Klemko

Værft: Aalborg Maskin- og Skibsbyggeri A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 44.

Leveret: 5. juni, 1931.

Navne

Mors (9. juni, 1931 - 3. juli, 1948)
Østjyden (3. juli, 1948 - 23. april, 1949)
Blåmannen (23. april, 1949 - 1964)
Lofotferje V (1964 - 1975)
Isfjord (1975 - 1976)
Stolmasund (1976 - 1982)
Stolmasund I (1982 - 1983)
Klemko (1983 - )

Ruter

Vildsund (1931 - 1939)
Næssund (1939 - ca. 1944)
Fredericia - Strib (1948 - 1949)
Tromsø - Tromsøysund (1949 - 1959)
Risøyhamn - Dragnes (1959 - 1962)
Fredvang - Finnbyen - Lofoten (1965 - 1974)
Arbejds- og transportfartøj (1974 - 1976)
Stolmen - Selbjørn (Stolmasund) (1976 - 1983)
Arbejds- og transportfartøj (1983 - )

Rederier

Generaldirektoratet for Post- og Telegrafvæsenet, København, Danmark (5. juni, 1931 - 1948)
Fredericia-Strib Overfarten af 1942 A/S, Fredericia, Danmark (3. juli, 1948 - 23. april, 1949)
Troms Fergestyre, Tromsø, Norge (23. april, 1949 - 1955)
Tromsø Ferje- og Busselskap, Tromsø, Norge (1955 - 1959)
Vesteraalens Trafikklag AS, Sortland, Norge (1959 - 1963)
A/L Lofoten Trafikklag, Lofoten, Norge (1963 - 1974)
Norwegian Contractors AS, Stavanger, Norge (1974 - 1975)
A. Frantzen, Isfjorden, Norge (1975 - 1976)
Austevoll Ferjeselskap AS, Storebø, Norge (1976 - 1983)
Storebø & Co., Storebø, Norge (1983 - 9. maj, 1990)
Storebø Korrosjon Service AS, Storebø, Norge (9. maj, 1990 - 4. maj, 1994)
Huftargruppa ANS (Frode Møgster), Bekkjarvik, Norge (4. maj, 1994 - 6. april, 2004)
Huftarlaks, Bekkjarvik, Norge (6. april, 2004)
Sjøtroll Havbruk AS, Bekkjarvik, Norge (6. april, 2004 - )

Hændelser og særlige begivenheder

5. juni, 1931
Bilbrev udstedt. Anmeldt 6. juni. registreret 9. juni.

8. juni, 1931
Maal Bevis udstedt, København.

15. juni, 1931
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

januar, 1943
Bilfærgen Mors sejler nu kun om lørdagen. Resten af ugen sejler motorbåden Else. Senere under krigen har Else helt overtaget trafikken, og Mors lægges op. Mors kommer formentlig aldrig mere i trafik på Næssund, da tilsanding efter ålegræs-pesten i 1932 gør, at Mors ikke længere kan anløbe færgelejerne.

18. maj, 1945
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

24. april, 1948
Skøde for salg til Fredericia - Strib Overfarten af 1942 A/S. Anmeldt 15, maj, registreret 3. juli.

17. juli, 1948
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

23. april, 1949
Solgt til Norge. I registerbogen kan læses: Ifg. Anmeldelse, dat Fredericia 23/4 1949, fra selskabet, er dette skib ved skøde, dat. 23/4 1949, afhændet til Tromsø Ferjestyre, Tromsø, Norge. I henhold hertil udslettes skibet af skibsregistret i medfør af skibsregisterkontorets beslutning af 3/5 1949. Certifikatet er afleveret og ugyldiggjort.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NJLG (9. juni, 1931 - 1933)
OXYJ (1933 - 1949)
LNXJ (1949 - )

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (9. juni, 1931 - 1949)
Norge's flagNorge's flag
Norge (1949 - )

Hjemsteder

Vildsund (9. juni, 1931 - 26. april, 1945)
Næssund (26. april, 1945 - 1948)
Fredericia (1948 - 1949)
Bergen (19?? - )

Dimensioner

Længde overalt: 18,20 m, Bredde: 5,34 m, Dybde: 2,45 m (1931)
Længde: 18,55 m, Længde overalt: 19,42 m, Bredde: 5,30 m, Dybde: 2,65 m (1985)
Længde overalt: 21,70 m, Bredde: 7,00 m, Dybde: 2,70 m (1999)

Tonnage

BRT: 54,80, NRT: 20,99 (1931)
BRT: 40,0, NRT: 16,0 (1985)
BT: 69, NT: 27 (1999)

Kapacitet

150 passagerer, 5 personbiler

Fart

Fart: 6,5 knob

Maskineri

1 stk. 2-cylindret 2-takt Houmøller Tændhovedmotor, 72 ihk (1931)

Skrog

stål

Billeder af Klemko

 Blåmannen
Blåmannen
 Klemko
Klemko



Oprettet: 27. januar 2013. Senest revideret: 5. april 2019.
248 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS