Marina di Lipari (ex. Minekran no. IV)

Bookmark and Share
Værft: Orlogsværftet, København, Danmark..

Leveret: 1884.

Status: Ophugget.

Navne

Minekran no. IV (1884 - 1931)
Asa-Thor (1. juni, 1931 - 1. november, 1947)
Øgenavn: Lange Maren (1. november, 1947 - oktober, 1957)
Siøsund (1. november, 1947 - 2. oktober, 1957)
Citta di Pozzuolli (oktober, 1957 - 1970)
Marina di Lipari (1970 - 1975)

Ruter

Minekran (1884 - 1931)
Helsingør - Helsingborg (12. juni, 1931 - 1940)
Minestryger (1940 - 1945)
Helsingør - Helsingborg (1945 - 1947)
Rudkøbing - Vemmenæs (1947 - 1955)
Rudkøbing - Vemmenæs (afløserfærge) (1955 - 1957)
Napoli - Ischia (1957 - 1961)
Pozzuoli - Casamicciola (1961 - 1970)
Milazzo - De Æoliske Øer (1970 - 197?)
Sejlads til De Æoliske Øer (farligt gods) (197? - 1975)

Rederier

Det danske søværn, Danmark (1884 - 1. juni, 1931)
Nordisk Rute- & Færgefart A/S, København, Danmark (1. juni, 1931 - 1. november, 1947)
Beslaglagt: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (1940 - 1945)
Rudkøbing - Vemmenæs Færgerute A/S, Rudkøbing, Danmark (1. november, 1947 - 2. oktober, 1957)
Partrederi (Antonio Colandrea, skibsreder; Antonio Biondo, købmand; Salvatore Apa, købmand), Napoli, Italien (2. oktober, 1957 - 1961)
Nicola Monti, Casamicciola/Napoli, Italien (1961 - 1970)
Societa Navigazione Insulare SpA, Messina, Italien (1970 - ?)

Hændelser og særlige begivenheder

24. marts, 1931: Skrivelse fra Marineministeriets Kommisariatsafdeling at Nordisk Færge- og Rutefart A/S overtager skibet. Anmeldt til registret 27. maj, registreret 1. juni.

24. marts, 1931: Skøde for salg til Nordisk Rute- og Færgefart A/S. Kvitteringer dateret 26. marts og 7. april. Anmeldt til registret 27. maj, registreret 1. juni.

maj, 1931: Forlænget og ombygget til automobilfærge hos Deutsche Werke i Kiel.

19. maj, 1931: Målebevis, København.

14. oktober, 1933: Nyt målebevis, København.

27. december, 1933: Noteret i registebog: Ændret fra Dampskib til Motorskib.

16. januar, 1948 - 19. januar, 1948: Nyt målebevis, Århus.

2. oktober, 1957: Bill of Sale Fra Rudkøbing - Vemmenæs Færgerute til skibsreder Antonio Colandrea, købmand Antonio Biondo og købmand Salvatore Apa, alle af Napoli, Italien. Anmeldt til registrfet 2. oktober, registreret 5. oktober.

1975: Afrigget i Messina og derefter ophugget i Palermo.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NJKV (1. juni, 1931 - 1933)
OXZY (1934 - 1957)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1884 - oktober, 1957)
Italien's flagItalien's flag
Italien (oktober, 1957 - )

Hjemsteder

Helsingør (1. juni, 1931 - 1. november, 1947)
Rudkøbing (1. november, 1947 - 1957)

Dimensioner

Længde: 25,11 m, Længde overalt: 26,25 m, Bredde: 5,65 m, Dybgang: 1,78 m (1884)
Længde overalt: 34,84 m, Bredde: 5,62 m, Dybgang: 1,85 m, Dybde: 2,54 m (1931)

Tonnage

BRT: 141,93, NRT: 61,38 (1931)
BRT: 144,54 (1948)

Fart

Servicefart: 7,9 knob (1884)

Maskineri

2 stk. høj- og lavtryks dampmaskine, 150 hk (1884 - 1933)
2 stk. 3-cylindret 4-takt Bukh diesel, 320 hk (1933 - )
2 stk. propel

Billeder af Marina di Lipari (ex. Minekran no. IV)

 Minekran no. IV
Minekran no. IV
 Asa-Thor
Asa-Thor
 Asa-Thor
Asa-Thor
 Asa-Thor
Asa-Thor
 Asa-Thor
Asa-Thor
 Asa-Thor
Asa-Thor
 Siøsund
Siøsund
 Siøsund
Siøsund
 Citta di Ischia Citta di Pozzuolli
Citta di Ischia
Citta di Pozzuolli
 Citta di Ischia Citta di Pozzuolli
Citta di Ischia
Citta di Pozzuolli
 Citta di Pozzuolli
Citta di Pozzuolli



68 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS