Palo

Værft: Kjøbenhavn Flydedok & Skibsværft A/S, København, Danmark.
Nybygning nr. 27.

Leveret: 12. september, 1900.

Status: Ophugget.

Navne

Guldborgland (12. september, 1900 - 20. august, 1916)
Alfa (20. august, 1916 - 30. november, 1923)
Pioneer (30. november, 1923 - 4. marts, 1925)
Ringsø (4. marts, 1925 - april, 1929)
Asta (april, 1929 - 14. oktober, 1930)
Guldborgland (14. oktober, 1930 - 17. juli, 1934)
Bygholm (17. juli, 1934 - november, 1945)
Langelands-Paket (november, 1945 - april, 1947)
Otto Plum (april, 1947 - november, 1947)
Palo (november, 1947 - august, 1962)

Ruter

Nysted – Guldborg – Fejø – Kalvehave – København (1900 - 1916)
Fragtskib (1900 - 1927)
Hundested - Rørvig (1927 - 1929)
Fragtskib (1929 - august, 1962)

Rederier

Østlollands Dampskibsselskab, Saxkjøbing, Danmark (12. september, 1900 - august, 1916)
Aktieselskabet Alfa, København, Danmark (august, 1916 - august, 1917)
Partrederi v/ C. A. Søegaard, Aalborg, Danmark (august, 1917 - november, 1917)
Aktieselskabet Dansk Bjergningskompagni, Aalborg, Danmark (november, 1917 - januar, 1922)
N. C. Olsen, Aalborg, Danmark (januar, 1922 - november, 1922)
V. L. Røssel, Frederiksberg, Danmark (november, 1922 - januar, 1923)
Partrederi v/ O. N. Olsen, København, Danmark (januar, 1923 - november, 1923)
Orla Nielsen, Skibsfører, Bandholm, Danmark (november, 1923 - marts, 1925)
Dampskibsselskabet Rødby Havn A/S, Rødby Havn, Danmark (marts, 1925 - april, 1929)
S. A. Nielsen, København, Danmark (april, 1929 - juli, 1930)
Herman Andreas Christensen, Maskinmester, Nykøbing Falster, Danmark (25. juli, 1930 - 17. juli, 1934)
Aktieselskabet Dansk Paketrederi, København, Danmark (17. juli, 1934 - november, 1945)
Rederiet Langeland, København, Rudkøbing (november, 1945 - april, 1947)
Chr. Petersen, Rønne, Rudkøbing (april, 1947 - november, 1948)
Rederiaktieselskabet Femø, Bandholm, Rudkøbing (november, 1948 - august, 1962)

Hændelser og særlige begivenheder

1911 - maj, 1911
Ombygget og forlænget i Marstal.

1927
Ombygget til bilfærge.

1929
Ombygget til fragtskib.

1930
Motoriseret.

11. juli, 1930
Skøde udstedt til Herman Andreas Christiensen efter tvangsauktion. Anmeldt 17. juli, registreret 25. juli.

6. oktober, 1930
Målebevis, Svendborg.

1938
Ombygget til sejlskib med hjælpemotor (galease).

30. marts, 1962
Grundstødt ved Øland efter motorstop, tog vand ind, men blev efterfølgende bjærget. Besætningen reddet i land på Øland.

august, 1962
Solgt til ophugning hos Sören Sjögren, Oskarshamn.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NLFG (12. september, 1900 - 1933)
OUTW (1934 - august, 1962)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (12. september, 1900 - august, 1962)

Hjemsteder

Saxkjøbing (12. september, 1900 - august, 1916)
København (august, 1916 - august, 1917)
Aalborg (august, 1917 - november, 1923)
Bandholm (november, 1923 - marts, 1925)
Rødbyhavn (marts, 1925 - 1927)
Rørvig (1927 - 1929)
Odense (1929 - juli, 1930)
Nykøbing Falster (juli, 1930 - juli, 1934)
Horsens (juli, 1934 - november, 1945)
Rudkøbing (november, 1945 - april, 1947)
Rønne (april, 1947 - november, 1948)
Bandholm (november, 1948 - august, 1962)

Dimensioner

Længde: 29,5 m, Bredde: 5,5 m, Dybgang: 2,5 m
Længde: 25,3 m, Bredde: 5,5 m, Dybgang: 2,1 m (1900)
Længde: 29,5 m, Bredde: 5,5 m, Dybgang: 2,0 m (1911)

Tonnage

BRT: 93,32, NRT: 54,05, DW: 94 (1900)
BRT: 122, NRT: 63, DW: 134 (1911)
BRT: 131,34, NRT: 68,71, DW: 134 (1927)
BRT: 132, NRT: 62, DW: 134 (1929)
BRT: 129,47, NRT: 62,50 (1930)
BRT: 130,43, NRT: 65,13 (1938)
BRT: 146,92, NRT: 71,73 (1943)

Maskineri

1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 95 ihk (1900 - 1930)
1 stk. 2-cylindret 2-takt Bolinder glødehovedmotor, 130 ihk (1930 - 1938)
1 stk. 6-cylindret Bukh diesel, 120 ihk (1938 - 1953)
1 stk. 4-cylindret Alpha diesel, 180 ihk (1953 - 1962)
1 stk. propel

Skrog

stål

Billeder af Palo

 Guldborgland
Guldborgland



Oprettet: 1. november 2015.
27 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS