Norway

Bookmark and Share
Værft: Chantiers de L’Antlantique, St. Nazaire, Frankrig.
Nybygning nr. G19.
IMO nummer: 5119143.

Bestilt: 25. juli, 1956.
Kølstrakt: 7. september, 1957.
Søsat: 11. maj, 1960.
Leveret: 19. november, 1961.

Status: Ophugget.

Navne

France (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
Norway (26. juni, 1979 - 13. februar, 2006)
Blue Lady (13. februar, 2006 - 15. august, 2006)

Ruter

Le Havre - New York (3. februar, 1962 - 9. oktober, 1974)
Krydstogter (juni, 1980 - 25. maj, 2003)

Rederier

Compagnie Générale Transatlantique (CGT, French Line), Frankrig (19. november, 1961 - 25. juni, 1979)
Kloster Cruise Line, Norge (25. juni, 1979 - 1997)
Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA (1997 - april, 2005)
Star Cruises, Nassau, Bahamas (april, 2005 - juni, 2006)

Hændelser og særlige begivenheder

11. maj, 1960: Døbt af Yvonne De Gaulle, hustru til Frankrigs President Charles De Gaulle.

11. januar, 1962: Officielt indviet i Le Havre.

19. januar, 1962 - 27. januar, 1962: Jomfrurejse Le Havre - Tenerife for specielt indbudte gæster. Blandt andet skibets gudmor deltog.

9. oktober, 1974: S/S France blev taget ud af drift og oplagt i Le Havre. S/S France havde krydset Altanten 377 gange og udført 93 krydstogter, heraf 2 verdensomsejlinger.

august, 1979 - april, 1980: Ombygget ved Lloyd Werft Bremerhaven GmbH. Fik blandt andet fjernet to propeller og 6 dampturbiner, så der kun var to propeller, drevet af hver sin dampturbine. Dette gav en betragtelig reduktion i servicefart og brændstofforbrug. Desuden blev skibet total-renoveret, men nye kahytter. Norway fik også to store, ny tenderbåde.

18. august, 1979: Norway bugseres til Bremerhaven for ombygning.

3. september, 1990 - 2. oktober, 1990: Ombygget ved Lloyds Werft i Bremerhaven. Fik tilfæjet to nye dæk til overbygningen, hvilket øgede kapaciteten.

25. maj, 2003: Norway var ankommet til Miami klokken 5 om morgenen. Klokken 6.37 blev skibet ramt af en eksplosion i kedelrummet, hvor overophedet damp strømmede ud i rummet og det tilstødende mandskabskvarter. Otte besætningsmedlemmer omkom, og sytten kom til skade. Der var ingen tilskadekomne passagerer.

23. marts, 2004: NCL bekendtgjorde, at Norway ikke ville blive sat i stand men skulle ophugges.

15. august, 2006: Sat på stranden i Alang. Der var megen debat i medierne om ophugningen, og skibet stod længe på stranden før ophugningen. Årsagen var, at Norway (i lighed med mange tidligere ophuggede skibe) havde store mængder asbest om bord. Til sidst blev der dog givet tilladelse til ophugning.

4. december, 2007: Som delvist symbolsk handling blev spidsen af stævnen skåret af. Spidsen blev senere solgt på auktion. Pris ukendt. Den er nu udstillet i Paris Yacht Marina, Port de Grenelle, Paris.

januar, 2008: Den egentlige ophugning blev påbegyndt. Ved udgangen af året var stort set alt væk.

Supplerende oplysninger

Design

Knud E. Hansen A/S: ombygning

Kaldesignaler

FNNR (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
LITA (26. juni, 1979 - 1. marts, 1987)
C6CM7 (1. marts, 1987 - 15. august, 2006)

Flag

Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
Norge's flagNorge's flag
Norge (26. juni, 1979 - 1. marts, 1987)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (1. marts, 1987 - 15. august, 2006)

Hjemsteder

Le Havre (19. november, 1961 - 26. juni, 1979)
Oslo (26. juni, 1979 - 1. marts, 1987)
Nassau (1. marts, 1987 - 15. august, 2006)

Dimensioner

Længde: 290,66 m, Længde overalt: 315,53 m, Bredde: 33,71 m, Dybgang: 10,49 m, Dybde: 15,80 m

Tonnage

BRT: 57607, DW: 13960 (1961)
BRT: 70202 (1980)
BT: 76049, DW: 45886 (1990)

Kapacitet

2044 passagerer, 2044 køjepladser (1961)
1944 passagerer, 1944 køjepladser (1980)
1565 passagerer, 1565 køjepladser (1990)

Fart

Servicefart: 31 knob, Topfart: 35,3 knob (1962)
Servicefart: 17,8 knob, Topfart: 25 knob (1980)

Maskineri

8 stk. CEM-Parsons dampturbine, 160000 hk (1961 - 1979)
2 stk. CEM-Parsons dampturbine, 54000 hk (1980 - 2006)
4 stk. fastbladet propel (1961 - 1979)
2 stk. fastbladet propel (1980 - 2006)
3 stk. tværpropel i bov (1980 - 2006)
2 stk. tværpropel agter (1980 - 2006)

Billeder af Norway

 France
(luftfoto)
France
 Albatros Norway Bolsøy
Albatros
Norway
Bolsøy
 Norway
(model)
Norway



50 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS