Rjukanfos

Værft: Fevig Jernskibsbyggeri, Fevig, Arendal, Norge.
Nybygning nr. 69.

Leveret: oktober, 1909.

Status: Ophugget.

Navne

Rjukanfos (oktober, 1909 - 1946)
Rjukanfoss (1946 - 1969)

Rute

Tinnoset - Mæl (Tinnsjø) (1909 - 1969)

Rederi

Rjukanbanen (Norsk Transportaktieselskap A/S, datterselskab af Norsk Hydro A/S), Norge (oktober, 1909 - 1969)

Hændelser og særlige begivenheder

1945 - 1946
For at kompensere for tabet af Hydro, der under krigen blev sænket i en sabotageaktion, valgte man at forlænge Rjukanfos, der ved samme lejlighed fik forlænget sit navn med endnu et s. Kapaciteten blev øget fra 9 jernbanevogne til 16, og passagerkapaciteten blev øget til 250. Der blev også isat nye dampmaskiner, der havde et lavere kulforbrug end den nyere Ammonia.

1960 - 1961
Ombygget til oliefyring.

1969
Taget ud af drift og ophugget.

Supplerende oplysninger

Flag

Norge's flagNorge's flag
Norge (oktober, 1909 - 1969)

Dimensioner

Længde: 42,2 m, Bredde: 9,8 m (1909)
Længde: 68,7 m, Bredde: 9,8 m, Dybde: 3 m (1946)

Tonnage

BRT: 338 (1909)
BRT: 684,2 (1946)

Kapacitet

120 passagerer, 2 jernbanespor, 66,6 m spor, 9 jernbanevogne (1909)
250 passagerer, 2 jernbanespor, 120 m spor, 16 jernbanevogne (1946)

Fart

Fart: 9 knob (1909)
Fart: 14 knob (1946)

Maskineri

2 stk. dampmaskine, 400 hk (1909 - 1945)
2 stk. dampmaskine, 900 hk (1946 - 1969)

Billeder af Rjukanfos

Oprettet: 4. februar 2014. Senest revideret: 6. februar 2014.