Kronprins Frederik

Bookmark and Share
Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 262.

Bestilt: 11. januar, 1939.
Kølstrakt: 14. november, 1939.
Søsat: 20. juni, 1940.
Færdig: 25. maj, 1946.
Leveret: 19. juni, 1941.

Status: Forlist.

Navne

Kronprins Frederik (19. juni, 1941 - 16. maj, 1976)
Patra (16. maj, 1976 - 24. december, 1976)

Ruter

Esbjerg - Harwich (26. maj, 1946 - 19. april, 1953)
Esbjerg - Harwich (23. april, 1954 - juni, 1964)
Esbjerg - Newcastle (26. juni, 1964 - 11. september, 1965)
København - Torshavn - Klagsvig - Trangisvaag - Reykjavik (15. januar, 1966 - 5. oktober, 1970)
Esbjerg - Newcastle (10. juni, 1966 - 11. september, 1966)
København - Torshavn - Klagsvig - Trangisvaag (5. oktober, 1970 - 1972)
Esbjerg - Newcastle - Torshavn (1972 - 7. september, 1974)
Pilgrimsskib (16. maj, 1976 - 24. december, 1976)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (19. juni, 1941 - 4. marts, 1971)
Charter: Carlsberg, Birmingham, England (17. september, 1963 - 24. september, 1963)
Charter: Kungliga Automobilklubben, Stockholm, Sverige (24. maj, 1965 - 1. juni, 1964)
DFDS A/S, Danmark (4. maj, 1971 - 10. marts, 1976)
Arab Navigation Co, Ægypten (10. marts, 1976 - 24. december, 1976)

Søsterskibe

Alkyon (ex. Kronprinsesse Ingrid)

Supplerende oplysninger

Design

Kay Fisker: indretning

Kaldesignal

OZHW (juni, 1941 - marts, 1976)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (juni, 1941 - maj, 1976)
Ægypten's flagÆgypten's flag
Ægypten (maj, 1976 - december, 1976)

Hjemsted

Esbjerg (juni, 1941 - maj, 1976)

Dimensioner

Længde overalt: 114,48 m, Bredde: 15,2 m, Dybgang: 5,66 m

Tonnage

BRT: 3895, NRT: 2284, DW: 1720

Kapacitet

358 passagerer, 302 køjepladser

Fart

Fart: 20,25 knob

Maskineri

2 stk. B&W diesel, 7100 hk

M/F Kronprins Frederiks historie

M/F Kronprins Frederik blev bestilt og bygningen påbegyndt før anden verdenskrig brød ud, men blev først færdiggjort et års tid efter krigens afslutning. Der har været mange dramatiske hændelser i færgens historie. Den første af dem allerede ved stabelafløbningen.

Stabelafløbningen 20. juni 1940 skete ved en fejltagelse et par minutter for tidligt, men forløb ellers som den skulle. Et par timer senere brød en stenbro ved bolværket sammen. Ingen mennesker kom til skade, men der blev slået et kæmpe hul i skibsiden lige over vandlinien.

Selvom M/F Kronprins Frederik ikke var færdiggjort, blev den afleveret til DFDS et år senere. Blandt andet manglede skibets skruer. Måske har netop denne mangel været med til at redde skibet fra besættelsesmagtens beslaglæggelse. M/F Kronprins Frederik blev først endelig færdiggjort og taget i drift et års tid efter krigens afslutning.

Den store brand

Den 19. april 1953 udbrød der brand ombord på M/F Kronprins Frederik. Lykkeligvis skete det, mens skibet lå ved kaj i Harwich, og der var ingen tab af menneskeliv.

Slukningsarbejdet involverede store dele af beredskabet i Harwich, men selvom der gjordes en stor indsats, bredte ilden sig eksplosionagtigt, og slukkedes først dagen efter, da skibet kæntrede og sank. Brandårsagen er aldrig blvet fastslået.

Kronprins Frederik blev senere hævet, og kunne i september bugseres hjem til Danmark, da DFDS havde valgt at købe vraget fra forsikringsselskabet for at få det genopbygget i Helsingør. 18. maj 1954 kunne en fuldstændig istandsat Kronprins Frederik genindsættes på Esbjerg - Harwich.

Afslutning og forlis

Efterhånden blev M/F Kronprins Frederik ligesom søsterskibet Kronprinsesse Ingrid utidssvarende til Englandsruten, og efter en række forskellige opgaver af kortere og længere varighed, blev Kronprins Frederik endelig oplagt og sat til salg sommeren 1974.

Foråret 1976 lykkedes det at sælge skibet til Ægypten, hvor det blev navngivet Patra og indsat som pilgrimskib. Det blev dog en kort indsats, det smukke skib fik her. Juleaftensdag 1974 udbrød en voldsom brand i maskinrummet, mens Patra var på vej fra Jeddah til Suez med pilgrimme. Ilden bredte sig med eksplosionsagtig fart til hele skibet, som sank nogle timer senere. 102 mistede livet ved forliset. Det blev senere fastslået, at brandårsagen sandsynligvis var en brændstoflækage.

Billeder af Kronprins Frederik

 Kronprins Frederik
(i dok)
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
(søsætning)
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
(luftfoto)
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik Marsk Stig
Kronprins Frederik
Marsk Stig
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik Kronprinsesse Ingrid
(søsterskibe)
Kronprins Frederik
Kronprinsesse Ingrid
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
(interiør)
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik
 Kronprins Frederik
Kronprins Frederik



Oprettet: 18. januar 2008. Senest revideret: 27. april 2009.
66 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS