Værft: Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. Nagasaki Shipyard & Machinery Works, Nagasaki, Japan.
Nybygning nr. 2180.
IMO nummer: 9228186.
Kølstrakt: 4. juni, 2001.
Søsat: 25. maj, 2002.
Leveret: 27. maj, 2004.
Hændelser og særlige begivenheder
Der opstod en omfattende brand under byggearbejdet på værftet. Det tog flere dage at slukke branden, og store dele af overbygningen blev ødelagt. Derfor skiftede Diamond Princess navn med Sapphire Princess, der også var under bygning, således at Diamond Princess (der var søsat som Sapphire Princess) kunne afleveres til tiden.
Da Sapphire Princess lagde til i Vancouver, opdagede man, at en hval sad fast over bulb-stævnen. Hvalen var en godt 20 meter lang finhval, som i Canada tilhører en truet art. Der findes regler der påbyder at standse eller ændre kurs for at undgå kollision med de truede hvaler. Rederiet udtalte, at der ikke var observeret hvaler under indsejlingen, at det var uvist, hvor og hvornår hvalen var ramt. Kaptajnen var uvidende om hvalens tilstedeværelse indtil skibet kom i havn.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
2HFZ6 (2014 - )
Flag
| Bermuda (maj, 2004 - ca. marts, 2014) |
| Storbritannien (ca. marts, 2014 - ) |
Hjemsteder
Hamilton (maj, 2004 - ca. marts, 2014)
London (ca. marts, 2014 - )
Dimensioner
Længde: 246,0 m, Længde overalt: 290,0 m, Bredde: 37,8 m, Dybgang: 8,0 m
Tonnage
BT: 115875, NT: 77745, DW: 14601
Kapacitet
3100 passagerer, 3100 køjepladser
Fart
Servicefart: 21 knob, Topfart: 23 knob
Maskineri
1 stk. LM2500+ GE-Marine gasturbine, 25000 kW
4 stk. (2 x 9L46C + 2 x 8L46C) Wärtsilä diesel, 35700 kW
2 stk. azimuth propel
3 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 14. juli 2014.