Gylfe

Værft: Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 79.

Bestilt: 27. marts, 1872.
Leveret: 23. september, 1874.

Status: Ophugget.

Navn

Gylfe (23. september, 1874 - 17. januar, 1923)

Rute

København - Malmö (1874 - 1922)

Rederier

Bestilt af: Dampskibsselskabet Kjøbenhavn - Malmø, Kjøbenhavn, Danmark (27. maj, 1872)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (23. september, 1874 - 1. maj, 1900)
Svenska Rederi AB Öresund, Malmö, Danmark (1. maj, 1900 - 17. maj, 1919)
Dampskibsselskabet Øresund A/S (DSØ), København, Danmark (17. maj, 1919 - 17. januar, 1923)

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 10. april, 1874
Kontrakten overtaget af DFDS.

1892
Ombygget og forlænget. Ifølge DFDS 1866-1991 skete det hos Burmeister & Wain, ifølge Friedrichsens register var det hos Helsingør Jernskibs & Maskinbyggeri.

onsdag 17. januar, 1923
Solgt til H. Diederichsen, Kiel, for ophugning. Ophugget kort efter.

Søsterskibe

Gefion

Supplerende oplysninger

Kendingssignaler

NMDK (23. september, 1874 - 1. maj, 1900)
NWSD (17. maj, 1919 - 17. januar, 1923)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (23. september, 1874 - 1. maj, 1900)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (1. maj, 1900 - 17. maj, 1919)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (17. maj, 1919 - 17. januar, 1923)

Hjemsteder

København (23. september, 1874 - 1. maj, 1900)
Malmö (1. maj, 1900 - 17. maj, 1919)
København (17. maj, 1919 - 17. januar, 1923)

Dimensioner

Længde overalt: 48,6 m, Bredde: 6,9 m, Dybgang: 2,6 m (1874)
Længde overalt: 60 m, Bredde: 6,9 m, Dybgang: 2,6 m (1892)

Tonnage

BRT: 271,97, NRT: 143,91, DW: 100 (1874)
BRT: 275,22, NRT: 155,00, DW: 100 (1883)
BRT: 387,66, NRT: 246,82, DW: 100 (1892)
BRT: 360, NRT: 194, DW: 100 (1899)

Kapacitet

850 passagerer (1874)
1000 passagerer (1892)

Fart

Fart: 12 knob

Maskineri

1 stk. 4-cylindret compound dampmaskine, 500 ihk
2 stk. sidehjul

Billeder af Gylfe

Oprettet: 14. juni 2015.