Botnia Express

Bookmark and Share
Værft: Aalborg Værft, A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 130.
IMO nummer: 5285411.

Søsat: 28. september, 1959.
Leveret: 24. marts, 1960.

Status: Forlist.

Navne

Prinsessan Christina (24. marts, 1960 - 15. marts, 1967)
Marketingnavn: The Londoner (marts, 1966 - oktober, 1966)
Botnia Express (15. marts, 1967 - august, 1975)
General José Artigas (august, 1975 - maj, 1977)
Santa Maria Dos (maj, 1977 - 3. november, 1987)

Ruter

Göteborg - Frederikshavn (marts, 1960 - april, 1965)
Korsør - Kiel (1. maj, 1965 - september, 1965)
Tilbury - Calais (marts, 1966 - oktober, 1966)
Vaasa - Sundsvall / Örnsköldsvik / Umeå (26. maj, 1967 - oktober, 1967)
Pargas - Kapellskär (21. oktober, 1967 - 19. oktober, 1967)
Göteborg - Frederikshavn (15. januar, 1968 - 15. februar, 1968)
Vaasa - Sundsvall / Örnsköldsvik / Umeå (6. marts, 1968 - august, 1975)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal (7. januar, 1970 - 31. januar, 1970)
Kapellskär - Nådendal (25. november, 1971 - 14. december, 1971)
Montevideo - Buenos Aires (1975 - 1977)
Venezuela - Margarita (maj, 1977 - 3. november, 1987)

Rederier

Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (24. marts, 1960 - 25. oktober, 1966)
Charter: Skandinavisk Linietrafik A/S, Gentofte, Danmark (1. maj, 1965 - september, 1965)
Charter: Stena Line AB, Sverige (marts, 1966 - oktober, 1966)
Oy Vaasa-Umeå Ab, Finland (25. oktober, 1966 - august, 1975)
Charter: Oy Siljavarustamo (AB Siljarederiet), Åbo, Finland (11. oktober, 1967 - 19. oktober, 1967)
Charter: Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (11. oktober, 1968 - 15. februar, 1968)
Charter: Rederi AB Solstad, Mariehamn, Finland (7. januar, 1970 - 31. januar, 1970)
Charter: Rederi AB Solstad, Mariehamn, Finland (25. november, 1971 - 14. december, 1971)
Navegación Atlántida S.A., Montevideo, Uruguay (april, 1975 - maj, 1977)
Consolidada de Ferrys, C.A. (Conferrys), Pampatar, Venezuela (maj, 1977 - 3. november, 1987)

Hændelser og særlige begivenheder

28. november, 1958 - 28. november, 1968: Bornia Express grundstødte ved Holmsund. Færgen kunne senere trækkes fri. Der skete ingen skader på skib eller personer.

juli, 1971: Botnia Express blev havde for mange passagerer med. Kapaciteten var 809 passagerer, men der var 1113 med. Episoden udløste senere en bøde.

3. november, 1987: Santa Maria Dos kæntrede og sank på 75 meters dybde ved Cumana, Venezuela. 5 personer omkom.

Supplerende oplysninger

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (marts, 1960 - oktober, 1966)
Finland's flagFinland's flag
Finland (oktober, 1966 - april, 1975)
Uruguay's flagUruguay's flag
Uruguay (april, 1975 - maj, 1977)
Venezuela's flagVenezuela's flag
Venezuela (maj, 1977 - november, 1987)

Hjemsteder

Göteborg (marts, 1960 - oktober, 1966)
Vaasa (oktober, 1966 - april, 1975)

Dimensioner

Længde overalt: 86,47 m, Bredde: 14,7 m, Dybgang: 4,35 m

Tonnage

BRT: 2240, NRT: 1095, DW: 594

Kapacitet

809 passagerer, 40 køjepladser, 152 personbiler

Fart

Fart: 16,5 knob

Maskineri

2 stk. Nohab-Polar diesel, 2984 kW
2 stk. propel

Billeder af Botnia Express

 Prinsessan Christina
Prinsessan Christina
 Prinsessan Christina
(luftfoto)
Prinsessan Christina



53 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS