Bremen

Værft: Chantier et Atelier de Saint Nazaire (Penhoët), Saint Nazaire, Frankrig.
Nybygning nr. R8.

Søsat: 15. februar, 1938.
Leveret: 20. august, 1939.

Status: Sunket på vej til ophugning

Navne

Pasteur (20. august, 1939 - september, 1957)
Bremen (september, 1957 - 21. januar, 1972)
Regina Magna (21. januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Saudiphil I (6. oktober, 1977 - juni, 1980)
Filipinas Saudi I (juni, 1980 - 9. juni, 1980)

Ruter

Troppetransport for de allierede (1940 - 1945)
Troppetransport (1946 - 1956)
Amerikabåd (9. juli, 1959 - 22. december, 1971)
Krydstogter (også) (1960 - 12. januar, 1972)
Krydstogter (19. maj, 1972 - 17. oktober, 1974)
Bolig for Philippinske gæstearbejdere i Jeddah (slutningen af 1977 - 1980)

Rederier

Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, Frankrig (20. august, 1939 - 1940)
Den britiske regering, England (1940 - oktober, 1945)
Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, Frankrig (oktober, 1945 - september, 1957)
Norddeutscher Lloyd (NDL), Tyskland (september, 1957 - 1. januar, 1970)
Hapag-Lloyd Ag, Tyskland (1. januar, 1970 - januar, 1972)
Chandris Group, Grækenland (januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Philippine Singapore Ports Corporation, Jeddah, Saudi-Arabien (6. oktober, 1977 - juni, 1980)

Hændelser og særlige begivenheder

1939
En brand i foråret 1939 udsatte levering til august, lige før krigens start.

1940 - 1945
Pasteur fungerede som troppetransport for de allierede under og lige efter krigen. Turbinedamperens høje fart betød, at den ofte sejlede alene i stedet for i konvoj.

1946 - 1956
Pasteur kom aldrig i drift som amerikabåd for franskmændene, som det oprindeligt var planlagt. I stedet blev skibet anvendt som troppetransport for det franske militær.

slutningen af 1957 - juni, 1959
Gennemgik omfattende ombygning og modernisering ved Bremer Vulkan i Bremen. Det mest iøjnefaldende resultat af ombygningen var ny skorsten i tidens moderne stil.

januar, 1959 - marts, 1959
Ombygget.

juni, 1980
Solgt til ophugning i Taiwan. Afgik under bugsering mod Kaohsiung, Taiwan.

fredag 6. juni, 1980
Skibet fik 5 graders slagside til bagbord, dagen efter var det 12 grader.

lørdag 7. juni, 1980
Slagsiden tiltog, og slæbebåden valgte at kappe trossen.

mandag 9. juni, 1980
Filipinas Saudi I sank i udkanden af Adenbugten. Blev senere erklæret totalforlist.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

FNDC (20. august, 1939 - 1940)
GNDV (1940 - 1945)

Flag

Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (20. august, 1939 - 1940)
Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (1940 - 1945)
Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (1945 - september, 1957)
Vestyskland's flagVestyskland's flag
Vestyskland (september, 1957 - 21. januar, 1972)
Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (21. januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Saudi-Arabien's flagSaudi-Arabien's flag
Saudi-Arabien (6. oktober, 1977 - juni, 1980)

Hjemsteder

Bordeaux (20. august, 1939 - 1940)
Liverpool (1940 - 1945)
Bremen (september, 1957 - 21. januar, 1972)
Piræus (21. januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Jeddah (6. oktober, 1977 - juni, 1980)

Dimensioner

Længde overalt: 212,40 m, Bredde: 26,80 m

Tonnage

BT: 29253 (1939)
BT: 32336 (1957)
BT: 32360 (1966)
BT: 23801 (1972)

Kapacitet

1122 passagerer, 1122 køjepladser (1939)
751 passagerer, 751 køjepladser (1959)

Fart

Servicefart: 23 knob, Topfart: 26 knob

Maskineri

4 stk. Parsons dampturbine, 53000 hk
4 stk. fastbladet propel

Billeder af Bremen

Oprettet: 20. januar 2014.