Taars

Bookmark and Share
Værft: P. Høivolds Mek. Verksted A/S, Kristiansand, Norge.
Nybygning nr. 36.
IMO nummer: 6609286.

Kølstrakt: 6. april, 1965.
Søsat: 12. marts, 1966.
Leveret: 21. maj, 1966.

Status: Ophugget.

Navne

Taars (27. maj, 1966 - september, 1985)
Hiiumaa (september, 1985 - 1991)
Hiumaa (1991 - 1992)
Hiiumaa 2 (1992 - 1996)
Hiiumaa (1996 - 2008)

Ruter

Spodsbjerg - Nakskov (maj, 1966 - 31. maj, 1975)
Spodsbjerg - Tårs (1. juni, 1975 - 1984)
Korsør - Lohals (august, 1984 - 1985)
Rohuküla - Heltermaa (februar, 1986 - 200?)
Rohuküla - Heltermaa (afløserfærge) (200?)

Rederier

Sydfyenske Dampskibsselskab A/S (SFDS), Svendborg, Danmark (27. maj, 1966 - september, 1985)
Estonian Shipping Company (ESCO, RAS Eesti Merelaevandus), Tallinn, Estland (september, 1985 - 1992)
Eesti Merelaevandus Ras, Tallinn, Estland (1992 - 1886)
AS Saaremaa Laevakompanii (SLK, Saaremaa Shipping OÜ), Kuressaare, Estland (1996 - 2008)

Hændelser og særlige begivenheder

2008: Solgt til ophugning.

Søsterskibe

L´Ile de Carabane I (ex. Langelandsbælt)

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

OWTC (maj, 1966 - september, 1985)
ESHU (september, 1985 - 2008)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (maj, 1966 - september, 1985)
Sovjetunionen's flagSovjetunionen's flag
Sovjetunionen (september, 1985 - 1991)
Estland's flagEstland's flag
Estland (1991 - 2008)

Hjemsted

Spodsbjerg (maj, 1966 - september, 1985)

Dimensioner

Længde: 47,71 m, Længde overalt: 53,85 m, Bredde: 10,52 m, Dybgang: 2,43 m

Tonnage

BRT: 460,29, NRT: 146,16, DW: 655 (1966)
BT: 1549, NT: 503, DW: 150 (1996)

Kapacitet

270 passagerer, 36 personbiler

Fart

Fart: 13 knob

Maskineri

2 stk. MaK diesel, 1200 hk

Bygget efter samme tegninger

Langelandsbælt er bygget på Husumer Schiffswerft i Tyskland i 1961. Da man fik bygget færgen Marstal hos P. Høivolds Mek. Verksted i Kristiansand, Norge, bestilte man endnu en færge, bygget efter samme tegninger som Langelandsbælt. Langelandsbælt og Taars blev praktisk taget ens, men der er dog en række mindre forskelle. En af de mest synlige forskelle er broens udformning.

Billeder af Taars

 Taars
Taars
 Taars
Taars
 Taars
Taars
 Taars
Taars



47 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS