Copenhagen

Værft: P+S Werften GmbH, Stralsund, Tyskland.
Nybygning nr. 503.
IMO nummer: 9587867.

Kølstrakt: 28. januar, 2010.
Søsat: 4. april, 2012.
Leveret: 19. december, 2016.

Navn

Copenhagen (12. marts, 2014 - )

Rute

Gedser - Rostock (21. december, 2016 - )

Rederier

Scandferries Chartering Hull No. 503 ApS, København, Danmark (12. marts, 2014 - 23. august, 2017)
Operatør: Scandlines Danmark ApS, København, Danmark (19. december, 2016 - )
Scandlines Catering ApS, København, Danmark (23. august, 2017 - 21. september, 2017)
Scandlines Gedser-Rostock ApS, København, Danmark (21. september, 2017 - )

Hændelser og særlige begivenheder

27. november, 2012
Scandlines meddelte, at kontrakten med det konkursramte P+S Werften GmbH om bygning af Copenhagen og søsterskibet Berlin er opsagt. Grunden er forsinkelser samt værftets manglende evne til at bygge skibene i overensstemmelse med de aftalte specifikationer. Færgerne var for tunge og stak for dybt. Det var meningen at Scandlines skulle have brugt de nye færger til besejling af Gedser - Rostock ruten fra sommer 2012.

12. marts, 2014
Efter forgæves forhandling med STX i Finland om bygning af to nye færger, enedes Scandlines med kuratorerne for det konkursramte P+S Werften i Stralsund om overtagelse af de ufærdige søsterfærger Copenhagen og Berlin. Færgerne gennemgik siden en omfattende ombygning hos Fayard, Lindø.

28. november, 2016 - 2. december, 2016
Prøvesejlads.

1. december, 2016
Var i havn nogle timer i Frederikshavn. Fortsatte derefter prøvesejladsen.

11. december, 2016 - 12. december, 2016
Prøvesejlads.

19. december, 2016
Afsejlede fra Lindø med destination Gedser.

januar, 2017
Indsprøjtningssystemet til maskinerne ombygget hos Fayard, Lindø. Desuden fik Copenhagen monteret scrubbere.

14. august, 2019
Scandlines offentliggjorde i en pressemeddelelse, at der er underskrevet en aftale med Norsepower om at installere en moderne udgave af Flettner rotoren om bord på Copenhagen. Installationen forberedes i november, og selve installationen er planlagt til andet kvartal 2020. Rotoren bliver 30 meter høj med en diameter på 5 meter.

27. oktober, 2019 - 11. november, 2019
Værftsophold i Gdansk, blandt andet for forberedelse til montering af rotorsejl det følgende år.

25. maj, 2020
Ankom til Rostock kl. 17.30 på sidste tur fra Gedser uden rotorsejl. Forhalet til kajplads 25 ved Schüttgutkai kl. 15.50 til 18.00.

25. maj, 2020 - 26. maj, 2020
Copenhagen fik installeret rotorsejl langs kaj i Rostock. Rotorsejlet fra Norsepower er 30 meter højt og har en diameter på 5 meter. Det cylinderformede rotorsejl kendes også under navnet Flettner-rotor. Når cylinderen roterer vil sidevind give skibet et bidrag til fremdriften takket være Magnus-effekten.

26. maj, 2020
Forhalet til færgelejet ved Pier I kl. 06.25 til 06.40, første afgang med rotorsejl fra Rostock kl. 9.

Søsterskibe

Berlin

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

OXML (2012 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (2012 - )

Dimensioner

Længde: 158,59 m, Længde overalt: 169,50 m, Bredde: 24,8 m, Dybgang: 5,5 m

Kapacitet

1500 passagerer, 460 personbiler, 1600 lanemeter (2012)
1300 passagerer, 460 personbiler, 2100 lanemeter (2016)

Fart

Servicefart: 22 knob, Topfart: 24,5 knob

Maskineri

4 stk. 9M32CCR MaK diesel, 18000 kW
batterier, 1500 kWh
1 stk. centerpropel
2 stk. wing thruster
2 stk. tværpropel i bov

Billeder af Copenhagen

 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen Berlin
(søsterskibe)
Copenhagen
Berlin
 Berlin Copenhagen
(søsterskibe)
Berlin
Copenhagen
 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen
(skorsten)
Copenhagen
 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen
(om bord)
Copenhagen
 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen
Copenhagen
 Copenhagen Berlin
(søsterskibe)
Copenhagen
Berlin
 Copenhagen
Copenhagen
 Berlin Copenhagen
(søsterskibe)
Berlin
Copenhagen
 Berlin Copenhagen
(søsterskibe)
Berlin
Copenhagen



Oprettet: 28. juli 2011. Senest revideret: 27. maj 2020.
43 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS