General José Artigas

Værft: Aalborg Værft, A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 130.
IMO nummer: 5285411.

Søsat: 28. september, 1959.
Leveret: 24. marts, 1960.

Status: Forlist.

Navne

Prinsessan Christina (24. marts, 1960 - 15. marts, 1967)
Marketingnavn: The Londoner (marts, 1966 - oktober, 1966)
Botnia Express (15. marts, 1967 - august, 1975)
General José Artigas (august, 1975 - maj, 1977)
Santa Maria Dos (maj, 1977 - 3. november, 1987)

Ruter

Göteborg - Frederikshavn (marts, 1960 - april, 1965)
Korsør - Kiel (1. maj, 1965 - september, 1965)
Tilbury - Calais (marts, 1966 - oktober, 1966)
Vaasa - Sundsvall / Örnsköldsvik / Umeå (26. maj, 1967 - oktober, 1967)
Pargas - Kapellskär (21. oktober, 1967 - 19. oktober, 1967)
Göteborg - Frederikshavn (15. januar, 1968 - 15. februar, 1968)
Vaasa - Sundsvall / Örnsköldsvik / Umeå (6. marts, 1968 - august, 1975)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal (7. januar, 1970 - 31. januar, 1970)
Kapellskär - Nådendal (25. november, 1971 - 14. december, 1971)
Montevideo - Buenos Aires (1975 - 1977)
Venezuela - Margarita (maj, 1977 - 3. november, 1987)

Rederier

Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (24. marts, 1960 - 25. oktober, 1966)
Charter: Skandinavisk Linietrafik A/S, Gentofte, Danmark (1. maj, 1965 - september, 1965)
Charter: Stena Line AB, Sverige (marts, 1966 - oktober, 1966)
Oy Vaasa-Umeå Ab, Finland (25. oktober, 1966 - august, 1975)
Charter: Oy Siljavarustamo (AB Siljarederiet), Åbo, Finland (11. oktober, 1967 - 19. oktober, 1967)
Charter: Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (11. oktober, 1968 - 15. februar, 1968)
Charter: Rederi AB Solstad, Mariehamn, Finland (7. januar, 1970 - 31. januar, 1970)
Charter: Rederi AB Solstad, Mariehamn, Finland (25. november, 1971 - 14. december, 1971)
Navegación Atlántida S.A., Montevideo, Uruguay (april, 1975 - maj, 1977)
Consolidada de Ferrys, C.A. (Conferrys), Pampatar, Venezuela (maj, 1977 - 3. november, 1987)

Hændelser og særlige begivenheder

28. november, 1958 - 28. november, 1968
Bornia Express grundstødte ved Holmsund. Færgen kunne senere trækkes fri. Der skete ingen skader på skib eller personer.

juli, 1971
Botnia Express blev havde for mange passagerer med. Kapaciteten var 809 passagerer, men der var 1113 med. Episoden udløste senere en bøde.

3. november, 1987
Santa Maria Dos kæntrede og sank på 75 meters dybde ved Cumana, Venezuela. 5 personer omkom.

Supplerende oplysninger

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (marts, 1960 - oktober, 1966)
Finland's flagFinland's flag
Finland (oktober, 1966 - april, 1975)
Uruguay's flagUruguay's flag
Uruguay (april, 1975 - maj, 1977)
Venezuela's flagVenezuela's flag
Venezuela (maj, 1977 - november, 1987)

Hjemsteder

Göteborg (marts, 1960 - oktober, 1966)
Vaasa (oktober, 1966 - april, 1975)

Dimensioner

Længde overalt: 86,47 m, Bredde: 14,7 m, Dybgang: 4,35 m

Tonnage

BRT: 2240, NRT: 1095, DW: 594

Kapacitet

809 passagerer, 40 køjepladser, 152 personbiler

Fart

Fart: 16,5 knob

Maskineri

2 stk. Nohab-Polar diesel, 2984 kW
2 stk. propel

Billeder af General José Artigas

 Prinsessan Christina
Prinsessan Christina
 Prinsessan Christina Scania
Prinsessan Christina
Scania
 Prinsessan Christina Scania
Prinsessan Christina
Scania
 Prinsessan Christina
Prinsessan Christina
 Prinsessan Christina
Prinsessan Christina
 Prinsessan Christina
Prinsessan Christina
 Prinsessan Christina
(vogndæk)
Prinsessan Christina
 Prinsessan Christina
(vogndæk)
Prinsessan Christina
 Prinsessan Christina
Prinsessan Christina
 Botnia Express
Botnia Express
 Botnia Express
Botnia Express



Oprettet: 14. oktober 2008.
94 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS