Helsingborg

Bookmark and Share
Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 93.

Kølstrakt: 22. marts, 1902.
Søsat: 6. august, 1902.
Leveret: 5. november, 1902.

Status: Ophugget.

Navne

Helsingborg (5. november, 1902 - 24. august, 1946)
Glyngøre (24. august, 1946 - 24. maj, 1965)

Ruter

Helsingør - Helsingborg (17. november, 1902 - 1946)
Helsingør - Helsingborg (også, afløserfærge) (1946 - 1961)
Faaborg - Mommark (også, afløserfærge) (1946 - 1963)
Glyngøre - Nykøbing Mors (fast afløserfærge) (1946 - 1964)

Rederier

De Danske Statsbaner, Danmark (5. november, 1902 - 12. juni, 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni, 1948 - 24. marts, 1965)

Hændelser og særlige begivenheder

Vis detaljerede hændelser

190?: Kontraheret ved A/S Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeri.

5. november, 1902: Afleveret til DSB.

24. august, 1946: Omdøbt til Glyngøre, hjemmehørende i Nykøbing Mors. Herefter afløserfærge ved Glyngøre-Nykøbing Mors og Fåborg-Mommark samt Helsingør-Helsingborg overfarterne.

21. juli, 1961: Sidste dag i fart på Helsingør-Helsingborg overfarten.

6. maj, 1963 - 5. juni, 1963: Afløsning for Mommark på Fåborg-Mommark overfarten. Sidste sejlads på denne overfart.

16. maj, 1964: Sidste dag i fart på Glyngøre-Nykøbing Mors overfarten og for DSB.

24. maj, 1965: Registreret som ophugget i skibsregistret.

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NMBV (5. november, 1902 - 1933)
OXVS (1934 - 24. maj, 1965)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (5. november, 1902 - 24. maj, 1965)

Hjemsteder

Helsingør (5. november, 1902 - 24. august, 1946)
Nykøbing Mors (24. august, 1946 - 24. maj, 1965)

Dimensioner

Længde overalt: 54,87 m, Bredde: 13,11 m, Dybgang: 3,14 m

Tonnage

BRT: 530, NRT: 213

Kapacitet

900 passagerer, 1 jernbanespor, 52,01 m spor

Fart

Fart: 10 knob

Maskineri

2 stk. dampmaskine, 630 hk
2 stk. fastbladet propel (1 for, 1 agter)

Billeder af Helsingborg

 Helsingborg
Helsingborg
 Helsingborg
(dæksplan)
Helsingborg
 Helsingborg
Helsingborg
 Helsingborg
Helsingborg
 Helsingborg
Helsingborg
 Helsingborg
Helsingborg
 Glyngøre
Glyngøre
 Glyngøre
Glyngøre
 Glyngøre
Glyngøre
 Glyngøre
Glyngøre
 Glyngøre Helsingør
Glyngøre
Helsingør
 Glyngøre
Glyngøre
 Glyngøre
Glyngøre
 Glyngøre
Glyngøre
 Glyngøre
(ophugning)
Glyngøre
 Glyngøre
(bro)
Glyngøre
 Glyngøre
(vogndæk)
Glyngøre
 Glyngøre
(vogndæk)
Glyngøre
 Glyngøre
(bro)
Glyngøre
 Glyngøre
(om bord)
Glyngøre
 Glyngøre
(skorsten)
Glyngøre
 Glyngøre
(skorsten)
Glyngøre
 Glyngøre
(bro)
Glyngøre
 Glyngøre
(bro)
Glyngøre
 Glyngøre
(bro)
Glyngøre
 Glyngøre
(om bord)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(om bord)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(interiør)
Glyngøre
 Glyngøre
(ophugning)
Glyngøre



Oprettet: 11. januar 2013. Senest revideret: 20. juni 2018.
59 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS