Sun Princess
© Foto: Geir Vinnes.

Sun Princess

Værft: Cantieri Navali del Tirreno Riuniti S.p.A., Riva Trigoso, Genova, Italien.
Nybygning nr. 290.
IMO nummer: 7211517.

Bestilt: 1970.
Søsat: 11. maj, 1972.
Leveret: 11. oktober, 1972.

Status: Forlist.

Navne

Spirit of London (11. oktober, 1972 - 9. oktober, 1974)
Sun Princess (9. oktober, 1974 - februar, 1989)
Starship Majestic (februar, 1989 - 5. marts, 1995)
Southern Cross (5. marts, 1995 - oktober, 1997)
Flamenco (oktober, 1997 - februar, 2004)
Elysian Flamenco (februar, 2004 - ca. april, 2004)
New Flamenco (ca. april, 2004 - 7. juli, 2008)
Flamenco I (7. juli, 2008 - august, 2011)
Ocean Dream (august, 2011 - 26. februar, 2016)

Ruter

Krydstogter (11. november, 1972 - ca. 2009)
Krydstogter (2012 - ca. 2013)

Rederier

P&O Cruises Ltd., England (11. oktober, 1972 - februar, 1989)
Charter: Princess Cruises, London, England (9. oktober, 1974 - februar, 1989)
Premier Cruises Line, Cape Canaveral, Florida, USA (februar, 1989 - oktober, 1997)
Charter: CTC Cruises, Australien (5. marts, 1995 - 1997)
Festival Cruises, Nassau, Bahamas (oktober, 1997 - februar, 2004)
Cruise Elysia (februar, 2004 - 2008)
Club Cruise Entertainment & Travelling Services Europe N.V., Veenendaal, Holland (2008 - oktober, 2010)
Profit Summit Deluxe Cruise, Freetown, Sierra Leone (august, 2011 - marts, 2014)
Shanghai Eastime Ship Management, Shanghai, Kina (marts, 2014 - 27. februar, 2016)

Hændelser og særlige begivenheder

1971
Spirit of London blev oprindelig bestilt af Kloster i Norge og skulle efter planen have heddet Seaward. Det italienske værft Cantieri Navali del Tirreno e Riuniti S.p.A. blev imidlertid i 1970 overtaget af Italian IRI Group på grund af økonomiske problemer. Værftet forsøgte at annulere kontrakten, men efter protester fra rederiet og den norske regering fortsatte byggeriet. Skibet blev i 1971, mens det endnu var under bygning, solgt til P&O.

juli, 2008
Flamenco I set oplagt og til salg ved Singapore.

oktober, 2010
Solgt på auktion, angiveligt til ophugning i Indien. Dog blev skibet ikke ophugget. Skibet blev senere sat i drift igen og har været arresteret flere gange på grund af økonomiske problemer.

januar, 2014
Oplagt ved Laem Chabang, Thailand.

27. februar, 2016
Kæntrede på lavt vand ved Laem Chabang, Thailand, og lagde sig på bagbords side med godt halvdelen af skroget under vand. Skibet var forinden forladt af besætningen.

2017
Ophugning på stedet påbegyndt.

sommeren 2019
Det meste af skibet over vandlinien er nu fjernet.

Søsterskibe

Venus (ex. Southward)

Supplerende oplysninger

Design

Knud E. Hansen A/S

Kaldesignal

3EAO9 (februar, 1989 - 2016)

Flag

Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (11. oktober, 1972 - februar, 1989)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (februar, 1989 - 20??)
Sierra Leone's flagSierra Leone's flag
Sierra Leone (2011 - december, 2012)
Togo's flagTogo's flag
Togo (december, 2012 - 2016)

Hjemsteder

London (11. oktober, 1972 - februar, 1989)
Nassau (februar, 1989 - 2011)
Freetown (2011 - december, 2012)
Lomé (december, 2012 - 2016)

Dimensioner

Længde overalt: 196,2 m, Bredde: 22,8 m, Dybgang: 6,0 m

Tonnage

BRT: 17042, DW: 2352

Kapacitet

736 passagerer, 736 køjepladser

Fart

Fart: 20,5 knob

Maskineri

4 stk. Fiat diesel, 13240 kW
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)

Billeder af Sun Princess

 Southern Cross
Southern Cross
 Southern Cross
Southern Cross
 Flamenco
Flamenco
 Flamenco
Flamenco
 Ocean Dream
Ocean Dream
 Ocean Dream
Ocean Dream
 Ocean Dream
Ocean Dream
 Ocean Dream
Ocean Dream



Oprettet: 1. marts 2013. Senest revideret: 30. november 2020.
37 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS