Værft: Morsø Værft A/S, Nykøbing Mors.
Nybygning nr. 202.
Værft (skroget): Svendborg Skibsværft A/S, Danmark
IMO nummer: 9189378.
Bestilt: 2. januar, 1997.
Kølstrakt: 4. november, 1997.
Søsat: 20. december, 1997.
Leveret: 9. juli, 1998.
Navn
Fenja (9. juli, 1998 - )Rederier
Bestilt af: S.F.D.S. af 1991 A/S, Svendborg/Rudkøbing, Danmark (2. januar, 1997)
Sydfynske A/S, Rudkøbing, Danmark (9. juli, 1998 - 9. april, 2001)
Scandlines Danmark A/S, Danmark (9. april, 2001 - 17. december, 2007)
Scandlines Sydfynske A/S (Fanøtrafikken, Nordic Ferry Services A/S), Danmark (17. december, 2007 - 14. januar, 2011)
Danske Færger A/S, Rønne, Danmark (14. januar, 2011 - 17. december, 2018)
Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark (17. december, 2018 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Se yderligere 48 hændelser for Fenja
Kontraheret af S.F.D.S. af 1991 A/S ved Svendborg Værft for 37,5 mio. kr. med byggenummer 210.
Svendborg Værft gik konkurs.
Kontrakten solgt til Morsø Værft A/S, Nykøbing Mors med byggenummer 202. Morsø lejede så faciliteter i Svendborg til at bygge færgen.
januar, 1998 - lørdag 13. juni, 1998
Færgen færdigbygget på Morsø Værft.
Leveret til Sydfynske A/S, Esbjerg. Pris 30.075.000 kr.
Færgen blev blæst ind mod en mole i Esbjerg havn. Fem passagerer blev kvæstet ved sammenstødet og måtte til behandling på skadestuen i Esbjerg. Alle er udskrevet, den værste kvæstelse er en brækket skulder. Fem biler på færgens vogndæk blev beskadiget (buler og skrammer).
tirsdag 15. december, 2015
På vej fra Fanø til Esbjerg gik Fenja først på dagen på grund, lidt uden for sejlrenden. De 63 passagerer blev sejlet i land af passagerbåden Sønderho. Fenja kom fri igen ved højvande først på eftermiddagen.
Ude af drift fra kl. 12.05 til kl. 17.45 på grund af tekniske problemer. Imens sejlede Menja som eneste færge, hvilket gav anledning til opbygning af flere timers kø. Situationen normaliseredes i løbet af aftenen.
Kl. 10.43, få øjeblikke før Grotte skulle lægge til i færgelejet i Nordby, svigtede den ene løftecylinder på landrampen. Det medførte, at det hjørne af rampen, der er nærmest Esbjerg, faldt ned i havnebassinet. Senere faldt hele den yderste ende af rampen ned i vandet, så den kilede sig fast i træværket. Uheldet medførte, at der ikke kunne overføres køretøjer. Efter ca. 1½ time blev sejlads med passagerer genoptaget af Grotte og Menja, mens Fenja assisterede ved reparationsarbejdet, der var afsluttet dagen efter kl. 17.30.
Kilder
Detaljerede oplysninger
Forskningsgruppen hos
Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen
Se yderligere 48 hændelser for Fenja
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OYIQ (9. juli, 1998 - )
Flag
| Danmark (9. juli, 1998 - ) |
Hjemsted
Esbjerg (9. juli, 1998 - )
Dimensioner
Længde: 47,1 m, Længde overalt: 49,9 m, Bredde: 13,3 m, Dybgang: 2,3 m, Dybde: 3,30 m
Tonnage
BT: 751, NT: 274, DW: 230
Kapacitet
396 passagerer, 35 personbiler
Fart
Fart: 11,5 knob
Maskineri
2 stk. S6A3 Mitsubishi diesel, 1728 kW (1998 - 2002)
2 stk. 3412-E Caterpillar diesel, 1020 hk (2002 - )
2 stk. azimuth propel (1 for, 1 agter)
Oprettet: 5. april 2008. Senest revideret: 11. juli 2023.