Kjøbenhavn

Værft: Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.
Nybygning nr. 155.

Bestilt: 26. juni, 1915.
Kølstrakt: 30. september, 1916.
Søsat: 20. oktober, 1917.
Leveret: 17. december, 1918.

Status: Ophugget.

Navn

Kjøbenhavn (17. december, 1918 - 19. august, 1948)

Ruter

København - Århus (18. december, 1918 - 28. december, 1918)
København - Århus (28. marts, 1919 - 19. december, 1928)
København - Aalborg (20. december, 1928 - 11. oktober, 1940)
København - Århus (afløserfærge) (17. maj, 1940 - 19. maj, 1940)
København - Aalborg (31. maj, 1941 - 31. august, 1941)
Gedser - Warnemünde (19. januar, 1943 - 8. marts, 1944)
Gedser - Warnemünde (28. marts, 1944 - 18. april, 1944)
Hutelskib i København (5. november, 1945 - 4. december, 1945)
København - Aalborg / Århus (21. december, 1945 - 28. februar, 1946)
København - Oslo (2. marts, 1946 - 18. marts, 1946)
København - Århus (9. april, 1946 - 11. april, 1946)
København - Oslo (16. maj, 1946 - 15. juni, 1946)
København - Stockholm (24. maj, 1946 - 31. maj, 1946)
København - Aalborg (hovedsageligt) (juni, 1946 - 11. juni, 1948)
København - Århus (18. oktober, 1946 - 1. november, 1946)
København - Århus (10. maj, 1947 - 21. maj, 1947)
København - Århus (1. april, 1948 - 24. april, 1948)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (17. december, 1918 - 1948)
Charter: Det tyske militær, Tyskland (marts, 1943 - 18. april, 1944)

Hændelser og særlige begivenheder

16. december, 1918
Prøvetur.

28. december, 1918
På grund af knaphed af materialer var Kjøbenhavn ikke færdiggjort, og blev derfor returneret til værftet for udbedring af mangler.

28. marts, 1919
Atter afleveret fra værftet.

3. januar, 1936 - maj, 1936
Ombygget i Nakskov.

22. oktober, 1939
Fik påmalet neutralitetsmærker.

11. oktober, 1940
Løb på en mine ud for Gilleleje, og fik mindre skader.

15. oktober, 1940 - 2. maj, 1941
Repareret i Helsingør.

31. august, 1941 - 7. maj, 1942
Oplagt i København.

7. maj, 1942 - 12. maj, 1942
I dok i Helsingør.

12. maj, 1942 - 3. juni, 1943
Oplagt i København.

10. marts, 1944 - 23. marts, 1944
I dok i Helsingør.

11. april, 1945
Sank ved Asiatisk Plads i København efter sabotage.

22. april, 1945
Hævet.

22. maj, 1945 - 12. oktober, 1945
Repareret ved Burmeister & Wain i København.

22. maj, 1947 - 22. juni, 1947
Ombygget til oliefyring.

27. juni, 1947
Undervejs fra Aalborg til København kolliderede Kjøbenhavn med Mette Schou (1906). Mette Schou sank ud for Helsingør.

27. juni, 1947 - 17. juli, 1947
Repareret i Helsingør.

11. juni, 1948
Undervejs fra København til Aalborg løb Kjøbenhavn på en mine nær Aalborg Bugt Fyrskib. Kjøbenhavn sank med det meste af overbygningen under vand. 48 omkom ved forliset.

19. august, 1948 - august, 1950
Kjøbenhavn blev ophugget på stedet af Valdemar Nielsen.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NWGV (17. december, 1918 - 1933)
OYED (1934 - 11. juni, 1948)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (17. december, 1918 - 11. juni, 1948)

Hjemsteder

København (17. december, 1918 - 23. maj, 1921)
Århus (23. maj, 1921 - 20. december, 1928)
Aalborg (20. december, 1928 - 11. juni, 1948)

Dimensioner

Længde: 82,1 m, Længde overalt: 86,5 m, Bredde: 12,2 m, Dybgang: 4,8 m

Tonnage

BRT: 1670, NRT: 920, DW: 908 (1918)
BRT: 1668, NRT: 914, DW: 912 (1937)

Kapacitet

560 passagerer, 260 køjepladser (1918)
746 passagerer, 200 køjepladser (1936)

Fart

Fart: 15 knob

Maskineri

1 stk. GS19 HS5220 Scotch dampmaskine, 2300 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Kjøbenhavn

 Kjøbenhavn
Kjøbenhavn
 Kjøbenhavn
Kjøbenhavn



Oprettet: 3. maj 2014.
82 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS