Christmas Day (ex. Nordby)

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Christmas Day (ex. Nordby)

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Christmas Day (ex. Nordby). For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

juli, 1963
Kontraheret som nybygning 122 fra Aarhus værft for 2.898.000,- kr.

7. januar, 1964
Kølstrækning.

15. april, 1964
Navngivet Nordby af fru chefingeniør Hans Laursen og søsat.

20. juni, 1964
Begæring om optagelse i Dansk Skibsregister.

13. juli, 1964
Registreret i skibsregistret.

14. juli, 1964
Prøvetur.

14. juli, 1964
Overtaget af Generaldirektoratet for Post- og telegrafvæsenet.

15. juli, 1964
Afsejlet fra Aarhus værft og gennem Limfjorden.

17. juli, 1964
Ankom Esbjerg kl. 03.00, indsat i fart kl. 07.00.

17. juli, 1964 - 31. december, 1973
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

1. januar, 1974 - 31. december, 1974
Færgen er i dette værftsår på bedding i 6 døgn, men ellers i fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

1. januar, 1975 - 30. april, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

30. april, 1977
Overtaget af DSB.

30. april, 1977
(16. maj Legitimationserklæring om salget, anmeldt 2. juni, registreret 15. juni).

30. april, 1977 - 2. november, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

2. november, 1977
På rejse fra Esbjerg til Nordby.
Kollision i Esbjerg havn med Surrey af Esbjerg
Søforklaring i Esbjerg den 17. november.
Påsejlet af Surrey i Esbjerg, som følge af mangelfuldt udkig på Surrey.

2. november, 1977 - 10. november, 1977
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

10. november, 1977 - 28. november, 1977
På værft ifølge færgeberedskabsplanen.

28. november, 1977 - 13. november, 1978
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

13. november, 1978 - 30. november, 1978
På værft ifølge færgeberedskabsplanen.

30. november, 1978 - 8. januar, 1979
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

8. januar, 1979
Denne dag konstateret indsivende vand, så færgen måtte tages ud af drift.

9. januar, 1979 - 28. januar, 1980
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

28. januar, 1980 - 5. februar, 1980
På værft ifølge færgeberedskabsplanen (til 8. februar ifølge eftersynsplanen).

5. februar, 1980 - 1. september, 1980
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

1. september, 1980
Øvelsessejlads i farvandet ud for Esbjerg havn.

1. september, 1980 - 11. januar, 1985
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

11. januar, 1985
På rejse fra Esbjerg til Fanø.
Kollision i Esbjerg havn.
Søforklaring 17. januar i Esbjerg.
Tåge. Manglende agtpågivenhed i andet skib.
Kollideret med bugserbåden Klyden af Esbjerg.

11. januar, 1985 - 15. februar, 1987
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

16. februar, 1987 - 27. februar, 1987
På værft i Esbjerg ifølge plan over eftersyn.

28. februar, 1987 - 31. december, 1988
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

1. januar, 1989 - 1. april, 1989
I foråret 1989 renoveret med nye polstrede stole med slidstærkt betræk, farver på væggene, mere lys og nye farver også på gulvene. Ventilation blev forbederet og vinduerne skiftet ud med termoruder. Redningsmidler kom i nye bænke oppe på soldæk. Skiltningen på færgen er skiftet ud, og loft og saloner er isoleret. Arbejderne har i alt kostet ca en million dkr. I fart noget af vinteren..

1. april, 1989 - 2. august, 1995
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

2. august, 1995
Solgt til DSB Rederi A/S Esbjerg, anmeldt 8. august, registreret 14. november.

2. august, 1995 - 31. december, 1996
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

1. januar, 1997
Navnet på rederiet ændret fra DSB Rederi A/S til Scandlines A/S.

1. januar, 1997 - 22. december, 1997
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

22. december, 1997
Solgt til SFDS af 1991 A/S, Esbjerg, for 1.125.000,- kr, anmeldt 30. december, registreret 5. januar.

22. december, 1997 - 1998
I fart på Esbjerg-Fanø overfarten, ind i mellem oplagt eller på diverse værftsophold i Esbjerg, og i Svendborg når færgen skulle i dok.

september, 1998 - 29. oktober, 1998
Ud af fart formentlig i juli (evt. september) og oplagt i Esbjerg.

29. oktober, 1998
Solgt til Titanic Investments (Nigeria) Ltd. (Jonathan Akpoborie), (Lagos) for 110.000 USD og skiftet navn til Christmas Day.

14. november, 1998
Forlod Esbjerg mod Lagos.

24. december, 1998
Ankom til Lagos.

2005
Lå ved Cotonou.

2006
Muligvis ophugget.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Generelle informationer om Christmas Day (ex. Nordby)



Oprettet: 2. oktober 2020.
80 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS