Værft: Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skotland.
Nybygning nr. 720.
IMO nummer: 5372094.
Søsat: 15. januar, 1952.
Leveret: 17. juli, 1952.
Status: Ophugget.
Navne
Planlagt navn: Karatina (1952)Uganda (17. juni, 1952 - 29. april, 1986)
Triton (29. april, 1986 - 1992)
Ruter
London - Østafrika (2. august, 1952 - 1967)
Uddannelsesrejser/krydstogter for skoleelever (27. februar, 1968 - 13. april, 1982)
Hospitalsskib ved Falklandsøerne (19. april, 1982 - 13. juli, 1982)
Troppetransport ved Falklandsøerne (13. juli, 1982 - 9. august, 1982)
Uddannelsesrejser/krydstogter for skoleelever (25. september, 1982 - november, 1982)
Transportfartøj ved Falklandsøerne (14. januar, 1983 - november, 1983)
Rederier
British-India Steam Navigation Company Ltd., London, England (17. juli, 1952 - 5. december, 1972)
P&O Steam Navigation Company, London, England (5. december, 1972 - 29. april, 1986)
Triton Shipping Company, Kingstown, Saint Vincent og Grenadinerne (29. april, 1986 - 1986)
Hændelser og særlige begivenheder
Søsat og døbt af Lady Hall, hustru Sir John Hathorn Hall, til tidligere guvernør af Uganda. Det var oprundeligt meningen, at skibet skulle hedde Karatina, men passagerlineren blev døbt Uganda.
Prøvesejlads og overdragelse British India Steam
Navigation Company Ltd.
onsdag 5. april, 1967 - torsdag 15. februar, 1968
Ombygget til uddannelsesskib ved Howaldtswerke Hamburg AG.
tirsdag 27. februar, 1968
Påbegyndte første uddannelsesrejse fra Southampton. Uddannelsesrejserne var på den tid populære, og bestod af en kombination af uddannelse og krydstogter. På dage til søs var der undervisning, mens der under havnebesøg var ekskursioner for eleverne. Der var hovedsageligt tale om 14-dages togter i Skandinavien eller Middelhavsområdet. Uganda fortsatte i denne trafik, indtil skibet i 1982 blev rekvireret til indsats i Falklandskrigen.
tirsdag 13. april, 1982 - mandag 19. april, 1982
Klargjort til indsættelse som hospitalsskib ved Falklandsøerne.
november, 1982 - januar, 1983
Atter i militær tjeneste, denne gang i en charteraftale. Mindre ombygning i Southampton. Fik blandt andet monteret en helikopterlandingsplads.
Oplagt efter endt charter. Kom aldrig i fart igen.
Afsejlede fra River Fal mod, Taiwan.
Ankom til Kaohsiung, Taiwan for ophugning.
Mens Triton afventede ophugning for anker, blev den af tyfonen Wayne blæst på grund, hvor den kæntrede og herefter lå delvist sunket.
Observeret fortsat liggende kæntret. Ophugget senere.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
GFRQ (17. juli, 1952 - 29. april, 1986)
Flag
| Storbritannien (17. juli, 1952 - 29. april, 1986) |
| Saint Vincent og Grenadinerne (29. april, 1986 - 1986) |
Hjemsteder
London (17. juli, 1952 - 29. april, 1986)
Kingstown (29. april, 1986 - 1986)
Dimensioner
Længde: 157,43 m, Længde overalt: 164,47 m, Bredde: 21,76 m, Dybgang: 7,68 m, Dybde: 10,66 m
Tonnage
BRT: 14430, NRT: 8034, DW: 9630 (1952)
BRT: 16907, NRT: 8827, DW: 5695 (1968)
Kapacitet
300 passagerer, 300 køjepladser (1952)
1226 passagerer, 1226 køjepladser (1986)
Fart
Servicefart: 16 knob, Topfart: 19,52 knob
Maskineri
6 stk. Parsons - Wallsend Slipway & Engineering Co. Ltd. dampturbine, 12300 hk
2 stk. fastbladet propel
Oprettet: 24. februar 2014.