Sankt Ibb

Bookmark and Share
Værft: Frederikshavn Værft & Flydedok, Frederikshavn, Denmark.
Nybygning nr. 203.
IMO nummer: 5048514.

Søsat: 9. marts, 1935.
Leveret: 9. maj, 1935.

Status: Forlist.

Navne

Sankt Ibb (9. maj, 1935 - 19. juni, 1962)
Bore I (19. juni, 1962 - 5. april, 1968)
Nordö (5. april, 1968 - maj, 1969)
Öland (maj, 1969 - 2. oktober, 1970)
Equa (2. oktober, 1970 - )

Ruter

København - Helsingborg - Mölle (19. maj, 1935 - april, 1940)
København - Malmö (1947 - 1949)
København - Mölle (1949 - 1962)
København - Helsingborg - Mölle (1949 - 1962)
Mariehamn - Stockholm (29. juni, 1962 - 1968)
Oskarshamn - Byxelkrok (juni, 1968 - 1969)
Kalmar - Borgholm (maj, 1969 - 1970)
Napoli - Procida - Ischia (1971 - 19??)

Rederier

Dampskibsselskabet Øresund A/S (DSØ), København, Danmark (9. maj, 1935 - 19. juni, 1962)
Höyrylaiva Oy Bore (Ångfartygs AB Bore), Åbo, Finland (19. juni, 1962 - 5. april, 1968)
Partrederi för MS Nordö, Oskarshamn, Sverige (5. april, 1968 - maj, 1969)
Partrederi för MS Öland, Oskarshamn, Sverige (maj, 1969 - 2. oktober, 1970)
Società Partenopea di Navigazione S.p.A. (SPAN), Napoli, Italien (2. oktober, 1970 - 5. november, 1975)
Compania Regionale Marittima S.p.A. (Caremar), Napoli, Italien (5. november, 1975 - 1980)
Raffaele Savarese, Napoli, Italien (1980)
FILA S.p.A. (Agostino Lauro), Napoli, Italien (1980 - 1991)
Agostino Lauro S.r.L, Napoli, Italien (1991 - 1996)
Monia Lines, Taranto, Italien (1996 - 200?)
Associazione Amici delle Navi a Vapore G. L. Spinelli, Italien (200? - )

Hændelser og særlige begivenheder

16. april, 1935: Bilbrev udstedt, Frederikshavn. Anmeldt 17. april, registreret 9. maj.

26. april, 1935: Målebevis udstedt, København.

8. marts, 1938: Nyt målebevis, København.

april, 1940 - 1945: Oplagt på grund af besættelsen.

25. april, 1949: Nyt målebevis, København.

april, 1968 - maj, 1968: Ombygget til bilfærge med armpe agter. Kapacitet 18 biler.

oktober, 2000: Tilbageholdt i Rina, Sicilien på grund af manglende godkendelser. Derefter oplagt.

oktober, 2003: Solgt til ophugning i Italien.

2004: Equa skulle have været ophugget, men dette blev forhindret, og færgen blev købt af Associazione Amici delle Navi a Vapore G. L. Spinelli, "Foreningen dampskibet G.L. Spinelli´s venner". Foreningen ville restaurere færgen, som blev slæbt til Fiumicini nær Rom.

2008: Equa sank i floden Tiberen ved Fiumicini. Færgen ligger med slagside på et lavvandet sted.

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

OXYH (9. maj, 1935 - juni, 1962)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (9. maj, 1935 - juni, 1962)
Finland's flagFinland's flag
Finland (juni, 1962 - april, 1968)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (august, 1968 - oktober, 1970)
Italien's flagItalien's flag
Italien (oktober, 1970 - )

Hjemsteder

København (9. maj, 1935 - juni, 1962)
Åbo (juni, 1962 - april, 1968)
Oskarshamn (april, 1968 - november, 1969)
Kalmar (november, 1969 - oktober, 1970)
Napoli (oktober, 1970 - 1996)

Dimensioner

Længde overalt: 54,14 m, Bredde: 10,28 m, Dybgang: 2,73 m

Tonnage

BRT: 626,69, NRT: 291,84 (1935)
BRT: 626,20, NRT: 322,01 (1938)
BRT: 629,88, NRT: 326,37 (1949)

Kapacitet

425 passagerer (1935)
800 passagerer, 18 personbiler (1968)

Fart

Fart: 14 knob

Maskineri

2 stk. 7-cylindret 2-takt Atlas diesel, 1500 hk (1935 - 1967)
2 stk. (?) 6-cylindret Klöckner-Humboldt-Deutz, 1130 hk (1967 - )
2 stk. propel

Billeder af Sankt Ibb

 Sankt Ibb
Sankt Ibb
 Sankt Ibb
Sankt Ibb
 Sankt Ibb
Sankt Ibb
 Equa
Equa
 Equa
Equa
 Equa
Equa



Oprettet: 27. marts 2010. Senest revideret: 18. april 2018.
20 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS