Værft: Cantieri Navali del Tirreno Riuniti S.p.A., Riva Trigoso, Genova, Italien.
Nybygning nr. 290.
IMO nummer: 7211517.
Bestilt: 1970.
Søsat: 11. maj, 1972.
Leveret: 11. oktober, 1972.
Status: Forlist.
Navne
Spirit of London (11. oktober, 1972 - 9. oktober, 1974)
Sun Princess (9. oktober, 1974 - februar, 1989)Starship Majestic (februar, 1989 - 5. marts, 1995)
Southern Cross (5. marts, 1995 - oktober, 1997)
Flamenco (oktober, 1997 - februar, 2004)
Elysian Flamenco (februar, 2004 - ca. april, 2004)
New Flamenco (ca. april, 2004 - 7. juli, 2008)
Flamenco I (7. juli, 2008 - august, 2011)
Ocean Dream (august, 2011 - 26. februar, 2016)
Rederier
P&O Cruises Ltd., England (11. oktober, 1972 - februar, 1989)
Charter: Princess Cruises, London, England (9. oktober, 1974 - februar, 1989)
Premier Cruises Line, Cape Canaveral, Florida, USA (februar, 1989 - oktober, 1997)
Charter: CTC Cruises, Australien (5. marts, 1995 - 1997)
Festival Cruises, Nassau, Bahamas (oktober, 1997 - februar, 2004)
Cruise Elysia (februar, 2004 - 2008)
Club Cruise Entertainment & Travelling Services Europe N.V., Veenendaal, Holland (2008 - oktober, 2010)
Profit Summit Deluxe Cruise, Freetown, Sierra Leone (august, 2011 - marts, 2014)
Shanghai Eastime Ship Management, Shanghai, Kina (marts, 2014 - 27. februar, 2016)
Hændelser og særlige begivenheder
Spirit of London blev oprindelig bestilt af Kloster i Norge og skulle efter planen have heddet Seaward. Det italienske værft Cantieri Navali del Tirreno e Riuniti S.p.A. blev imidlertid i 1970 overtaget af Italian IRI Group på grund af økonomiske problemer. Værftet forsøgte at annulere kontrakten, men efter protester fra rederiet og den norske regering fortsatte byggeriet. Skibet blev i 1971, mens det endnu var under bygning, solgt til P&O.
Flamenco I set oplagt og til salg ved Singapore.
Solgt på auktion, angiveligt til ophugning i Indien. Dog blev skibet ikke ophugget. Skibet blev senere sat i drift igen og har været arresteret flere gange på grund af økonomiske problemer.
Oplagt ved Laem Chabang, Thailand.
Kæntrede på lavt vand ved Laem Chabang, Thailand, og lagde sig på bagbords side med godt halvdelen af skroget under vand. Skibet var forinden forladt af besætningen.
Ophugning på stedet påbegyndt.
Det meste af skibet over vandlinien er nu fjernet.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignal
3EAO9 (februar, 1989 - 2016)
Flag
| Storbritannien (11. oktober, 1972 - februar, 1989) |
| Bahamas (februar, 1989 - 20??) |
| Sierra Leone (2011 - december, 2012) |
| Togo (december, 2012 - 2016) |
Hjemsteder
London (11. oktober, 1972 - februar, 1989)
Nassau (februar, 1989 - 2011)
Freetown (2011 - december, 2012)
Lomé (december, 2012 - 2016)
Dimensioner
Længde overalt: 196,2 m, Bredde: 22,8 m, Dybgang: 6,0 m
Tonnage
BRT: 17042, DW: 2352
Kapacitet
736 passagerer, 736 køjepladser
Fart
Fart: 20,5 knob
Maskineri
4 stk. Fiat diesel, 13240 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 1. marts 2013. Senest revideret: 30. november 2020.