Côte des Flandres

Værft: Chantier et Atelier de Saint-Nazaire, Frankrig.
Nybygning nr. 032.
IMO nummer: 9305843.

Bestilt: 2003.
Kølstrakt: 16. december, 2003.
Søsat: 16. oktober, 2004.
Leveret: 21. marts, 2005.

Navne

Seafrance Berlioz (marts, 2005 - 5. juli, 2012)
Berlioz (5. juli, 2012 - 22. februar, 2016)
Côte des Flandres (22. februar, 2016 - )

Ruter

Dover - Calais (4. april, 2005 - 16. november, 2011)
Dover - Calais (20. august, 2012 - 23. juni, 2015)
Dover - Calais (23. februar, 2016 - )

Rederier

Seafrance (Société Nationale des Chemins de fer Français, SNCF), Frankrig (marts, 2005 - 5. juli, 2012)
Bareboat charter: MyFerryLink, Frankrig (11. juni, 2012 - 15. september, 2015)
Euro-Transmanche SAS (EuroTunnel Group SA), Calais, Frankrig (5. juli, 2012 - 23. juni, 2017)
Bareboat charter: DFDS A/S, Danmark (2. februar, 2016 - 23. juni, 2017)
DFDS A/S, Danmark (23. juni, 2017 - 29. juni, 2017)
BNP Paribas, Dieppe, Frankrig (29. juni, 2017 - )
Bareboat charter: DFDS A/S, Danmark (29. juni, 2017 - )

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 29. marts, 2005
Ankom til Calais.

onsdag 30. marts, 2005 - torsdag 31. marts, 2005
I Dover for første gang. Afprøvning af færgelejer.

mandag 16. januar, 2006 - mandag 30. januar, 2006
På værft hos Chantier de Réparation Navale Arno Dunkerque.

onsdag 17. januar, 2007 - tirsdag 6. februar, 2007
På værft hos Chantier de Réparation Navale Arno Dunkerque.

januar, 2008 - fredag 11. januar, 2008
På værft hos Chantier de Réparation Navale Arno Dunkerque.

onsdag 18. marts, 2009 - torsdag 19. marts, 2009
Forsejlet fra Calais til Newcastle.

torsdag 19. marts, 2009 - torsdag 9. april, 2009
På værft hos A&P Hebburn, Newcastle upon Tyne. Fik blandt andet malet skyggen på broen hvid i stedet for orange.

torsdag 9. april, 2009 - fredag 10. april, 2009
Forsejlet fra Tyne til Dover.

fredag 10. april, 2009
Atter i fart.

torsdag 7. januar, 2010
Forsejlet fra Calais til Brest for eftersyn ved Sobrena værftet.

januar, 2010 - onsdag 20. januar, 2010
Forsejlet fra Brest til Calais.

torsdag 21. januar, 2010
Atter i fart.

søndag 30. januar, 2011 - mandag 31. januar, 2011
Forsejlet fra Calais til Falmouth for værftsophold hos A&P.

torsdag 17. februar, 2011 - lørdag 19. februar, 2011
Forsejlet fra Falmouth til Calais.

lørdag 19. februar, 2011
Atter i fart.

søndag 16. oktober, 2011
Taget ud af drift. Det blev meddelt, at Seafrance ville blive likvideret, og at alle selskabets færger ville blive oplagt i Calais.

tirsdag 25. oktober, 2011 - onsdag 26. oktober, 2011
Driften indstillet på grund af verserende sag mellem EU og moderselskabet SNCF vedrørende statstilskud i modstrid med EU-regler.

onsdag 26. oktober, 2011
Atter i drift.

mandag 9. januar, 2012
Seafrance erklæret konkurs.

torsdag 12. juli, 2012
Forsejlet fra Calais til Dunkerque for klargøring til sejlads under MyFerryLink identitet.

fredag 10. august, 2012
Forsejlet fra Dunkerque til Calais.

lørdag 27. oktober, 2012
Påsejlet af Pride of Burgundy i Calais. Fik betydelige skader på bagbords side, herunder beskadiget redningsudstyr. Taget ud af drift. Efterfølgende repareret i Dunkerque.

onsdag 19. februar, 2014 - onsdag 5. marts, 2014
Ud af drift for eftersyn i Dunkerque.

mandag 9. februar, 2015 - lørdag 21. februar, 2015
Ud af drift for eftersyn i Dunkerque.

mandag 22. juni, 2015
Det blev annonceret, at DFDS ville bareboatchartre Rodin og Berlioz med købsoption.

tirsdag 23. juni, 2015 - foråret tirsdag 23. juni, 2015
Al MyFerryLink sejlads aflyst på grund af strejke som protest mod DFDS charteraftalen.

mandag 29. juni, 2015
Handelsretten i Boulogne bestemte, at charteraftalen var lovlig. Al MyFerryLink sejlads aflyst på grund af strejke.

onsdag 1. juli, 2015 - torsdag 2. juli, 2015
MyFerryLink indstillede al sejlads omkring midnat. Berlioz og Rodin blev beslaglagt en periode af besætningsmedlemmer.

tirsdag 1. september, 2015
Der blev indgået en aftale, der blandt andet indebar, at en stor del af de tidligere MyFerryLink besætningsmedlemmer skulle ansættes af DFDS. Hermed blev længere tids uenighed med blandt andet strejler og blokader i Calais afsluttet.

mandag 14. september, 2015
Bugseret til Dunkerque af slæbebådene Triton og Thorax.

torsdag 12. november, 2015
Flyttet til Damen Shipyard.

tirsdag 2. februar, 2016
Bareboat chartert fil DFDS med købsoption.

tirsdag 23. februar, 2016
Prøvesejlads på kanalen. Herefter i fart fra Calais.

mandag 6. februar, 2017 - søndag 12. februar, 2017
Ude af drift for eftersyn hos Damen skibsværftet i Dunkerque.

søndag 4. marts, 2018 - mandag 5. marts, 2018
I Dunkerque for eftersyn.

fredag 17. januar, 2020 - fredag 31. januar, 2020
Ude af drift for eftersyn hos Damen skibsværftet i Dunkerque. Fik blandt andet udskiftet malteserkors skorstensmærket med DFDS.

onsdag 15. februar, 2023 - fredag 17. februar, 2023
Forsejlet fra Dover til Lindø.

torsdag 2. marts, 2023 - lørdag 4. marts, 2023
Forsejlet fra Lindø til Dover. Atter i fart.

torsdag 18. januar, 2024
Forsejlet fra Calais til Dunkerque. I tørdok.

søndag 28. januar, 2024
Forsejlet fra Dunkerque til Calais. Atter i fart.

Søsterskibe

Côte des Dunes (ex. Seafrance Rodin)

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

FMAB (marts, 2005 - )

Flag

Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (marts, 2005 - )

Hjemsted

Calais (marts, 2005 - )

Dimensioner

Længde: 171,36 m, Længde overalt: 186,00 m, Bredde: 27,70 m, Dybgang: 6,75 m, Dybde: 10 m

Tonnage

BT: 33940, NT: 10182, DW: 7178

Kapacitet

1900 passagerer, 714 personbiler, 2000 lanemeter

Fart

Fart: 25 knob

Maskineri

4 stk. (2 x 8L46B + 2 x 12V46B) Wärtsilä diesel, 53160 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
3 stk. tværpropel i bov
1 stk. tværpropel agter

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)

AIS

Hvor er Côte des Flandres nu?

Billeder af Côte des Flandres

Oprettet: 1. januar 2011. Senest revideret: 29. januar 2024.