Espresso Durazzo
© Foto: Finn Johannessen.

Espresso Durazzo

Værft: Nakskov Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 203.
IMO nummer: 7346960.

Bestilt: juli, 1972.
Kølstrakt: 29. november, 1973.
Leveret: 15. maj, 1974.

Status: Ophugget.

Navne

Prins Henrik (22. april, 1974 - 29. november, 1999)
Gioventu (29. november, 1999 - 12. juli, 2004)
Espresso Durazzo (12. juli, 2004 - 2007)
Esdresso Durazzo (2007 - 11. april, 2007)

Ruter

Korsør - Nyborg (22. maj, 1974 - 25. oktober, 1980)
Rødby - Puttgarden (28. september, 1981 - 3. december, 1997)
Genova - Palau - Porto Vecchio (16. juni, 2000 - 2001)
Genova - Porto Torres - Propriano (2001 - 2002)
Bastia - La Spezia (juni, 2002 - november, 2002)
Bari - Durres (juli, 2004 - 200?)

Rederier

Danske Statsbaner, Danmark (4. april, 1974 - 14. juni, 1995)
DSB Rederi A/S, Korsør, Danmark (14. juni, 1995 - 21. maj, 1997)
Scandlines A/S, Danmark (21. maj, 1997 - 16. juni, 1998)
Scandlines Aktiengesellschaft Fährgeselschaft, Tyskland (16. juni, 1998 - 7. oktober, 1998)
Scandlines AG, Tyskland (7. oktober, 1998 - 15. oktober, 1998)
Scandlines Danmark A/S, Danmark (15. oktober, 1998 - 23. november, 1999)
Freedom Ferries Srl (T.R.I.S.), Italien (23. november, 1999 - november, 2002)
Charter: Happy Lines, Italien (juni, 2002 - 11. september, 2002)
Di Maio & Partners Compagnia de Navigazione SpA, Italien (november, 2002 - 14. februar, 2005)
Intesa Leasing SpA, Italien (14. februar, 2005 - 19. december, 2006)
Albany Shipping Inc,, Panama (19. december, 2006 - 2007)

Hændelser og særlige begivenheder

Se yderligere 576 hændelser for Espresso Durazzo

torsdag 29. november, 1973
Navngivet Prins Henrik af Hans Kongelige Højhed Prins Henrik og søsat.

onsdag 15. maj, 1974
Overtaget af DSB.

lørdag 25. oktober, 1980
Sidste sejlads på Storebælt.

onsdag 29. oktober, 1980 - mandag 21. september, 1981
Forlænget og forhøjet ved Nakskov værft.

onsdag 3. december, 1997
Sidste sejlads på Rødby-Puttgarden og sidste sejlads for Scandlines.

fredag 3. december, 1999
Afsejlet fra Rødby mod Italien.

tirsdag 10. april, 2007
Ankom til Alang i Indien for ophugning.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen

Se yderligere 576 hændelser for Espresso Durazzo

Søsterskibe

Beauport II (ex. Dronning Margrethe II)

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

OWMW (8. maj, 1974 - 23. november, 1999)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (8. maj, 1974 - 23. november, 1999)
Italien's flagItalien's flag
Italien (23. november, 1999 - 3. maj, 2005)
Saint Vincent og Grenadinerne's flagSaint Vincent og Grenadinerne's flag
Saint Vincent og Grenadinerne (3. maj, 2005 - december, 2006)

Hjemsteder

Korsør (8. maj, 1974 - 9. september, 1981)
Rødbyhavn (9. september, 1981 - 23. november, 1999)

Dimensioner

Længde overalt: 132,7 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 4,5 m (1974)
Længde overalt: 144,66 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 5 m (1981)

Tonnage

BRT: 5623, NRT: 2696, DW: 2300 (1974)
BRT: 6211, NRT: 2856, DW: 2758 (1981)

Kapacitet

1500 passagerer, 210 personbiler, 3 jernbanespor, 320,71 m spor (1974)
1800 passagerer, 310 personbiler, 3 jernbanespor, 344 m spor (1981)

Fart

Fart: 17 knob

Maskineri

4 stk. 12U28HU-4 B&W diesel, 10560 bhk
4 stk. Frichs diesel hjælpemaskine, 2300 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov (1974 - 1981)
2 stk. tværpropel i bov (1981 - )

Billeder af Espresso Durazzo

Oprettet: 17. januar 2008. Senest revideret: 3. april 2021.