Værft: Hatlø Verkstad A/S, Ulsteinvik, Norge.
Nybygning nr. 176.
IMO nummer: 8019356.
Søsat: 22. maj, 1982.
Leveret: 23. november, 1982.
Ruter
Bergen - Kirkenes (5. december, 1982 - 15. april, 2003)
Bergen - Kirkenes (afløserfærge) (maj, 2005 - september, 2005)
Bergen - Kirkenes (4. oktober, 2005 - 26. oktober, 2005)
Bergen - Kirkenes (afløserfærge, enkelte afgange) (26. oktober, 2005 - 6. januar, 2006)
Hotelskib ved byggearbejder i Hammerfest (sommer 2006)
Bergen - Kirkenes (6. januar, 2006 - 16. april, 2006)
Bergen - Kirkenes (afløserfærge, enkelte afgange) (17. april, 2006 - januar, 2007)
Bergen - Kirkenes (afløserfærge) (januar, 2007 - 21. februar, 2007)
Bergen - Kirkenes (21. februar, 2007 - 10. oktober, 2007)
Krydstogter (juni, 2008 - )
Hændelser og særlige begivenheder
torsdag 18. februar, 1988
Afsejlede fra Norge mod Motorenwerk Bremerhaven i Tyskland, hvor der allerede lå en kahytssektion klar. Sektionen blev monteret på agterskibet. Desuden blev udsigtssalonen øverst fordoblet, og der blev etableret luge agter med trunk gennem alle dækkene til lastrummet og kran, så man i en nødsituation kunne lægge til med styrbords side.
Tilbage i Bergen igen efter ombygningen, klar til at tage passagerer om bord.
Saloner og kahytter blev pudset op, og de to stilbare skruer blev erstattet af to af nyt design. Derved øgedes max. farten med en knob.
Oplagt ved Fiskerstrand Værft, Ålesund.
Forsejlet til Fosen Værft, Trondheimsfjorden, for istandsættelse inden idriftssættelse som Lyngen.
Ankom til Cityvarvet i Göteborg til første del af en større ombygning.
søndag 13. januar, 2008 - søndag 20. januar, 2008
Sejlede fra Göteborg til Las Palmas, hvor ombygningen fortsatte.
Efter endt ombygning klar til nye opgaver som National Geographic Explorer. Ombygningerne var ganske omfattende. Øverste kahytsdæk agter - indeholdende blandt andet mellemgenerationsskibenes eneste suite - blev skåret af, og et lille fitnessrum blev tilføjet i stedet. Desuden talrige ombygninger rundt om i skibet, idet der er indbygget nye kahytter, og oprindelige vinduer / koøjer til kahytterne er erstattet af store panoramavinduer. Ved ombygningen fik skibet tillige ducktail, ligesom der i vandlinien stort set skibet rundt blev påsat ekstra forstærkninger.
Ankom Frederikshavn red efter lang tids ophold i Port Stanley, Falklandsøerne.
Forsejlet fra Frederikshavn Red kl. 04.20 til Frederikshavn, lagde til ved stenkaj kl. 05. Returnerede senere på dagen til Frederikshavn Red. Afgang Frederikshavn kl. 17, for anker igen kl. 17.25. Besøget i Frederikshavn skyldtes, at der var opstået slagsmål om bord, hvor et filippinsk besætningsmedlem stak et andet besætningsmedlem med en kniv. Den 32-årige fillipiner blev tre dage senere idømt tre måneders fængsel og udvisning af Danmark de næste fire år. Afsoningen begyndte straks efter retsmødet.
Ankom til Frederikshavn.
torsdag 19. november, 2020 -
I dok i Frederikshavn, bugseret i tørdok 16. november kl. 05.15 - 05-45. Ud af dok senere på året.
mandag 28. juni, 2021 - fredag 2. juli, 2021
Forsejlet fra Frederikshavn red til Reykjavik efter en lang Corona-pause.
I fart fra Reykjavik efter Corona-pausen.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
LLMH (23. november, 1982 - 18. oktober, 2007)
C6WR2 (23. november, 2007 - )
Flag
| Norge (23. november, 1982 - 18. oktober, 2007) |
| Bahamas (18. oktober, 2007 - ) |
Hjemsteder
Tromsø (23. november, 1982 - 18. oktober, 2007)
Nassau (18. oktober, 2007 - )
Dimensioner
Længde: 97,49 m, Længde overalt: 108,55 m, Bredde: 16,5 m, Dybgang: 4,6 m, Dybde: 6,35 m (1982)
Længde: 97,88 m, Længde overalt: 112,00 m, Bredde: 16,5 m, Dybgang: 4,74 m, Dybde: 6,35 m (2007)
Tonnage
BRT: 4131, NRT: 2116, DW: 1300 (1982)
BT: 6167, NT: 2210, DW: 1301 (1988)
BT: 6471, NT: 1942, DW: 1301 (2007)
Kapacitet
410 passagerer, 166 køjepladser, 55 personbiler, 22 TEU (1982)
550 passagerer, 320 køjepladser, 40 personbiler (1988)
148 passagerer, 148 køjepladser (2008)
Fart
Fart: 17,5 knob
Maskineri
2 stk. 16-cylindret KVM-16 Bergen-Normo diesel, 4710 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side) (20?? - )
Oprettet: 8. september 2009. Senest revideret: 6. juli 2021.