Isfjord

Bookmark and Share
Værft: Aalborg Maskin- og Skibsbyggeri A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 44.

Leveret: 5. juni, 1931.

Navne

Mors (9. juni, 1931 - 3. juli, 1948)
Østjyden (3. juli, 1948 - 23. april, 1949)
Blåmannen (23. april, 1949 - 1964)
Lofotferje V (1964 - 1975)
Isfjord (1975 - 1976)
Stolmasund (1976 - 1982)
Stolmasund I (1982 - 1983)
Klemko (1983 - )

Ruter

Vildsund (1931 - 1939)
Næssund (1939 - ca. 1944)
Fredericia - Strib (1948 - 1949)
Tromsø - Tromsøysund (1949 - 1959)
Risøyhamn - Dragnes (1959 - 1962)
Fredvang - Finnbyen - Lofoten (1965 - 1974)
Arbejds- og transportfartøj (1974 - 1976)
Stolmen - Selbjørn (Stolmasund) (1976 - 1983)
Arbejds- og transportfartøj (1983 - )

Rederier

Generaldirektoratet for Post- og Telegrafvæsenet, København, Danmark (5. juni, 1931 - 1948)
Fredericia-Strib Overfarten af 1942 A/S, Fredericia, Danmark (3. juli, 1948 - 23. april, 1949)
Troms Fergestyre, Tromsø, Norge (23. april, 1949 - 1955)
Tromsø Ferje- og Busselskap, Tromsø, Norge (1955 - 1959)
Vesteraalens Trafikklag AS, Sortland, Norge (1959 - 1963)
A/L Lofoten Trafikklag, Lofoten, Norge (1963 - 1974)
Norwegian Contractors AS, Stavanger, Norge (1974 - 1975)
A. Frantzen, Isfjorden, Norge (1975 - 1976)
Austevoll Ferjeselskap AS, Storebø, Norge (1976 - 1983)
Storebø & Co., Storebø, Norge (1983 - 9. maj, 1990)
Storebø Korrosjon Service AS, Storebø, Norge (9. maj, 1990 - 4. maj, 1994)
Huftargruppa ANS (Frode Møgster), Bekkjarvik, Norge (4. maj, 1994 - 6. april, 2004)
Huftarlaks, Bekkjarvik, Norge (6. april, 2004)
Sjøtroll Havbruk AS, Bekkjarvik, Norge (6. april, 2004 - )

Hændelser og særlige begivenheder

5. juni, 1931: Bilbrev udstedt. Anmeldt 6. juni. registreret 9. juni.

8. juni, 1931: Maal Bevis udstedt, København.

15. juni, 1931: Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

januar, 1943: Bilfærgen Mors sejler nu kun om lørdagen. Resten af ugen sejler motorbåden Else. Senere under krigen har Else helt overtaget trafikken, og Mors lægges op. Mors kommer formentlig aldrig mere i trafik på Næssund, da tilsanding efter ålegræs-pesten i 1932 gør, at Mors ikke længere kan anløbe færgelejerne.

18. maj, 1945: Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

24. april, 1948: Skøde for salg til Fredericia - Strib Overfarten af 1942 A/S. Anmeldt 15, maj, registreret 3. juli.

17. juli, 1948: Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

23. april, 1949: Solgt til Norge. I registerbogen kan læses: Ifg. Anmeldelse, dat Fredericia 23/4 1949, fra selskabet, er dette skib ved skøde, dat. 23/4 1949, afhændet til Tromsø Ferjestyre, Tromsø, Norge. I henhold hertil udslettes skibet af skibsregistret i medfør af skibsregisterkontorets beslutning af 3/5 1949. Certifikatet er afleveret og ugyldiggjort.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NJLG (9. juni, 1931 - 1933)
OXYJ (1933 - 1949)
LNXJ (1949 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (9. juni, 1931 - 1949)
Norge's flagNorge's flag
Norge (1949 - )

Hjemsteder

Vildsund (9. juni, 1931 - 26. april, 1945)
Næssund (26. april, 1945 - 1948)
Fredericia (1948 - 1949)
Bergen (19?? - )

Dimensioner

Længde overalt: 18,20 m, Bredde: 5,34 m, Dybde: 2,45 m (1931)
Længde: 18,55 m, Længde overalt: 19,42 m, Bredde: 5,30 m, Dybde: 2,65 m (1985)
Længde overalt: 21,70 m, Bredde: 7,00 m, Dybde: 2,70 m (1999)

Tonnage

BRT: 54,80, NRT: 20,99 (1931)
BRT: 40,0, NRT: 16,0 (1985)
BT: 69, NT: 27 (1999)

Kapacitet

150 passagerer, 5 personbiler

Fart

Fart: 6,5 knob

Maskineri

1 stk. 2-cylindret 2-takt Houmøller Tændhovedmotor, 72 ihk (1931)

Skrog

stål

Billeder af Isfjord

 Blåmannen
Blåmannen
 Klemko
Klemko



Oprettet: 27. januar 2013. Senest revideret: 5. april 2019.
36 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS