Taşucu (ex. Najaden)

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Taşucu (ex. Najaden)

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Taşucu (ex. Najaden). For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

april, 1965
Kontraheret ved Aarhus Flydedok og Maskinkompagni A/S, værftets byggenummer 129 (muligvis kontraheret 22. april).

ca. onsdag 6. april, 1966
Kølstrakt.

fredag 19. august, 1966
Navngivet Najaden af fru banechef S. C. C. Thorning-Christensen og søsat.

søndag 19. februar, 1967
Prøvetur.

mandag 27. februar, 1967
Afsejlet fra værftet i Århus, anløbet Helsingborg for lejeprøve.

tirsdag 28. februar, 1967
Teknisk prøvetur i Øresund.

onsdag 1. marts, 1967
Prøvesejlet i Helsingør.

onsdag 8. marts, 1967
Overtaget af DSB.

torsdag 9. marts, 1967
Prøvetur, anløbet Helsingborg.

fredag 10. marts, 1967
Indsat i fart på Helsingør-Helsingborg overfarten på færge 27 kl. 06.30.

fredag 10. marts, 1967 - mandag 20. marts, 1967
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 20. marts, 1967 - tirsdag 21. marts, 1967
Reparation af bovportenes åbne- og lukkesystem på Helsigør værft.

onsdag 22. marts, 1967
I fart ca. kl. 05.00 om morgenen, problemer med bovporten igen ved 10-tiden.

onsdag 22. marts, 1967 - søndag 7. maj, 1967
I fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 8. maj, 1967
Ikke i fart denne dag.

tirsdag 9. maj, 1967 - søndag 30. juli, 1967
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 30. juli, 1967
På rejse fra Hälsingborg til Helsingør med passagerer.
Kollideret den 30. juli i Sundet.
Søforklaring i Helsingør den 31. august. Kl. 17.35, da Najaden i stille vejr med let nordgående strøm befandt sig ca. 500–600 meter fra Hälsingborgs havnemoler, sås om styrbord og i en afstand af 500–600 meter en motorbåd, der styrede en sydlig kurs, og som senere viste sig at være motorbåd „Sonja“ af Hälsingborg. Kursen ændredes nu så meget til styrbord, at Sonja havdes godt klar om bagbord. Da Sonja var ca. 4 streger om bagbord. og i en afstand af ca. 150 meter, drejede den pludselig til bagbord. Najadens ror blev lagt til styrbord, og motorerne blev beordret fuld kraft bak, ligesom der blev afgivet et opmærksomhedssignal, men umiddelbart efter tørnede motorbåden med stævnen mod Najadens bagbord side lidt foran for midtskibs.
Anm. Søforklaring fra Sonja foreligger ikke..

søndag 30. juli, 1967 - mandag 2. oktober, 1967
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 3. oktober, 1967
Ikke i fart denne dag.

onsdag 4. oktober, 1967 - søndag 18. februar, 1968
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 18. februar, 1968
Ankom til værftet denne dag.

mandag 19. februar, 1968 - onsdag 21. februar, 1968
Aarhus værft, garantieftersyn. Færgen fik ændret hall på salondæk med henblik på etablering af landgang direkte fra dette dæk.

onsdag 21. februar, 1968 - onsdag 28. februar, 1968
I Aarhus værfts flydedok fra 21. februar kl. 09.15 til 28. februar kl. 16.10.

onsdag 28. februar, 1968 - fredag 8. marts, 1968
Aarhus værft, garantieftersyn.

fredag 8. marts, 1968 - fredag 15. marts, 1968
I Aarhus værfts flydedok fra 08. marts kl. 18.17 til 15. marts kl. 11.14.

fredag 15. marts, 1968 - lørdag 16. marts, 1968
Aarhus værft, garantieftersyn.

lørdag 16. marts, 1968
Kompasrettet i Kattegat syd for øen Hjelm.

søndag 17. marts, 1968
Ikke i fart denne dag.

mandag 18. marts, 1968 - lørdag 25. januar, 1969
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 26. januar, 1969
Formentlig forsejlet fra Helsingør til Svendborg denne dag.

mandag 27. januar, 1969 - lørdag 8. februar, 1969
Svendborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 8. februar, 1969 - onsdag 12. februar, 1969
I Svendborg værfts flydedok fra 8. februar kl. 03.00 til 12. februar kl. 14.05.

onsdag 12. februar, 1969 - lørdag 1. marts, 1969
Svendborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 1. marts, 1969
Kompasrettet ved Thurø rev.

søndag 2. marts, 1969 - lørdag 31. januar, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 31. januar, 1970 - søndag 1. februar, 1970
Forsejlet ved 21-22 tiden fra Helsingør til Nakskov værft, ankom kl. 09.45.

mandag 2. februar, 1970 - tirsdag 3. februar, 1970
Nakskov værft, årligt eftersyn.

tirsdag 3. februar, 1970 - torsdag 26. februar, 1970
I Nakskov værfts tørdok fra 3. februar kl. 13.30 til 26. februar kl. 11.00.

torsdag 26. februar, 1970 - onsdag 4. marts, 1970
Nakskov værft, årligt eftersyn.

torsdag 5. marts, 1970
Afgik kl. 06.30 fra værftet, kompasrettet i Storebælt på vej til Helsingør.

fredag 6. marts, 1970 - torsdag 16. april, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

torsdag 16. april, 1970
På rejse fra Helsingør til Helsingborg med passagerer
Kollision i Sundet med russisk M/S Illichevs
Søforklaring i Helsingør den 27.april
Søforklaring fra Illichevs foreligger ikke.

torsdag 16. april, 1970 - onsdag 29. april, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

onsdag 29. april, 1970 - torsdag 30. april, 1970
Helsingør værft, bundbehandling efter sejlads i is. I Helsingør værfts tørdok fra 29. april kl. 11.20 til 30. april kl. 14.55.

torsdag 30. april, 1970 - mandag 26. oktober, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 26. oktober, 1970 - fredag 30. oktober, 1970
Helsingør værft, bundbehandling, sandblæsning og ombygning af stirrids. I Helsingør værfts tørdok fra 26. oktober kl. 09.45 til 30. oktober kl. 14.55.

lørdag 31. oktober, 1970 - tirsdag 24. november, 1970
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 24. november, 1970
Maskinreparation.

tirsdag 24. november, 1970 - søndag 24. januar, 1971
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 25. januar, 1971 - fredag 12. februar, 1971
Helsingør værft, årligt eftersyn.

fredag 12. februar, 1971 - søndag 28. februar, 1971
Oplagt på grund af vand i forreste skruemotorrum. Anker, nederste magnetspoler og vendepoler på forreste skruemotor blev udtørret.

søndag 28. februar, 1971
Kompasrettet i Sundet på "disken".

mandag 1. marts, 1971 - tirsdag 20. juli, 1971
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 20. juli, 1971
På rejse fra Helsingør til Helsingborg med passagerer.
Kollision i Helsingborg havn med M/S Heide-Catrin af Bremen.
Søforklaring i Helsingør den 30.juli.
Søforklaring fra Heide-Catrin foreligger ikke.

tirsdag 20. juli, 1971 - onsdag 5. april, 1972
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

onsdag 5. april, 1972 - torsdag 6. april, 1972
Forsejlet fra Helsingør til København.

torsdag 6. april, 1972 - mandag 17. april, 1972
B&W værft i København, årligt eftersyn.

mandag 17. april, 1972 - tirsdag 25. april, 1972
I B&W værfts flydedok fra 17. april kl. 08.00 til 25. april kl. 11.45.

tirsdag 25. april, 1972
B&W værft i København, årligt eftersyn.

tirsdag 25. april, 1972
Kompasrettet på Københavns Red.

tirsdag 25. april, 1972
Forsejlet fra København til Helsingør.

onsdag 26. april, 1972 - mandag 16. oktober, 1972
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 17. oktober, 1972 - onsdag 18. oktober, 1972
Ikke i fart.

torsdag 19. oktober, 1972 - lørdag 28. oktober, 1972
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 28. oktober, 1972
Påsejlet Helsingborg fyr kl. 06 under udsejling.

lørdag 28. oktober, 1972 - tirsdag 7. november, 1972
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 7. november, 1972 - torsdag 9. november, 1972
Aarhus værft, bøjet skrue udskiftet med reserveskrue, og zink monteret for og agter.

fredag 10. november, 1972 - torsdag 16. august, 1973
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 17. august, 1973 - lørdag 18. august, 1973
Ikke i fart.

søndag 19. august, 1973 - søndag 28. oktober, 1973
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 28. oktober, 1973 - mandag 29. oktober, 1973
Forsejlet fra Helsingør til Aalborg.

mandag 29. oktober, 1973 - fredag 9. november, 1973
Aalborg værft, årligt eftersyn. Færgen har fået installeret mikroovn og isterningsmaskine i restaurationen. Færgen har fået udvidet kølekapaciteten i stirrids.

fredag 9. november, 1973 - torsdag 15. november, 1973
I Aalborg værfts tørdok fra 9. november kl. 18.50 til 15. november kl. 12.00.

torsdag 15. november, 1973 - fredag 16. november, 1973
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 17. november, 1973
Forsejlet fra Aalborg til Helsingør, kompasrettet ved Hals barre.

søndag 18. november, 1973 - mandag 31. december, 1973
I daglig fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 1. januar, 1974 - søndag 23. februar, 1975
I fart det meste af tiden som 2. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 24. februar, 1975 - fredag 28. februar, 1975
Helsingør værft, årligt eftersyn. Færgen har fået indrettet cafeteria i forsalon og ny cafeteriadisk i cafeteria agtersalon, samt microovn og har fået 2 stk. 100 kg godselevatorer udskiftet med 2 x 200 kg elevatorer. Færgen er blevet forsynet med 2 stk. Atlas radaranlæg. De tidligere leverede. Terma anlæg er forblevet ombord, således at færgen nu har 2 radaranlæg i hvert styrehus..

fredag 28. februar, 1975 - torsdag 6. marts, 1975
I Helsingør værfts tørdok fra 28. februar kl. 19.00 til 6. marts kl. 08.15.

torsdag 6. marts, 1975 - onsdag 12. marts, 1975
Helsingør værft, årligt eftersyn.

onsdag 12. marts, 1975 - tirsdag 18. marts, 1975
I Helsingør værfts tørdok fra 12. marts kl. 20.00 til 18. marts kl. 07.50.

tirsdag 18. marts, 1975 - torsdag 20. marts, 1975
Helsingør værft, årligt eftersyn.

torsdag 20. marts, 1975
Kompasretning foretaget i sundet ud for Helsingør.

fredag 21. marts, 1975 - mandag 19. maj, 1975
I fart det meste af tiden som 2. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 19. maj, 1975
På rejse fra Helsingør til Helsingborg.
Kollision i Sundet med motorfærge Betula af Helsingborg i tåge.
Søforklaring i Helsingør den 21. maj.

mandag 19. maj, 1975 - mandag 16. juni, 1975
I fart det meste af tiden som 2. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 16. juni, 1975 - fredag 27. juni, 1975
Helsingør værft, udbedring af portskade efter havari.

fredag 27. juni, 1975 - mandag 30. juni, 1975
I fart det meste af tiden som 2. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 30. juni, 1975 - fredag 4. juli, 1975
Helsingør værft, udbedring af portskade efter havari.

fredag 4. juli, 1975 - mandag 8. december, 1975
I fart det meste af tiden som 2. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 9. december, 1975 - fredag 19. december, 1975
Helsingør værft, udbedring af portskade efter havari. Der er foretaget mindre forbedringer i restaurations- og kiosk-områderne, enten ved dette et af de to andre værftsophold i 1975?

fredag 19. december, 1975 - fredag 25. juni, 1976
I fart det meste af tiden som 2. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 26. juni, 1976 - søndag 19. september, 1976
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 19. september, 1976 - mandag 20. september, 1976
Forsejlet fra Helsingør til Fredericia.

mandag 20. september, 1976 - lørdag 25. september, 1976
Fredericia værft, årligt eftersyn.

lørdag 25. september, 1976 - mandag 4. oktober, 1976
I Fredericia værfts tørdok.

mandag 4. oktober, 1976 - lørdag 9. oktober, 1976
Fredericia værft, årligt eftersyn.

lørdag 9. oktober, 1976
Forsejlet fra Fredericia til Helsingør, kompasretning foretaget ud for Treldenæs.

søndag 10. oktober, 1976 - mandag 24. oktober, 1977
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 24. oktober, 1977 - lørdag 29. oktober, 1977
Helsingør værft, udbedring af fenderskade.

lørdag 29. oktober, 1977 - tirsdag 28. marts, 1978
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

tirsdag 28. marts, 1978 - onsdag 29. marts, 1978
Forsejlet fra Helsingør til Frederikshavn.

onsdag 29. marts, 1978 - torsdag 30. marts, 1978
Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

torsdag 30. marts, 1978 - fredag 7. april, 1978
I Frederikshavn værfts dok.

fredag 7. april, 1978 - onsdag 19. april, 1978
Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

onsdag 19. april, 1978
Forsejlet fra Frederikshavn til Helsingør, kompasretning foretaget ud for Frederikshavn.

torsdag 20. april, 1978 - fredag 1. december, 1978
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 1. december, 1978 - fredag 15. december, 1978
I Helsingør værfts dok fra 1. december kl. 14.00 til 15. december kl. 14.00 for reparation af defekt ror for.

fredag 15. december, 1978
Afsejlet værftet til Helsingør leje 3 kl. 15.00, i fart kl. 18.30.

fredag 15. december, 1978 - torsdag 17. maj, 1979
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

torsdag 17. maj, 1979 - fredag 18. maj, 1979
I Helsingør værfts dok for bundbehandling og udbedring af skader efter sejlads i is.

fredag 18. maj, 1979 - lørdag 26. maj, 1979
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 26. maj, 1979
På rejse fra Helsingborg til Helsingør.
Kollision i Helsingborg med færgen Kärnan.
Søforklaring i Helsingør den 7. juni.

lørdag 26. maj, 1979 - juni, 1979
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

juni, 1979
Helsingør værft, udbedring af skaderne efter kollisionen med Kärnan.

juni, 1979 - lørdag 15. september, 1979
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 15. september, 1979 - søndag 16. september, 1979
Forsejlet fra Helsingør til Nakskov.

søndag 16. september, 1979 - lørdag 13. oktober, 1979
Nakskov værft, årligt eftersyn, ankom 16. september kl. 11.30.

mandag 17. september, 1979 - torsdag 11. oktober, 1979
I Nakskov værfts dok fra 17. september kl. 11.30 til 11. november kl. 11.00.

torsdag 11. oktober, 1979 - lørdag 13. oktober, 1979
Nakskov værft, afgik 13. oktober kl. 06.00.

søndag 14. oktober, 1979 - maj, 1980
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

maj, 1980
På Helsingør værft for reparation af skibets forende, hvor fenderlisten var blevet trykket noget ind.

maj, 1980 - mandag 15. september, 1980
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 15. september, 1980 - onsdag 24. september, 1980
Helsingør værft for bundeftersyn, færgen stod tør den 15. september kl. 14.00. Endvidere blev der installeret miljøtank og en mindre fenderskade agten for landgangsporten på styrbord side blev udbedret.

onsdag 24. september, 1980 - mandag 5. januar, 1981
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 5. januar, 1981 - torsdag 22. januar, 1981
Helsingør værft, årligt eftersyn.

torsdag 22. januar, 1981
Kompasretning foretaget.

torsdag 22. januar, 1981 - lørdag 20. februar, 1982
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

lørdag 20. februar, 1982 - søndag 21. februar, 1982
Forsejlet fra Helsingør til Fredericia.

søndag 21. februar, 1982 - mandag 1. marts, 1982
Fredericia værft, årligt eftersyn.

mandag 1. marts, 1982
Kontrolsyn foretaget i Fredericia.

mandag 1. marts, 1982 - torsdag 11. marts, 1982
Fredericia værft, årligt eftersyn.

torsdag 11. marts, 1982
Kontrolsyn foretaget i Fredericia.

torsdag 11. marts, 1982 - lørdag 13. marts, 1982
Fredericia værft, årligt eftersyn.

lørdag 13. marts, 1982
Kompasretning foretaget.

lørdag 13. marts, 1982 - mandag 17. januar, 1983
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 17. januar, 1983
Påsejling i Helsingør havn på grund af vind af kuling styrke.
Påsejler nybygning på Helsingør værft under havnemanøvre på vej i dok, for reparationer.
Søforklaring i Helsingør den 25. januar.

mandag 17. januar, 1983 - lørdag 29. januar, 1983
Helsingør værft for reparationer.

søndag 30. januar, 1983 - søndag 11. september, 1983
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 12. september, 1983 - fredag 30. september, 1983
På Helsingør værft for eftersyn og modernisering.

fredag 30. september, 1983
Kompasretning foretaget.

fredag 30. september, 1983 - mandag 10. december, 1984
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

mandag 10. december, 1984 - tirsdag 11. december, 1984
Færgen oplagt for dykkerundersøgelse.

tirsdag 11. december, 1984 - 1985
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

1985
Lå på værft 21. marts, formentlig Helsingør værft.

1985 - onsdag 24. april, 1985
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

onsdag 24. april, 1985 - søndag 5. maj, 1985
Ifølge is-dokningslisten på Helsingør værft i denne periode.

søndag 5. maj, 1985
Kompasrettet denne dag fra Helsingør værft.

søndag 5. maj, 1985 - torsdag 19. september, 1985
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

torsdag 19. september, 1985 - mandag 30. september, 1985
Helsingør værft.

mandag 30. september, 1985 - fredag 21. marts, 1986
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 21. marts, 1986
På rejse fra Helsingør til Helsingborg med passagerer.
Kollision i Sundet.
Søforklaring i København den 4. april. Mangelfuld udkig. Påsejlet af dansk sandpumper Kronborg i Øresund, hul både over og under vandlinie, kunne selv sejle til Helsingborg.

lørdag 22. marts, 1986
Ud af fart, forsejlet fra Helsingborg til Helsingør værft.

lørdag 22. marts, 1986 - marts, 1986
Helsingør værft.

marts, 1986 - fredag 28. marts, 1986
I fart Helsingør-Helsingborg indtil påsken er overstået, evt til 1. april.

fredag 28. marts, 1986 - tirsdag 1. april, 1986
En af disse to datoer forsejlet fra Helsingør til Frederikshavn.

tirsdag 1. april, 1986 - fredag 25. april, 1986
Frederikshavn værft (evt allerede fra 28. marts).

fredag 25. april, 1986
Forsejlet fra Frederikshavn til Helsingør, kompasrettet undervejs.

lørdag 26. april, 1986 - søndag 15. marts, 1987
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

søndag 15. marts, 1987 - lørdag 28. marts, 1987
På værft, muligvis i Helsingør.

lørdag 28. marts, 1987 - fredag 19. juni, 1987
I fart det meste af tiden som 4. færge på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 19. juni, 1987
Sidste dag i fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

fredag 19. juni, 1987 - onsdag 24. juni, 1987
Oplagt i Helsingør for afrigning.

onsdag 24. juni, 1987
Forsejlet fra Helsingør til Bøjden.

torsdag 25. juni, 1987
I fart på Bøjden-Fynshav fra kl. 07.02.

torsdag 25. juni, 1987 - fredag 26. juni, 1987
I fart Bøjden-Fynshav.

fredag 26. juni, 1987
Hjemsted anmeldt ændret til Bøjden.

fredag 26. juni, 1987 - onsdag 5. august, 1987
I fart Bøjden-Fynshav.

onsdag 5. august, 1987
Hjemsted registreret anmeldt til Bøjden.

onsdag 5. august, 1987 - onsdag 13. juli, 1988
I fart Bøjden-Fynshav.

onsdag 13. juli, 1988
Kompasrettet.

onsdag 13. juli, 1988 - søndag 5. marts, 1989
I fart Bøjden-Fynshav.

søndag 5. marts, 1989 - lørdag 18. marts, 1989
Nakskov værft.

søndag 19. marts, 1989 - onsdag 24. oktober, 1990
I fart Bøjden-Fynshav.

onsdag 24. oktober, 1990 - fredag 26. oktober, 1990
Ud af fart fra 24. oktober kl. 18.45 til i hvert fald 26. oktober kl. 09.00 på grund af værftsophold.

fredag 26. oktober, 1990 - søndag 3. marts, 1991
I fart Bøjden-Fynshav.

mandag 4. marts, 1991 - fredag 15. marts, 1991
På værft (hvor??).

lørdag 16. marts, 1991 - søndag 28. februar, 1993
I fart Bøjden-Fynshav.

mandag 1. marts, 1993 - fredag 19. marts, 1993
På værft (hvor??).

lørdag 20. marts, 1993 - tirsdag 1. august, 1995
I fart Bøjden-Fynshav.

onsdag 2. august, 1995
Færgen anmeldes solgt til DSB Rederi, København (eller 8. august).

onsdag 2. august, 1995 - tirsdag 14. november, 1995
I fart Bøjden-Fynshav.

tirsdag 14. november, 1995
Færgen registreres solgt til DSB Rederi A/S, København.

tirsdag 14. november, 1995 - lørdag 10. februar, 1996
I fart Bøjden-Fynshav.

lørdag 10. februar, 1996 - søndag 18. februar, 1996
Oplagt da der var for meget is til at færgen kunne trænge igennem.

mandag 19. februar, 1996 - søndag 3. marts, 1996
Nakskov værft.

mandag 4. marts, 1996 - lørdag 9. marts, 1996
Afløste på Kalundborg-Kolby Kås overfarten frem til 9. marts middag.

lørdag 9. marts, 1996
Forsejlet fra Kolby Kås til Bøjden.

lørdag 9. marts, 1996 - marts, 1996
Oplagt da der var for meget is til at færgen kunne trænge igennem.

marts, 1996 - mandag 17. juni, 1996
I fart Bøjden-Fynshav.

mandag 17. juni, 1996
Måtte aflyse en dobbelttur som følge af reparation.

mandag 17. juni, 1996 - tirsdag 31. december, 1996
I fart Bøjden-Fynshav.

onsdag 1. januar, 1997
DSB Rederi A/S skiftede formelt navn til Scandlines A/S.

onsdag 1. januar, 1997 - september, 1997
I fart Bøjden-Fynshav.

onsdag 21. maj, 1997
Generalforsamlingsbeslutning om navneændring fra DSB Rederi A/S til Scandlines A/S.

torsdag 19. juni, 1997
Rederiets navneændring til Scandlines A/S registreret.

september, 1997 - torsdag 9. oktober, 1997
Afløste på Kalundborg-Kolby Kås overfarten.

fredag 10. oktober, 1997 - mandag 22. december, 1997
I fart Bøjden-Fynshav.

mandag 22. december, 1997
anmeldt solgt til SFDS af 1991 A/S, Bøjden.

mandag 22. december, 1997 - tirsdag 30. december, 1997
I fart Bøjden-Fynshav.

tirsdag 30. december, 1997
Anmeldt solgt til SFDS af 1991 A/S, Bøjden.

tirsdag 30. december, 1997 - mandag 5. januar, 1998
I fart Bøjden-Fynshav.

mandag 5. januar, 1998
Registreret solgt til SFDS af 1991 A/S, Bøjden for 3,5 mio kr.

fredag 15. maj, 1998
Najaden sejlede sidste tur fra Fynshav til Bøjden kl. 20.00.

fredag 15. maj, 1998 - søndag 24. maj, 1998
Oplagt eller forsejlet til Svendborg.

søndag 24. maj, 1998 - mandag 25. maj, 1998
En af disse dage fotograferet i Svendborg.

tirsdag 26. maj, 1998
Forsejlet af DSB-besætning til Cuxhaven.

onsdag 27. maj, 1998
Solgt til Elbe-Ferry GmbH & Co. KG, Cuxhaven, anmeldt og registreret 27. maj og udslettet af Dansk Skibsregister.

fredag 3. juli, 1998
Fotograferet i Cuxhaven.

søndag 1. august, 1999 - torsdag 8. marts, 2001
Sejlads mellem Cuxhaven og Brunsbüttel.

2001 - 2002
Oplagt i Bremerhaven.

oktober, 2002 - november, 2002
Solgt til et nordkoreansk rederi og omdøbt til AMNA, men endte med at de ikke overtog færgen.

januar, 2003
Solgt til Akgünier Isletmeleri Sti Ltd. (Turkish-Cypriot) navn Taşucu.

søndag 31. august, 2003
Blev slæbt fra Cuxhaven mod Tyrkiet af den tyrkiske bugserbåd Scandic Mammut.

2004
Indsat på overfarten Taşucu-Kyrenia.

2007 - 2011
I 2007 eller 2011 overført til Togos flag med hjemmehavn i Lomé.

tirsdag 16. august, 2011 - tirsdag 30. august, 2011
Udchartret til rederiet IOM. Færgen afgik Girne mod Benghazi og videre mod Misurata. Den 21. august ankom færgen til Benghazi med 124 flygtninge fra Misurata. Derefter sejlede færgen til Tripoli, tilbage til Benghazi, hvorefter den afsluttede charteren og ankom Taşucu den 30. august.

december, 2011
Solgt til tyrkiske ophuggere.

mandag 26. december, 2011 - tirsdag 27. december, 2011
Skibet ankom en af disse dage til Aliaga i Tyrkiet for ophugning.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Generelle informationer om Taşucu (ex. Najaden)



Oprettet: 15. november 2020.
36 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS