Express 2
© Foto: Brian Krause.
Express 2
© Foto: Brian Krause.
Express 2
© Foto: Brian Krause.

Express 2

Værft: Incat Australia Pty Ltd, Hobart, Tasmanien, Australien.
Nybygning nr. 067.
IMO nummer: 9561356.

Kølstrakt: 1. november, 2008.
Leveret: 19. marts, 2013.

Navne

KatExpress 2 (19. marts, 2013 - 18. januar, 2017)
Express 2 (18. januar, 2017 - )

Ruter

Århus - Odden (2. maj, 2013 - 17. juni, 2020)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (19. februar, 2019 - 25. februar, 2019)
Ebeltoft - Odden (også, weekender og ferieperioder) (april, 2019 - 20. oktober, 2019)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (19. februar, 2020 - 9. marts, 2020)
Ebeltoft - Odden (også, weekender og ferieperioder) (20. maj, 2020 - 14. juni, 2020)
Rønne - Ystad (18. juni, 2020 - 18. august, 2020)
Århus - Odden (20. august, 2020 - 7. februar, 2021)
Ebeltoft - Odden (også, weekender) (21. august, 2020 - 18. oktober, 2020)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (8. februar, 2021 - 28. februar, 2021)
Århus - Odden (8. marts, 2021 - )
Rønne - Ystad (afløserfærge) (24. januar, 2022 - 5. februar, 2022)
Rønne - Ystad (afløserfærge) (28. januar, 2023 - 13. februar, 2023)
Ebeltoft - Odden (også, weekender) (ca. april, 2023 - 7. maj, 2023)

Rederier

Adriatic Fast Ferries Ltd., Bahamas (19. marts, 2013 - )
Bareboat charter: Mols-Linien A/S, Danmark (26. april, 2013 - 19. april, 2017)
Bareboat charter: Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark (19. april, 2017 - )

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 22. marts, 2013
Afsejlede fra Hobart med destination Papeete, Tahiti.

tirsdag 9. april, 2013
Ankom til Panama Kanalen og gik til kaj ved Balboa.

onsdag 10. april, 2013
Sejlede gennem Panamakanalen op begyndte færden over Atlanten.

fredag 26. april, 2013
Ankom til Århus lidt i 7 om morgenen. Så snart KatExpress 1 var afsejlet, prøvede KatExpress 2 færgelejet.

torsdag 16. maj, 2013
KatExpress 2 havde problemer med den ene hovedmotor. Det gav forsinkelser, og to afgange måtte aflyses.

torsdag 29. juni, 2017
På grund af problemer med en af hovedmotorerne blev Express 2 taget ud af drift. Max Mols blev dagen efter overflyttet fra Ebeltoft-ruten.

onsdag 16. august, 2017
Stadig ude af drift. Express 2 sejlede til Frederikshavn for dokning.

torsdag 24. august, 2017
Dokkede ud.

tirsdag 29. august, 2017
Sejlede tilbage til Århus.

fredag 15. september, 2017
Prøvesejlads.

søndag 17. september, 2017
Efter godt 2½ måned atter i drift.

søndag 14. januar, 2018 - mandag 15. januar, 2018
Forsejlet fra Århus 14. januar kl. ca. 23.20, ankomst Orskov Yard, Frederikshavn 15. januar kl. ca. 02.30.

tirsdag 30. januar, 2018 - søndag 4. februar, 2018
I dok.

mandag 5. februar, 2018
Retur til Århus. Afgang Frederikshavn ca. 17.00, ankomst Århus 20.30.

tirsdag 6. februar, 2018
Atter i fart.

torsdag 8. februar, 2018
Undervejs fra Århus til Sjællands Odde, afgang Århus kl. 15.30, udbrød der en mindre brand i det ene maskinrum. Det skete, da færgen var mellem Sletterhage og Samsø. Færgen returnerede med reduceret fart til Århus og blev taget ud af drift. Da Max Mols var oplagt langs kaj i Århus og Express 3 var i dok i Frederikshavn, blev Express 1 dermed ene om at passe overfarten, indtil Express 3 kunne indsættes to dage senere.

søndag 29. april, 2018
Prøvesejlads på Århusbugten.

tirsdag 1. maj, 2018
Atter i fart Århus - Odden.

