Værft: Flensburger Schiffbau Gesellschaft mbH & Co KG, Flensburg, Tyskland.
Søsat: 14. november, 1899.
Leveret: 23. december, 1899.
Status: Ophugget.
Navne
Ærø (23. december, 1899 - 30. april, 1925) Øgenavn: Nye Ærø (23. december, 1899 - 30. april, 1925)
Ærøskjøbing (30. april, 1925 - 21. april, 1932)
Bagenkop (21. april, 1932 - 18. juni, 1934)
Svendborg (18. juni, 1934 - 18. maj, 1955)
Peder Most (18. maj, 1955 - 1961)
Rederier
Dampskibsselskabet Ærø, Ærøskøbing, Danmark (23. december, 1899 - 21. april, 1932)
Dampskibsselskabet Marstal af 1932 A/S, Marstal, Danmark (21. april, 1932 - 18. juni, 1934)
Albert Hansen Petersen, Skibsfører, Svendborg, Danmark (18. juni, 1934 - 31. juli, 1944)
Jonas Pedersen, Skibsfører, Svendborg, Danmark (31. juli, 1945 - 24. april, 1951)
Adolf Ejler Sørensen, Skibsreder, Svendborg, Danmark (24. april, 1951 - 3. juni, 1957)
Elin Anker Heegaard, Svendborg, Danmark (3. juni, 1957 - marts, 1958)
C. Clausen Dampskibsrederi A/S, Haderslev, Danmark (marts, 1958 - november, 1958)
Sønderborg Rederiaktieselskab, Sønderborg, Danmark (27. november, 1958 - 1961)
Hændelser og særlige begivenheder
Som noget lidt usædvanligt havde Dampskibsselskabet Ærø i en årrække to skibe med samme navn (indtil dette skib ændrede navn i 1925). Hurtigt blev skibene dog i folkemunde til Gamle Ærø og Nye Ærø.
torsdag 23. november, 1899
Bilbrev udstedt. Anbeldt til registret 13. januar 1900, registreret 15. januar 1900.
Ankom til Ærøskøbing.
Maal Bevis udstedt, København.
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.
Maal Bevis udstedt, Ærøskøbing.
Skøde for salg til Dampskibsselskabet Marstal af 1932. Anmeldt til registret 19. april, registreret 21. april.
Maal Bevis udstedt, Svendborg.
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.
Skøde for salg til Skibsfører Albert Hansen Petersen. Anmeldt til registret 12. april, registreret 18. juni.
Maal Bevis udstedt, Svendborg.
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.
Skøde for salg til Skipsfører Jonas Petersen, anmeldt 29. juli, registreret 31. juli.
Skøde for salg til skibsreder Adolf Ejler Sørensen, anmaldt samme dag, registreret 24. april.
Ombygget til kreaturtransport.
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.
torsdag 14. oktober, 1954
Maal Bevis udstedt, Svendborg.
Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.
Ophugget af Jernhavnen i Masnedsund. Anmeldt ophugget 24. maj.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NKSM (1899 - 1933)
OYAK (1934 - 1961)
Flag
| Danmark (23. december, 1899 - 1961) |
Hjemsteder
Ærøskøbing (23. december, 1899 - 21. april, 1932)
Marstal (21. april, 1932 - 18. juni, 1934)
Svendborg (18. juni, 1934 - 13. marts, 1958)
Gråsten (13. marts, 1958 - 1961)
Dimensioner
Længde: 25,25 m, Bredde: 5,43 m, Dybde: 2,07 m
Tonnage
BRT: 66, NRT: 20 (1899)
BRT: 85,35, NRT: 38,88 (1914)
BRT: 89,00, NRT: 37,53 (1926)
BRT: 89,00, NRT: 35,98 (1932)
BRT: 88,79, NRT: 40,22 (1934)
BRT: 85,90, NRT: 37,33 (1954)
Kapacitet
200 passagerer
Maskineri
1 stk. Compound dampmaskine, 160 ihk (1899 - 1934)
1 stk. diesel, 80 hk (1934 - 1952)
1 stk. diesel, 113 ihk (1952 - )
1 stk. fastbladet propel
Skrog
stål
Oprettet: 3. maj 2014. Senest revideret: 16. januar 2019.