Peder Most

Bookmark and Share
Værft: Flensburger Schiffbau Gesellschaft mbH & Co KG, Flensburg, Tyskland.

Søsat: 14. november, 1899.
Leveret: 23. december, 1899.

Status: Ophugget.

Navne

Ærø (23. december, 1899 - 30. april, 1925)
Øgenavn: Nye Ærø (23. december, 1899 - 30. april, 1925)
Ærøskjøbing (30. april, 1925 - 21. april, 1932)
Bagenkop (21. april, 1932 - 18. juni, 1934)
Svendborg (18. juni, 1934 - 18. maj, 1955)
Peder Most (18. maj, 1955 - 1961)

Ruter

Ærøskøbing - Svendborg (1899 - 1932)
Bagenkop - Kiel (1932 - 1934)
Fragtskib (1934 - ca. 1961)

Rederier

Dampskibsselskabet Ærø, Ærøskøbing, Danmark (23. december, 1899 - 21. april, 1932)
Dampskibsselskabet Marstal af 1932 A/S, Marstal, Danmark (21. april, 1932 - 18. juni, 1934)
Albert Hansen Petersen, Skibsfører, Svendborg, Danmark (18. juni, 1934 - 31. juli, 1944)
Jonas Pedersen, Skibsfører, Svendborg, Danmark (31. juli, 1945 - 24. april, 1951)
Adolf Ejler Sørensen, Skibsreder, Svendborg, Danmark (24. april, 1951 - 3. juni, 1957)
Elin Anker Heegaard, Svendborg, Danmark (3. juni, 1957 - marts, 1958)
C. Clausen Dampskibsrederi A/S, Haderslev, Danmark (marts, 1958 - november, 1958)
Sønderborg Rederiaktieselskab, Sønderborg, Danmark (27. november, 1958 - 1961)

Hændelser og særlige begivenheder

1899 - 1925: Som noget lidt usædvanligt havde Dampskibsselskabet Ærø i en årrække to skibe med samme navn (indtil dette skib ændrede navn i 1925). Hurtigt blev skibene dog i folkemunde til Gamle Ærø og Nye Ærø.

23. november, 1899: Bilbrev udstedt. Anbeldt til registret 13. januar 1900, registreret 15. januar 1900.

7. januar, 1900: Ankom til Ærøskøbing.

6. januar, 1914: Maal Bevis udstedt, København.

4. maj, 1925: Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

20. juli, 1926: Maal Bevis udstedt, Ærøskøbing.

15. april, 1932: Skøde for salg til Dampskibsselskabet Marstal af 1932. Anmeldt til registret 19. april, registreret 21. april.

19. april, 1932: Maal Bevis udstedt, Svendborg.

29. april, 1932: Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

31. marts, 1934: Skøde for salg til Skibsfører Albert Hansen Petersen. Anmeldt til registret 12. april, registreret 18. juni.

2. juni, 1934: Maal Bevis udstedt, Svendborg.

23. juni, 1934: Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

11. juli, 1944: Skøde for salg til Skipsfører Jonas Petersen, anmeldt 29. juli, registreret 31. juli.

21. april, 1951: Skøde for salg til skibsreder Adolf Ejler Sørensen, anmaldt samme dag, registreret 24. april.

1954: Ombygget til kreaturtransport.

9. marts, 1954: Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

14. oktober, 1954: Maal Bevis udstedt, Svendborg.

27. oktober, 1954: Nationalitets- og Registrerings-Certifikat udstedt.

1961: Ophugget af Jernhavnen i Masnedsund. Anmeldt ophugget 24. maj.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NKSM (1899 - 1933)
OYAK (1934 - 1961)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (23. december, 1899 - 1961)

Hjemsteder

Ærøskøbing (23. december, 1899 - 21. april, 1932)
Marstal (21. april, 1932 - 18. juni, 1934)
Svendborg (18. juni, 1934 - 13. marts, 1958)
Gråsten (13. marts, 1958 - 1961)

Dimensioner

Længde: 25,25 m, Bredde: 5,43 m, Dybde: 2,07 m

Tonnage

BRT: 66, NRT: 20 (1899)
BRT: 85,35, NRT: 38,88 (1914)
BRT: 89,00, NRT: 37,53 (1926)
BRT: 89,00, NRT: 35,98 (1932)
BRT: 88,79, NRT: 40,22 (1934)
BRT: 85,90, NRT: 37,33 (1954)

Kapacitet

200 passagerer

Maskineri

1 stk. Compound dampmaskine, 160 ihk (1899 - 1934)
1 stk. diesel, 80 hk (1934 - 1952)
1 stk. diesel, 113 ihk (1952 - )
1 stk. fastbladet propel

Skrog

stål

Billeder af Peder Most

 Ærø
Ærø
 Gamle Ærø Nye Ærø
Gamle Ærø
Nye Ærø
 Gamle Ærø Nye Ærø
Gamle Ærø
Nye Ærø
 Ærø
Ærø
 Ærø
Ærø
 Ærø Ærø
Ærø
Ærø
 Ærø
Ærø
 Ærø Ærøskjøbing Rise
Ærø
Ærøskjøbing
Rise
 Bagenkop
Bagenkop
 Bagenkop
Bagenkop
 Bagenkop
Bagenkop
 Svendborg
Svendborg



Oprettet: 3. maj 2014. Senest revideret: 16. januar 2019.
68 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS