Flensburg

Værft: A. Nielsen, Holbæk, Danmark.
Nybygning nr. 115.

Søsat: 4. april, 1941.
Leveret: 24. juli, 1941.

Status: Ukendt, sandsynligvis ophugget.

Navne

MS 1 (24. juli, 1941 - 1951)
Sorte Sara (1951 - april, 1959)
Flensburg (april, 1959 - 1967)
Hecht (1967 - 1970)
Orion I (1970 - 1975)

Ruter

Minestryger (14. april, 1941 - 30. juni, 1956)
København - Bellevue (10. december, 1956 - oktober, 1958)
Flensburg - Kollund (oktober, 1958 - 17. oktober, 1966)
Lystfiskerture fra Heiligenhafen (1967 - 1970)

Rederier

Det danske søværn, Danmark (14. april, 1941 - november, 1956)
Sundfarten, København, Danmark (november, 1956 - april, 1959)
Flensburger Personschiffahrt GmbH & Co., Flensburg, Tyskland (april, 1959 - 17. oktober, 1966)
Willy Freter, Heiligenhafen, Tyskland (17. oktober, 1966 - 197?)
Germania Reederei GmbH, Laboe, Tyskland (1970 - 1975)

Søsterskibe

Marianne F (ex. MS 5)
Klar Kimming I (ex. MS 10)
Sonte (ex. MS 9)

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

OVLB (14. april, 1941 - november, 1956)
DJAZ (19. april, 1959 - 1978)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (4. april, 1941 - april, 1959)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (april, 1959 - 1978)

Dimensioner

Længde: 23,50 m, Længde overalt: 24,38 m, Bredde: 4,60 m, Dybgang: 1,50 m

Tonnage

BRT: 54, NRT: 19

Kapacitet

130 passagerer (1957)

Fart

Fart: 10,5 knob

Maskineri

1 stk. 6-cylindret 6-S-180B6 Møller & Jochumsen diesel, 250 hk (1941)
1 stk. propel

Skrog

træ, eg

Sorte Saras flugt

Ved krigens begyndelse blev det klart, at Danmark havde brug for at øge kapaciteten for strygning af miner, da såvel de allierede som tyskerne med stor flid lagde miner i dansk farvand. Derfor bestilte man i 1940 10 minestrygere, der meget opfindsomt blev navngivet MS 1 - MS 10. MS 1 var den første af disse minestrygere, der alle blev leveret i 1941.

Da den tyske indsats mod det danske forsvar indledtes 29. august 1943, befandt MS 1 sig i Skælskør. Den var egentlig på vej fra Køge til Horsens, men gik i havn i Skælskør på grund af hårdt vejr. Politiet advarede om den tyske indsats, og MS 1 gik til Agersø, hvor minestrygeren blev tjæret over og kamufleret som slæbebåden Sorte Shara. Den følgende nat sejlede Sorte Shara til Hesnæs på Falster, og videre mod Sverige natten efter. Om morgenen 31. august ankom MS 1 / Sorte Shara til Trelleborg. MS 1 hjalp under krigen med transport af flygtninge til Sverige.

Episoden med kamufleringen og flugten til Sverige betød, at øgenavnet blev hængende efter krigen, men først i 1951, da søværnets fartøjer blev omnummereret i forbindelse med Danmarks indlemmelse i NATO, fik MS 1 officielt lov at bære Sorte Sara, nu med kendingsnummeret M 559. De andre minestrygere fik alle ø-navne, dog undtaget MS 4, der var mistet under krigen. Herefter er disse minestrygere kendt som ø-klassen. Den sidste af minestrygerne MS 10 fik navnet Strynø.

Episoden gav i 1961 anledning til indspilning af filmen "Sorte Shara - Alarm i Østersøen" med blandt andet Ebbe Langberg og Ove Sprogø i hovedrollerne. I rollen som MS 1 måtte søsterskibet MS 3, Baagø træde til, da Sorte Sara i mellemtiden var solgt og ombygget til passagerskib.

Sommeren 1956 besluttedes det at sælge to af minestrygerne. Det blev den første og den sidste, nemlig MS 1 Sorte Sara og MS 10 Strynø. De blev begge i november 1956 solgt til Sundfarten, som foråret 1957 lod dem ombygge til passagerbåde ved Kolding Skibsværft. Sommeren 1957 og 1958 sejlede de begge mellem København og Bellevue, men i 1958 blev begge udchartret til og i 1959 købt af et tysk rederi for sejlads mellem Tyskland og Danmark. Sorte Sara med det nye navn Flensburg og Strynø med det nye navn Kollund. På den måde kom Sorte Sara, der under krigen flygtede fra besættelsesmagten, alligevel til at sejle under tysk flag.

Senere kom Sorte Sara til Heiligenhafen for at sejle med lystfiskere, nu med navnet Hecht. Den blev videresolgt, og fik navnet Orion I.

Den 24. februar 1975 blev Orion I i tæt tåge sejlet ned af tankskibet Texaco Ohio ved mundingen af Keilerfjorden. Alle om bord blev reddet. Orion I er herefter antageligt blevet bjærget og ophugget.

Billeder af Flensburg

Oprettet: 17. oktober 2011. Senest revideret: 2. september 2013.