Worldchampion Jet (ex. Villum Clausen)
© Foto: Brian Krause.
Worldchampion Jet (ex. Villum Clausen)
© Foto: Brian Krause.

Worldchampion Jet (ex. Villum Clausen)

Bookmark and Share
Værft: Austal Ships, Fremantle, Australien.
Nybygning nr. 96.
IMO nummer: 9216250.

Søsat: oktober, 1999.
Leveret: 14. april, 2000.

Navne

Villum Clausen (14. april, 2000 - )
Worldchampion Jet (4. september, 2018 - )

Ruter

Rønne - Ystad (14. maj, 2000 - 21. juni, 2011)
Rønne - Ystad (7. juli, 2011 - 2018)

Rederier

Charter: Statsvirksomheden Bornholmstrafikken, Rønne, Danmark (14. april, 2000 - 30. april, 2005)
Nordbanken Finans AB (publ), Sverige (14. april, 2000 - 9. maj, 2005)
Charter: Bornholmstrafikken A/S, Danmark (1. maj, 2005 - 14. januar, 2011)
Nordea Finance Sweden Plc., Stockholm, Sverige (9. maj, 2005 - 31. maj, 2015)
Charter: Danske Færger A/S, Rønne, Danmark (14. januar, 2011 - 31. marts, 2015)
Danske Færger A/S, Rønne, Danmark (31. marts, 2015 - 4. september, 2018)
Jet Plan Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern (4. september, 2018 - )

Hændelser og særlige begivenheder

8. marts, 2005 - 10. marts, 2005: Værftophold for udskiftning af gasturbiner.

11. april, 2005: En fejl på den ene gasturbine betyder, at et par afgange må aflyses.

26. april, 2005 - 28. april, 2005: Udskiftning af én af færgens gasturbiner.

20. maj, 2005: Villum Clausen fik et fremmedlegeme i en vandjet. Efter dykkerhjælp kunne færgen afsejle med en times forsinkelse.

28. september, 2005: Villum Clausen var ude af drift på grund af justering af turbiner.

4. oktober, 2005: På grund af justering af turbiner var Villum Clausen var ude af drift.

23. november, 2005 - 24. november, 2005: Villum Clausen var ude af drift på grund af problemer med én af færgens vandjets. Reparationen blev foretaget på Öresundsvarvet AB, Landskrona, Sverige.

26. november, 2005: Under anløb i Rønne fik Villum Clausen fik et ublidt møde med kajen. Der kom blandt andet skader på den ene ponton. Færgen måtte tages ud af drift, til skaderne var repareret.

30. november, 2005 - 15. december, 2005: Villum Clausen til det årlige eftersyn på Öresundsvarvet AB, Landskrona, Sverige. Ved samme lejlighed repareres skaderne fra kollisionen med kajen.

20. februar, 2006: Et fremmedlegeme kom i klemme i én af Villum Clausens vandjet. Det medførte en mindre forsinkelse.

27. marts, 2006: Villum Clausen påsejlede Gryf i Ystad havn. Der blev en større skade på stævnen, men Villum Clausen kunne fortsætte i trafik, da skaden var højt over vandlinien. Skaden blev repareret aftener og nætter i løbet af april måned, så fartplanen kunne overholdes.

15. august, 2006 - 16. august, 2006: Der konstateres en mindre revne på én af Villum Clausens vandjet. Da Povl Anker 16. august blev taget ud af drift på grund af en skade, fik Villum Clausen tilladelse til at sejle trods skaden, som blev repareret ved et senere værftsophold.

6. september, 2006: Et par afgange måtte aflyses, da et objekt havde sat sig fast i én af Villum Clausens vandjet.

12. december, 2006 - 14. december, 2006: Værftsophold i Fredericia. Ud over almindeligt vedligehold blev de to bovport tunneller til tværpropellerne blændet af for at mindske vandmodstand og vibrationer.

14. december, 2006: Ved anløb af Rønne havn kl. ca. 19.15 mistedes styring. Skibsføreren forsøgte at genvinde kontrol over skibet ved at øge farten. Da dette ikke lykkedes, blev der slået fuld kraft bak. Villum Clausen kolliderede med nordre ydermole med en fart på ca. 10 knob. 3 besætningsmedlemmer kom lettere til skade ved ulykken. Der var ingen passagerer ombord, da Villum Clausen netop havde afsluttet værftsophold i Fredericia. Villum Clausen kunne for egen motorkraft bakke fri og sejle i havn. Villum Clausen fik flere skader over og under vandlinien.

16. december, 2006 - 22. december, 2006: Der foretages nødreparation af Villum Clausen, således at færgen på dispensation kunne sejle i juletrafikken. Sejladsen var betinget af en bølgehøjden under 2 meter.

5. januar, 2007 - 22. februar, 2007: Skaderne på Villum Clausen blev udbedret på Cityvarvet AB i Göteborg. Første afgang efter reparationen var 22. februar kl. 17.15.

23. april, 2007: Ved ankomst til Rønne kl. 9.45 beskadigede Villum Clausen en fender i færgelejet så meget, at færgelejet ikke kunne benyttes. Istedet måtte det andet færgeleje benyttes.

5. juni, 2007 - 6. juni, 2007: Villum Clausen er ude af drift på grund af eftersyn af turbiner.

26. juni, 2007: Ved afsejling fra Rønne kom en fiskekasse i klemme i én af Villum Clausens vandjets. Færgen måtte returnere til Rønne, hvor en dykker kunne fjerne kassen. Med godt halvanden times forsinkelse kunne sejladsen genoptages.

8. september, 2007: Ved anløb af Rønne havn kl. ca. 20 havde man svært ved at holde kursen, og anløbet blev afbrudt. Farten var 15 knob. Et nyt forsøg med højere hastighed lykkedes.

15. september, 2007: Ved anløb af Rønne havn kl. 14.45 blev der slået bak, da man ikke kunne holde kursen. Der blev gjort et nyt forsøg med højere fart, hvor man igen havde svært ved at holde kursen.

28. september, 2007 - 29. september, 2009: Ved ankomst til Rønne fredag aften ramte Villum Clausen kajen hårdt, hvilket resulterede i en bule i agterpartiet. Færgen kunne først tages i drift igen søndag efter at skaden var udbedret.

18. oktober, 2007 - 20. oktober, 2007: Ved anløb af Rønne Havn kl. 20.10 lystrede Villum Clausen ikke styring og havde kurs mod indermolen. Der blev slået bak, og kollision blev lige netop undgået. Der var bundberøring tæt på indermolen. Villum Clausen kunne ved egen hjælp komme fri og sejle i havn. Der opstod en skade på skroget under vandlinien, som måtte repareres inden færgen igen kunne tages i drift.

5. november, 2007 - 22. november, 2007: Villum Clausen på det årlige værftsophold.

3. december, 2007: Ved anløb af Rønne havn ca. kl. 20 mistedes styring, og der blev slået fuld kraft bak. Færgen havde kurs mod nordre molehoved, og stoppede ca. en skibslængde herfra.

22. januar, 2008 - 23. januar, 2008: Værftsophold.

22. april, 2008 - 23. april, 2008: Værftsophold for udskiftning af turbine.

2. november, 2008: Efter de hændelser, der har været ved Villum Clausens anløb af Rønne havn, har Søfartsstyrelsen indført restriktioner, der betyder, at Villum Clausen ikke længere må anløbe Rønne Havn, når middelvindhastigheden er over 16 meter i sekundet, og vindretningen fra nordvest til syd.

22. december, 2008: Ved anløb af Rønne Havn kl. ca. 20.25 var Villum Clausen tæt på at kollidere med det nordre molefyr. Færgen reagerede ikke på styringen, men kollision blev undgået ved at slå fuld bak.

15. juli, 2009: På vej mod Ystad fik Villum Clausen ved 18-tiden totalt blackout ca. 9 sømil fra Ystad. Lidt før kl. 20 lykkedes det at starte turbinerne igen, og Villum Clausen kunne fortsætte til Ystad.

26. august, 2009: På grund af en mindre revne i agterskibet blev dagens sidste afgang aflyst, og næste morgens afgang blev forsinket.

3. oktober, 2009: Under opholdet i Ystad havn blev landgangsbøjlen på Villum Clausen revet af pga. af dønning i havnen. Der var ingen passager på landgangen da skaden skete. Herefter måtte passagererne over vogndækket i stedet for landgangen.

3. oktober, 2009 - 8. oktober, 2009: Villum Clausen fik mindre skader på skrog, og styrbord bulb brækkede af, da færgen ved ankomst til Rønne kom skævt ind i færgelejet på grund af kraftig blæst. På grund af den defekte landgang var der mange passagerer på vogndækket, da ulykken skete. Ingen kom til skade ved ulykken. Repareret og i drift igen 8. oktober.

20. oktober, 2009 - 21. oktober, 2009: Den ene turbine udskiftet ved kaj i Rønne. Det er planlagt at den anden skal skiftes januar 2010.

2. november, 2009 - 13. november, 2009: Villum Clausen på værft i Szczecin, Polen til det årlige eftersyn.

23. november, 2009: På vej fra Rønne til Ystad, nær den svenske kyst, fik Villum Clausen motorstop på den ene turbine på grund af et tilstoppet brændstofrør. På grund af vindforholdene turde man ikke gå i havn i Ystad med kun én turbine. Efter 7 timer til søs lykkedes det mandskabet at lave en nødreparation. Villum Clausen returnerede tom til Rønne, hvor reparation blev foretaget.

11. januar, 2010: På en tur fra Ystad til Rønne blev Villum Clausen ramt af to hårde søer. Et besætningsmedlem og seks passagerer kom til skade, to måtte på hospitalet, den ene med brækket hoften. Villum Clausen fik trykket flere plader ind og var ude af drift i 5 dage. Søfartsstyrelsens opklaringsenhed konkluderede senere, at farten ikke var reduceret tilstrækkeligt i til at sikre en sikker sejlads under de givne forhold.

19. januar, 2010 - 20. januar, 2010: En gasturbine udskiftet langs kaj i Rønne.

15. juni, 2010 - 16. juni, 2010: Ude af drift på grund af udskiftning af turbine i Rønne havn.

27. september, 2010 - 1. oktober, 2010: Ude af drift på grund af en defekt smøreoliepumpe.

8. september, 2018: Worldchampion Jet afsejlede fra Rønne gennem Kielerkanalen mod Piræus.

12. september, 2018: Ankom til Vigo.

13. september, 2018 - 14. september, 2018: Forsejlet fra Vigo til Gibraltar.

19. september, 2018: Ankom til Piræus.

Søsterskibe

Virgen de Coromoto (ex. Spirit of Ontario I)

Supplerende oplysninger

Design

Steen Friis Design: koncept design, ydre design, indretning

Kaldesignaler

OYVY (14. august, 2000 - 10. maj, 2005)
OYVY2 (10. maj, 2005 - 4. september, 2018)
5BBW5 (4. september, 2018 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (14. august, 2000 - 4. september, 2018)
Cypern's flagCypern's flag
Cypern (4. september, 2018 - )

Hjemsteder

Rønne (14. august, 2000 - 4. september, 2018)
Limassol (4. september, 2018 - )

Dimensioner

Længde: 73,86 m, Længde overalt: 86,6 m, Bredde: 24 m, Dybgang: 4,04 m

Tonnage

BT: 6402, NT: 1921

Kapacitet

1055 passagerer, 215 personbiler

Fart

Servicefart: 41 knob, Topfart: 48 knob

Maskineri

2 stk. General Electric gasturbine, 36000 kW
4 stk. Volvo Penta diesel hjælpemaskine, 1480 kW
4 stk. vandjet
2 stk. tværpropel i bov (april, 2000 - december, 2006)

Skrog

katamaran, aluminium

AIS

Hvor er Worldchampion Jet nu?

Billeder af Worldchampion Jet (ex. Villum Clausen)

 Villum Clausen
(luftfoto)
Villum Clausen
 Villum Clausen
(luftfoto)
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
(skorsten)
Villum Clausen
 Villum Clausen
(skorsten)
Villum Clausen
 Villum Clausen
(skorsten)
Villum Clausen
 Villum Clausen
(model)
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Wawel Villum Clausen
Wawel
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen Wawel Skania
Villum Clausen
Wawel
Skania
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Povl Anker Villum Clausen
(om bord)
Povl Anker
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
(skorsten)
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
(skorsten)
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Villum Clausen
Villum Clausen
 Leonora Christina Villum Clausen
Leonora Christina
Villum Clausen
 Leonora Christina Villum Clausen
Leonora Christina
Villum Clausen



87 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS