Citta di Pozzuolli

Værft: Orlogsværftet, København, Danmark..

Leveret: 1884.

Status: Ophugget.

Navne

Minekran no. IV (1884 - 1931)
Asa-Thor (1. juni, 1931 - 1. november, 1947)
Øgenavn: Lange Maren (1. november, 1947 - oktober, 1957)
Siøsund (1. november, 1947 - 2. oktober, 1957)
Citta di Pozzuolli (oktober, 1957 - 1970)
Marina di Lipari (1970 - 1975)

Ruter

Minekran (1884 - 1931)
Helsingør - Helsingborg (12. juni, 1931 - 1940)
Minestryger (1940 - 1945)
Helsingør - Helsingborg (1945 - 1947)
Rudkøbing - Vemmenæs (1947 - 1955)
Rudkøbing - Vemmenæs (afløserfærge) (1955 - 1957)
Napoli - Ischia (1957 - 1961)
Pozzuoli - Casamicciola (1961 - 1970)
Milazzo - De Æoliske Øer (1970 - 197?)
Sejlads til De Æoliske Øer (farligt gods) (197? - 1975)

Rederier

Det danske søværn, Danmark (1884 - 1. juni, 1931)
Nordisk Rute- & Færgefart A/S, København, Danmark (1. juni, 1931 - 1. november, 1947)
Beslaglagt: Deutsche Kriegsmarine (det tyske søværn), Tyskland (1940 - 1945)
Rudkøbing - Vemmenæs Færgerute A/S, Rudkøbing, Danmark (1. november, 1947 - 2. oktober, 1957)
Partrederi (Antonio Colandrea, skibsreder; Antonio Biondo, købmand; Salvatore Apa, købmand), Napoli, Italien (2. oktober, 1957 - 1961)
Nicola Monti, Casamicciola/Napoli, Italien (1961 - 1970)
Societa Navigazione Insulare SpA, Messina, Italien (1970 - ?)

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 24. marts, 1931
Skrivelse fra Marineministeriets Kommisariatsafdeling at Nordisk Færge- og Rutefart A/S overtager skibet. Anmeldt til registret 27. maj, registreret 1. juni.

tirsdag 24. marts, 1931
Skøde for salg til Nordisk Rute- og Færgefart A/S. Kvitteringer dateret 26. marts og 7. april. Anmeldt til registret 27. maj, registreret 1. juni.

maj, 1931
Forlænget og ombygget til automobilfærge hos Deutsche Werke i Kiel.

tirsdag 19. maj, 1931
Målebevis, København.

lørdag 14. oktober, 1933
Nyt målebevis, København.

onsdag 27. december, 1933
Noteret i registebog: Ændret fra Dampskib til Motorskib.

fredag 16. januar, 1948 - mandag 19. januar, 1948
Nyt målebevis, Århus.

onsdag 2. oktober, 1957
Bill of Sale Fra Rudkøbing - Vemmenæs Færgerute til skibsreder Antonio Colandrea, købmand Antonio Biondo og købmand Salvatore Apa, alle af Napoli, Italien. Anmeldt til registrfet 2. oktober, registreret 5. oktober.

1975
Afrigget i Messina og derefter ophugget i Palermo.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NJKV (1. juni, 1931 - 1933)
OXZY (1934 - 1957)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1884 - oktober, 1957)
Italien's flagItalien's flag
Italien (oktober, 1957 - )

Hjemsteder

Helsingør (1. juni, 1931 - 1. november, 1947)
Rudkøbing (1. november, 1947 - 1957)

Dimensioner

Længde: 25,11 m, Længde overalt: 26,25 m, Bredde: 5,65 m, Dybgang: 1,78 m (1884)
Længde overalt: 34,84 m, Bredde: 5,62 m, Dybgang: 1,85 m, Dybde: 2,54 m (1931)

Tonnage

BRT: 141,93, NRT: 61,38 (1931)
BRT: 144,54 (1948)

Fart

Servicefart: 7,9 knob (1884)

Maskineri

2 stk. høj- og lavtryks dampmaskine, 150 hk (1884 - 1933)
2 stk. 3-cylindret 4-takt Bukh diesel, 320 hk (1933 - )
2 stk. propel

Billeder af Citta di Pozzuolli

Oprettet: 21. november 2009. Senest revideret: 1. maj 2018.