Regina Magna

Bookmark and Share
Værft: Chantier et Atelier de Saint Nazaire (Penhoët), Saint Nazaire, Frankrig.
Nybygning nr. R8.

Søsat: 15. februar, 1938.
Leveret: 20. august, 1939.

Status: Sunket på vej til ophugning

Navne

Pasteur (20. august, 1939 - september, 1957)
Bremen (september, 1957 - 21. januar, 1972)
Regina Magna (21. januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Saudiphil I (6. oktober, 1977 - juni, 1980)
Filipinas Saudi I (juni, 1980 - 9. juni, 1980)

Ruter

Troppetransport for de allierede (1940 - 1945)
Troppetransport (1946 - 1956)
Amerikabåd (9. juli, 1959 - 22. december, 1971)
Krydstogter (også) (1960 - 12. januar, 1972)
Krydstogter (19. maj, 1972 - 17. oktober, 1974)
Bolig for Philippinske gæstearbejdere i Jeddah (slutningen af 1977 - 1980)

Rederier

Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, Frankrig (20. august, 1939 - 1940)
Den britiske regering, England (1940 - oktober, 1945)
Compagnie de Navigation Sud-Atlantique, Frankrig (oktober, 1945 - september, 1957)
Norddeutscher Lloyd (NDL), Tyskland (september, 1957 - 1. januar, 1970)
Hapag-Lloyd Ag, Tyskland (1. januar, 1970 - januar, 1972)
Chandris Group, Grækenland (januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Philippine Singapore Ports Corporation, Jeddah, Saudiarabien (6. oktober, 1977 - juni, 1980)

Hændelser og særlige begivenheder

1939: En brand i foråret 1939 udsatte levering til august, lige før krigens start.

1940 - 1945: Pasteur fungerede som troppetransport for de allierede under og lige efter krigen. Turbinedamperens høje fart betød, at den ofte sejlede alene i stedet for i konvoj.

1946 - 1956: Pasteur kom aldrig i drift som amerikabåd for franskmændene, som det oprindeligt var planlagt. I stedet blev skibet anvendt som troppetransport for det franske militær.

slutningen af 1957 - juni, 1959: Gennemgik omfattende ombygning og modernisering ved Bremer Vulkan i Bremen. Det mest iøjnefaldende resultat af ombygningen var ny skorsten i tidens moderne stil.

januar, 1959 - marts, 1959: Ombygget.

juni, 1980: Solgt til ophugning i Taiwan. Afgik under bugsering mod Kaohsiung, Taiwan.

6. juni, 1980: Skibet fik 5 graders slagside til bagbord, dagen efter var det 12 grader.

7. juni, 1980: Slagsiden tiltog, og slæbebåden valgte at kappe trossen.

9. juni, 1980: Filipinas Saudi I sank i udkanden af Adenbugten. Blev senere erklæret totalforlist.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

FNDC (20. august, 1939 - 1940)
GNDV (1940 - 1945)

Flag

Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (20. august, 1939 - 1940)
Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (1940 - 1945)
Frankrig's flagFrankrig's flag
Frankrig (1945 - september, 1957)
Vestyskland's flagVestyskland's flag
Vestyskland (september, 1957 - 21. januar, 1972)
Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (21. januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Saudi-Arabien's flagSaudi-Arabien's flag
Saudi-Arabien (6. oktober, 1977 - juni, 1980)

Hjemsteder

Bordeaux (20. august, 1939 - 1940)
Liverpool (1940 - 1945)
Bremen (september, 1957 - 21. januar, 1972)
Piræus (21. januar, 1972 - 6. oktober, 1977)
Jeddah (6. oktober, 1977 - juni, 1980)

Dimensioner

Længde overalt: 212,40 m, Bredde: 26,80 m

Tonnage

BT: 29253 (1939)
BT: 32336 (1957)
BT: 32360 (1966)
BT: 23801 (1972)

Kapacitet

1122 passagerer, 1122 køjepladser (1939)
751 passagerer, 751 køjepladser (1959)

Fart

Servicefart: 23 knob, Topfart: 26 knob

Maskineri

4 stk. Parsons dampturbine, 53000 hk
4 stk. fastbladet propel

Billeder af Regina Magna

 Pasteur
Pasteur
 Pasteur
Pasteur
 Bremen
Bremen
 Bremen
Bremen
 Bremen
Bremen
 Bremen
Bremen
 Bremen
Bremen



49 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS