Fynshav

Bookmark and Share
Værft: Svendborg Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 103.
IMO nummer: 6408072.

Bestilt: 17. april, 1963.
Søsat: 31. januar, 1964.
Leveret: 12. juni, 1964.

Status: Ophugget.

Navne

Fynshav (12. juni, 1964 - 21. marts, 1989)
Agora (21. marts, 1989 - 1992)
Star One (1992 - august, 1992)
Maria A (august, 1992 - 8. april, 2003)

Ruter

Faaborg - Mommark (12. juni, 1964 - 26. marts, 1967)
Bøjden - Fynshav (27. maj, 1967 - 1986)
Helsingør - Helsingborg (27. juni, 1986 - 17. august, 1986)
Bøjden - Fynshav (18. august, 1986 - 27. juni, 1987)
Kolby Kås - Kalundborg (7. september, 1987 - 14. september, 1987)

Rederier

De Danske Statsbaner, København, Danmark (12. juni, 1964 - 21. marts, 1989)
Saronis Cruises Shipping Company, Piræus, Grækenland (21. marts, 1989 - august, 1992)
Falcon A Shipping Ltd., Piræus, Grækenland (august, 1992 - 2003)

Hændelser og særlige begivenheder

1964 - 1967: Det var planen, at færgen fra starten skulle have sejlet på Bøjden - Fynshav. Imidlertid var færgehavnene først klar maj 1967, hvorfor færgen i starten sejlede Faaborg - Mommark.

16. februar, 1975 - 22. juni, 1975: Forlænget ved Århus Flydedok A/S.

7. september, 1987 - 14. september, 1987: Fynshav blev afprøvet på Kolby Kås - Kalundborg. Imidlertid var såvel sø-egenskaber som fart utilfredsstillende, hvorfor færgen blev opgivet til denne rute.

6. august, 1988: Fynshav sejlede fra Kalundborg til København, og dagen efter var den base for de fotografer, der skulle filme flytningen af den store Tuborgflaske fra Hellerup til Rådhuspladsen. Flasken skulle udstilles i forbindelse med dens 100 års jubilæum. Herefter sejlede færgen til Kalundborg, blev oplagt, og kort efter udbudt til salg."

26. marts, 1989: Afsejlede fra Kalundborg mod Grækenland. De nye ejere ønskede efter ombygning at anvende færgen på ruten Piræus - Ægina - Poros - Hydra.

maj, 1992: Efter længere tids ombygning sank Star One ved værftet i Phaliron. Det viste sig, at bundventilerne var blevet åbnet. Rederen blev siden anklaget for forsikringssvindel.

august, 1992: Bjærget.

1997: Påbegyndt ombygning til krydstogtskib.

1999: Ombygningen blev indstillet grundet rederiets økonomiske vanskeligheder.

8. april, 2003: Ankom til Aliaga, Tyrkiet for ophugning.

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

OZLE (12. juni, 1964 - 21. marts, 1989)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (12. juni, 1964 - 21. marts, 1989)
Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (21. marts, 1989 - 8. april, 2003)

Hjemsteder

Faaborg (12. juni, 1964 - 21. marts, 1989)
Piræus (21. marts, 1989 - 8. april, 2003)

Dimensioner

Længde: 53,39 m, Længde overalt: 57,71 m, Bredde: 10,69 m, Dybgang: 3,04 m (12. juni, 1964)
Længde: 62,69 m, Længde overalt: 66,07 m, Bredde: 10,7 m, Dybgang: 3,04 m (22. juni, 1975)

Tonnage

BRT: 499, NRT: 142, DW: 285 (12. juni, 1964)
BRT: 706, NRT: 174, DW: 330 (22. juni, 1975)

Kapacitet

500 passagerer, 35 personbiler (12. juni, 1964)
500 passagerer, 43 personbiler (12. juni, 1975)

Fart

Fart: 13 knob

Maskineri

2 stk. B&W Alpha diesel, 1280 bhk
2 stk. propel

Billeder af Fynshav

 Fynshav
(dæksplan)
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav
 Fynshav
Fynshav



49 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS