Korsør
Billede fra Poul Olsens samling.

Korsør

Bookmark and Share
Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 177.
IMO nummer: 5193917.

Bestilt: 22. april, 1926.
Kølstrakt: 29. april, 1926.
Søsat: 11. december, 1926.
Leveret: 14. maj, 1927.

Status: Ophugget.

Navn

Korsør (11. december, 1926 - 1981)

Ruter

Korsør - Nyborg (godsfærge) (23. maj, 1927 - 31. maj, 1927)
Korsør - Nyborg (1. juni, 1927 - 31. maj, 1980)
København - Malmö (afløserfærge) (1949 - 28. maj, 1980)
Halsskov - Knudshoved (1957 - 1. maj, 1980)

Rederier

De Danske Statsbaner, Danmark (14. maj, 1926 - 12. juni, 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni, 1948 - 1981)

Hændelser og særlige begivenheder

Vis detaljerede hændelser

22. april, 1926: Kontraheret som nybygning nr. 177 ved Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri A/S.

14. maj, 1927: Tur til Nyborg, med Korsør afgang 12.30, på vej tilbage til Korsør blev færgen overtaget af DSB, (pris 3.176.668,94 kr).

1. juni, 1927: Første tur med passagerer var afgangen fra Korsør kl. 10.48.

24. oktober, 1934 - 24. november, 1934: Orlogsværftet i København, færgen blev underkastet en omfattende ændring af dækssalonerne for 1. klasse, hvorved også spisesalonen er blevet udvidet og 1. klasses toiletter forandret, ligesom ny salon for ikke-rygere og hall indrettet, alt i lighed med motorfærgen Sjælland. Ventilationen i 1. klasses rygesalon udvidet. Drivskruer blev skiftet.

12. november, 1949 - 12. december, 1949: I fart Københavns Frihavn-Malmø (første sejlads på denne overfart).

1. maj, 1980: Sidste tur med passagerer og biler, Knudshoved 05.11, Korsør 06.22.

28. maj, 1980: Sidste tur: Frihavnen 18.05-Malmø 19.30; Malmø 20.11-Frihavnen 21.33.

31. maj, 1980: Sidste tur: Korsør 03.40-Nyborg 04.52; Nyborg 05.32-Korsør 06.45.

25. marts, 1981 - 20. juli, 1981: Ophugget i La Arena, Desguaces Lezama, S.A., of San Esteban de Pravia. Ophugning påbegyndt 25. marts, 1981.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

OXKS (1926 - 1981)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1926 - 1981)

Hjemsted

Korsør (1926 - 1981)

Dimensioner

Længde: 95 m, Længde overalt: 96,8 m, Bredde: 17,7 m, Dybgang: 4,27 m

Tonnage

BRT: 2398, NRT: 991, DW: 660 (1926)
BRT: 2362,52, NRT: 955,49 (1934)

Kapacitet

1500 passagerer, 70 personbiler, 3 jernbanespor, 241,60 m spor

Fart

Fart: 15,5 knob

Maskineri

2 stk. 8-500 MF B&W diesel, 4400 ihk (1927 - 1967)
2 stk. 1226-MTB-40V B&W diesel, 3960 ehk (1967 - 1981)
2 stk. fastbladet propel (1927 - 1967)
2 stk. propel med justerbare skrueblade (1967 - 1981)

Billeder af Korsør

 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Prinsesse Benedikte Korsør
Prinsesse Benedikte
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Korsør
Korsør
 Knudshoved Mjølner Store-Bælt Korsør Storebælt Kong Frederik IX Arveprins Knud Dronning Ingrid
Knudshoved
Mjølner
Store-Bælt
Korsør
Storebælt
Kong Frederik IX
Arveprins Knud
Dronning Ingrid



Oprettet: 9. februar 2008. Senest revideret: 10. august 2019.
65 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS