Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 78.
Bestilt: 27. maj, 1872.
Leveret: 12. december, 1874.
Status: Ophugget.
Navn
Gefion (10. december, 1874 - oktober, 1933)Rederier
Bestilt af: Dampskibsselskabet Øresund A/S (DSØ), København, Danmark (27. maj, 1872)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (10. december, 1874 - 31. marts, 1900)
Dampskibsselskabet Øresund A/S (DSØ), København, Danmark (31. marts, 1900 - 2. november, 1931)
Valdemar Frederik Grønlund, København, Danmark (2. november, 1931 - 19. januar, 1933)
Johan & Nils Nilssen, Krakerøy, Frederikstad, Norge (19. januar, 1933 - oktober, 1933)
Hændelser og særlige begivenheder
Kontrakten overtaget af DFDS.
1891 - torsdag 16. april, 1891
Forlænget ved Burmeister og Wain i København.
På vej fra Malmö til København kolliderede Gefion med Hven i tåge. Der var 30 passagerer om bord. Gefion sank efter kollisionen, men passagerer og besætning blev reddet af Hven. Efter ca. et halvt år blev Gefion hævet for reparation.
Prøvetur efter reparation og montering af ny kedel i Helsingør.
Ophugget.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NMJB (27. maj, 1872 - 19. januar, 1933)
Flag
| Danmark (27. maj, 1872 - 19. januar, 1933) |
| Norge (19. januar, 1933 - oktober, 1933) |
Hjemsted
København (27. maj, 1872 - 19. januar, 1933)
Dimensioner
Længde overalt: 48,6 m, Bredde: 6,9 m, Dybgang: 2,6 m (1872)
Længde overalt: 60 m, Bredde: 6,9 m, Dybgang: 2,6 m (1891)
Tonnage
BRT: 274, NRT: 145, DW: 58 (1872)
BRT: 385, NRT: 250, DW: 165 (1891)
Kapacitet
850 passagerer (1872)
1000 passagerer (1891)
Fart
Fart: 12 knob
Maskineri
1 stk. 4-cylindret dampmaskine, 700 ihk
2 stk. sidehjul
Billeder af Gefion
Gefion
Oprettet: 19. juli 2015.