Möltenort

Værft: Friedrich Krupp Germaniawerft AG, Kiel, Tyskland.
Nybygning nr. 562.

Søsat: 11. april, 1936.
Leveret: maj, 1936.

Status: Ophugget.

Navne

Möltenort (maj, 1936 - april, 1963)
Angeln (august, 1963 - 15. maj, 1968)
Hai (15. maj, 1968 - 1974)

Ruter

Rutetrafik på Kielerfjorden (maj, 1936 - 14. maj, 1943)
Rutetrafik på Kielerfjorden (1945 - 1962)
Flensburg - Kollund (april, 1963 - 1968)
Indkøbsture fra Heiligenhafen (15. maj, 1968 - 1972)

Rederier

Hafenrundfahrt AG, Kiel, Tyskland (maj, 1936 - juni, 1938)
Kieler Verkehrs AG (KVAG), Kiel, Tyskland (juni, 1938 - august, 1962)
OGH. Flensburger Personen-Schiffahrt, Flensburg, Tyskland (august, 1962 - 1966)
Flensburger Personschiffahrt GmbH & Co., Flensburg, Tyskland (1966 - 27. marts, 1968)
Willy Freter, Heiligenhafen, Tyskland (28. marts, 1968 - 1972)
Willy Freter jr., Heiligenhafen, Tyskland (1972 - 1974)

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 14. maj, 1943
Ramt og sunket under bombardement af Kiel. Senere hævet og repareret.

onsdag 16. august, 1944
Atter alvorligt beskadiget efter luftangreb.

april, 1963
Ombygget, større salon.

1972 - 1974
Oplagt i Heiligenhafen, senere Loboe.

1974
Ophugget.

Søsterskibe

Stadt Kiel
Heikendorf
Nordertor (ex. Kitzeberg)

Supplerende oplysninger

Flag

Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (maj, 1936 - 1974)

Hjemsteder

Kiel (maj, 1936 - december, 1962)
Flensburg (december, 1962 - 1968)
Heiligenhafen (1968 - 1974)

Dimensioner

Længde overalt: 26,21 m, Bredde: 7,03 m, Dybgang: 2,45 m

Tonnage

BRT: 168, NRT: 94 (1936)
BRT: 194 (1963)

Kapacitet

433 passagerer

Fart

Fart: 11 knob

Maskineri

1 stk. 6-cylindret Krupp diesel, 300 hk
1 stk. propel

Fire søsterskibe samt to halvsøstre

Stadt Kiel, Heikendorf, Möltenort og Kitzeberg samt Holsatia og Friedrichsort var 6 næsten ens skibe.

I 1934 blev de første to af ialt 6 planlagte passagerfartøjer leveret til Hafenrundfahrt AG (senere KVAG). Det var Stadt Kiel og Heikendorf. I 1936 blev endnu to leveret, Möltenort og Kitzeberg. Især disse to var så ens, at det praktisk taget kun var navneskiltet, der gjorde det muligt at kende dem fra hinanden.

Der var tale om en helt ny type skibe, der var indretttet helt anderledes end de primitive skibe, man tidligere havde kendt i området, og de blev hurtigt meget populære. Krigen kom i vejen for bygning de to sidste planlagte skibe, der aldrig blev til noget.

Imidlertid valgte man efter krigen at ombygge to ældre skibe på en måde, så de fremtrådte næsten som de fire sosterskibe. Holsatia, der var bygget som Schleswig i 1907 og Friedrichsort, ligeledes fra 1907, blev begge i 1947 ombygget til det nye KVAG-look. Selvom der var visse forskelle på dimensioner og skrogform, kom de ombyggede skibe til at fremstå som næsten identiske med de fire søsterskibe. Ligheden var så stor, at det på ældre fotografier er næsten umuligt at afgøre, hvilket af de seks skibe der er tale om, medmindre navnetrækket kan læses.

Billeder af Möltenort

Oprettet: 24. oktober 2011.