Ejdern

Værft: Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg, Sverige.
Nybygning nr. 210.

Leveret: 1880.

Navn

Ejdern (1880 - )

Ruter

Göteborg - Hjulvik - Kalvsund - Grötö - Hönö - Öckerö - Björkö (1880 - 1898)
Linköping - Grensholm sant trafik på Stångån og Kinda kanal (1898 - efteråret 1899)
Stockholm - Mariefred (11. oktober, 1899 - 19. december, 1899)
Södertälje - Mörkö samt fragttrafik på Mälaren (1906 - 19??)
Restaurantskib i Södertälje (1959 - 196?)
Sigtuna - Skokloster - Skarholmen (1970 - 197?)
Skærgårdstrafik fra Södertälje (1976 - )

Rederier

Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg, Sverige (1880 - februar, 1898)
Roxens Nya Ångslupsbolag, Linköping, Sverige (februar, 1898 - 1904)
Partrederi (Carl Gustaf Nilsson, Gustaf Alfred Nilsson, Anders Gustaf Persson), Linköping, Sverige (1904 - 1906)
Södertelje Ångslups AB, Södertäjle, Sverige (1906 - 29. april, 1924)
Södertälje Nya Ångslups AB, Södertäjle, Sverige (29. april, 1924 - 10. januar, 1925)
Partrederi v/ kaptajn Johan Richard Fredmark, Södertäjle, Sverige (10. januar, 1925 - 27. februar, 1958)
Södertälje Stad, Södertäjle, Sverige (27. februar, 1958 - 1964)
Charter: Astrid Szabo, Södertäjle, Sverige (1959 - 196?)
Gert Ekström, Stockholm, Sverige (1964 - 21. august, 1968)
Skrufångfartyget Ejdern AB, Sverige (21. august, 1968 - 1974)
Charter: Rederi AB Mälartrafik, Sverige (1970 - 197?)
Museiföreningen Ångfartyget Ejdern, Sverige (1974 - )

Hændelser og særlige begivenheder

1. oktober, 1963: Efter flere forgæves forsøg for at fortsætte driften af det andrende dampskib, der efterhånden var i temmelig dårlig stand, besluttes det at sænke Ejdern ved Södertälje. Dampmaskinen blev foræret til Östra Sörmlands Museum.

maj, 1964: En dag opdagede Gert Ekström ved en tilfældighed båden. Han hørte, at den skulle sænkes dagen derpå, og om morgenen ringede han til havnefogeden. Ejdern var da allerede under bugsering på vej til at blive sænket. Efter en hurtig forhandling, hvorunder Gert Ekström blandt andet opfandt en bevaringsforening, lykkedes det at overtage båden mod at betale regningen til bugserbåden. En sådan forening blev senere dannet, og det lykkedes at få renoveret båden.

1974: Den oprindelige dampmaskine gives tilbage fra museet, og den monteres atter i Ejdern.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

JDVT (1880 - 1934)
SDVM (1934 - )

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (1880 - )

Hjemsted

Södertälje (1880 - )

Dimensioner

Længde overalt: 22,39 m, Bredde: 4,26 m, Dybgang: 1,7 m

Tonnage

BRT: 46, NRT: 13

Kapacitet

145 passagerer (1880)
90 passagerer (19??)

Maskineri

1 stk. Göteborg dampmaskine, 65 hk (1880 - 1963)
1 stk. EllWe diesel, 36 hk (februar, 1965 - maj, 1966)
1 stk. dampmaskine (maj, 1966 - 1974)
1 stk. Göteborg dampmaskine, 65 hk (oktober, 1974 - )
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Ejdern

 Ejdern
Ejdern
 Ejdern
Ejdern
 Ejdern
Ejdern



Oprettet: 14. april 2011.
95 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS