Botnia

Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
IMO nummer: 5504956.

Bestilt: 12. september, 1911.
Kølstrakt: 17. november, 1911.
Søsat: 30. marts, 1912.
Leveret: 8. juni, 1912.

Status: Ophugget.

Navne

Aarhus (8. juni, 1912 - 18. april, 1944)
Marburg (18. april, 1944 - 14. juni, 1945)
Aarhus (14. juni, 1945 - 7. december, 1948)
Botnia (7. december, 1948 - 21. februar, 1973)

Ruter

København - Århus (10. juni, 1912 - 25. juni, 1939)
København - Frederikshavn - Horten - Christiania (Oslo) (kort tid) (1917)
København - Frederikshavn (26. juni, 1939 - 14. august, 1939)
København - Aalborg / Århus (25. oktober, 1939 - 9. august, 1940)
Hospitalsskib (18. januar, 1945 - maj, 1945)
København - Torshavn (31. juli, 1945 - 7. september, 1945)
Tilbury - Oostende (troppetransport) (21. december, 1945 - februar, 1946)
Tilbury - Hoek van Holland (troppetransport) (februar, 1946 - april, 1946)
Tilbury - Antwerpen (troppetransport) (april, 1946 - 15. august, 1946)
København - Århus / Aalborg (7. marts, 1949 - 16. maj, 1949)
København - Helsinki (sommertrafik) (20. maj, 1949 - 26. september, 1966)
København - Aalborg / Århus (13. april, 1950 - 7. maj, 1950)
København - Torshavn (afløserfærge) (24. november, 1950 - 7. december, 1950)
København - Torshavn (afløserfærge) (30. marts, 1951 - 18. maj, 1951)
København - Torshavn (afløserfærge) (6. november, 1951 - 16. november, 1951)
København - Torshavn (afløserfærge) (21. april, 1952 - 29. april, 1952)
Hotelskib (november, 1966 - 31. august, 1967)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (8. juni, 1912 - 2. november, 1966)
Beslaglagt: Det tyske militær, Tyskland (18. april, 1944 - marts, 1945)
Charter: Den danske stat, København, Danmark (november, 1945 - november, 1947)
Operatør: Den britiske regering, England (november, 1945 - november, 1947)
Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge (2. november, 1966 - 19??)

Hændelser og særlige begivenheder

3. juni, 1912
Prøvesejlads.

februar, 1930
Kahytsområder moderniseret.

april, 1937
Ombygget i Nakskov. Overbygningen blev malet hvid (tidligere var den brun).

14. august, 1939 - 24. oktober, 1939
Oplagt i København og dokket i Frederikshavn.

9. august, 1940 - 18. april, 1944
Oplagt i København.

8. maj, 1944
Afsejlede fra København mod Tyskland. Efterfølgende ombygget til hospitalsskib.

3. juli, 1945 - 8. juli, 1945
Foretog tre ture Helsingør - Nørre Sundby med i alt 1000 tyske flygtninge.

13. september, 1945 - 10. november, 1945
Ombygget til troppetransport ved Aalborg Værft A/S.

14. november, 1945
Afsejlede fra København mod Oostende. Den danske regering havde chartret Aarhus og overlod skibet uden beregning til den britiske regering, så det kunne anvendes til troppetransport.

26. november, 1947
Ankom til Helsingør med henblik på istandsættelse.

9. februar, 1948
DFDS' bestyrelse besluttede at lade Aarhus ophugge.

14. april, 1948
Flyttet til København for oplæg indtil skibet skulle ophugges.

11. juni, 1948
Kjøbenhavn påsejlede en mine og sank. Kjøbenhavn blev svært beskadiget, og efterfølgende ophugget. Aarhus og Kjøbenhavn var "næsten søsterskibe", og det blev besluttet, at Aarhus alligevel ikke skulle ophugges, men i stedet istandsættes og moderniseres.

17. juni, 1948 - 2. marts, 1949
Ombygget hos Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S.

23. september, 1966 - 10. oktober, 1966
Oplagt i København og sat til salg.

10. oktober, 1966
Bundsyn hos Burmeister & Wain i København.

26. oktober, 1966
Afsejlede fra København mod Karmøy, Norge.

2. november, 1966
Overtaget af de nye ejere i Norge. Botnia var det sidste dampskib i DFDS' flåde.

9. september, 1967
Oplagt ved Husøy, Tønsberg.

februar, 1973
Ankom til Bo'ness, Skotland for ophugning hos P&W MacLellan Ltd.

21. februar, 1973
Ophugning påbegyndt.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NSBF (8. juni, 1912 - 1933)
OYBA (1934 - 2. november, 1966)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (8. juni, 1912 - 18. april, 1944)
Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (18. april, 1944 - 14. juni, 1945)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (14. juni, 1945 - 2. november, 1966)
Norge's flagNorge's flag
Norge (2. november, 1966 - februar, 1973)

Hjemsteder

København (6. juni, 1912 - 23. maj, 1921)
Århus (23. maj, 1921 - 17. juni, 1939)
Frederikshavn (17. juni, 1939 - 7. december, 1948)
København (7. december, 1939 - 2. november, 1966)
Tønsberg (2. november, 1966 - februar, 1973)

Dimensioner

Længde: 82,1 m, Længde overalt: 86,8 m, Bredde: 11,9 m, Dybgang: 4,8 m

Tonnage

BRT: 1627, NRT: 835, DW: 919 (1912)
BRT: 1972, NRT: 1037, DW: 829 (1949)

Kapacitet

528 passagerer, 243 køjepladser (1912)
132 passagerer, 182 køjepladser (1949)

Fart

Fart: 15,5 knob

Maskineri

1 stk. GS120 HS5581 Scotch dampmaskine, 2300 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Botnia

 Aarhus
Aarhus
 Botnia
Botnia
 Tula Botnia Kronprins Olav Frederikshavn Ydun Riberhus Jens Bang C.F. Tietgen Fredericia Odense Malmö Helsingborg
(luftfoto)
Tula
Botnia
Kronprins Olav
Frederikshavn
Ydun
Riberhus
Jens Bang
C.F. Tietgen
Fredericia
Odense
Malmö
Helsingborg
 Tula Botnia Kronprins Olav Frederikshavn Ydun Riberhus Jens Bang C.F. Tietgen Fredericia Odense
(luftfoto)
Tula
Botnia
Kronprins Olav
Frederikshavn
Ydun
Riberhus
Jens Bang
C.F. Tietgen
Fredericia
Odense
 Jens Bang C.F. Tietgen Fredericia Odense Frederikshavn Ydun Riberhus Tula Botnia
(luftfoto)
Jens Bang
C.F. Tietgen
Fredericia
Odense
Frederikshavn
Ydun
Riberhus
Tula
Botnia



Oprettet: 3. maj 2014.
57 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS