Aarhus

Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
IMO nummer: 5504956.

Bestilt: 12. september, 1911.
Kølstrakt: 17. november, 1911.
Søsat: 30. marts, 1912.
Leveret: 8. juni, 1912.

Status: Ophugget.

Navne

Aarhus (8. juni, 1912 - 18. april, 1944)
Marburg (18. april, 1944 - 14. juni, 1945)
Aarhus (14. juni, 1945 - 7. december, 1948)
Botnia (7. december, 1948 - 21. februar, 1973)

Ruter

København - Århus (10. juni, 1912 - 25. juni, 1939)
København - Frederikshavn - Horten - Christiania (Oslo) (kort tid) (1917)
København - Frederikshavn (26. juni, 1939 - 14. august, 1939)
København - Aalborg / Århus (25. oktober, 1939 - 9. august, 1940)
Hospitalsskib (18. januar, 1945 - maj, 1945)
København - Torshavn (31. juli, 1945 - 7. september, 1945)
Tilbury - Oostende (troppetransport) (21. december, 1945 - februar, 1946)
Tilbury - Hoek van Holland (troppetransport) (februar, 1946 - april, 1946)
Tilbury - Antwerpen (troppetransport) (april, 1946 - 15. august, 1946)
København - Århus / Aalborg (7. marts, 1949 - 16. maj, 1949)
København - Helsinki (sommertrafik) (20. maj, 1949 - 26. september, 1966)
København - Aalborg / Århus (13. april, 1950 - 7. maj, 1950)
København - Torshavn (afløserfærge) (24. november, 1950 - 7. december, 1950)
København - Torshavn (afløserfærge) (30. marts, 1951 - 18. maj, 1951)
København - Torshavn (afløserfærge) (6. november, 1951 - 16. november, 1951)
København - Torshavn (afløserfærge) (21. april, 1952 - 29. april, 1952)
Hotelskib (november, 1966 - 31. august, 1967)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (8. juni, 1912 - 2. november, 1966)
Beslaglagt: Det tyske militær, Tyskland (18. april, 1944 - marts, 1945)
Charter: Den danske stat, København, Danmark (november, 1945 - november, 1947)
Operatør: Den britiske regering, England (november, 1945 - november, 1947)
Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge (2. november, 1966 - 19??)

Hændelser og særlige begivenheder

3. juni, 1912: Prøvesejlads.

februar, 1930: Kahytsområder moderniseret.

april, 1937: Ombygget i Nakskov. Overbygningen blev malet hvid (tidligere var den brun).

14. august, 1939 - 24. oktober, 1939: Oplagt i København og dokket i Frederikshavn.

9. august, 1940 - 18. april, 1944: Oplagt i København.

8. maj, 1944: Afsejlede fra København mod Tyskland. Efterfølgende ombygget til hospitalsskib.

3. juli, 1945 - 8. juli, 1945: Foretog tre ture Helsingør - Nørre Sundby med i alt 1000 tyske flygtninge.

13. september, 1945 - 10. november, 1945: Ombygget til troppetransport ved Aalborg Værft A/S.

14. november, 1945: Afsejlede fra København mod Oostende. Den danske regering havde chartret Aarhus og overlod skibet uden beregning til den britiske regering, så det kunne anvendes til troppetransport.

26. november, 1947: Ankom til Helsingør med henblik på istandsættelse.

9. februar, 1948: DFDS' bestyrelse besluttede at lade Aarhus ophugge.

14. april, 1948: Flyttet til København for oplæg indtil skibet skulle ophugges.

11. juni, 1948: Kjøbenhavn påsejlede en mine og sank. Kjøbenhavn blev svært beskadiget, og efterfølgende ophugget. Aarhus og Kjøbenhavn var "næsten søsterskibe", og det blev besluttet, at Aarhus alligevel ikke skulle ophugges, men i stedet istandsættes og moderniseres.

17. juni, 1948 - 2. marts, 1949: Ombygget hos Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S.

23. september, 1966 - 10. oktober, 1966: Oplagt i København og sat til salg.

10. oktober, 1966: Bundsyn hos Burmeister & Wain i København.

26. oktober, 1966: Afsejlede fra København mod Karmøy, Norge.

2. november, 1966: Overtaget af de nye ejere i Norge. Botnia var det sidste dampskib i DFDS' flåde.

9. september, 1967: Oplagt ved Husøy, Tønsberg.

februar, 1973: Ankom til Bo'ness, Skotland for ophugning hos P&W MacLellan Ltd.

21. februar, 1973: Ophugning påbegyndt.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NSBF (8. juni, 1912 - 1933)
OYBA (1934 - 2. november, 1966)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (8. juni, 1912 - 18. april, 1944)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (18. april, 1944 - 14. juni, 1945)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (14. juni, 1945 - 2. november, 1966)
Norge's flagNorge's flag
Norge (2. november, 1966 - februar, 1973)

Hjemsteder

København (6. juni, 1912 - 23. maj, 1921)
Århus (23. maj, 1921 - 17. juni, 1939)
Frederikshavn (17. juni, 1939 - 7. december, 1948)
København (7. december, 1939 - 2. november, 1966)
Tønsberg (2. november, 1966 - februar, 1973)

Dimensioner

Længde: 82,1 m, Længde overalt: 86,8 m, Bredde: 11,9 m, Dybgang: 4,8 m

Tonnage

BRT: 1627, NRT: 835, DW: 919 (1912)
BRT: 1972, NRT: 1037, DW: 829 (1949)

Kapacitet

528 passagerer, 243 køjepladser (1912)
132 passagerer, 182 køjepladser (1949)

Fart

Fart: 15,5 knob

Maskineri

1 stk. GS120 HS5581 Scotch dampmaskine, 2300 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Aarhus

 Aarhus
Aarhus
 Botnia
Botnia
 Tula Botnia Kronprins Olav Frederikshavn Ydun Riberhus Jens Bang C.F. Tietgen Fredericia Odense Malmö Helsingborg
(luftfoto)
Tula
Botnia
Kronprins Olav
Frederikshavn
Ydun
Riberhus
Jens Bang
C.F. Tietgen
Fredericia
Odense
Malmö
Helsingborg
 Tula Botnia Kronprins Olav Frederikshavn Ydun Riberhus Jens Bang C.F. Tietgen Fredericia Odense
(luftfoto)
Tula
Botnia
Kronprins Olav
Frederikshavn
Ydun
Riberhus
Jens Bang
C.F. Tietgen
Fredericia
Odense
 Jens Bang C.F. Tietgen Fredericia Odense Frederikshavn Ydun Riberhus Tula Botnia
(luftfoto)
Jens Bang
C.F. Tietgen
Fredericia
Odense
Frederikshavn
Ydun
Riberhus
Tula
Botnia



Oprettet: 3. maj 2014.
18 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS