 30. maj, 1964
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 28. april, 1964 - onsdag 13. maj, 1964
Ikke i fart.

torsdag 14. maj, 1964 - lørdag 30. maj, 1964
Oplagt i København (Frihavnsfærgelejet) for maskinreparation.

lørdag 30. maj, 1964
Forsejlet fra København til Helsingør.

søndag 31. maj, 1964 - søndag 29. november, 1964
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 29. november, 1964 - mandag 30. november, 1964
Helsingør værft.

mandag 30. november, 1964 - lørdag 16. januar, 1965
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 16. januar, 1965
Helsingør værft.

lørdag 16. januar, 1965 - lørdag 20. februar, 1965
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 21. februar, 1965 - onsdag 24. februar, 1965
Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 21. februar kl. 16.30.

onsdag 24. februar, 1965 - onsdag 3. marts, 1965
I Nakskov værfts dok I.

onsdag 3. marts, 1965 - lørdag 13. marts, 1965
Nakskov værft, afsejlede 13. marts kl. 12.30.

mandag 15. marts, 1965 - mandag 10. maj, 1965
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 10. maj, 1965 - tirsdag 11. maj, 1965
Helsingør værft.

tirsdag 11. maj, 1965 - tirsdag 4. januar, 1966
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

onsdag 5. januar, 1966 - tirsdag 1. februar, 1966
Orlogsværftet i København, årligt eftersyn.

tirsdag 1. februar, 1966
Kompasrettet.

torsdag 3. februar, 1966 - fredag 18. februar, 1966
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 19. februar, 1966
Ikke i fart.

søndag 20. februar, 1966 - mandag 16. maj, 1966
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 16. maj, 1966 - tirsdag 17. maj, 1966
Helsingør værft.

tirsdag 17. maj, 1966 - lørdag 25. februar, 1967
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 27. februar, 1967 - lørdag 18. marts, 1967
Svendborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 18. marts, 1967
Kompasrettet, må være forsejlet fra Svendborg denne dag.

mandag 20. marts, 1967 - mandag 3. april, 1967
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 2. færge.

mandag 3. april, 1967
På rejse fra Helsingør til Hälsingborg med passagerer, jernbanevogne og biler.
Kollideret den 3. april i Hälsingborg havn.
Søforklaring i Helsingør den 14. april.Kl. ca. 22.30, da Helsingør under indsejling i Hälsingborg havn passerede „Skralden“ med skruerne gående langsomt frem, sås forude om bagbord i en afstand af 150-200 meter et skib, der var på vej ud af Nordhavnen, og som senere viste sig at være M/S Jørgen Priess af Nykøbing Mors. Forskruen beordredes langsomt bak, og agterroret lagdes hårdt styrbord, hvilket tilkendegaves ved 1 kort tone med fløjten. Fra Jørgen Priess hørtes nu 2 korte toner med fløjten, hvorefter først forskruen og derpå agterskruen beordredes fuld kraft bak, hvilket tilkendegaves ved 3 korte toner med fløjten. Kort efter - kl. 22.35 - tørnede Helsingør med stævnen mod Jørgen Priesss styrbord side lidt foran for midtskibs. Ved kollisionen fik Helsingør en mindre indtrykning i stævnpladen.
Af den af Jørgen Priesss besætning afgivne forklaring fremgår, at da dette skib i stille, klart vejr med langsom fart var på vej ud fra Nordhavnen, sås Helsingør forude lidt om styrbord. Roret lagdes styrbord, og der afgaves 1 kort tone med fløjten. Helsingør hørtes nu afgive 1 kort tone med fløjten, men da færgen imidlertid drejede til bagbord, således at begge færgens sidelanterner kunne ses samtidig, kastedes motoren fuld kraft bak, hvilket tilkendegaves ved 3 korte toner med fløjten. Kort efter skete kollisionen som ovenfor anført. Ved kollisionen fik Jørgen Priess beskadiget styrbord skanseklædning samt et mindre hul i styrbords skibsside over vandlinien.

Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at skibene har misforstået hinandens manøvrer.

mandag 3. april, 1967 - onsdag 8. november, 1967
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 2. færge.

torsdag 9. november, 1967 - lørdag 11. november, 1967
Ikke i fart.

søndag 12. november, 1967 - tirsdag 28. november, 1967
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 2. færge.

onsdag 29. november, 1967 - torsdag 7. december, 1967
Ikke i fart.

mandag 22. januar, 1968 - fredag 16. februar, 1968
Svendborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 17. februar, 1968
Kompasrettet.

søndag 18. februar, 1968 - søndag 29. december, 1968
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 2. færge.

søndag 8. december, 1968 - lørdag 20. januar, 1968
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 2. færge.

mandag 30. december, 1968 - lørdag 25. januar, 1969
Aarhus værft, årligt eftersyn.

lørdag 25. januar, 1969
Kompasrettet.

lørdag 25. januar, 1969 - tirsdag 8. april, 1969
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 2. færge.

onsdag 9. april, 1969
Ikke i fart.

torsdag 10. april, 1969 - lørdag 15. november, 1969
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 2. færge.

mandag 17. november, 1969 - fredag 5. december, 1969
Svendborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 6. december, 1969
Kompasrettet.

søndag 7. december, 1969 - onsdag 22. april, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 2. færge.

torsdag 23. april, 1970
Ikke i fart, måske bundbehandling efter sejlads i is på Helsingør værft.

fredag 24. april, 1970 - fredag 26. juni, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 2. færge.

fredag 26. juni, 1970 - lørdag 31. oktober, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

søndag 1. november, 1970
Ikke i fart.

mandag 2. november, 1970
Forsejlet fra Helsingør til København.

mandag 2. november, 1970 - fredag 20. november, 1970
B&W værft i København, årligt eftersyn. Færgen fik indrettet vekselkiosk i hallen på mellemdækket.

fredag 20. november, 1970
Kompasrettet og forsejlet fra København til Helsingør.

lørdag 21. november, 1970
Ikke i fart.

søndag 22. november, 1970 - fredag 11. december, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

fredag 11. december, 1970
På rejse fra Helsingør til Helsingborg med passagerer
Tørnet mole i Helsingborg.
Søforklaring i Helsingør den 28. december. Årsag er formentlig vanskelige besejlingsforhold på grund af stærk trafik.

lørdag 12. december, 1970 - onsdag 23. december, 1970
Ikke i fart.

torsdag 24. december, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

fredag 25. december, 1970
Ikke i fart.

lørdag 26. december, 1970 - fredag 15. januar, 1971
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

lørdag 16. januar, 1971 - onsdag 20. januar, 1971
Ikke i fart.

torsdag 21. januar, 1971 - mandag 1. marts, 1971
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

tirsdag 2. marts, 1971 - tirsdag 9. marts, 1971
Ikke i fart.

onsdag 10. marts, 1971 - søndag 11. april, 1971
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

mandag 12. april, 1971
Ikke i fart.

tirsdag 13. april, 1971 - onsdag 14. juli, 1971
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

onsdag 14. juli, 1971
På rejse fra Helsingør til Helsingborg med passagerer
Kollision i Helsingborg havn med M/S Salta af Mariager
Søforklaring i Helsingør den 30. juli Årsag er formentlig vanskelige besejlingsforhold.

torsdag 15. juli, 1971
Ikke i fart, reparation på værft?

fredag 16. juli, 1971 - mandag 25. oktober, 1971
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

tirsdag 26. oktober, 1971 - fredag 29. oktober, 1971
Orlogsværftet i København, årligt eftersyn.

lørdag 30. oktober, 1971 - torsdag 18. november, 1971
I dok på orlogsværftet i København.

torsdag 18. november, 1971 - fredag 19. november, 1971
Orlogsværftet i København.

lørdag 20. november, 1971 - søndag 4. februar, 1973
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

mandag 5. februar, 1973 - lørdag 24. februar, 1973
B&W værft i København, årligt eftersyn.

lørdag 24. februar, 1973
Kompasrettet.

søndag 25. februar, 1973 - fredag 15. juni, 1973
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 4. færge.

fredag 15. juni, 1973 - søndag 24. februar, 1974
I fart det meste af tiden på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 5. færge.

mandag 25. februar, 1974 - fredag 15. marts, 1974
Helsingør værft, årligt eftersyn. Færgen er blevet forsynet med 2 stk. Atlas radaranlæg. De tidligere leverede Terma anlæg er forblevet ombord, således at færgen nu har 2 radaranlæg i hvert styrehus.

lørdag 16. marts, 1974
Kompasrettet.

søndag 17. marts, 1974 - søndag 31. august, 1975
I fart det meste af tiden på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 5. færge.

mandag 1. september, 1975 - fredag 19. september, 1975
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 20. september, 1975
Kompasrettet.

søndag 21. september, 1975 - fredag 25. juni, 1976
I fart det meste af tiden på Helsingør-Helsingborg overfarten, normalt 5. færge.

lørdag 26. juni, 1976 - lørdag 31. juli, 1976
sejlads som bilfærge (6. færge).

søndag 1. august, 1976 - lørdag 19. februar, 1977
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus havn overfarten.

søndag 20. februar, 1977 - tirsdag 22. februar, 1977
Nakskov værft, ankom 20. februar kl. 13.30.

tirsdag 22. februar, 1977 - torsdag 3. marts, 1977
I Nakskov værfts dok I fra 22. februat kl. 11.47 til 3. marts kl. 11.15.

lørdag 12. marts, 1977
Nakskov værft, afsejlede denne dag.

søndag 13. marts, 1977 - 1977
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus havn overfarten.

1977 - torsdag 14. april, 1977
Helsingør værft.

fredag 15. april, 1977 - torsdag 30. juni, 1977
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus havn overfarten.

fredag 1. juli, 1977 - mandag 8. august, 1977
Sejlads som bilfærge (6. færge).

tirsdag 9. august, 1977 - torsdag 22. juni, 1978
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus havn overfarten.

torsdag 22. juni, 1978
Ankommer til leje 3 i Helsingør for proviantering til sejlads som bilfærge.

fredag 23. juni, 1978 - søndag 25. juni, 1978
Sejlads som bilfærge (6.færge).

mandag 26. juni, 1978 - torsdag 29. juni, 1978
Oplagt i 3. leje i Helsingør.

fredag 30. juni, 1978 - søndag 6. august, 1978
Sejlads som bilfærge (6. færge).

mandag 7. august, 1978 - lørdag 6. januar, 1979
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus havn overfarten.

søndag 7. januar, 1979 - lørdag 27. januar, 1979
Færgen noteres på Helsingør værft (eftersyn).

søndag 28. januar, 1979 - maj, 1979
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus havn overfarten.

maj, 1979 - tirsdag 22. maj, 1979
Færgen noteres på værft (isdokning?)

onsdag 23. maj, 1979 - torsdag 21. juni, 1979
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus havn overfarten.

fredag 22. juni, 1979 - mandag 30. juli, 1979
Sejlads som bilfærge (6. færge).

tirsdag 31. juli, 1979 - søndag 14. oktober, 1979
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

mandag 15. oktober, 1979 - torsdag 18. oktober, 1979
Helsingør værft.

fredag 19. oktober, 1979 - maj, 1980
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

maj, 1980
Medio maj 1980 rapporteres færgen i dok på Helsingør værft.

maj, 1980 - torsdag 26. juni, 1980
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

fredag 27. juni, 1980 - lørdag 2. august, 1980
Sejlads som bilfærge (6. færge).

søndag 3. august, 1980 - torsdag 4. september, 1980
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

fredag 5. september, 1980
Oplagt i leje 3 i Helsingør fra kl. 19.00 og "indtil videre".

lørdag 6. september, 1980 - lørdag 25. oktober, 1980
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

søndag 26. oktober, 1980 - lørdag 15. november, 1980
På værft (hvor?)

søndag 16. november, 1980 - torsdag 25. juni, 1981
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

fredag 26. juni, 1981 - søndag 2. august, 1981
Sejlads som bilfærge (6. færge).

mandag 3. august, 1981 - lørdag 3. oktober, 1981
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

søndag 4. oktober, 1981 - lørdag 10. oktober, 1981
Står til en dokning her på færgeberedskabsplanen, men intet noteret.

søndag 11. oktober, 1981 - 1981
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

1981 - torsdag 12. november, 1981
Helsingør værft.

tirsdag 24. november, 1981
Draisinen skriver: fter værftsbesøg i Helsingør forlagdes Helsingør til oplægning i Helsingør havn, hvor der kort efter afmønstringen opstod en mindre brand i agter styrehus, formentlig antændt af en af strålevarmerne til vinduerne. Ilden var hurtigt slukket, men nåede at forvolde en del skade på blandt andet den ene radar.

onsdag 25. november, 1981 - torsdag 24. juni, 1982
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

fredag 25. juni, 1982 - søndag 8. august, 1982
Sejlads som bilfærge (6. færge).

mandag 9. august, 1982 - lørdag 23. oktober, 1982
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

søndag 24. oktober, 1982 - fredag 12. november, 1982
Helsingør værft.

fredag 12. november, 1982
Kompasrettet.

lørdag 13. november, 1982 - onsdag 15. juni, 1983
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

torsdag 16. juni, 1983 - lørdag 13. august, 1983
Sejlads som bilfærge (6. færge).

søndag 14. august, 1983 - september, 1983
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

slutningen af september, 1983 - starten af oktober, 1983
Ultimo september/primo oktober på Helsingør værft.

oktober, 1983 - onsdag 13. juni, 1984
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

torsdag 14. juni, 1984 - fredag 29. juni, 1984
Sejlads som bilfærge (6. færge).

lørdag 30. juni, 1984 - søndag 5. august, 1984
Sejlads som bilfærge (6. færge) om dagen, gods om natten.

mandag 6. august, 1984 - søndag 19. august, 1984
Sejlads som bilfærge (6. færge).

mandag 20. august, 1984 - fredag 24. august, 1984
Oplagt på strækning 7 i Helsingør.

lørdag 25. august, 1984 - lørdag 29. september, 1984
I fart som 5. færge Helsingør-Helsingborg døgnet rundt.

søndag 30. september, 1984 - fredag 30. november, 1984
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

lørdag 1. december, 1984 - tirsdag 11. december, 1984
Forventet sejlads som 5. færge Helsingør-Helsingborg i denne periode.

onsdag 12. december, 1984 - tirsdag 18. december, 1984
På værft (hvor?)

onsdag 19. december, 1984 - fredag 10. maj, 1985
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

lørdag 11. maj, 1985 - onsdag 15. maj, 1985
Evt. isdokning her.

torsdag 16. maj, 1985 - fredag 28. juni, 1985
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

lørdag 29. juni, 1985 - fredag 26. juli, 1985
Sejlads som bilfærge (6. færge) om dagen, gods om natten.

fredag 26. juli, 1985
Fik kl. ca. 22 havari på styremaskinen.

fredag 26. juli, 1985 - torsdag 1. august, 1985
Reparerede styremaskine indtil den 1. august sidst på dagen.

torsdag 1. august, 1985 - søndag 18. august, 1985
Sejlads som bilfærge (6. færge) om dagen, gods om natten.

mandag 19. august, 1985 - mandag 26. august, 1985
I fart i et eller andet omfang.

mandag 26. august, 1985 - lørdag 31. august, 1985
Sejlads som bilfærge (6. færge).

søndag 1. september, 1985 - tirsdag 17. september, 1985
I fart som 5. færge Helsingør-Helsingborg.

onsdag 18. september, 1985 - fredag 25. oktober, 1985
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

lørdag 26. oktober, 1985 - fredag 1. november, 1985
Et notat siger at færgen muligvis var til off/hire-værft i denne uge.

lørdag 2. november, 1985 - lørdag 4. januar, 1986
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

søndag 5. januar, 1986 - lørdag 11. januar, 1986
Et notat siger at færgen muligvis var til off/hire-værft i denne uge.

søndag 12. januar, 1986 - søndag 26. januar, 1986
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

mandag 27. januar, 1986 - februar, 1986
Et notat siger at færgen muligvis var til off/hire-værft i denne uge.

februar, 1986 - lørdag 31. maj, 1986
I fart når en af de øvrige færger på Helsingør-Helsingborg overfarten var på værft eller når Hälsingborg afløste på Bøjden-Fynshav overfarten eller Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

søndag 1. juni, 1986 - fredag 31. oktober, 1986
I fart som 6. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 1. november, 1986 - søndag 2. november, 1986
Ligget oplagt.

mandag 3. november, 1986 - mandag 22. december, 1986
Sejlads for Holger Danske eller Kronborg mens disse var til ombygning.

mandag 22. december, 1986
Sidste dag i fart.

tirsdag 23. december, 1986
Sejlede tom fra Helsingør til Helsingborg for oplægning.

tirsdag 23. december, 1986 - onsdag 28. oktober, 1987
Oplagt i Helsingborg.

onsdag 28. oktober, 1987
Solgt til Alfa-Med Shipping Lines Ltd., Valletta, for 600.000 dkr. og skifter navn til Royal Sheeba. Køberen ville anvende færgen som flydende restaurant, butikscenter og moderskib for perlefiskere i Eilath-bugten i Israel.

onsdag 28. oktober, 1987 - onsdag 11. november, 1987
Oplagt i Helsingborg.

onsdag 11. november, 1987
Skiftet navn til Royal Sheeba, er det i registret eller på skibet?

onsdag 11. november, 1987 - fredag 13. november, 1987
Oplagt i Helsingborg.

fredag 13. november, 1987
Sejlede tom sydpå fra Helsingborg over middag.

mandag 16. november, 1987
På rejse fra Helsingborg mod Eilath fik færgen bovporten slået ind omkring 10 sømil nord vest for Schweningen, kl. 07.40 og udsendte MAYDAY da der var vand på dækket. Kl 08.18 kunne nødsignalet afblæses, da skibet for egen kraft med 5 knobs fart var på vej mod nødhavn i Rotterdam, ledsaget af motorskibe Limburg og Kwintebank samt redningsbåden Bernhard van Leer. Ankom til Nieuwe Waterweg.

mandag 16. november, 1987 - december, 1987
Under opholdet i Rotterdam aftalt videresolgt til norsk reder Birger Larsen.

onsdag 30. december, 1987 - torsdag 31. december, 1987
Søgt nødhavn i Skagen fra 30. december kl. 03.30 til 31. december kl. 09.30..

torsdag 31. december, 1987 - januar, 1988
På rejse fra Skagen til Bergen.

december, 1987 - onsdag 30. december, 1987
På rejse fra Rotterdam mod Bergen måtte skibet som vinddriver søge nødhavn i Skagen.

februar, 1988
Solgt til Bisi A/S (Birger Larsen) i Bergen og skiftet navn til Borgshorn.

februar, 1988 - februar, 1990
I fart mellem Bergen og Askøy.

februar, 1990
Solgt til Gozo Channel Co. Ltd.; Valletta, og skiftet navn til Xlendi.

søndag 17. juni, 1990 - 1997
I fart mellem Cirkewwa (Malta) og Mgarr (Gozo).

1997 - 1999
Udrangeret og oplagt til salg i San Maison Harbour i Valetta.

fredag 12. november, 1999
Blev sænket (med vilje) som mål for træning af dykkere i bugten mellem Gozo og Mgarr, hvor den fortsat ligger.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Generelle informationer om Helsingør



Oprettet: 18. april 2020. Senest revideret: 21. april 2020.
36 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS