Botnia Express

Værft: Aalborg Værft, A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 130.
IMO nummer: 5285411.

Søsat: 28. september, 1959.
Leveret: 24. marts, 1960.

Status: Forlist.

Navne

Prinsessan Christina (24. marts, 1960 - 15. marts, 1967)
Marketingnavn: The Londoner (marts, 1966 - oktober, 1966)
Botnia Express (15. marts, 1967 - august, 1975)
General José Artigas (august, 1975 - maj, 1977)
Santa Maria Dos (maj, 1977 - 3. november, 1987)

Ruter

Göteborg - Frederikshavn (marts, 1960 - april, 1965)
Korsør - Kiel (1. maj, 1965 - september, 1965)
Tilbury - Calais (marts, 1966 - oktober, 1966)
Vaasa - Sundsvall / Örnsköldsvik / Umeå (26. maj, 1967 - oktober, 1967)
Pargas - Kapellskär (21. oktober, 1967 - 19. oktober, 1967)
Göteborg - Frederikshavn (15. januar, 1968 - 15. februar, 1968)
Vaasa - Sundsvall / Örnsköldsvik / Umeå (6. marts, 1968 - august, 1975)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal (7. januar, 1970 - 31. januar, 1970)
Kapellskär - Nådendal (25. november, 1971 - 14. december, 1971)
Montevideo - Buenos Aires (1975 - 1977)
Venezuela - Margarita (maj, 1977 - 3. november, 1987)

Rederier

Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (24. marts, 1960 - 25. oktober, 1966)
Charter: Skandinavisk Linietrafik A/S, Gentofte, Danmark (1. maj, 1965 - september, 1965)
Charter: Stena Line AB, Sverige (marts, 1966 - oktober, 1966)
Oy Vaasa-Umeå Ab, Finland (25. oktober, 1966 - august, 1975)
Charter: Oy Siljavarustamo (AB Siljarederiet), Åbo, Finland (11. oktober, 1967 - 19. oktober, 1967)
Charter: Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (11. oktober, 1968 - 15. februar, 1968)
Charter: Rederi AB Solstad, Mariehamn, Finland (7. januar, 1970 - 31. januar, 1970)
Charter: Rederi AB Solstad, Mariehamn, Finland (25. november, 1971 - 14. december, 1971)
Navegación Atlántida S.A., Montevideo, Uruguay (april, 1975 - maj, 1977)
Consolidada de Ferrys, C.A. (Conferrys), Pampatar, Venezuela (maj, 1977 - 3. november, 1987)

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 28. november, 1958 - torsdag 28. november, 1968
Bornia Express grundstødte ved Holmsund. Færgen kunne senere trækkes fri. Der skete ingen skader på skib eller personer.

juli, 1971
Botnia Express blev havde for mange passagerer med. Kapaciteten var 809 passagerer, men der var 1113 med. Episoden udløste senere en bøde.

tirsdag 3. november, 1987
Santa Maria Dos kæntrede og sank på 75 meters dybde ved Cumana, Venezuela. 5 personer omkom.

Supplerende oplysninger

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (marts, 1960 - oktober, 1966)
Finland's flagFinland's flag
Finland (oktober, 1966 - april, 1975)
Uruguay's flagUruguay's flag
Uruguay (april, 1975 - maj, 1977)
Venezuela's flagVenezuela's flag
Venezuela (maj, 1977 - november, 1987)

Hjemsteder

Göteborg (marts, 1960 - oktober, 1966)
Vaasa (oktober, 1966 - april, 1975)

Dimensioner

Længde overalt: 86,47 m, Bredde: 14,7 m, Dybgang: 4,35 m

Tonnage

BRT: 2240, NRT: 1095, DW: 594

Kapacitet

809 passagerer, 40 køjepladser, 152 personbiler

Fart

Fart: 16,5 knob

Maskineri

2 stk. Nohab-Polar diesel, 2984 kW
2 stk. propel

Billeder af Botnia Express

Oprettet: 14. oktober 2008.