Jylland

Værft: Nakskov Skibsværft A/S, Danmark.
Nybygning nr. 53.
IMO nummer: 5177937.

Søsat: 26. november, 1932.
Leveret: 29. marts, 1933.

Status: Ophugget.

Navne

Jylland (29. marts, 1933 - 14. november, 1966)
Ledra 1 (14. november, 1966 - 1972)
Dianita (1972 - 1976)

Ruter

Århus - Kolby Kås - Kalundborg (1. april, 1933 - 21. maj, 1966)
Brindisi - Patras (1967 - 1972)

Rederier

De Danske Statsbaner, Danmark (29. marts, 1933 - 12. juni, 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni, 1948 - 10. juni, 1966)
Walter Ritscher, Hamburg, Tyskland (10. juni, 1966 - 2. juli, 1966)
Constantinos Makrydakis, Athens, Grækenland (2. juli, 1966 - 1966)
Efthymiades Line, Grækenland (1966 - 1976)

Hændelser og særlige begivenheder

Skjul detaljerede hændelser

15. december, 1931: Ministeren får bevilling til at lade et skib til Kalundborg-Aarhus overfarten gå i udbud.

23. februar, 1932: Tegninger udsendes til værfterne B&W, Helsingør, Nakskov, Odense, Svendborg, Aalborg og Frederikshavn.

10. marts, 1932: Tilbud åbnes, Nakskov værft er billigst.

18. marts, 1932: Kontraheret ved Nakskov værft som nybygning 53.

24. maj, 1932: Køllagt på Nakskov værft.

26. november, 1932: Navngivet Jylland af fru generaldirektør Knutzen og søsat kl.13.00.

21. januar, 1933 - 24. januar, 1933: I Nakskov værfts flydedok.

14. marts, 1933 - 18. marts, 1933: I Nakskov værfts flydedok fra 14. marts kl.18.15 til 18. marts kl. 14.15.

29. marts, 1933: Forsejlet fra Nakskov kl.10.30.

29. marts, 1933: Prøvetur i Langelandsbælt, opnået en fart på 16½ knob.

29. marts, 1933: Overtaget af DSB kl. 17.30.

29. marts, 1933: Ankom til Korsør leje 2 kl. 18.20, hvor gæsterne blev ilandsat.

30. marts, 1933: Forsejlet fra Korsør kl 10.00 til Kalundborg, fik en wire i skruen ved ankomst til Kalundborg.

1. april, 1933: I fart mellem Kalundborg og Aarhus. Første dag i fart for DSB.

1. april, 1933: Fremvisning i Aarhus.

1. april, 1933 - 7. juni, 1933: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

7. juni, 1933: Maskinhavari i Aarhus-bugten på kædetrækket til hovedmotorens blæser. Repareret så der kunne sejles langsomt ind til Aarhus, kom i havn med 2 timers forsinkelse.

7. juni, 1933 - 18. juni, 1933: Oplagt i Aarhus for udbedring af maskinhavari med fornyelse af kædetrækhjul til Skylleluft-Blæserakslen.

19. juni, 1933: Forsejlet fra Aarhus til B&W. Sejlet på badeanstalten Rysensteen i København. Stor skade på badeanstalten.

20. juni, 1933 - 29. juni, 1933: B&W værft i København.

29. juni, 1933 - 30. juni, 1933: Forsejlet fra København til Kalundborg, ankom kl. ca. 07 den 30. juni.

30. juni, 1933 - 16. september, 1933: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

17. september, 1933: Forsejlet til København.

17. september, 1933 - 22. september, 1933: B&W værft i København, dokning og bundrensning.

23. september, 1933: Forsejlet fra København til Aarhus.

24. september, 1933 - 23. december, 1933: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

23. december, 1933: Måtte vende om efter afgang 17.00 fra Kalundborg pga. sprængt stempel.

23. december, 1933 - 24. december, 1933: Maskinreparation i Kalundborg. 6 mand fra B&W deltog.

24. december, 1933: Sejlet fra Kalundborg kl. 15.00 Ankomst Aarhus kl. 19.00.

25. december, 1933 - 27. december, 1933: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

28. december, 1933 - 30. december, 1933: Maskinreparation i Kalundborg.

30. december, 1933: Sejlet fra Kalundborg kl. 18.00 til Aarhus.

31. december, 1933 - 31. januar, 1934: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

1. februar, 1934: Forsejlet fra Aarhus til B&W.

1. februar, 1934 - 28. februar, 1934: Maskineftersyn på B&W. Påsat elmotor til træk af skylleluftblæseren.

28. februar, 1934 - 1. marts, 1934: Forsejlet fra København til Nakskov Værft, ankom 01.03 kl. 08.30.

1. marts, 1934 - 9. marts, 1934: Nakskov værft, årligt eftersyn, garantieftersyn, hvorunder maskineriet har været helt adskilt. Der er installeret ferskvandskøleanlæg for hoved- og hjælpemotorer. Skylleluftblæserne er ændret til elektrisk drift og en ny hjælpemotor med dynamo er opstillet.

9. marts, 1934 - 13. marts, 1934: I Nakskov værfts flydedok fra 09.03 kl.10.30 til 13.03 kl.08.30.

13. marts, 1934 - 24. marts, 1934: Nakskov værft, garantieftersyn.

25. marts, 1934: Forsejlet kl. 07.00 fra Nakskov til Aarhus.

26. marts, 1934 - 30. september, 1934: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

1. oktober, 1934: Ankom til Orlogsværftet.

2. oktober, 1934 - 8. oktober, 1934: Orlogsværftet i København, dokning.

9. oktober, 1934 - 10. oktober, 1934: Forsejlet fra København til Kalundborg.

10. oktober, 1934 - 24. februar, 1935: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

24. februar, 1935 - 25. februar, 1935: Forsejlet fra Kalundborg til København.

25. februar, 1935 - 20. marts, 1935: B&W værft i København.

21. marts, 1935: Forsejlet fra København til Kalundborg.

22. marts, 1935 - 2. november, 1935: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

2. november, 1935 - 3. november, 1935: Forsejlet fra Kalundborg til København.

4. november, 1935 - 13. november, 1935: B&W værft i København, dokning.

14. november, 1935 - 15. november, 1935: Forsejlet fra København til Kalundborg.

15. november, 1935 - 1. marts, 1936: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

1. marts, 1936: Forsejlet fra Kalundborg til København.

2. marts, 1936 - 26. marts, 1936: Orlogsværftet i Købehavn, herunder dokning.

27. marts, 1936: Forsejlet fra København til Kalundborg.

27. marts, 1936 - 3. oktober, 1936: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

4. oktober, 1936: Forsejlet fra Kalundborg til København.

5. oktober, 1936 - 7. oktober, 1936: B&W værft i København, dokning. Der blev installeret telefon med 11 apparater og tilslutning til landanlæg, når skibet ligger i havn.

8. oktober, 1936 - 9. oktober, 1936: Forsejlet fra København til Aarhus.

9. oktober, 1936 - 8. februar, 1937: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

9. februar, 1937: Uregelmæssig drift på overfarten på grund af is.

10. februar, 1937 - 11. april, 1937: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

11. april, 1937 - 12. april, 1937: Forsejlet fra Kalundborg til København.

12. april, 1937 - 12. maj, 1937: Orlogsværftet i København. Der er anbragt en propulsionspære på ror og rorstævn ligesom i M/S Kalundborg. En ventilator er anbragt i spisesalonen. Alle maskinens 6 cylindre har været adskilt, og gliderforingerne er fornyet. Også i dok.

13. maj, 1937 - 14. maj, 1937: Forsejlet fra København til Kalundborg.

14. maj, 1937 - 1. juli, 1937: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

1. juli, 1937: Grundstødning ud for Kolby Kås, kom fri igen og fortsatte til Kalundborg. Dykkerundersøgelse i Kalundborg viser skrue og skrueaksel beskadiget. På rejse fra Aarhus til Kalundborg, og under udsejlingen fra Kolby Kås havn lod føreren for tidligt skibet dreje nordefter, hvilket bevirkede, at det to gange tog grunden, hvorved skrueakslen og maskinen blev beskadiget.

2. juli, 1937: Forsejlet fra Kalundborg til Helsingør.

2. juli, 1937 - 15. juli, 1937: Helsingør værft, udbedring af skader fra grundstødningen og skift af drivskruen. Skrueakslen har været udtaget for opretning.

15. juli, 1937: Forsejlet fra Helsingør til Kalundborg.

16. juli, 1937 - 31. januar, 1938: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

1. februar, 1938: Maskinuheld - der endte med at sejladsen blev aflyst.

2. februar, 1938 - 12. marts, 1938: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

12. marts, 1938 - 13. marts, 1938: Forsejlet fra Kalundborg til København.

13. marts, 1938 - 26. marts, 1938: Orlogsværftet i København, også i dok. Skibet har været underkastet hovedsyn II med deraf følgende adskillelser og eftersyn.

26. marts, 1938 - 27. marts, 1938: Forsejlet fra København til Kalundborg.

27. marts, 1938 - 11. juni, 1938: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

12. juni, 1938 - 15. juni, 1938: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller evt. på værft.

16. juni, 1938 - 12. november, 1938: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

13. november, 1938 - 14. november, 1938: Forsejlet fra Kalundborg til København.

14. november, 1938 - 17. november, 1938: Orlogsværftet i København, også i dok.

17. november, 1938 - 18. november, 1938: Forsejlet fra København til Kalundborg.

18. november, 1938 - 12. april, 1939: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

12. april, 1939 - 13. april, 1939: Forsejlet fra Aarhus til København.

13. april, 1939 - senest 15. maj, 1939: B&W værft i København. Der blev installeret en ny kølevandspumpe for hjælpemotorerne. Skibet var også i dok her.

16. maj, 1939 - 21. oktober, 1939: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (evt. i fart før 16.05).

22. oktober, 1939 - 25. oktober, 1939: Nakskov værft, ankom 22. oktober kl. 14.00.

25. oktober, 1939 - 28. oktober, 1939: I Nakskov værfts flydedok.

28. oktober, 1939 - 31. oktober, 1939: Nakskov værft, afsejlet 31. oktober kl. 08.00.

1. november, 1939 - 27. januar, 1940: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

28. januar, 1940 - 29. januar, 1940: Uregelmæssig sejlads på grund af is.

30. januar, 1940: I store vanskeligheder i isen i Aarhusbugten.

31. januar, 1940: Nåede kun til Varna (I Aarhus-bugten).

1. februar, 1940: Nået til Vesborg Fyr, men sidder uhjælpeligt fast.

2. februar, 1940: Sluppet fri efter hjælp fra isbryderen Storebjørn.

3. februar, 1940: Ankommer kl. 16.00 til Kalundborg fra Aarhus.

4. februar, 1940: Sejlet fra Kalundborg til Aarhus.

5. februar, 1940: Afgået Aarhus kl. 08.30 og når frem til Kalundborg kl. 14.30.

6. februar, 1940: Sejlet fra Kalundborg til Aarhus, men uregelmæssigt i isen. Ankomst Aarhus kl. 17.00.

7. februar, 1940: Sejlet fra Aarhus til Kalundborg, men uregelmæssigt i isen.

8. februar, 1940: Forsøgt sammen med Freia at bryde igennem fra Kalundborg til Grenå.

9. februar, 1940: Jylland når ind til Grenå kl. 01.00, returnerer senere til Kalundborg.

10. februar, 1940: Når til Kalundborg efter at have siddet fast i isen ved øen Hjelm.

10. februar, 1940 - 2. marts, 1940: Oplagt i Kalundborg, da overfarten var indstillet på grund af is.

3. marts, 1940: Afgået om morgenen, gik direkte til Aarhus nord om Samsø, ankomst Aarhus kl. 16.00.

4. marts, 1940: Afgået Aarhus kl. 08.20 og når frem til Kalundborg kl. 13.20.

5. marts, 1940 - 9. marts, 1940: Uregelmæssig sejlads på grund af is, Samsø anløbes.

10. marts, 1940 - 14. april, 1940: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

15. april, 1940 - 21. april, 1940: Oplagt, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare.

22. april, 1940 - 20. maj, 1940: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus som eneste skib efter denne sejlplan: Lige datoer: Kalundborg afgang kl. 11.52, Kolby Kås afgang kl. 13.51, Aarhus ankomst kl. 16.12. Ulige datoer: Aarhus afgang kl. 12.17, Kolby Kås afgang kl. 14.37, Kalundborg ankomst kl. 16.42.

21. maj, 1940 - 1. juni, 1940: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller Kalundborg i fart og Jylland da oplagt i Østhavnen i Kalundborg.

1. juni, 1940 - 2. juni, 1940: Forsejlet fra Kalundborg til København.

2. juni, 1940 - senest 28. juni, 1940: Orlogsværftet i København. Drivskruerne skiftet. Minesikringskabel installeret.

29. juni, 1940: Jylland går i fart fra Aarhus.

29. juni, 1940 - 15. august, 1940: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, daglig sejlads.

16. august, 1940 - 14. september, 1940: Oplagt i Kalundborg.

15. september, 1940 - 20. oktober, 1940: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

21. oktober, 1940: Forsejlet til Frederikshavn.

22. oktober, 1940 - 25. oktober, 1940: Frederikshavn værft, i Flydedokken hele tiden.

26. oktober, 1940: Forsejlet hjem fra Frederikshavn.

27. oktober, 1940 - 10. januar, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

10. januar, 1941: Grundstødt kl. ca. 17.00 ved Gisseløre. Fra Dansk Søylykke-statistik: Paa Rejse fra Aarhus til Kalundborg med Passagerer og Stykgods. Grundstødt d. 10/1 41 ved Sjællands V.-Kyst. Søforklaring og Søforhør i Kalundborg d.15/1 41. Kl. ca. 17.00 befandt J. sig i tæt Taage ved Refsnæs. Herfra styredes SØ.t.Ø. 3/4 Ø. til Asnæs, hvorefter Kursen ændredes til SØ.t.Ø.1/4 Ø. Ekkoloddet holdtes gaaende. Den dybe N.-S.-gaaende Rende i Storebælt blev passeret paa 43 m.s Vanddybde. Da et Lodskud pludselig viste mindre Vand, blev Maskinen kastet Fuld Kraft Bak, og umiddelbart efter kom en Halmprik paa Landgrunden i Fjordens N.-lige Side i Sigte forude om Bb. Maskinen beordredes Langsomt Frem, og der drejedes ud fra Land med haardt Stb.s Ror. Da Skibet laa SØ.t.S., saas endnu en Halmprik om Bb., og umiddelbart efter tog Skibet Grunden ud for Gisseløre og blev staaende. Kl. 20.43 kom J. flot ved Hjælp af en Bjærgningsdamper. Anm. Ministeriet maa antage, at Grundstødningen skyldes usigtbart Vejr i Forbindelse med Strømsætning.
Trukket fri af Svitzers Bien. Skibet led ingen skade.

10. januar, 1941 - 19. februar, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

19. februar, 1941 - 20. februar, 1941: På grund i 6 timer mellem Bolsaksen og Røsnæs, ventetid i 6 timer, var i Kalundborg den 20. februar kl. 02.30.

20. februar, 1941 - 24. februar, 1941: Oplagt,i Kalundborg da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare.

25. februar, 1941 - 29. april, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

30. april, 1941 - 1. maj, 1941: Forsejlet fra Kalundborg til København.

1. maj, 1941 - 30. maj, 1941: Orlogsværftet i København. Der blev foretaget en udbedring efter bundhavari. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere i maskinrummet. Minesikringskabel fornyet og omlagt efter de nye anordninger.

30. maj, 1941 - 31. maj, 1941: Forsejlet fra København til Kalundborg.

1. juni, 1941 - 3. juni, 1941: Oplagt i Kalundborg.

4. juni, 1941: I fart fra Kalundborg til Aarhus.

4. juni, 1941 - 20. juli, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

20. juli, 1941: Midlertidig oplagt i Kalundborg, nok kun denne dag, da Heimdal er i fart 21. juli.

ca. 21. juli, 1941 - 2. august, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

3. august, 1941: Fra Kalundborg til Aarhus.

4. august, 1941 - 8. august, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

9. august, 1941: Fra Aarhus til Kalundborg.

10. august, 1941 - 29. oktober, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

30. oktober, 1941: Forsejlet fra Kalundborg til København.

30. oktober, 1941: Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.

30. oktober, 1941 - 15. november, 1941: På værft i København.

15. november, 1941: Forsejlet fra København til Kalundborg.

16. november, 1941 - 19. november, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

20. december, 1941: Fra Kalundborg til Aarhus med 850 rejsende.

21. december, 1941: Fra Aarhus til Kalundborg med 700-800 rejsende.

22. december, 1941 - 23. december, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

24. december, 1941: Fra Kalundborg til Aarhus med 850 rejsende.

25. december, 1941 - 28. december, 1941: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

29. december, 1941: Fra Aarhus til Kalundborg med 800 rejsende, 1/2 time forsinket.

30. december, 1941 - 3. januar, 1942: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

4. januar, 1942: Fra Aarhus til Kalundborg med 800 rejsende, 3/4 time forsinket.

5. januar, 1942 - 24. januar, 1942: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

25. januar, 1942: Fra Kalundborg til Aarhus ankomst kl. 21.30, men uregelmæssig sejlads på grund af is.

26. januar, 1942: Fra Aarhus til Kalundborg, men uregelmæssig sejlads på grund af is.

27. januar, 1942: Fra Kalundborg til Aarhus ankomst kl. 21.00, men uregelmæssig sejlads på grund af is.

28. januar, 1942: Fra Aarhus til Kalundborg ankomst 29. januar kl. 01.10, men uregelmæssig sejlads.

29. januar, 1942: Kun sejlads i dagslys, Fra Kalundborg kl. 08.30, sad fast i isen uden for Kolby Kås natten over.

30. januar, 1942: Ankom til Aarhus.

30. januar, 1942 - 2. februar, 1942: Meget uregelmæssig sejlads, kun sejlet en del mellem Aarhus og Kolby Kås.

3. februar, 1942: Herfra kun sejlads hver anden dag.

4. februar, 1942 - 7. februar, 1942: Meget uregelmæssig sejlads, kun sejlet en del mellem Aarhus og Kolby Kås.

8. februar, 1942: Fra Aarhus kl. 09.00, i Kolby Kås kl. 21.00.

9. februar, 1942: Fra Kolby Kås til Aarhus.

10. februar, 1942: Fra Aarhus men nåede kun ud for Kolby Kås og måtte vende om.

11. februar, 1942 - 27. marts, 1942: Overfarten midlertidigt indstillet 11. februar, formentlig helt til 27. marts. Meget uregelmæssig sejlads, kun sejlet en del mellem Aarhus og Kolby Kås.

28. marts, 1942: Efter at isbryderen Storebjørn havde brudt en rende ind til Aarhus. Forsejlet fra Aarhus til Helsingør værft for reparation af motorskade.

28. marts, 1942 - 6. maj, 1942: Helsingør værft, reparation af motorskade, også i dok.

6. maj, 1942: Ankommet Yderbøjen i Københavns Havn, formentlig afmagnetisering.

6. maj, 1942: Forsejlet fra København til Aarhus.

7. maj, 1942: Må have ligget i Aarhus.

8. maj, 1942: Fra Aarhus til Kalundborg med 500 rejsende.

9. maj, 1942 - 20. maj, 1942: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

21. maj, 1942: Daglig fart påbegyndes. Fra Kalundborg til Aarhus med 400 rejsende.

22. maj, 1942: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

23. maj, 1942: Jyllands-Posten skriver: Færgerne mellem Kalundborg og Aarhus burde sejle med udslåede redningsbåde. Fra Kalundborg til Aarhus med 500 rejsende.

24. maj, 1942 - 11. juni, 1942: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

11. juni, 1942: Fra Kalundborg alene med rejsende og gods til Samsø og Tunø.

12. juni, 1942: Fra Aarhus alene med rejsende til Tunø og Samsø.

12. juni, 1942: Sidste dag i rute før krigens slutning.

12. juni, 1942 - 12. november, 1942: Oplagt ved østre mole i Kalundborg.

12. november, 1942 - 13. november, 1942: Forsejlet fra Kalundborg til København.

13. november, 1942 - 21. november, 1942: Orlogsværftet i København, også i dok. Skibet har været underkastet hovedsyn II. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.

21. november, 1942 - 22. november, 1942: Forsejlet fra København til Kalundborg.

22. november, 1942 - 4. juli, 1943: Oplagt i Kalundborg.

5. juli, 1943 - 10. juli, 1943: Nakskov værft, i flydedok. Ankom 5. juli kl. 11.00. Forsejlet til Kalundborg 10. juli kl. 8.00.

11. juli, 1943 - ca. 16. oktober, 1944: Oplagt i Kalundborg til midt i oktober 1944.

midten af oktober, 1944 - maj, 1945: Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjorden, midt i oktober 1944

maj, 1945 - 23. maj, 1945: Oplagt i Holbæk.

ca. 17. maj, 1945: Slæbt til Holbæk.

17. maj, 1945 - 23. maj, 1945: Oplagt i Holbæk hvor maskinen blev samlet og skibet klargjort til sejlads.

23. maj, 1945: Forsejlet fra Holbæk til Orlogsværftet.

23. maj, 1945 - 3. juni, 1945: Orlogsværftet i København.

3. juni, 1945 - 4. juni, 1945: Forsejlet fra København til Aarhus.

4. juni, 1945 - 9. juni, 1945: Ligget i Aarhus, og ventet på at minestrygning var afsluttet.

9. juni, 1945: Første dag i fart efter krigens slutning.

9. juni, 1945 - 24. juni, 1945: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus tirsdage, torsdage, lørdage.

25. juni, 1945 - 8. juli, 1945: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

9. juli, 1945: H.M.Dronning Alexandrine med fra Kalundborg til Aarhus.

10. juli, 1945: Fra Aarhus til Kalundborg.

11. juli, 1945: Fra Kalundborg til Aarhus med 30 cyklister, som ikke havde adgangsbillet.

12. juli, 1945 - 16. juli, 1945: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

17. juli, 1945: Ved afgangen fra Kalundborg slap 50 cyklister uden adgangsbillet ikke med.

18. juli, 1945 - 20. juli, 1945: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

21. juli, 1945: Måtte efterlade 1.000 rejsende i Aarhus. Ikke plads. En time forsinket.

22. juli, 1945: Ingen sejlads (søndag).

23. juli, 1945 - 25. juli, 1945: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

25. juli, 1945: En time forsinket fra Aarhus.

26. juli, 1945 - 11. oktober, 1945: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

12. oktober, 1945 - 13. november, 1945: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus dagligt.

14. november, 1945 - 16. november, 1945: Forsejlet fra Aarhus til København.

17. november, 1945 - 22. november, 1945: B&W værft i København. Færgen blev underkastet hovedsyn II.

23. november, 1945: Kontrolmålt i Københavns havn.

24. november, 1945: Kompasretning, ligger om natten i Frihavnsfærgelejet.

25. november, 1945: Forsejlet fra København til Aarhus.

26. november, 1945 - 1. januar, 1946: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

2. januar, 1946: Fra Aarhus til Kalundborg med 1.000 rejsende.

3. januar, 1946 - 9. juni, 1946: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

9. juni, 1946: ca. 50 tons kartofler med fra Kolby Kås til Kalundborg. I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

9. juni, 1946 - 11. juni, 1946: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

11. juni, 1946: Trængsel ved ankomst til Kalundborg. En tømrermester fra Randers blev skubbet i vandet, men kom intet til.

12. juni, 1946 - 3. juli, 1946: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

4. juli, 1946 - 7. juli, 1946: Motoreftersyn i Kalundborg.

8. juli, 1946 - 10. juli, 1946: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

10. juli, 1946: Ekstratur fra Kalundborg til Aarhus eller omvendt uden anløb af Kolby Kås eller Tunø. Afgang kl. 18.00, ankomst kl. 22.15. Hovedsagelig sejlads med spejdere.

11. juli, 1946 - 19. juli, 1946: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

19. juli, 1946: Ekstratur fra Kalundborg til Aarhus eller omvendt uden anløb af Kolby Kås eller Tunø. Afgang kl. 18.00, ankomst kl. 22.15. Hovedsagelig sejlads med spejdere.

20. juli, 1946 - 26. juli, 1946: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

26. juli, 1946: Ekstratur fra Kalundborg til Aarhus eller omvendt uden anløb af Kolby Kås eller Tunø. Afgang kl. 18.00, ankomst kl. 22.15. Hovedsagelig sejlads med spejdere.

27. juli, 1946 - 28. september, 1946: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

28. september, 1946: Grundstødt mellem Samsø og Kalundborg, fri efter ca 15 min ved egen hjælp.

29. september, 1946: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

29. september, 1946 - 30. september, 1946: En af disse dage konstateret at skaderne efter grundstødningen var større.

1. oktober, 1946 - 9. november, 1946: Oplagt i Kalundborg, afventet ledig værftsplads.

9. november, 1946: Forsejlet fra Kalundborg til Helsingør om morgenen.

9. november, 1946 - 5. december, 1946: Helsingør værft, reparation af bundskader efter grundstødning.

5. december, 1946: Kontrolmålt i Københavns havn.

6. december, 1946: Forsejlet fra Helsingør(?) til Gisseløre, ankomst 16.00, hvor kompasretning blev foretaget.

6. december, 1946 - 7. december, 1946: Ligget for anker ved Gisseløre, til kaj i Kalundborg om morgenen.

7. december, 1946 - 9. januar, 1947: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

10. januar, 1947: Nakskov værft, ankom kl. 15.00.

10. januar, 1947 - 30. marts, 1947: Nakskov værft (ikke i dok). Skibet har været underkastet hovedsyn II.

31. marts, 1947 - 7. april, 1947: Skibet lå indefrosset i Nakskov.

8. april, 1947: Forsejlet fra Nakskov værft kl. 12.00, ankom Kalundborg kl. 19.00. Lastet restaurationsgrej.

9. april, 1947: Forsejlet fra Kalundborg kl. 05.00. Kontrolmålt og kompasrettet i Aarhus.

9. april, 1947: Afgang fra Aarhus kl. 14.00. Ankomst til Kalundborg ved 18-tiden.

10. april, 1947: Regelmæssig sejlads på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten. Drejede rundt udenfor Kalundborg havn for at få reguleret radiopejlingen.

10. april, 1947 - 24. maj, 1947: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

24. maj, 1947: Pinsetrafikken så småt begyndt.

24. maj, 1947 - 25. maj, 1947: Kompasretning.

25. maj, 1947 - 4. oktober, 1947: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

27. maj, 1947: I dagene 23. maj til 26. maj overførtes 1.800 rejsende fra Kalundborg og 2.400 rejsende fra Aarhus.

4. oktober, 1947: Kontrolmålt i Aarhus.

4. oktober, 1947 - 2. april, 1948: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

3. april, 1948: Forsejlet fra Kalundborg til Nakskov.

4. april, 1948 - 21. maj, 1948: Nakskov værft, ankom 4. april kl. 12.30. Skibet har været underkastet hovedsyn. Der er indrettet ny aptering for restaurationspersonalet samt nyt kammer for maskinassistent. For at opnå dette har det været nødvendigt at inddrage 5 sovekahytter og en del af fællesklasse herresalon. Ved et senere eftersyn er skibssiderne blevet forstærket med nye isspanter og ståldækket over maskinrummet samt trædækket i styrbord side fornyet. Maskineriet har været underkastet hovedsyn.

21. maj, 1948 - 27. maj, 1948: I Nakskov værfts flydedok.

27. maj, 1948 - 9. juni, 1948: Nakskov værft.

9. juni, 1948: Forsejlet kl. 05.00 fra Nakskov værft.

10. juni, 1948: Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

11. juni, 1948: Forsejlet fra København til Aarhus.

12. juni, 1948 - 19. august, 1948: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

20. august, 1948: Nakskov værft, ankom 20. august kl. 13.00.

21. august, 1948 - 19. oktober, 1948: I Nakskov værfts flydedok, malet, isat forstærkninger på siden og fremefter.

19. oktober, 1948 - 5. november, 1948: Nakskov værft.

5. november, 1948: Kontrolmålt i Nakskov.

6. november, 1948: Nakskov værft, forsejlet kl. 07.00 til København.

7. november, 1948: Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

8. november, 1948: Forsejlet fra København til Aarhus.

9. november, 1948 - 14. oktober, 1949: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

15. oktober, 1949 - 9. november, 1949: Aarhus værft. Skibet blev underkastet hovedsyn.

9. november, 1949: Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København.

10. november, 1949: Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

11. november, 1949: Forsejlet fra København denne dag.

12. november, 1949: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

13. november, 1949 - 16. april, 1950: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

17. april, 1950 - 25. april, 1950: Aarhus værft, dokning.

25. april, 1950: Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København.

26. april, 1950: Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

27. april, 1950: Forsejlet fra København til Kalundborg, formentlig kompasrettet her.

28. april, 1950 - 13. oktober, 1950: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

13. oktober, 1950 - 14. oktober, 1950: Aarhus værft, dokning.

14. oktober, 1950 - 7. december, 1950: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

8. december, 1950 - 9. december, 1950: Oplagt for maskinftersyn i Kalundborg. Ventil repareret.

10. december, 1950 - 6. januar, 1951: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

6. januar, 1951: Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft.

7. januar, 1951 - 3. februar, 1951: Aarhus værft.

4. februar, 1951: Kontrolmålt i Aarhus.

5. februar, 1951: Forsejlet fra Aarhus til Kalundborg.

6. februar, 1951 - 28. maj, 1951: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

28. maj, 1951: Kollison med Aalborghus i Aarhus Havn, mindre ovenbords skader. Fra Dansk Søulykke-Statistik: På rejse fra Kalundborg til Aarhus med passagerer, biler og stykgods. Kollideret den 28/5 51 i Aarhus havn. Søforklaring i Aarhus d. 18/6 51. Kl. ca. 17.00, da J. under en stærk ØNØ.-lig storm var ved at manøvrere til kaj i Aarhus havn, blev skibets stævn af vinden presset ind mod M/S „Aalborghus“ af Aalborg, der lå fortøjet ved kajen. Ved kollisionen fik Aalborghus boven en del beskadiget, og J. fik mindre ovenbords skader. Anm. Søforklaring fra Aa. foreligger ikke.

29. maj, 1951: Under sejlads mellem Samsø og Røsnæs er der megen søgang, og 25 biler blev beskadiget. En matros på dækket kom til skade. Skibet krængede op til 45 grader.

29. maj, 1951 - 5. november, 1951: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

5. november, 1951 - 6. november, 1951: Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft.

6. november, 1951 - 8. december, 1951: Aarhus værft. Fik installeret det første danskbyggede radar fra TERMA ombord. Skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder dækket over fællesklasse rygesalon blev forstærket for at mindske rystelser i salonen, og kreaturbåsen blev udvidet i bredden, hvorhos skibet blev forsynet med et sæt elektriske kombinerede frem- og bak- samt omdrejningsvisere.

8. december, 1951: Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København.

9. december, 1951: Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

10. december, 1951: Forsejlet fra København til Aarhus.

11. december, 1951: I fart fra Aarhus i ordinær drift.

11. december, 1951 - 7. januar, 1952: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

7. januar, 1952: Fremviste den nye radar ved særlig aftensejlads på Kalundborg fjord for en indbudt kreds af personer. Pris for radaranlægget var mellem 30.000 og 40.000 kr. Hidtidige anlæg leveret fra USA til kr 83.000 stykket.

8. januar, 1952 - 16. januar, 1952: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

16. januar, 1952 - 17. januar, 1952: Kompasretning.

17. januar, 1952 - 28. marts, 1952: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

28. marts, 1952 - 29. marts, 1952: Kompasretning.

29. marts, 1952 - 27. oktober, 1952: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

27. oktober, 1952 - 28. oktober, 1952: Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft.

28. oktober, 1952 - 27. november, 1952: Aarhus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder skibssiderne i tunnelen blev forstærket for at mindske rystelser. Endvidere blev skibet forsynet med skumslukningsanlæg og samt en anordning, der gør det muligt at stoppe samtlige ventilatorer i skibet fra kommandobroen.

27. november, 1952: Forsejlet fra Aarhus til København.

28. november, 1952: Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

29. november, 1952: Forsejlet fra København til Aarhus.

30. november, 1952: I fart fra Aarhus i ordinær drift.

30. november, 1952 - 13. august, 1953: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

13. august, 1953 - 14. august, 1953: Kompasretning.

14. august, 1953 - 14. september, 1953: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

14. september, 1953 - 16. september, 1953: Aarhus værft, dokning.

17. september, 1953 - 4. januar, 1954: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

4. januar, 1954: Fik maskinskade på turen til Aarhus.

4. januar, 1954 - 7. januar, 1954: Maskinreparation på Aarhus værft.

7. januar, 1954 - 10. februar, 1954: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

11. januar, 1954 - 13. februar, 1954: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

13. februar, 1954: Måtte have hjælp af isbryderen Elbjørn i Aarhus-bugten.

14. februar, 1954 - 27. marts, 1954: Aarhus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn, under hensyn til nye bestemmelser af 1952 i »International konvention om sikkerhed på søen« blev skibet samtidig forsynet med et nødlysdieselaggregat med nødbelysningsanlæg overalt i skibet. En last- og brandpumpe blev fornyet og radiostationen ombygget.

28. marts, 1954 - 29. marts, 1954: En af disse dage forsejlet fra Aarhus til København.

30. marts, 1954: Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

31. marts, 1954: Forsejlet fra København til Aarhus.

1. april, 1954: Ligget i Aarhus.

2. april, 1954 - 10. april, 1954: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

11. april, 1954 - 9. januar, 1955: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

10. januar, 1955 - 12. februar, 1955: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

13. februar, 1955 - 15. marts, 1955: Aarhus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn. Samtidig blev ferskvandstanken udvidet, mens samtlige møbler i 1. kl. salonerne blev forsynet med nyt betræk. Endvidere indrettedes et baderum for restaurations­personalet.

15. marts, 1955: Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København.

16. marts, 1955: Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

17. marts, 1955: Forsejlet fra København til Kalundborg eller Aarhus.

19. marts, 1955 - 20. marts, 1955: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (evt. kun 19. marts).

20. marts, 1955 - 25. marts, 1955: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

26. marts, 1955 - 30. januar, 1956: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

31. januar, 1956 - 4. februar, 1956: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

5. februar, 1956: Forsejlet fra Aarhus til Frederikshavn.

6. februar, 1956 - 10. marts, 1956: Frederikshavn værft, ny radar installeret. Skibet har været underkastet hovedsyn.

10. marts, 1956: Afgået Frederikshavn kl. 06.30 til København.

11. marts, 1956: Kontrolmålt og afmagnetiseret kl. 09.00 i København.

12. marts, 1956: Kompasrettet kl. 07.00, derefter forsejling til Aarhus.

13. marts, 1956: Ligget i Aarhus.

14. marts, 1956 - 21. marts, 1956: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

22. marts, 1956 - 6. april, 1956: Indskrænkninger som følge af oliestrejke (arbejdskonflikt) nogle dage var alene Jylland i fart.

7. april, 1956 - 16. juni, 1956: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

17. juni, 1956: Forsejlet til Frederikshavn.

18. juni, 1956 - 20. juni, 1956: Frederikshavn værft, i flydedokken.

20. juni, 1956 - 21. juni, 1956: Frederikshavn værft.

21. juni, 1956: Forsejlet fra Frederikshavn kl. 07.30 til Kalundborg ankomst kl. 17.30.

22. juni, 1956 - 4. februar, 1957: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

5. februar, 1957: Forsejlet fra Aarhus til Frederikshavn.

6. februar, 1957 - 15. februar, 1957: Frederikshavn værft, skibet har været underkastet hovedsyn.

15. februar, 1957 - 27. februar, 1957: Frederikshavn værft, i flydedokken.

27. februar, 1957 - 5. marts, 1957: Frederikshavn værft.

6. marts, 1957: Må være sejlet fra Frederikshavn til København denne dag.

7. marts, 1957: Kontrolmålt og afmagnetiseret i København.

8. marts, 1957: Forsejlet fra København til Kalundborg denne dag.

9. marts, 1957 - 25. januar, 1958: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus fra 9. marts kl. 11.40.

25. januar, 1958: Påsejlede Asnæsværkets mole ved Kalundborg. Fra Dansk Søulykke-statistik: På rejse fra Kalundborg til Aarhus. Tørnet mole d. 25. jan. i Kalundborg. Søforklaring i Kalundborg d. 31. jan kl. 09.00. Da J. efter afsejling fra Kalundborg i tæt tåge med maskinen gående fuld kraft frem ifølge radarobservation og aflæsninger med Deccometrene befandt sig ved den yderste bøje i den grønne havnefyrlinie, lagdes roret hårdt stb., men som følge af den nydannede is drejede skibet meget langsomt stb. over. Kort efter, da Asnæskajens NV.-lige hjørne sås tæt forude, beordredes maskinen fuld kraft bak, og straks efter forceret fuld kraft bak, men umiddelbart efter tørnede J.s bov mod kajen ca. 1 m agten for stævnen. Ved kollisionen blev bb. bov lettere beskadiget. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, dels usigtbart vejr, dels at skibet som følge af isen ikke lystrede roret.

25. januar, 1958 - 31. januar, 1958: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

31. januar, 1958: Kollideret med fiskefartøjet V. Høyer i Storebælt. Fiskebåden sank efter kollisionen, men alle blev reddet. Fra Dansk Søulytte-statistik: På rejse fra Kalundborg til Aarhus med passagerer. Kollideret d. 31. jan. i Storebælt. Søforklaring i Kalundborg d. 4. feb. Kl. 11.35 afgik J. under let v.-lig brise med tæt tåge fra Kalundborg. Da J. befandt sig ca. 1 sm. Ø. for lystønden pkt. 19 i rute 28 sås på radarskærmen ekko fra to fartøjer, som befandt sig ca. 1/2 sm. S. for lystønden. Kl. 12.34, da lystønden passeredes, sås forude i en afstand af 30—40 m et fiskefartøj, som senere viste sig at være Ff. „V. Høyer“ af Kalundborg. Maskinen beordredes forceret fuld kraft bak, og roret lagdes stb., men umiddelbart efter tørnede J.s stb. bov mod V.H.s stb. låring. Kl. 13.07 blev V.H., der ved kollisionen fik en større lækage i agterskibet, taget på slæb. Kl. 13.50 sank V.H. på 27 m vand. Af den af V.H.s besætning afgivne forklaring fremgår, at da dette fartøj, der var i færd med at udføre et træk fra lystønden i pkt. 18 i rute 28 til lidt N. for lystønden i pkt. 19 i samme rute, befandt sig tæt N. tor denne, sås et større skib komme frem af tågen tæt om stb. i en afstand af ca. 50 m. Redskaberne kastedes fri, men umiddelbart efter indtraf kollisionen som ovenfor anført. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, dels at J. undlod at gå med moderat fart og at træffe passende forholdsregler til undgåelse af sammenstød, dels at V.H. ikke afgav tågesignaler med tilstrækkeligt korte mellemrum.

31. januar, 1958 - 12. februar, 1958: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

13. februar, 1958: Forsejlet fra Aarhus til Frederikshavn, ankomst kl. 15.05.

14. februar, 1958 - 27. februar, 1958: Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

27. februar, 1958 - 10. marts, 1958: Frederikshavn værft, i flydedokken.

10. marts, 1958 - 13. marts, 1958: Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

14. marts, 1958: Forsejlet fra Frederikshavn til Aarhus.

15. marts, 1958 - 22. april, 1958: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

22. april, 1958: Møde i Handelsministeriet angående kollisionen med fiskerfartøjet V. Høyer 31. januar..

22. april, 1958 - 7. februar, 1959: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

8. februar, 1959: Forsejlet fra Aarhus til Nakskov, ankomst kl. 14.00.

8. februar, 1959 - 3. marts, 1959: Nakskov værft. I dok fra 10 - 16. februar.

4. marts, 1959: Forsejlet fra Nakskov kl. 09.15 til Kalundborg + kompasrettet undervejs.

5. marts, 1959 - 9. februar, 1960: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

9. februar, 1960 - 10. februar, 1960: Forsejlet fra Kalundborg til Aalborg.

10. februar, 1960 - 12. marts, 1960: Aalborg værft, årligt eftersyn.

12. marts, 1960 - 13. marts, 1960: Forsejlet fra Aalborg til Kalundborg.

13. marts, 1960 - 4. februar, 1961: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

4. februar, 1961 - 8. marts, 1961: Aarhus værft.

9. marts, 1961 - 1. januar, 1962: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

1. januar, 1962: Brand i 1. klasses rygesalon konstateret 05.15, slukket 06.15. Fra Dansk Søulykke-statistik: Brand om bord d. 1. jan. i Aarhus havn. Politirapport dat. 1. jan. Kl. ca. 05.15, da J. lå fortøjet ved kaj i Aarhus havn, konstateredes røglugt. En undersøgelse viste, at det brændte kraftigt i loftet i 1. klasses salon. Brandvæsen fra land blev tilkaldt, og de forsøgtes at bekæmpe ilden med skumslukkere. På grund af røgudvikling måtte slukningsforsøg fra skibets side opgives. Kl. ca. 06.15 var branden, der forårsagede betydelig skade på salonen, slukket. Anm. Ministeriet kan ikke udelukke, at branden skyldes fejl i den elektriske installation

1. januar, 1962 - 9. februar, 1962: Aarhus værft, årligt eftersyn samt udbedring af brandskader. På grund af branden fik skibet ombygget og moderniseret 1.klasses rygesalon.

9. februar, 1962: Forhalet og kompasrettet på Aarhus bugten.

10. februar, 1962 - 5. juli, 1962: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

5. juli, 1962: Samsø Landboforening på udflugt til Aarhus, sejlet hjem fra Aarhus kl. 19.00.

5. juli, 1962 - 5. januar, 1963: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

5. januar, 1963 - 2. februar, 1963: Aarhus værft, årligt eftersyn, første arbejdsdag er 7. januar..

2. februar, 1963: Kompasrettet.

3. februar, 1963: Gik i fart fra i Aarhus kl. 11.50.

3. februar, 1963 - 9. februar, 1963: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

10. februar, 1963 - 13. februar, 1963: Uregelmæssig sejlads som følge af is.

14. februar, 1963 - 16. februar, 1963: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

17. februar, 1963 - 18. februar, 1963: Uregelmæssig sejlads som følge af is.

19. februar, 1963: Oplagt som følge af isen.

20. februar, 1963 - 24. februar, 1963: Uregelmæssig sejlads og kun mellem Aarhus og Kolby Kås som følge af isen.

25. februar, 1963 - 10. marts, 1963: Formentlig oplagt på grund af is eller kun sejlet Kolby Kås-Kalundborg.

11. marts, 1963 - 21. april, 1963: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

22. april, 1963 - 26. april, 1963: Aarhus værft, dokning og bundbehandling efter sejlads i is.

26. april, 1963: Forsejlet fra Aarhus værft til Kalundborg.

27. april, 1963 - 27. september, 1963: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

27. september, 1963: På turen til Aarhus kunne Kolby Kås ikke anløbes på grund af vejret.

27. september, 1963 - 4. januar, 1964: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

5. januar, 1964 - 1. februar, 1964: Aarhus værft, årligt eftersyn.

1. februar, 1964: Kompasrettet.

2. februar, 1964: I fart med afgangen fra Aarhus kl. 11.50.

2. februar, 1964 - 6. december, 1964: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

7. december, 1964: Forsejlet fra Aarhus til Nakskov.

8. december, 1964 - 21. januar, 1965: Nakskov værft, årligt eftersyn fra 7. december 1964 kl. 15.30 til 21. januar 1965 kl. 08.00.

21. december, 1964 - 30. december, 1964: I dok I på Nakskov værft.

30. december, 1964 - 21. januar, 1965: Nakskov værft, årligt eftersyn fra 7. december 1964 kl. 15.30 til 21. januar 1965 kl. 08.00.

21. januar, 1965: Kompasrettet.

22. januar, 1965 - 2. november, 1965: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

2. november, 1965: Kolby Kås blev ikke anløbet på grund af vejret.

2. november, 1965 - 18. december, 1965: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

19. december, 1965 - 21. december, 1965: Frederikshavn værft, mindre eftersyn og dokning.

21. december, 1965 - 7. januar, 1966: I tørdok II på Frederikshavn værft.

7. januar, 1966 - 8. januar, 1966: Frederikshavn værft.

9. januar, 1966 - 21. maj, 1966: I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

21. maj, 1966: Ankom til Kalundborg på sidste tur for DSB.

22. maj, 1966 - 10. juni, 1966: Oplagt ved Honnørkajen i Kalundborg.

10. juni, 1966: Solgt til Walther Ritscher i Hamburg til ophugning for 531.000,-. (Andetsteds står 09.06.1966 som salgsdato).

14. juni, 1966: Jylland blev denne dag blev slæbt væk af slæbebåden Krummendorf fra Warnemünde til 2. Hefnshaven 11 Hamburg-Harburg ved Hamburg.

2. juli, 1966: Videresolgt til Constatinos S. Efthymiades i Piræus under navnet Ledra 1.

1968: Overført til Eftymiades Lines på Cypern, hjemmehørende i Famagusta.

1968: Indsat i fart mellem Cypern og Israel.

1972: Navnet ændret til Dianita.

23. september, 1975: Slettet af det cypriotiske skibsregister, måske ophugget?

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Jørn-Bent Jensen, Preben Jensen, Morten Salicath og Peter Simonsen

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

OYJS (1933 - 1966)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1933 - 1966)
Grækenland's flagGrækenland's flag
Grækenland (1966 - 1968)
Cypern's flagCypern's flag
Cypern (1968 - 1975)

Hjemsteder

Kalundborg (1933 - 1966)
Piræus (1966 - 1968)
Famagusta (1968 - 1975)

Dimensioner

Længde: 78,33 m, Længde overalt: 83,83 m, Bredde: 12,46 m, Dybgang: 3,68 m

Tonnage

BRT: 1434, NRT: 619, DW: 300

Kapacitet

1200 passagerer, 40 personbiler, 2 lastbiler

Fart

Fart: 15,5 knob

Maskineri

1 stk. 650-VF-90 B&W diesel, 2850 ihk
3 stk. 322VHK37 B&W diesel hjælpemaskine
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Jylland

 Jylland
Jylland
 Jylland
Jylland
 Jylland
Jylland
 Jylland
Jylland
 Jylland
Jylland
 Jylland Kalundborg
Jylland
Kalundborg
 C.F. Tietgen Jylland
C.F. Tietgen
Jylland
 Jylland
Jylland
 Jylland
Jylland
 Jylland
Jylland
 Jylland
Jylland
 Jylland
Jylland
 C.F. Tietgen Jylland
C.F. Tietgen
Jylland
 Jylland
(interiør)
Jylland



Oprettet: 13. oktober 2008. Senest revideret: 3. november 2019.
75 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS