Værft: Pullman-Standard Car Manufacturing Company, Chicago, Illinois, USA.
IMO nummer: 5143883.
Kølstrakt: 14. oktober, 1942.
Søsat: 2. maj, 1943.
Leveret: 16. juli, 1943.
Status: Ophugget.
Navne
PCE-827 (2. maj, 1943 - 16. juli, 1943)
Kilbirnie (16. juli, 1943 - 10. december, 1946)
PCE-827 (10. december, 1946 - 16. december, 1946)Kilbirnie (16. december, 1946 - juli, 1947)
Haugesund (juli, 1947 - 2. marts, 1973)
Lauro Express (2. marts, 1973 - 1982)
Sicilia Ponte (1982 - 1988)
Tucalif (1988 - 30. august, 1997)
Rederier
Operatør: Royal Navy, England (2. maj, 1943 - 10. december, 1946)
US Navy, USA (2. maj, 1943 - 16. december, 1946)
Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) AS, Stavanger, Norge (16. december, 1946 - 2. marts, 1973)
Libera Navigazione Lauro S.A.S, Napoli, Italien (2. marts, 1973 - 1982)
FILA S.p.A. (Agostino Lauro), Napoli, Italien (1982 - 1988)
Turistica Costiera Amalfitana SrL (TUCA), Salerno, Italien (1988 - 30. august, 1997)
Hændelser og særlige begivenheder
Ombygget til bil- og passagerfærge i Stavanger. Vogndækket blev udstyret med drejeskive.
Ombygget ved Mjellem & Karlsen i Bergen, Der blev etableret nyt bildæk agter i forlængelse af salondækket.
Det øverste bildæk blev atter fjernet. Desuden blev der monteret agterrampe, så færgen kunne lægge direkte til kaj uden faciliteter.
Solgt til ophugning i Napoli.
Supplerende oplysninger
Flag
| USA (2. maj, 1943 - 16. juli, 1943) |
| Storbritannien (16. juli, 1943 - 5. oktober, 1946) |
| USA (15. oktober, 1946 - december, 1946) |
| Norge (december, 1946 - 2. marts, 1973) |
| Italien (2. marts, 1973 - 1997) |
Hjemsted
Stavanger (december, 1946 - 2. marts, 1973)
Dimensioner
Længde overalt: 55,0 m, Bredde: 10,06 m, Dybgang: 2,95 m
Længde overalt: 53,71 m, Bredde: 10,06 m, Dybde: 4,43 m
Tonnage
BRT: 860 (1943)
BRT: 757, NRT: 291 (1947)
BRT: 857 (1955)
BRT: 497, NRT: 198 (1973)
Kapacitet
740 passagerer, 34 køjepladser, 22 personbiler (1947)
740 passagerer, 34 køjepladser, 34 personbiler (1955)
740 passagerer, 34 køjepladser, 22 personbiler (1973)
Fart
Servicefart: 15 knob, Topfart: 17 knob
Maskineri
2 stk. 12-567A GM diesel, 1800 bhk
2 stk. propel
Ingen billeder af PCE-827
Der er i øjeblikket over 45000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af PCE-827. Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til
Oprettet: 17. april 2015.