Scandinavian Sun

Bookmark and Share
Værft: Orenstein-Koppel & Lübecker Maschinenbau AG, Lübeck, Tyskland.
Nybygning nr. 658.
IMO nummer: 6815158.

Bestilt: 20. juli, 1967.
Kølstrakt: 26. oktober, 1967.
Søsat: 20. april, 1968.
Leveret: 22. november, 1968.

Status: Ophugget.

Navne

Freeport (22. november, 1968 - december, 1968)
Freeport I (december, 1968 - 16. maj, 1973)
Freeport (16. maj, 1973 - 14. januar, 1974)
Svea Star (14. januar, 1974 - 14. november, 1976)
Caribe (14. november, 1976 - marts, 1981)
Caribe Bremen (marts, 1981 - 16. oktober, 1981)
Scandinavian Sun (16. oktober, 1981 - maj, 1992)
Balanga Queen (maj, 1992 - december, 1994)
Discovery Sun (december, 1994 - 29. februar, 2012)

Ruter

Miami - Freeport (7. december, 1968 - 1973)
Mariehamn - Stockholm (maj, 1973 - 1973)
Helsinki (Helsingfors) - Stockholm (også) (maj, 1973 - 1973)
Helsingborg - Tuborg Havn - Travemünde (6. marts, 1974 - 11. oktober, 1976)
Krydstogter (vintertrafik) (1977 - 1981)
Portland - Yarmouth (sommertrafik) (1977 - 1981)
Krydstogter (20. februar, 1982 - januar, 1991)
Karlskrona - Gdynia (maj, 1992 - 12. februar, 1994)
Karlskrona - Rønne - Gdynia (en gang om ugen) (april, 1993 - 21. juni, 1993)
Karlskrona - Rønne - Gdynia (en gang om ugen) (8. august, 1993 - 12. februar, 1994)
Tallinn - Travemünde (25. maj, 1994 - 1. december, 1994)
Casinokrydstogter (januar, 1995 - 6. september, 2011)

Rederier

Miami Terminal Transport Co. (Freeport Cruise Lines Ltd.), Monrovia, Liberia (22. november, 1968 - april, 1973)
Birka Line AB, Sverige (april, 1973 - 14. januar, 1974)
Partrederi (Stockholms Rederi AB Svea (63%), Rederi AB Amphion (14%), AB Andromeda (5%), AB Aquilla, Andreasson & Lundquist AB, Simpsonship AB, A. Johansson & Co. Handels AB, Emanuel Högberg, G & L Beijer, Jonh Hani, AB Zeus), Helsingborg, Sverige (14. januar, 1974 - 14. november, 1976)
Charter: Trave Line, Helsingborg, Sverige (7. marts, 1974 - 11. oktober, 1976)
Bremer Schiffahrtsgesellschaft ,bH & Cp. KG (Geuther-Gruppe), Bremen, Tyskland (14. november, 1976 - 16. oktober, 1981)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (1977 - foråret 1977)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (foråret 1977 - efteråret 1977)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (efteråret 1977 - foråret 1978)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (foråret 1978 - efteråret 1978)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (efteråret 1978 - foråret 1979)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (foråret 1979 - efteråret 1979)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (efteråret 1979 - foråret 1980)
Charter: Lion Ferry AB, Halmstad, Sverige (foråret 1980 - efteråret 1980)
Charter: Commodore Cruise Line, Panama (efteråret 1980 - marts, 1981)
DFDS Seaways (Bahamas) Ltd., Nassau, Bahamas (16. oktober, 1981 - 1. juli, 1988)
Operatør: Scandinavian World Cruises Ltd., Nassau, Bahamas (2. februar, 1982 - 1985)
Charter: SeaEscape Ltd., Nassau, Bahamas (1. juli, 1985 - 1. juli, 1988)
SeaEscape Ltd., Nassau, Bahamas (1. juli, 1988 - maj, 1992)
Charter: Corona Line Rederi AB, Sverige (maj, 1992 - 12. februar, 1994)
Belle Mead Shipping Ltd. (International Shipping Partners Inc. (Niels Erik Lund)), Nassau, Bahamas (maj, 1992 - december, 1994)
Charter: Hansaway (Tallink), Tallinn, Estland (25. maj, 1994 - 30. november, 1994)
Discovery Sun Partnership Inc., Nassau, Bahamas (december, 1994 - 2000)
Discovery Dawn Ltd. Partnership, Nassau, Bahamas (2000 - december, 2000)
Discovery Sun Partnership Inc., Nassau, Bahamas (december, 2000 - september, 2011)

Hændelser og særlige begivenheder

16. november, 1968: Prøvesejlads.

januar, 1974 - maj, 1974: Ombygget til bilfærge, blandt andet blev der tilføjet bovvisir og -rampe. Færgen var på det tidspunkt Sveriges største færge.

oktober, 1981 - 27. januar, 1982: Vedligeholdt og ombygget ved Howaltswerke Deutsche Werft A.G. i Hamburg.

20. august, 1984: Der udbrød brand om bord på Scandinavian Sun da skibet var ved at lægge til i Miami efter en endags casino-tur med 740 passagerer om bord. Et besætningsmedlem omkom og 31 passagerer, besætningsmedlemmer og brandfolk fik forbrændinger og røgforgiftning. Branden opstod ved et utæt rør med smøreolie til en dielsegenerator. Branden bredte sig til resten af skibet på grund af blokerede branddøre.

juni, 1991: SeaEscape gik konkurs.

12. februar, 1994: Beslaglagt i Landskrona på grund af økonomiske problemer.

12. maj, 1994: Afsejlede fra Landskrona til Tallinn.

21. december, 1994: Balanga Queen blev påsejlet af dampfragtskibet American Veteran i Freeport. Blev efterfølgende repareret.

september, 2011: Solgt til ophugning i Bangladesh.

25. februar, 2012: Ankom til Chittagong, Bangladesh.

29. februar, 2012: Sat på stranden ved Chittagong.

Supplerende oplysninger

Design

Knud E. Hansen A/S

Kaldesignal

C6FP7 (2000 - februar, 2012)

Flag

Liberia's flagLiberia's flag
Liberia (22. november, 1968 - april, 1973)
Finland's flagFinland's flag
Finland (april, 1973 - 14. januar, 1974)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (14. januar, 1974 - november, 1976)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (november, 1976 - marts, 1981)
Panama's flagPanama's flag
Panama (marts, 1981 - 16. oktober, 1981)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (16. oktober, 1981 - maj, 1995)
Panama's flagPanama's flag
Panama (maj, 1995 - 2000)
Bahamas's flagBahamas's flag
Bahamas (2000 - februar, 2012)

Hjemsteder

Monrovia (22. november, 1968 - april, 1973)
Mariehamn (april, 1973 - 14. januar, 1974)
Helsingborg (14. januar, 1974 - november, 1976)
Bremerhaven (november, 1976 - marts, 1981)
Panama (marts, 1981 - 16. oktober, 1981)
Nassau (16. oktober, 1981 - maj, 1995)
Panama (maj, 1995 - 2000)
Nassau (2000 - februar, 2012)

Dimensioner

Længde: 106,13 m, Længde overalt: 134,45 m, Bredde: 21,87 m, Dybgang: 5,52 m, Dybde: 12,60 m

Tonnage

BRT: 9963, NRT: 4759, DW: 2337 (1968)
BRT: 9950, NRT: 4800, DW: 2337 (1976)
BRT: 9903, NRT: 4660, DW: 2005 (1982)
BT: 11979, NT: 4005, DW: 2337 (1994)

Kapacitet

1159 passagerer, 635 køjepladser (1968)
? passagerer, ? køjepladser, 180 personbiler (1974)
1020 passagerer, 200 køjepladser, 170 personbiler (1981)

Fart

Fart: 18,5 knob

Maskineri

2 stk. 16PC2V-400 SEMT-Pielstick, 16000 bhk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

Billeder af Scandinavian Sun

 Svea Star
(luftfoto)
Svea Star
 Svea Star
Svea Star
 Scandinavian Sun
(luftfoto)
Scandinavian Sun
 Scandinavian Sun
Scandinavian Sun
 Scandinavian Sun
Scandinavian Sun
 Scandinavian Sun
Scandinavian Sun



43 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS