Værft: Aalborg Værft, A/S, Aalborg, Danmark.
Nybygning nr. 130.
IMO nummer: 5285411.
Søsat: 28. september, 1959.
Leveret: 24. marts, 1960.
Status: Forlist.
Navne
Prinsessan Christina (24. marts, 1960 - 15. marts, 1967)
Marketingnavn: The Londoner (marts, 1966 - oktober, 1966)
Botnia Express (15. marts, 1967 - august, 1975)
General José Artigas (august, 1975 - maj, 1977)Santa Maria Dos (maj, 1977 - 3. november, 1987)
Ruter
Göteborg - Frederikshavn (marts, 1960 - april, 1965)
Korsør - Kiel (1. maj, 1965 - september, 1965)
Tilbury - Calais (marts, 1966 - oktober, 1966)
Vaasa - Sundsvall / Örnsköldsvik / Umeå (26. maj, 1967 - oktober, 1967)
Pargas - Kapellskär (21. oktober, 1967 - 19. oktober, 1967)
Göteborg - Frederikshavn (15. januar, 1968 - 15. februar, 1968)
Vaasa - Sundsvall / Örnsköldsvik / Umeå (6. marts, 1968 - august, 1975)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal (7. januar, 1970 - 31. januar, 1970)
Kapellskär - Nådendal (25. november, 1971 - 14. december, 1971)
Montevideo - Buenos Aires (1975 - 1977)
Venezuela - Margarita (maj, 1977 - 3. november, 1987)
Rederier
Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (24. marts, 1960 - 25. oktober, 1966)
Charter: Skandinavisk Linietrafik A/S, Gentofte, Danmark (1. maj, 1965 - september, 1965)
Charter: Stena Line AB, Sverige (marts, 1966 - oktober, 1966)
Oy Vaasa-Umeå Ab, Finland (25. oktober, 1966 - august, 1975)
Charter: Oy Siljavarustamo (AB Siljarederiet), Åbo, Finland (11. oktober, 1967 - 19. oktober, 1967)
Charter: Rederi AB Göteborg - Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen), Göteborg, Sverige (11. oktober, 1968 - 15. februar, 1968)
Charter: Rederi AB Solstad, Mariehamn, Finland (7. januar, 1970 - 31. januar, 1970)
Charter: Rederi AB Solstad, Mariehamn, Finland (25. november, 1971 - 14. december, 1971)
Navegación Atlántida S.A., Montevideo, Uruguay (april, 1975 - maj, 1977)
Consolidada de Ferrys, C.A. (Conferrys), Pampatar, Venezuela (maj, 1977 - 3. november, 1987)
Hændelser og særlige begivenheder
fredag 28. november, 1958 - torsdag 28. november, 1968
Bornia Express grundstødte ved Holmsund. Færgen kunne senere trækkes fri. Der skete ingen skader på skib eller personer.
Botnia Express blev havde for mange passagerer med. Kapaciteten var 809 passagerer, men der var 1113 med. Episoden udløste senere en bøde.
tirsdag 3. november, 1987
Santa Maria Dos kæntrede og sank på 75 meters dybde ved Cumana, Venezuela. 5 personer omkom.
Supplerende oplysninger
Flag
| Sverige (marts, 1960 - oktober, 1966) |
| Finland (oktober, 1966 - april, 1975) |
| Uruguay (april, 1975 - maj, 1977) |
| Venezuela (maj, 1977 - november, 1987) |
Hjemsteder
Göteborg (marts, 1960 - oktober, 1966)
Vaasa (oktober, 1966 - april, 1975)
Dimensioner
Længde overalt: 86,47 m, Bredde: 14,7 m, Dybgang: 4,35 m
Tonnage
BRT: 2240, NRT: 1095, DW: 594
Kapacitet
809 passagerer, 40 køjepladser, 152 personbiler
Fart
Fart: 16,5 knob
Maskineri
2 stk. Nohab-Polar diesel, 2984 kW
2 stk. propel
Oprettet: 14. oktober 2008.