Kjøbenhavn

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 155.

Bestilt: 26. juni, 1915.
Kølstrakt: 30. september, 1916.
Søsat: 20. oktober, 1917.
Leveret: 17. december, 1918.

Status: Ophugget.

Navn

Kjøbenhavn (17. december, 1918 - 19. august, 1948)

Ruter

København - Århus (18. december, 1918 - 28. december, 1918)
København - Århus (28. marts, 1919 - 19. december, 1928)
København - Aalborg (20. december, 1928 - 11. oktober, 1940)
København - Århus (afløserfærge) (17. maj, 1940 - 19. maj, 1940)
København - Aalborg (31. maj, 1941 - 31. august, 1941)
Gedser - Warnemünde (19. januar, 1943 - 8. marts, 1944)
Gedser - Warnemünde (28. marts, 1944 - 18. april, 1944)
Hutelskib i København (5. november, 1945 - 4. december, 1945)
København - Aalborg / Århus (21. december, 1945 - 28. februar, 1946)
København - Oslo (2. marts, 1946 - 18. marts, 1946)
København - Århus (9. april, 1946 - 11. april, 1946)
København - Oslo (16. maj, 1946 - 15. juni, 1946)
København - Stockholm (24. maj, 1946 - 31. maj, 1946)
København - Aalborg (hovedsageligt) (juni, 1946 - 11. juni, 1948)
København - Århus (18. oktober, 1946 - 1. november, 1946)
København - Århus (10. maj, 1947 - 21. maj, 1947)
København - Århus (1. april, 1948 - 24. april, 1948)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (17. december, 1918 - 1948)
Charter: Det tyske militær, Tyskland (marts, 1943 - 18. april, 1944)

Hændelser og særlige begivenheder

mandag 16. december, 1918
Prøvetur.

lørdag 28. december, 1918
På grund af knaphed af materialer var Kjøbenhavn ikke færdiggjort, og blev derfor returneret til værftet for udbedring af mangler.

fredag 28. marts, 1919
Atter afleveret fra værftet.

fredag 3. januar, 1936 - maj, 1936
Ombygget i Nakskov.

søndag 22. oktober, 1939
Fik påmalet neutralitetsmærker.

fredag 11. oktober, 1940
Løb på en mine ud for Gilleleje, og fik mindre skader.

tirsdag 15. oktober, 1940 - fredag 2. maj, 1941
Repareret i Helsingør.

søndag 31. august, 1941 - torsdag 7. maj, 1942
Oplagt i København.

torsdag 7. maj, 1942 - tirsdag 12. maj, 1942
I dok i Helsingør.

tirsdag 12. maj, 1942 - torsdag 3. juni, 1943
Oplagt i København.

fredag 10. marts, 1944 - torsdag 23. marts, 1944
I dok i Helsingør.

onsdag 11. april, 1945
Sank ved Asiatisk Plads i København efter sabotage.

søndag 22. april, 1945
Hævet.

tirsdag 22. maj, 1945 - fredag 12. oktober, 1945
Repareret ved Burmeister & Wain i København.

torsdag 22. maj, 1947 - søndag 22. juni, 1947
Ombygget til oliefyring.

fredag 27. juni, 1947
Undervejs fra Aalborg til København kolliderede Kjøbenhavn med Mette Schou (1906). Mette Schou sank ud for Helsingør.

fredag 27. juni, 1947 - torsdag 17. juli, 1947
Repareret i Helsingør.

fredag 11. juni, 1948
Undervejs fra København til Aalborg løb Kjøbenhavn på en mine nær Aalborg Bugt Fyrskib. Kjøbenhavn sank med det meste af overbygningen under vand. 48 omkom ved forliset.

torsdag 19. august, 1948 - august, 1950
Kjøbenhavn blev ophugget på stedet af Valdemar Nielsen.

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NWGV (17. december, 1918 - 1933)
OYED (1934 - 11. juni, 1948)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (17. december, 1918 - 11. juni, 1948)

Hjemsteder

København (17. december, 1918 - 23. maj, 1921)
Århus (23. maj, 1921 - 20. december, 1928)
Aalborg (20. december, 1928 - 11. juni, 1948)

Dimensioner

Længde: 82,1 m, Længde overalt: 86,5 m, Bredde: 12,2 m, Dybgang: 4,8 m

Tonnage

BRT: 1670, NRT: 920, DW: 908 (1918)
BRT: 1668, NRT: 914, DW: 912 (1937)

Kapacitet

560 passagerer, 260 køjepladser (1918)
746 passagerer, 200 køjepladser (1936)

Fart

Fart: 15 knob

Maskineri

1 stk. GS19 HS5220 Scotch dampmaskine, 2300 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Kjøbenhavn

Oprettet: 3. maj 2014.