Hændelser og særlige begivenheder
31. marts, 2010
Da Norman Arrow skulle flytte fra ét færgeleje til et andet i Portsmouth, ramte skibet et fenderværk med styrbords spids, som blev beskadiget.
2. april, 2010
Ankom til Dunkerque for reparation.
5. april, 2010
Atter i fart.
29. august, 2010
Ved ankomst til Le Havre påsejlede Norman Arrow en duc d'albe. Ingen personer kom til skade, men Norman Arrow fik flere huller under vandlinien i bagbords skrog. Der trængte vand ind i forreste maskinrum. Norman Arrow blev beskadiget så meget, at færgen først kom i drift igen i 2011 sæsonen.
20. september, 2010
Ankom til Brest for reparation.
oktober, 2010
Efter reparation blev Norman Arrow lagt op indtil 2011 sæsonen.
24. marts, 2012
Efter vinteroplæg ankom Norman Arrow fra Rouen til Dunkerque for dokning og klargøring til den kommende charter.
26. april, 2012
Afsejlede fra Dunkerque med destination Århus, nu ommalet med Mols-Liniens farver og med navnet KatExpress 1 på siden.
27. april, 2012
Ankom til Århus for første gang. Straks ved ankomsten blev færgelejet prøvet.
4. maj, 2012
KatExpress 1 foretog en tur til Odden Færgehavn.
3. december, 2012 - 4. december, 2012
Fik foretaget en mindre ombygning agter, så den nye rampe til øverste vogndæk i Odden Færgehavn kunne anvendes.
20. oktober, 2017
Ved formiddagens ankomst til Odden klokken godt 10 påsejlede Express 1 ydermolen, og agterenden svingede ind og ramte kajen. Påsejlingen medførte skader på bagbords stævn og agterende. Over middag blev Express 1 forsejlet til Fayard i Lindø for reparation. Turen til værftet blev foretaget med lav fart, ca. 8-10 knob.
22. oktober, 2017 - 31. oktober, 2017
I dok.
31. oktober, 2017
Express 1 sejlede til Århus.
1. november, 2017
Atter i fart.
13. november, 2017
Om natten i de små timer sejlede Express 1 til Grenå for forberedelse til ombygning.
20. november, 2017
Express 1 sejlede videre til Frederikshavn. Ankom til Orskov Yard klokken godt 7.
19. december, 2017 - 21. december, 2017
I dok.
13. januar, 2018
Afsejlede fra Frederikshavn kl. ca. 10.20, ankom til Århus ca. 14.20. Under værftsopholdet er agtersalonen blevet forlænget helt bagud, og der er installeret flere toiletter.
15. januar, 2018
Atter i fart Århus - Odden
1. maj, 2018
Forsejlet fra Århus til Frederikshavn. Afgang Århus lidt før kl. 2, ankomst Frederikshavn kl. 06:00, gik direkte i dok. Under værftsopholdet blev MOLSLINJEN på skibssiden udskiftet med BORNHOLMSLINJEN.
15. maj, 2018
Dokkede ud kl. ca. 16. Forsejlet til Århus, ankomst Århus kl. 20.45.
16. juni, 2018
Express 1 skulle have været sat i fart denne dag, men måtte flytte tilbage til oplæggerpladsen i Århus. Efter en aflysning blev Max Mols indsat på Express 1s afgange. Om eftermiddagen var Express 1 på prøvesejlads på bugten.
17. juni, 2018
Express 1 atter i fart. For første gang nogen sinde har Molslinjen tre store katamaraner i fart på samme tid, Express 1 dog med teksten BORNHOLMSLINJEN på siderne.
22. juni, 2018
Express 1 forsejlet til Frederikshavn. Afgang Århus kl. ca. 7, ankomst Frederikshavn kl. ca. 11.45. Fik direkte i dok. Færgens ture hele dagen og de to næste dage aflyst. Max Mols fortsat oplagt i Ebeltoft og ikke indsat som afløser.
24. juni, 2018
Ud af dok og retur til Århus. Afgang Frederikshavn kl. ca. 13.20, ankomst Århus kl. ca. 16.30.
25. juni, 2018
Atter i fart.
12. august, 2018
Forsejlet til Ebeltoft for den sidste klargøring inden overførsel til Bornholm.
16. august, 2018
Afsejlede fra Ebeltoft kl. ca. 00:30, ankom Rønne kort før kl. 7. Senere på dagen videre til Ystad og retur til Rønne.
20. august, 2018 - 21. august, 2018
Øvelsessejlads Rønne - Ystad.
29. august, 2018
Foretog en øvelsestur Rønne - Ystad og retur. Var uden for Rønne havn for at modtage Hammershus, da den første gang ankom til Rønne.
21. september, 2018
To returture aflyst på grund af stormen Knud. Povl Anker afløste.
19. februar, 2019 - 25. februar, 2019
Express 1 på værft i Landskrona for vedligehold og dokning. Søsterskibet Express 2 hidkaldt fra Kattegat som afløser.
10. maj, 2019
Express 1 kolliderede kort efter afgang fra Rønne kl. 10.30 med den polske lystfiskerbåd Baltic Condor. Om bord var ni tyske lystfiskere og tre polske besætningsmedlemmer. En af lystfiskerne faldt over bord, men blev reddet op igen. Begge skibe sejlede til Rønne efter kollisionen. Den overbordfaldne var underafkølet, havde brækket et ribben og blev behandlet på sygehuset. To andre kom også en tur på hospitalet med nakkesmerter. Express 1 genoptog sejladsen om aftenen efter Søfartsstyrelsens undersøgelser. Første afgang fra Rønne ca. kl. 20.30.
28. juli, 2019
Express 1 fik maskinproblemer og var på sidste tur tre timer forsinket. Dagen efter blev der sejlet efter en speciel fartplan, hvor Express 1 sejlede med nedsat fart.
29. juli, 2019
Express 1 kunne atter sejle med normal fart.
3. september, 2019
På baggrund af en række passagerklager om at de nuværende hurtigfærger vipper mere end de tidligere, har FORCE Technology for Transport- og Boligministeriet vurderet, hvor meget en T-foil vil kunne bidrage til at reducere søsygeindekset på Express 1 og Max. Vurderingen er udført alene som et litteraturstudie. Studiet konkluderer, at en reduktion af søsygeindekset for Express 1 på 20% kan være opnåelig. Det vurderes endvidere, at en reduktion af søsygeindekset for Max på 25-30% kan være opnåelig.
24. oktober, 2019
MolsLinjen meddelte gennem dagspressen, at rederiet har besluttet, at Express 1 skal have monteret T-foil. Det vil ske under færgens værftsophold marts 2020.
19. februar, 2020
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn, dels for årlig vedligeholdelse, dels for montering af T-foil. Afgang Rønne kl. 01.00, ankomst Frederikshavn kl. 08.15, direkte i dok.
2. marts, 2020
Dokkede ud kl. 00.50. Express 1 stødte mod molehovedet ved Oliepiren. Tilbage i dok med det samme. Færgen fik skader ved styrbords vandjets.
7. marts, 2020
Dokkede ud kl. 22.15, forhalet til Andelskaj.
8. marts, 2020 - 9. marts, 2020
Forsejlet fra Frederikshavn til Rønne. Afgang Frederikshavn 8. marts kl. 20.06, ankomst Rønne kl. 03.40.
9. marts, 2020
Det var planlagt, at Express 1 skulle have været i fart hele dagen, men Express 2 fortsatte som afløser på dagens første to dobbeltture. Express 1 var tilbage i normal fra fra kl 16.30.
21. december, 2020
På grund af Sveriges beslutning om at lukke grænsen til Danmark, blev Express 1 indstillet efter dagens sidste dobbelttur.
4. januar, 2021
Atter i fart.
Supplerende oplysninger
Kaldesignaler
C6XU2 (30. april, 2009 - 6. juni, 2009)
2CFV5 (6. juni, 2009 - 12. april, 2012)
C6XU2 (12. april, 2012 - 30. april, 2012)
OUYM (30. april, 2012 - 21. marts, 2018)
OUYM2 (21. marts, 2018 - )
Flag
| Bahamas (30. april, 2009 - 6. juni, 2009) |
| Storbritannien (6. juni, 2009 - 12. april, 2012) |
| Bahamas (12. april, 2012 - 30. april, 2012) |
| Danmark (30. april, 2012 - ) |
Hjemsteder
Nassau (30. april, 2009 - 6. juni, 2009)
Dover (6. juni, 2009 - 12. januar, 2012)
Nassau (12. januar, 2012 - 30. april, 2012)
Århus (30. april, 2012 - )
Dimensioner
Længde: 95,8 m, Længde overalt: 112,6 m, Bredde: 30,5 m, Dybgang: 3,8 m, Dybde: 5,8 m
Tonnage
BT: 10503, NT: 6364, DW: 1400 (2012)
BT: 10504, NT: 3168, DW: 1400 (2014)
Kapacitet
1172 passagerer, 417 personbiler, 597 lanemeter
1400 passagerer, 417 personbiler, 597 lanemeter (2018)
Fart
Fart: 40 knob
Maskineri
4 stk. 20V 28/33D MAN B&W diesel hovedmaskine, 36000 kW
4 stk. D 2876 LE 301 / HCM 534 C MAN diesel hjælpemaskine, 1440 kW
4 stk. vandjet
2 stk. tværpropel i bov (én i hvert skrog) (2017 - )
Stabilisatorer
T-foil (sænkbar bag centerbov) (2009 - 2012)
2 stk. Trim tabs agter (2009 - )
Skrog
katamaran, aluminium
Billeder af Express 1 (ex. MGC 66)
 Express 1
|
 Express 1
|
 Norman Arrow
|
 Norman Arrow
|
 Norman Arrow
|
 Norman Arrow
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (skorsten) KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Max Mols KatExpress 1
|
 KatExpress 1 Max Mols
|
 Max Mols KatExpress 1
|
 Max Mols KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Kattegat Mie Mols Max Mols KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (skorsten) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (skilt) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (skorsten) KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (interiør) KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (skorsten) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 (vogndæk) KatExpress 1
|
 KatExpress 1 Mie Mols
|
 KatExpress 1 Mie Mols
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Vision of the Seas Express 1
|
 Mie Mols Mai Mols KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (om bord) KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Kattegat KatExpress 2 KatExpress 1
|
 Kattegat KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1 Saga Sapphire
|
 Saga Sapphire KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 Max Mols KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2 KatExpress 1 Max Mols
|
 KatExpress 2 KatExpress 1 Max Mols
|
 KatExpress 1 Max Mols
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1 Royal Princess
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 2 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 2 KatExpress 1
|
 KatExpress 1 KatExpress 2
|
 KatExpress 1
|
 (søsterskibe) KatExpress 1 KatExpress 2
|
 Mie Mols Mai Mols KatExpress 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 3
|
 (søsterskibe) Express 3 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Stena Nautica Express 1
|
 Stena Nautica Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1 Express 3 Express 2
|
 Fjord Cat Express 1 Bohus Color Viking
|
 Fjord Cat Express 1 Bohus
|
 (interiør) Express 1
|
 (interiør) Express 1
|
 (interiør) Express 1
|
 (interiør) Express 1
|
 (interiør) Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 2
|
 Express 1
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 2
|
 Seabourn Quest Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1 Max Mols
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1 Max Mols
|
 Express 1
|
 Max Mols Express 1
|
 Max Mols Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Max Mols Express 1
|
 Express 1 Max Mols
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 (søsterskibe) Express 1 Express 2
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1
|
 Express 1 Issehoved
|
 Express 1
|
 Express 1
|
Oprettet: 15. september 2011. Senest revideret: 6. januar 2021.