lørdag 17. august, 2019
Dagens anløb af Ebeltoft måtte opgives. Færgen havde ved ankomst sat en trosse for at svinge ind i færgelejet. Da trossen sprang valgte man i stedet at sejle til Århus.

onsdag 5. februar, 2020
Forsejlet fra Århus til Frederikshavn. Afgang Århus kl. 02.05, direkte i dok i Frederikshavn kl. 06.10.

lørdag 8. februar, 2020
Dokkede ud kl. 20.30, forhalet til Oliepiren.

søndag 9. februar, 2020
Forsejlet fra Frederikshavn til Aarhus. Afgang frederikshavn kl. 12.15, ankomst Århus kl. 15.50. Da Express 4 havde fået maskinproblemer, blev Express 2 indsat i stedet. Afgangen der skulle have været 16.15 blev 25 minutter forsinket.

søndag 16. februar, 2020 - mandag 17. februar, 2020
Forsejlet fra Aarhus til Rønne. Afgang Aarhus 16. februar kl. 22.55, ankomst Rønne 17. februar kl. 04.55.

mandag 9. marts, 2020
Det var planlagt, at Express 1 skulle have været i fart hele dagen, men Express 2 måtte fortsætte som afløser på dagens to første dobbeltture mellem Rønne og Ystad. Derefter forsejlet til Århus. Afgang Rønne kl. 14.50, ankomst Århus kl. 20.20.

mandag 16. marts, 2020
Sejladsen på Århus - Odden reduceret til kun at blive betjent med to færger på grund af Covid-19 situationen.

tirsdag 17. marts, 2020
Sejladsen på Århus - Odden yderligere reduceret til kun at blive betjent med én færge.

tirsdag 17. marts, 2020 - søndag 22. marts, 2020
Oplagt i Århus.

mandag 23. marts, 2020
Sejladsen på Århus - Odden yderligere reduceret til kun to daglige dobbeltture. Express 2 i fart igen, de andre færger oplagt.

tirsdag 14. april, 2020
Nu 4 dobbeltture dagligt. Express 3 og Express 4 fortsat oplagt.

onsdag 20. maj, 2020 -
I forbindelse med at Express 3 atter kom i fart, genoptog Express 2 sejladsen til Ebeltoft med nogle få ugentlige ture.

onsdag 10. juni, 2020
Inden dagens ture prøvede Express 2 et af de kommende færgelejer i Århus yderst ved Østhavnen. Færgen var på stedet fra kl. 05.45 til 06.45. Lejeprøven har formodentlig haft primært mediemæssigt formål, eftersom der endnu ikke findes ramper i færgelejet.

torsdag 18. juni, 2020
Express 2 forsejlet til Rønne for at bytte plads med Max, så kapaciteten til Bornholm blev øget. Max ankom fra Rønne kort efter midnat. Express 2 afgik Århus kl. 00.50, ankomst Rønne kl. 07.00. Første afgang fra Rønne kl. 08.30. På denne måde blev færgebyttet foretaget uden aflysninger.

søndag 5. juli, 2020
Kort efter midnat var Express 1 og Express 2 tæt på at kollidere. Express 1 var på vej fra Rønne til Ystad, Express 2 var på vej fra Ystad til Rønne. Da det gik op for besætningerne, at de to søsterskibe var på kollisionskurs, drejede Express 1 skarpt mod bagbord, mens Express 2 drejede skarpt mod styrbord. Under den usædvanlige undvigemanøvre kom de to færger meget tæt på hinanden, ca. 0,1 - 0,2 sømil. Ingen kom til skade ved de pludselige manøvrer.

tirsdag 18. august, 2020 - onsdag 19. august, 2020
Forsejlet fra Rønne til Århus. Afgang Rønne 18. august kl. 22.50, ankomst Århus kl. 04.32. I fart fra Århus kl. 07.45. På denne måde foregik færgebyttet atter uden tab af ture.

mandag 8. februar, 2021
Forsejlet fra Århus til Rønne. Afgang Århus kl. 00.29, ankomst Rønne kl. 08.50. I fart som afløser for Express 1 (på værft i Frederikshavn) fra kl. 16.30.

søndag 28. februar, 2021 - mandag 1. marts, 2021
Forsejlet fra Rønne til Frederikshavn. Afgang Rønne 28. februar kl. 22.56, ankomst Frederikshavn 1. marts kl. 12. Direkte i dok.

lørdag 6. marts, 2021
Dokket ud. Forsejlet fra Frederikshavn til Århus kl. 12.00 - kl. 16.07.

mandag 8. marts, 2021
Atter i fart. Første afgang fra Århus kl. 05.45.

mandag 1. november, 2021
Forsejlet fra Århus til Frederikshavn kl. 01.58 - kl. 07.24. Direkte i dok.

søndag 14. november, 2021
Ud af dok kl. 12.27, forsejlet til Århus, ankomst kl. 16.25, klar til at blive sat i normal drift dagen efter.

søndag 16. januar, 2022
Efter dagens sidste tur, oplagt i Århus.

søndag 23. januar, 2022
Forsejlet fra Århus til Rønne for afløsning under Express 1's værftsbesøg.

lørdag 5. februar, 2022
Sidste afgang fra Ystad kl. 20.30 aflyst på grund af blæsevejr.

lørdag 5. februar, 2022
Forsejlet fra Ystad til Rønne kl. 20.21 - 6. februar kl. 01.53.

mandag 7. februar, 2022
Atter i fart på Kattegat.

mandag 21. februar, 2022
Efter at have udført dagens første dobbelttur måtte Express 2 forblive i Århus til sidst på eftermiddagen. Årsagen var, at Express 4 blokerede det vestlige færgeleje i Odden Færgehavn, fordi rampen ikke kunne løftes. På grund af blæsevejr kunne rampen ikke løftes med kran, ligesom det østlige færgeleje kunne ikke benyttes. Express 2 var atter i fart med afgang fra Århus kl. 16.15. Af dagens i alt 12 planlagte dobbeltture blev 7 aflyst, Max udførte én dobbelttur, mens Express 2 og Express 4 udførte hver to.

mandag 14. november, 2022
Ved ankomst til Odden kl. 17.35 påsejlede Express 2 pieren mellem de to færgelejer. Færgen fik en mindre skade på styrbords skrog. Efter inspektion blev færgen forsejlet tom til Århus kl. 20.25 - kl. 22.27. Taget ud af drift for reparation.

Hændelsen betød, at Express 4, der havde planmæssig ankomst til Odden kl. 18.50, først kunne lægge til kl. 20.40, og Max, der havde planmæssig ankomst kl. 20.20, kunne først lægge til kl. 21.16. Tilsvarende blev afgangene fra Odden forsinket for Express 4 fra kl. 19.15 til kl. 21.08, og for Max fra kl. 20.45 til kl. 21.30.

Sejladsen kunne den følgende dag opretholdes med 3 færger, fordi afløserfærgen Max allerede var i fart på Kattegat, og Express 3 var netop returneret fra værftsbesøg.

onsdag 16. november, 2022
Atter i fart efter reparation. Første afgang fra Århus kl. 07.45.

mandag 9. januar, 2023
Forsejlet fra Århus til Landskrona kl. 08.47 - kl. 15.08. I tørdok.

lørdag 14. januar, 2023
Ud af dok. Forsejlet fra Landskrona til Århus kl. 12.58 - kl. 17.24.

fredag 27. januar, 2023 - lørdag 28. januar, 2023
Forsejlet fra Århus til Rønne kl. 21.02 - kl. 03.19.

lørdag 28. januar, 2023
I fart som afløser for Express 1. Første afgang kl. 06.27. Det var planlagt, at Express 2 først skulle have været indsat et par dage senere i forbindelse med Express 1s planlagte værftsbesøg, men på grund af en defekt kobling blev afløsningen fremskyndet.

søndag 29. januar, 2023
Under indsejling til Rønne på dagens første dobbelttur, fik Express 2 maskinproblemer kl. 09.30 lige uden for havnen. Besætningen valgte at afbryde anløbet, og Express 2 var først i færgelejet kl. 10.50. Planlagt afgang kl. 10.30 blev forsinket til kl. 13.15. Egentlig skulle Povl Anker have taget en suppleringstur på grund af maskinproblemerne, men på grund af at det samtidig blæste en del, blev løsningen at Hammershus afløste på dagens sidste to dobbeltture.

mandag 30. januar, 2023
Express 2 sejlede ikke denne dag. Povl Anker og Hammershus afløste.

tirsdag 31. januar, 2023
Udførte én dobbelttur denne dag, afgang fra Rønne kl. 06.27. Povl Anker afløste.

onsdag 1. februar, 2023
Udførte én dobbelttur denne dag, afgang fra Rønne kl. 16.28. Hammershus afløste.

torsdag 2. februar, 2023
Atter i normal fart.

fredag 3. februar, 2023
Ved afgang fra Rønne kl. 14.28 ramte Express 2 kl. 13.30 molehovedet på den sydlige indermole. Færgen returnerede straks til færgelejet, hvor den lagde til kl. 14.40. Taget ud af drift. Povl Anker og Hammershus afløste.

mandag 6. februar, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Rønne kl. 06.25.

fredag 10. februar, 2023
Gennemførte dagens to første ture. Afløst af Povl Anker på dagens to sidste ture på grund af hårdt vejr.

lørdag 11. februar, 2023
Dagens to første dobbeltture aflyst på grund af hårdt vejr. Hammershus foretog én dobbelttur.

tirsdag 14. februar, 2023
Forsejlet fra Rønne til Århus kl. 00.30 - kl. 07.02.

onsdag 15. februar, 2023
Atter i fart, første afgang fra Århus kl. 05.42.

tirsdag 8. august, 2023
Dobbelttur fra Århus kl. 07.45 aflyst, da Express 4 blokerede Odden færgehavn efter påsejling af mole. Atter i fart, afgang fra Århus kl. 11.15.

tirsdag 31. oktober, 2023
Forsejlet fra Århus til Frederikshavn kl. 00.01 - kl. 06.14. I dok.

lørdag 11. november, 2023
Dokket ud. Forsejlet fra Frederikshavn til Århus kl. 08.23 - kl. 13.34.

mandag 13. november, 2023
Atter i fart, første afgang fra Århus kl. 07.45.

torsdag 21. december, 2023
Ved ankomst til Århus kl. 18.26, var bugserbåden Aros (IMO 9259238) klar til at assistere. Express 2 var på plads i det østligste færgeleje kl. 18.43.
Planlagt dobbelttur fra Århus kl.19.00 aflyst på grund af stormen Pia.

fredag 22. december, 2023
Aflyst hele dagen.

lørdag 23. december, 2023
Atter i fart. Første afgang fra Århus kl. 07.45.

tirsdag 2. januar, 2024
Ved ankomst til Århus kl. 19.50 lykkedes det ikke at lægge til i førsteforsøg. Færgen lå i færgelejet kl. 20.19.
Til søs kl. 21.47 - kl. 23.26.

onsdag 3. januar, 2024
Til søs kl. 05.37 - kl. 06.45. Første afgang fra Århus kl. 06.46.
Sidste ankomst Århus kl. 19.55. Til søs kl. 20.34 - kl. 23.40. Derefter normal drift.

mandag 15. januar, 2024
Oplagt i Århus fra morgenstunden. Afløst af Max.

søndag 21. januar, 2024
Til søs kl. 11.15 - kl. 12.26.

mandag 22. januar, 2024
Atter i fart. Første afgang fra Århus kl. 05.30.

Søsterskibe

Eurochampion Jet (ex. Natchan Rera)
Natchan World
Express 1 (ex. MGC 66)
Express 3

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

C6AN2 (19. marts, 2013 - 29. april, 2013)
OWMN (29. april, 2013 - )

Flag

Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (19. marts, 2013 - 29. april, 2013)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (29. april, 2013 - )

Hjemsteder

Nassau (19. marts, 2013 - 29. april, 2013)
Århus (29. april, 2013 - )

Dimensioner

Længde: 95,84 m, Længde overalt: 112,6 m, Bredde: 30,5 m, Dybgang: 3,93 m, Dybde: 7,94 m

Tonnage

BT: 10500, NT: 3234, DW: 1450 (2013)
BT: 10500, NT: 3100, DW: 3000 (2014)

Kapacitet

1000 passagerer, 417 personbiler, 567 lanemeter

Fart

Servicefart: 37 knob, Topfart: 42,1 knob

Maskineri

4 stk. 20V 28/33D MAN B&W diesel hovedmaskine, 36000 kW
4 stk. D2876 MAN diesel hjælpemaskine
4 stk. vandjet

Skrog

katamaran, aluminium

AIS

Hvor er Express 2 nu?

Billeder af Express 2

Oprettet: 17. maj 2012. Senest revideret: 22. januar 2024.