Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 262.
Bestilt: 11. januar, 1939.
Kølstrakt: 14. november, 1939.
Søsat: 20. juni, 1940.
Leveret: 19. januar, 1941.
Status: Forlist.
Ruter
Esbjerg - Harwich (26. maj, 1946 - 19. april, 1953)
Esbjerg - Harwich (23. april, 1954 - juni, 1964)
Esbjerg - Newcastle (26. juni, 1964 - 11. september, 1965)
København - Tórshavn - Klagsvig - Trangisvaag - Reykjavik (15. januar, 1966 - 5. oktober, 1970)
Esbjerg - Newcastle (10. juni, 1966 - 11. september, 1966)
København - Tórshavn - Klagsvig - Trangisvaag (5. oktober, 1970 - 1972)
Esbjerg - Newcastle - Tórshavn (1972 - 7. september, 1974)
Pilgrimsskib (16. maj, 1976 - 24. december, 1976)
Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (19. juni, 1941 - 4. marts, 1971)
Charter: Carlsberg, Birmingham, England (17. september, 1963 - 24. september, 1963)
Charter: Kungliga Automobilklubben, Stockholm, Sverige (24. maj, 1965 - 1. juni, 1964)
DFDS A/S, Danmark (4. maj, 1971 - 10. marts, 1976)
Arab Navigation Co, Ægypten (10. marts, 1976 - 24. december, 1976)
Hændelser og særlige begivenheder
Kronprins Frederik blev leveret til DFDS, men blev oplagt i København, da nogle vigtige maskindele manglede for at forhindre, at skibet skulle blive beslaglagt af tyskerne.
mandag 5. november, 1945 - tirsdag 6. november, 1945
Bugseret fra København til Helsingør for endelig færdiggørelse.
Forsejlet fra Helsingør til København.
Prøvesejlads.
Prøvesejlads.
Afsejlede fra København mod Esbjerg.
Endelig aflevering til DFDS i Esbjerg.
lørdag 14. september, 1946
Afsejlede fra Esbjerg efter montering af radar af fabrikatet Metropolitan Vickers Electrical Export Co. Ltd.. Kronprins Frederik skal være det første danske skib, der blev udstyret med radar.
Brand ombord under ophold i Harwich.
Kæntrede efter branden.
Hævet af The Liverpool and Glasgow Salvage Association og nødtørftigt repareret.
søndag 13. september, 1953 - fredag 18. september, 1953
Bugseret fra Harwich til Helsingør af slæbebådene Superman og Seaman. Herefter repareret ved Helsingør værft.
Prøvesejlads efter genopbygning.
Afleveret til DFDS.
Ombygget til enkeltklasseskib.
Solgt til Arab Navigation Co., Suez.
Overtaget i Frederikshavn af Arab Navigation Co.
fredag 24. december, 1976
På vej fra Jeddah til Sues med pilgrimsrejsende udbrød der brand om bord. Færgen sank med tab af 102 menneskeliv.
Supplerende oplysninger
Design
Kay Fisker: indretning
Kendingssignal
OZHW (juni, 1941 - marts, 1976)
Flag
| Danmark (juni, 1941 - maj, 1976) |
| Ægypten (maj, 1976 - december, 1976) |
Hjemsted
Esbjerg (juni, 1941 - maj, 1976)
Dimensioner
Længde overalt: 114,48 m, Bredde: 15,2 m, Dybgang: 5,66 m
Tonnage
BRT: 3895, NRT: 2284, DW: 1720
Kapacitet
358 passagerer, 302 køjepladser
Fart
Fart: 20,25 knob
Maskineri
2 stk. B&W diesel, 7100 hk
2 stk. propel (1941 - )
1 stk. tværpropel i bov (1965 - )
Stabilisator
stabilisator tanksystem (1965 - )
M/F Kronprins Frederiks historie
M/F Kronprins Frederik blev bestilt og bygningen påbegyndt før anden verdenskrig brød ud, men blev først færdiggjort et års tid efter krigens afslutning. Der har været mange dramatiske hændelser i færgens historie. Den første af dem allerede ved stabelafløbningen.
Stabelafløbningen 20. juni 1940 skete ved en fejltagelse et par minutter for tidligt, men forløb ellers som den skulle. Et par timer senere brød en stenbro ved bolværket sammen. Ingen mennesker kom til skade, men der blev slået et kæmpe hul i skibsiden lige over vandlinien.
Selvom M/F Kronprins Frederik ikke var færdiggjort, blev den afleveret til DFDS et år senere. Blandt andet manglede skibets skruer. Måske har netop denne mangel været med til at redde skibet fra besættelsesmagtens beslaglæggelse. M/F Kronprins Frederik blev først endelig færdiggjort og taget i drift et års tid efter krigens afslutning.
Den store brand
Den 19. april 1953 udbrød der brand ombord på M/F Kronprins Frederik. Lykkeligvis skete det, mens skibet lå ved kaj i Harwich, og der var ingen tab af menneskeliv.
Slukningsarbejdet involverede store dele af beredskabet i Harwich, men selvom der gjordes en stor indsats, bredte ilden sig eksplosionagtigt, og slukkedes først dagen efter, da skibet kæntrede og sank. Brandårsagen er aldrig blevet fastslået.
Kronprins Frederik blev senere hævet, og kunne i september bugseres hjem til Danmark, da DFDS havde valgt at købe vraget fra forsikringsselskabet for at få det genopbygget i Helsingør. 18. maj 1954 kunne en fuldstændig istandsat Kronprins Frederik genindsættes på Esbjerg - Harwich.
Afslutning og forlis
Efterhånden blev M/F Kronprins Frederik ligesom søsterskibet Kronprinsesse Ingrid utidssvarende til Englandsruten, og efter en række forskellige opgaver af kortere og længere varighed, blev Kronprins Frederik endelig oplagt og sat til salg sommeren 1974.
Foråret 1976 lykkedes det at sælge skibet til Ægypten, hvor det blev navngivet Patra og indsat som pilgrimskib. Det blev dog en kort indsats, det smukke skib fik her. Juleaftensdag 1974 udbrød en voldsom brand i maskinrummet, mens Patra var på vej fra Jeddah til Suez med pilgrimme. Ilden bredte sig med eksplosionsagtig fart til hele skibet, som sank nogle timer senere. 102 mistede livet ved forliset. Det blev senere fastslået, at brandårsagen sandsynligvis var en brændstoflækage.
Oprettet: 18. januar 2008. Senest revideret: 29. december 2019.