SR.N6 016

Bookmark and Share
Værft: British Hovercraft Corporation, England.
Nybygning nr. SR.N6 016.

Leveret: november, 1965.

Navn

SR.N6 016 (november, 1965 - )

Ruter

Demonstrationsskib samt afprøvning af ny teknologi (november, 1965 - 1975)
Helsingør - Helsingborg (21. juni, 1967 - 7. august, 1967)
Akranes - Reykjavik (30. august, 1967 - 12. september, 1967)
Lokaltrafik ved Stockholm (ca. 2 måneder) (1974)

Rederier

British Hovercraft Corporation, England (november, 1965 - august, 1976)
Charter: Rederi AB Svea, Sverige (21. juni, 1967 - 7. august, 1967)
Det ægyptiske søværn, Alexandria, Ægypten (august, 1976 - )

Hændelser og særlige begivenheder

november, 1965 - 1975: SR.N6 016 fik ikke noget rigtigt navn, hvorfor byggenummeret blev brugt. SR.N6 016 har sejlet på mange forskellige ruter i kortere tid. Fartøjet blev brugt som demonstrationsmodel for at overbevise kunderne om at de skulle købe. Desunde blev SR.N6 016 ofte anvendt til afprøvning af nye teknologier, som f.eks. skørter og propeller.

25. juni, 1968: SR.N6 016 og SR.N6 025 kolliderede ud for bølgebryderen ved Cowes. På grund af lavvande kunne ingen af førerne se det andet fartøj bag molen. Ingen kom til skade ved kollisionen. 025 fik en mindre skade foran. 016 fik en større skade midskibs, og blev senere repareret ved British Hovercraft Corporation.

1975 - 1976: Ombygget hos British Hovercraft Corporation.

1985: Set oplagt i Alexandria. Videre skæbne ukendt.

Søsterskibe

SR.N6 009, Sea Hawk

Supplerende oplysninger

Flag

Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (november, 1965 - august, 1976)
Ægypten's flagÆgypten's flag
Ægypten (august, 1976 - )

Hjemsted

Alexandria (august, 1976 - )

Dimensioner

Længde: 14,76 m, Bredde: 7,01 m

Kapacitet

38 passagerer

Fart

Servicefart: 35 knob, Topfart: 50 knob

Maskineri

1 stk. Rolls Royce gasturbine, 900 hk
1 stk. 4-bladet propel med indstillelige blade

Skrog

luftpudebåd

Billeder af SR.N6 016

 SR.N6 016 Dan Najaden
SR.N6 016
Dan
Najaden
 SR.N6 016
SR.N6 016
 SR.N6 016
SR.N6 016
 SR.N6 016
SR.N6 016
 SR.N6 016
SR.N6 016
 SR.N6 016
SR.N6 016



Oprettet: 12. januar 2012.
74 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS