Siøsund

Værft: Orlogsværftet, København, Danmark..

Leveret: 1884.

Status: Ophugget.

Navne

Minekran no. IV (1884 - 1931)
Asa-Thor (1. juni, 1931 - 1. november, 1947)
Øgenavn: Lange Maren (1. november, 1947 - oktober, 1957)
Siøsund (1. november, 1947 - 2. oktober, 1957)
Citta di Pozzuolli (oktober, 1957 - 1970)
Marina di Lipari (1970 - 1975)

Ruter

Minekran (1884 - 1931)
Helsingør - Helsingborg (12. juni, 1931 - 1940)
Minestryger (1940 - 1945)
Helsingør - Helsingborg (1945 - 1947)
Rudkøbing - Vemmenæs (1947 - 1955)
Rudkøbing - Vemmenæs (afløserfærge) (1955 - 1957)
Napoli - Ischia (1957 - 1961)
Pozzuoli - Casamicciola (1961 - 1970)
Milazzo - De Æoliske Øer (1970 - 197?)
Sejlads til De Æoliske Øer (farligt gods) (197? - 1975)

Rederier

Det danske søværn, Danmark (1884 - 1. juni, 1931)
Nordisk Rute- & Færgefart A/S, København, Danmark (1. juni, 1931 - 1. november, 1947)
Beslaglagt: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (1940 - 1945)
Rudkøbing - Vemmenæs Færgerute A/S, Rudkøbing, Danmark (1. november, 1947 - 2. oktober, 1957)
Partrederi (Antonio Colandrea, skibsreder; Antonio Biondo, købmand; Salvatore Apa, købmand), Napoli, Italien (2. oktober, 1957 - 1961)
Nicola Monti, Casamicciola/Napoli, Italien (1961 - 1970)
Societa Navigazione Insulare SpA, Messina, Italien (1970 - ?)

Hændelser og særlige begivenheder

24. marts, 1931
Skrivelse fra Marineministeriets Kommisariatsafdeling at Nordisk Færge- og Rutefart A/S overtager skibet. Anmeldt til registret 27. maj, registreret 1. juni.

24. marts, 1931
Skøde for salg til Nordisk Rute- og Færgefart A/S. Kvitteringer dateret 26. marts og 7. april. Anmeldt til registret 27. maj, registreret 1. juni.

maj, 1931
Forlænget og ombygget til automobilfærge hos Deutsche Werke i Kiel.

19. maj, 1931
Målebevis, København.

14. oktober, 1933
Nyt målebevis, København.

27. december, 1933
Noteret i registebog: Ændret fra Dampskib til Motorskib.

16. januar, 1948 - 19. januar, 1948
Nyt målebevis, Århus.

2. oktober, 1957
Bill of Sale Fra Rudkøbing - Vemmenæs Færgerute til skibsreder Antonio Colandrea, købmand Antonio Biondo og købmand Salvatore Apa, alle af Napoli, Italien. Anmeldt til registrfet 2. oktober, registreret 5. oktober.

1975
Afrigget i Messina og derefter ophugget i Palermo.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NJKV (1. juni, 1931 - 1933)
OXZY (1934 - 1957)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1884 - oktober, 1957)
Italien's flagItalien's flag
Italien (oktober, 1957 - )

Hjemsteder

Helsingør (1. juni, 1931 - 1. november, 1947)
Rudkøbing (1. november, 1947 - 1957)

Dimensioner

Længde: 25,11 m, Længde overalt: 26,25 m, Bredde: 5,65 m, Dybgang: 1,78 m (1884)
Længde overalt: 34,84 m, Bredde: 5,62 m, Dybgang: 1,85 m, Dybde: 2,54 m (1931)

Tonnage

BRT: 141,93, NRT: 61,38 (1931)
BRT: 144,54 (1948)

Fart

Servicefart: 7,9 knob (1884)

Maskineri

2 stk. høj- og lavtryks dampmaskine, 150 hk (1884 - 1933)
2 stk. 3-cylindret 4-takt Bukh diesel, 320 hk (1933 - )
2 stk. propel

Billeder af Siøsund

 Minekran no. IV
Minekran no. IV
 Asa-Thor
Asa-Thor
 Asa-Thor
Asa-Thor
 Asa-Thor
Asa-Thor
 Asa-Thor
Asa-Thor
 Siøsund
Siøsund
 Siøsund
Siøsund
 Citta di Ischia Citta di Pozzuolli
Citta di Ischia
Citta di Pozzuolli
 Citta di Ischia Citta di Pozzuolli
Citta di Ischia
Citta di Pozzuolli
 Citta di Pozzuolli
Citta di Pozzuolli



Oprettet: 21. november 2009. Senest revideret: 1. maj 2018.
47 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS